תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
בשבוע שאחרי פסח אני מתחיל את השיעור בנושאים שקשורים לכשרות
ואנחנו בכשרות
נעבור על כמה נושאים שראיתי במדריך של הוועדת העדה החרדית
של השנה שיש להם איזה שהם
תוספות חידושים בנוגע לשנים שעברו נעבור על זה ואחר כך אני רוצה לעבור קצת על הלכות בית כנסת בנייה בית כנסת אני שמעתי שאתם הולכים לבנות בתי כנסיות לפחות שניים פה אני יודע שהולכים לבנות בתי כנסיות הנה השלישי בדרך
כולם
אז כמה נקודות שקשורות לבניין בית כנסת זה חשוב לכל אדם לכל יהודי
שאלה ראשונה ואני רוצה השתתפות איזה בעיות הכשרות קודם איזה בעיות יכולות להיות בטחינה גולמית
לא כשרות כל השנה עכשיו עזוב בטח זה קטניות
תולעים איפה יש תולעים
בשומשום מנחש תחנו אותם זה בסדר
איזה בעיות יכולות להיות בטחינה גולמית שלכם היא צריכה הכשר
דבר
ראשון בתחילה גולן
בטחינה גולמית תלוי אם זה טחינה טחינה גולמית כמו שאני אומר אז הבעיה שלה זה הבישול יש בישול עקום בטחינה גולמית אם מדובר בטחינה שאינה גולמית זאת אומרת טחינה טחינה סלט טחינה מוכן איזה בעיה יכולה להיות איתו
שם יש חומרים יותר מסובכים אז שמה הם מציינים בבדץ העדה החרדית שיש חומר מקשר אומרים פה איזה מילה בלועזית שמשהו איך משהו אמנסיפאייר לא יודע איך לבטאות את זה אפילו ראיתי את זה כתוב
העתקתי את זה כמו שהוא שמה יש חשש של אבקת חלב בלתי כשר בקיצור טחינה צריכה של התיישבות בין אם היא גולמית בין אם היא לא גולמית אני עובר לדבר הבא
פפריקה ומה צריך להיזהר
פפריקה זה תבלין שמקבל תולעים בצורה מאוד מהירה ולכן גם כשאתם קונים
אפילו
מה התולעים לא תולעים לא יכולים
עוד רגע אנחנו נגיע לשום ואז אתה תראה עזוב אותך
פפריקה זה דבר שתולעים אוכלים אותו מאוד יש גם תולעים חריפים והם מסתדרים עם זה ולכן כשקונים את זה צריך לקנות טרי אם אפשר לקנות ממקום שהוא במקום מוצל מקום מקורה ולשמור את זה במקום קר ומוצל
אני למשל שם אותם במקרר וזהו
אתה יודע כמה מהר זה מצליע זה מצליע בככה ככה זה מצליח בחום הישראלי שלנו
אני
שם על הדית של המקרר יש לי שמה את כל אלה שם
כן זה הכי זה הכי קשה
הפפריקה הוא הכי רגיש
אולי גם קומקום
הם
מילים קטנות כמו תולעי כינים של ספרים
ואתה לא יכול לזהות אותם אחרי שהם מתו וזה נראה לך סתם פירורים
זה קשה רק אם זה זז אני אומר תקנה תשים במקרר מה יכול להיות
לא תקנה את הריב תשים על המקרר
שהתאריך תאריך טוב שהמקום שאתה קונה ממנו זה מקום נקי שלא שואש שם הרבה זמן התכולה אלא זז דברים זזים
לא אני מתכוון להסתכל על התאריך תאריך
הלאה קפה כבר דיברנו בשנים שעברו קפה למה צריך עכשיו צריך הכשר קפה
קפה שחור קפה קפה נמס בלי תוספות קפה
מונח אצל כולם בעולם שלא צריך קשרות הם כותבים שהם מצאו בקפה נמס עכשיו שליח שלהם מצא קפה נמס בחוץ לארץ שמיועד גם לשלוח משלוחים פה בארץ
שהסטי המקום של העדים שמחמם אותו מקום שולח לנבלות וטריפות אותו מקום לקלוט אותו
זה אני כבר ידעתי מזמן לא על כופנה לא על קפה נמס אלא על קפה שחור ומאיפה אני יודע את זה מהרב עמרם אדריי שהוא בכלל שייך לרבנות הראשית זה לא בדץ העדה החרדית והוא אומר אני הייתי המום גיליתי שקפה שחור עד עכשיו
חשבתי קפה שחור בכל מקום בעולם אני יכול לשתות ככה ומתברר שלא מדבר על מפעל גדול באירופה וראיתי שמה קפה שחור אותו מקום שמחבר הצינורות מחוברים
בין הנבלות והטרפות למקום שמחמם את את הקפה אז פה בארץ אין דבר כזה
תענוג שמחמם את התנור
מה הבעיה
זה תנור אחד זה תנור שני
מה הקשר אז מה אז אם יש חיבור אז גם אנחנו האדמה פה ושם הכל מחובר אז בגלל ששם יש חזיר גם אנחנו
מה הקשר
התשובה היא התשובה היא
שברגע שיש זה מחלוקת בפוסקים מביא את זה הפרינגדים ויורד בסימן קוף איי בסעיף קטן כף בית הוא אומר שיבש ויבש בחום מעביר
מביאים אותו להלכה מלכתחילה
זאת אומרת יבש ביבש זאת אומרת אין פה לחות אין פה בישול אין פה בישול
נכון אבל לחומרה יבש ביבש גם מחמיר אנחנו נדבר על זה עוד בהמשך השיעור לחומרה
מעלות אני באילת
רק רגע אני מדבר איתך עכשיו צנרת של מקור חירום
נו
יש 45 מעלות בציר
ויושב משם בצד אחד משהו שעושים נלונות בצד
השני מוטי באמת אבל אין חיבור ישיר ביניהם אין מתכת שמעבירה זה לא האוויר מעביר
זה צריך להיות גוף לוקחים אותה לוקחים את הקפה שמים אותו על מתכת או על מה שמחמם אותו בתנור קולע אותו האש שעומדת מלמטה מתחמם כל הזה כל התנור מחובר לצינור ואותו צינור מחובר ולא לטריפות במקשה אחת
בחום בבת אחת אומרפרים הגדים יש עם זה בעיה אז אנחנו לא אומרים שהפריים מגדים או סרט זה לא שחלילה אנשים אוכלים איסורים אבל זה לא לכתחילה
זה נכון גם בקפה גם בקפה נמס וגם בתוך השחור אז קודם כל אלה שקונים פה קפה שחור אין להם בעיה קפה שחור פה אין בעיה אין את הנבלות הזופות וחיבור וברוב המקומות בעולם כנראה גם כן אין בעיה
אבל יש מפעלים גדולים שהם
איזה קפה איזה קפה לא לקנות שמא מחול של מה מי
מו רגע הם לא רוצים לגלות
איסור אין בעיה
אבל יש
המון
יבוא
כל תמיד
אתה
אז מה נפקא מינה נפקא מינה שאנחנו צריכים לפחות שיהיה כשרות מינימאלית על הקפה
מי לא חושך
אתה יודע למה למה הם לא חוששים מכיוון שהוא לכתחילה אמר את זה ובשבילם כל החיים זה דיעבד
אז בסדר אז דיעבד
זה בדיוק זה בדיוק הטענה של הרב אדרייז זה לא דבר שנולד כאילו ממני הוא בתור הכשר רבנות ההכשר הרבנות זה לא היה הכשר הכי מודר שיש
הוא אומר היום אני אומר בריז'לייב הוא כותב את זה בספרים של ספרים על כשרות היום אני אומר בריש גליי גם קפה תקנו במקום שיש רק עם כשרות אז לא צריך כשרות גבוהה אבל כשרות בדקה משהו מינימלי
וקפה שחור כן
לא
אני אגיד לכם מה אני אני אני אגיד לכם מה אני חושב
אני חושב שחלק מהתנורים שקולים את הזה עובדים על קיטור
זאת אומרת הוא זורק עדים נורא נורא חמים שמחמים את התנור והקיטור אנחנו כבר רואים אותו כדבר לח ואז זה כן עובר באופן זה כבר זה עובר
זה עובר מהנבלות והטרפות עם לחות לא רק יבש זה לא שהם מחממים עצים עם פחמים קיטור עושה את זה וקיטור זה לח
זה ברור שאני חושב שם זה לא
זאת אומרת
קפה שחור יטעו
זה לא מספיק אז ככה פשוטה
לא מספיק השירותים
הטענה שלהם
נכון וה שמה קפוא גם מיוחד עם תוספות זה לא נקי
כל
הקפסולות האלה רגע
קפסולות
כן זה מוגדר שחור
בעקבות מה שעכשיו למדנו בפרי מגדים מר רענן ורבנן בעקבות מה שלמדנו עכשיו בפרימגדים אנחנו יכולים להבין שאלה שרוצים לעשות לכתחילה אז כשמדובר על מנות סגורות במטוסים ובכל האלה והם הרי מתחממים ביחד עם נבלות וטרפות אז צריך שיהיה שני כיסויים
ובאמת הכיסויים של הבדצים הם שני כיסויי מתכת אחד מתחת לשני מה הרווח שלהם משום שמה שהפרי מגדים אמר זה שאם יש לי כלי אחד זה הכלי ויש לי שני סירים סיר+ סיר אחד נבלות ותופעות ואחד כשר והם נוגעים אחד בשני בחום אפילו שלא עובר שום לחות זה כבר לא טוב מלכתחילה אבל אם אני אשים באמצע נייר כסף ביניהם זה כבר יהיה חידוש גדול להגיד שגם בזה הפר מגדלים הסעה זאת אומרת
כלי וכלי
קיר וקיר מתכת ומתכת יעביר אני חושב שיעביר אבל אם אני אעשה באמצע עוד מתכת אחת לא לכן אם אני אשים את הקופסאות האלה שבמטוס אני אשים אותם אחד על השני נבלה וטריפה
וזה וזה אז בכתחילה של הפרימגדים זה לא חלת אבל אם יש להם שני כיסויים ומכאן אני מגיע להנחיה שמי שגר פעם הייתי אומר את זה קצת אחרת מי שגר בבית אצל הורים או משפחה או שיש לפניו תנור לא כשר
אז אני אומר הוא יכול להשתמש בתנור הלא כשר עם תבניות שלו ועם כיסוי נייר כסף אבל אני מוסיף צופציק עוד כיסוי נייר כסף שני כיסו נייר כסף על כל הקומפלקס לא
למה אני לא למה אני חושב שזה לא אני אומר עכשיו אידור למה
אני לא חושב שזה מקכר הדין גם בפרימה הגדיים גם כן כי זה לא ישירות שדפנות התנור נוגעות בדפנות אסיר
זה איך זה עובד
היה היה בתנור משהו לא כשר שהתבשל והעדים שלו הלכו לדפנות של התנור ועכשיו אני שם משהו כשר והחום מהדבר הכשר הולך לדפנות של התנור והוא יוציא משהו מדפנות של התנור ויכניס אליי אז זה מאוד מאוד קשה הוא אומר בלכתחילה כדאי לשים שנייר כסף מעיקר הדין
זה לא דומה לחומרה של הפרי מגדים שזה שני אסירים העומדים זה ליד זה
יושבת והתחתית מלוכלכת
זה בעיה לפי הפרמיה אם זה בעיה
זה לכתחילה אבל זה קשה מאוד יהיה להגיד שעל הרשת שעליו זה עומד יש שמה זה בדרך כלל לכלוכים נופלים ללמטה לא עומדים על הרשת לכלוכים בדרך כלל
תבנית בתוך תבנית
זה מה שאני אומר אם אני תכף אותו בנייר כסף זה בעיה
אם הוא יושב בתוך תלמיד באוויר
הרי גם אתה
ברזל גם הם
ספקות מהלא כשיר
אז אם
אתה שם אותו על הרשת זה לא שאתה בעצם שם
אותו במקום אחר
שנייה לא לא לא יש לי יש לי לקבל מהדפנות במגע ויש לקבל מהדפנות מהאוויר מהאוויר לא חששו כמו שהוא אומר בזמןוב חן מיר יודע שרי חלב מילתא זה נכון אבל אבל אבל הוא חושש שמעל המקום שעליו עומד התבנית בדרך כלל היא עומדת באוויר על צדדי התנור ושמה אין שם כלום אז מלמטה אין לי מקום לחשוש אבל אם היא עומדת על איזה שהוא רשת או על תבנית אחרת
והתבנית האחרת מלוכלכת או שהיא עצמה טריפה זה אותה בעיה של הפרימרדים אז אם תעטוף את הכל
מסקנת הדברים אם תעטוף את הכול אני רוצה שלא יתבלבלו כי דיברנו פה כמה נקודות מורכבות
דיברנו על החומרה של הפרימגדים שכדאי שיהיה עטיפה וכדאי ואם אתה עושה ואם אתה עושה שתי עטיפות אז אז גם אם זה יגע בדפנות של התנור הטרפה או יגע בתחתית אין עם זה בעיה ולכן במקום כזה שהוא לא אמור לגעת כי הוא תלוי באוויר אז מספיק שתכסה מלמעלה שתי כיסויים במקום כזה שהוא עלול לזה אז אז כדאי שתכסה גם את הצדדים מן הצד עוד כיסוי של נייר כסף מלמטה
והיה ולא עשית את זה
האם זה מותר התשובה היא גם לדעת הפרימינגדים בדיעבד זה מותר
זה סיכום העניין
על העסקים אתה חוזר חזרה
אני חושב אני חושב שבאמת שמה הבעיה זה הקיטור שיש חיבור של נוזלים מהתחלה עד הסוף
עשה אותו מקשה אחת לא כן אני חושב שזה עיקר הבעיה
יש אנשים שעושים שבת חתן שבת חתן הם מזמינים לעצמם קייטרינג
באיזה דברים צריכים לחשוש כשאתה עושה שבת אתה מזמין קייטרינג והקייטרינג מביא גם את
כמו שאומרים את המלצרים זה בדוק וזה אני מכיר מקרוב שיש אנשים שעושים לך שבת חתן הכל עלינו הכל מסודר המלצרים באים בשבת עם מכונית
כן מה מה הזמנת הזמנת מנות בדץ הכל בדץ הכל זה אבל יש מלצרים המלצרים יהודים
אף אחד לא משלם
להם בליגה
ולא כדאי להם
אז אם אתה לוקח קייטרינג מסודר שיש עליו השגחה מסודרת ההשגחה המסודרת דואגת גם לזה אבל אם אתה לוקח קייטרינג כזה כזה שהוא רק קונה את המוצרים כשר והוא עושה לבד אתה נמצא בבעיה וכאן אנחנו מגיעים
לשאלה נוספת בכלל אפשר לסמוך על בן אדם כזה
יום אחד בא הרב גיא לצורך העניין והוא
החליט לפתוח קייטרינג
ויש לו שמה הוא אומר לך כל המוצרים אומר לך בדיוק מה הוא קונה עלים גוש קטיף בשר זה הוא אומר לך הכל על פי הזה אתה יכול לסמוך עליו
הוא לא מאמין בזה
למה מה
הקול למה לא יכול להיות בבית
כי כשאתה אוכל אצלו בבית הוא נותן לך בחינם
אז יש לו נאמנות
אבל כשאתה עושה מוכר אין אין עליו נאמנות אז יהודי אחד יקר שמעת ששיעור הזה ואומר לי וואו תשמע
אתם יודעים פה אנחנו גרים בעיר אבל יש אנשים שגרים בישובים קטנים וזה כמו אתה יודע משפחה אלה עושים גבינה אלה עושים טוחנים פפריקה אלה זה ואלה זה יין
זה הכל משפחה הכל בפנים אפשר לסמוך על זה אמרתי לו לא תקנת ועד 4 ארצות שאי אפשר לסמוך על זה בענייני מזון
אי אפשר לסמוך על זה ואז הוא שלט לי והוא צודק זה התייחסתי לזה במקום אחר
הרביע הקודם קנה אתרוגים גם הרבי קנה את האתרוגים שלו בשנים הראשונות מרב ישראל ג'ייקובס רב ישראל ג'ייקובסון לא היה לו איך שהיה האתרוגים אז מישהו שאל את הרבה אפשר לסמוך על רבי ישראל זיקובסון שמוכר אתרוגים בלי איך שהאתרוק הלבר בלי איך שהיה אז הרבי התחיל ככה אתה רואה במכתב מתחיל להתפלפל איתה אומר לו לכאורה עד אחד נאמן בייסורים
אבל מצד שני התמעטו הדורות מכיוון שהתמעטו הדורות אז כבר אין נאמנות אז הוא איבד את הנאמנות שלו אז הרב מסיים בסוף אבל כיוון שהרב ישראל ג'ייקובסון הוא למד בתום חץ תמימים וכיוון שהוא גם עכשיו מלמד בתלמים אז יש לו אחזור כשלא ואפשר לקנות ממנו בלי 10 אז הוא אומר לי תראה אז הרבי אומר אמרתי לו בוא אני אקרא ביחד מה כתוב מה כתוב בתקנת ועד 4 ארצות
היה באשכנז לפני מאות שנים
אתה צודק אבל אחרי שהספרדים אכלו נבלות ודרכות במונסי הם קיבלו את זה
אני אומר פה הויכוח הוא לא ויכוח האם אנחנו באיזה שהיא תקנה מחייבת אלא מה קורה בשטח מה קורה במציאות מה כתוב בתקנת 4 ארצות זה מופיע בדרכי תשובה ביורד דעה סימן קוף יוד טיט קטן זין בשם ספר בית לחם יהודה ובית הלל תקנו בתקנת הארצות שלו
יקח דבר מאכל או יין משום ישראל אפילו הוא מוחזק בכשרות אלא אם כן יש בידו
איך שבאיזה רב אב בית דין שנעשה בהכשר
רם אוהב בית דין רב בית דין לא משנה רב
צריך איך אבל מה זה נאמר על דברי מחר
על דברי או יין אבל זה צריך להיות דברי מאט למשל אדם עושה סבונים
אנחנו באנו עכשיו אנחנו היו