במקרה של תרומת ביציות או אמהות פונדקאיות האם הצד שמגיע מבחוץ, כלומר התורמת או האם הפונדקאית, חייבות להיות יהודיות כדי שהתינוק יהיה יהודי?
האם יש להעיר לבעל-קורא שטעה בקריאת התורה, גם כאשר הדבר מלבין את פניו, או שצריך להימנע מלהעיר בכדי שלא ייעלב?
מי שאין לפניו 'קערה' בליל הסדר (כגון נשים), כיצד יוצא ידי חובת 'לחם משנה'?
מי שטעה בליל הסדר ובירך 'על נטילת ידיים' על הנטילה של 'ורחץ' שקודם אכילת הכרפס, מה עליו לעשות?
במקרה של תרומת ביציות או אמהות פונדקאיות האם הצד שמגיע מבחוץ, כלומר התורמת או האם הפונדקאית, חייבות להיות יהודיות כדי שהתינוק יהיה יהודי?
[1] ראה נשמת אברהם אבן העזר סי' א ס"ק ו סעיפים 9-11, שלדעת הגרז"נ גולדברג והגרא"י כלאב לגבי עניינים מסוימים היולדת היא האם ולגבי עניינים אחרים בעלת הביצית היא האם; לדעת שו"ת אבן יקרה ושו"ת ציץ אליעזר והגרי"ש אלישיב היולדת היא האם לכל דבר וענין; ולדעת הגרש"ז אוירבך לא ניתן להכריע בענין זה ולמעשה יש ללכת לחומרא כשני הצדדים.
[2] על דרך שכתב שו"ת ציץ אליעזר חט"ו סי' מה אות ה: "ותוצרנה על ידי כן בעיות חמורות וקשות בכל שטחי החיים המשפחתיים על גווניהם השונים, ותמלא הארץ זימה ונמצא אח נושא אחותו וכו' (עי' יבמות ד' מ"ב ע"א)".
[3] על פי האמור לעיל – על צד הספק שבעלת הביצית נחשבת האם והרי הוא בן לאמא נכריה.
[4] ראה שו"ת מטה לוי, הורוויץ, ח"ב סי' נה; שו"ת זכר יצחק, רבינוביץ, סי' ב; שו"ת שרידי אש ח"ב סו"ס צו; פסקי דין רבניים ח"א עמ' 379; שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' צט אות יא; שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' קכח אות ו.
[5] ראה אגרות קודש חי"ז עמ' קד (בתרגום חופשי מאידיש): "בנוגע לכותבכם אודות אימוץ ילדה מבית ספר לא יהודי, ולהסתמך על קטן שמגיירים אותו על דעת בית דין, חס ושלום לחשוב אודות דבר שכזה, ואם אצלכם ואצל זוגתכם מוחלט לאמץ ילד, זה צריך להיות דוקא מאבא ואמא יהודיים, ושהילד נולד בכשרות, אשר בהשתדלות הראויה ניתן להשיג זאת".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?