טיסה מרוסיה, שנוחתת באה"ק ביום שישי ב-13:15 (כאשר השבת נכנסת ב-17:00), האם זה בסדר? מדובר על סבב אצל שלוחים ואין טיסה אחרת שאני יכול לחזור ואחרת אצטרך להשאר בחו"ל עד אחרי השבת.
האם יש להעיר לבעל-קורא שטעה בקריאת התורה, גם כאשר הדבר מלבין את פניו, או שצריך להימנע מלהעיר בכדי שלא ייעלב?
מי שאין לפניו 'קערה' בליל הסדר (כגון נשים), כיצד יוצא ידי חובת 'לחם משנה'?
מי שטעה בליל הסדר ובירך 'על נטילת ידיים' על הנטילה של 'ורחץ' שקודם אכילת הכרפס, מה עליו לעשות?
טיסה מרוסיה, שנוחתת באה"ק ביום שישי ב-13:15 (כאשר השבת נכנסת ב-17:00), האם זה בסדר? מדובר על סבב אצל שלוחים ואין טיסה אחרת שאני יכול לחזור ואחרת אצטרך להשאר בחו"ל עד אחרי השבת.
[1] ראה קצות השולחן סי' סט בדי השלחן ה: "וכתב המשנה ברורה וזה לשונו, ובהרבה אחרונים ראיתי שכתבו דמכל מקום צריך ליזהר לכתחלה שלא ילך או יסע עד סמוך לערב מפני שכמה פעמים נכשלים על ידי זה ובאים לידי חלול שבת כו', כמה פעמים יארע דלא יגיע למלון ולביתו מבעוד יום עד שחשכה ממש, וכמה חילול שבת יש בהוצאה והכנסה ויציאה מחוץ לתחום ושביתת בהמתו, ולכן כל זה ישום האדם ללבו וימהר לשבות אפילו בכפר ולא יסיתנו היצר לומר עוד היום גדול והדרך טוב, עכ"ל. ובפרט בנסיעה באוטומובילים שנתחדש בזמנינו, צריך ליזהר שלא ליסע דרך רחוקה של איזה שעות בערב שבת, ולפחות מחצות היום והלאה, כי הקלקול מצוי בהם כאשר עינינו רואות ולפעמים צריך כמה שעות לתקונם ועלול מאד לבא לידי חילול שבת חס ולשום והחכם עיניו בראשו".
[2] ראה אבני חן, זילברשטיין, ח"ב פ"ג הערה א.
[3] ראה שו"ת משנת יוסף, ליברמן, ח"ה סו"ס סג.
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?