למה לא רואים שנוהגים לברך "ברוך… מציב גבול אלמנה" כשרואים בית כנסת?
תרומת איברים – כרטיס אדי
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
שליח שבמקום מגוריו יש מנין לתפילת ערבית רק קודם צאת הכוכבים, האם יתפלל עמהם או שיתפלל ביחידות אחר צאת הכוכבים?
אישה שאין לה פנאי להתפלל את כל התפילה, מה הם הקטעים החשובים ביותר שאותם כדאי לה לומר בזמן העומד לרשותה?
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
למה לא רואים שנוהגים לברך "ברוך… מציב גבול אלמנה" כשרואים בית כנסת?
אדמו"ר הזקן כותב[1] שמנהג העולם לברך "ברוך מציב גבול אלמנה" בשם ומלכות רק על "בתי כנסיות שמתפללין בתוכם". למעשה לא ראינו אצל חסידים שיברכו ברכה זו בשם ומלכות גם על בתי כנסיות. בטעם הדבר יש לומר, כי יש מקום להבין שכוונת אדה"ז דווקא לאותם בתי כנסת המיוחדים לתפילה בלבד ויש בהם קדושה גמורה של בית הכנסת. אבל בזמננו שהרבה בתי כנסת נבנים מתחילה על תנאי שיוכלו לעשות בהם גם שימושים שמעיקר הדין אסורים בבית הכנסת[2], וגם אם לא התנו במפורש – הרבה סומכים על כך ש'לב בית דין מתנה עליהם' וכאילו התנו כן[3], אולי משום כך לא נהגו לברך אפילו על בתי כנסיות[4].
[1] סדר ברכת הנהנין פי"ג הי"א.
[2] ראה ביאור הלכה סי' קנא סי"א ד"ה אבל בב"כ שבא"י, שנוטה להקל שמועיל תנאי גם בבתי כנסיות שבארץ ישראל.
[3] כמבואר בשו"ת קרן לדוד סי' לז ד"ה אלא דבאמת.
[4] וגם אותם בתי כנסיות שמקפידים לא לאכול ולשתות כלל בתוך היכל בית הכנסת עצמו, מכל מקום בדרך כלל גם הם עושים סעודות ואירועים בחדר צדדי בתוך אותו מבנה, נמצא שבכל אופן אין כל המבנה של בית הכנסת קדוש בקדושה החמורה של בית הכנסת, ועל כן אין מברכים על ראייתו "מציב גבול אלמנה", כי יתכן שלא נהגו לברך ברכה זו אלא על מבנה שכולו קדוש בקדושת בית הכנסת.
פה ניתן להקדיש.
תוכן