ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

תליית תמונה בבית הכנסת 2

שאלה:

בענין מה שכתבתם אודות תליית תמונה בבית הכנסת "בנוגע לשאר הכתלים (שבצדדים ומאחורה) מצאנו בפוסקים דיעות לכאן ולכאן, ויש למיקל על מי לסמוך" –

היתה פעם כתבה וראיון בעיתון כפר חב"ד עם הרב אשכנזי ע״ה שסיפר שכשהי׳ ביחידות אצל הרבי, הרבי אמר לו שכדאי שלא יהיו תמונות בשום קיר בבית הכנסת.

תשובה:

ראיון זה מופיע בספר כפר חב"ד ח"א עמ' פד, מתוך שבועון כפר חב"ד גליון 685 עמ' 26.


אמנם, לאחר העיון, שם היה מדובר אודות "ציורים של השבטים" ושל "בעלי החיים המתאימים לכל שבט". והרבי אף הדגיש שאמנם "על פי שו"ע יש היתר לזה מכיון שזה למעלה מקומת איש", מכל מקום דעתו היא "שלא יעשו את ציורי השבטים כפי שהם תכננו לעשות". והטעם, כי "זה מבלבל בתפילה". על כך טען הרב אשכנזי לרבי: "שרוצים לעשות זאת בצדדים", והרבי השיב: "מה שייך צדדים בבית הכנסת, מערב מזרח דרום וצפון – אצל אחד הצד הזה הוא מזרח, אצל השני הוא מערב". ומכל מקום הסיק הרבי: "אפשר לעשות דברים יפים ועדינים עם פרחים וכיוצא בזה, למשל הורדוס צייר את הקיר של בית המקדש כגלי הים".


מדברי הרבי עולה ברור, שכל המניעה לדעתו מעשיית ציורים בקירות בית הכנסת, היא אך ורק מצד הבלבול בתפילה שזה גורם. ולכן הרבי שלל דוקא "ציורים", ולעומת זאת התיר "דברים יפים ועדינים עם פרחים". זאת כנראה מתוך הנחה פשוטה שצורות 'עדינות' לא ימשכו את לב המתפלל להתבונן בהן ולא יבלבלו בתפילה (בשונה מ"ציורים" של השבטים ובעלי חיים שהם יצירות מורכבות ואומנותיות והעין נמשכת להתבונן בהן).


בנידון דידן, כמדומה ששאלת השואל אודות "תמונה" היתה מכוונת (אם כי לא כתב זאת במפורש) לתמונת הרבי, שבכמה בתי כנסיות וישיבות של אנ"ש נוהגים לתלותה בכותל הצדדי או המערבי (וכידוע שבהסתכלות על תמונת פני צדיק יש משום "והיו עיניך רואות את מוריך" והדבר "מוסיף באהבה ויראה"[1]). ועל כן, כאשר מדובר על תמונה רגילה וסטאטית (לאפוקי מסך 'פלזמה' המציג תמונות-מתחלפות או וידיאו), לכאורה אין מקום לחשש של "מבלבל בתפילה", ולא גרע מדברי הרבי הנ"ל ש"אפשר לעשות דברים יפים ועדינים עם פרחים וכיוצא בזה", כפשוט.


לפי זה, השאלה הנותרת בנידוננו אינה אלא האם יש כאן חשש מראית עין של השתחוויה לדמות שבתמונה. ולענין זה יש מקום לחילוק שכתבנו בשם הפוסקים, האם התמונה תלויה במזרח או בשאר צדדים. (ומובן ופשוט שכאן לא שייכת הטענה האמורה שאמר הרבי: "מה שייך צדדים בבית הכנסת כו', אצל אחד הצד הזה הוא מזרח, אצל השני הוא מערב". דזה שייך רק בשאר חלקי התפילה, בהם ישנם שיושבים ועומדים כאשר פניהם פונות למערב ולצפון ולדרום – בהתאם לצורת וסדר השולחנות והספסלים בבית הכנסת. מה שאין כן בהשתחוויות שבתפילה – כולם פונים לצד ארון הקודש בלבד ולא לשאר צדדים. לכן, כאשר התמונה תלויה בשאר צדדים אין חשש זה. לכן כתבנו שבזה יש למיקל על מי לסמוך. ופוק חזי מאי עמא דבר).


וראה עוד התקשרות גליון תתקמט במכתבו של הרב אשכנזי שם. ובספר הרב אשכנזי עמ' 439, שבקשר לשאלה האם למחוק מה שכבר עשו בתקרת בית הכנסת, השיב הרבי: "הנה מה שנעשה נעשה, אך להבא יש להימנע מכיוצא בזה".


מקורות:

[1] ראה ספר השיחות תש"נ ח"א עמ' 193 (בתרגום מאידיש): "לצייר את דמות פני קדשו של הרבי נשמתו עדן (באמצעות תמונה שיש ממנו כו') על דרך והיו עיניך רואות את מוריך כו', שזה עצמו (תואר פני קדשו) מוסיף באהבה ויראה וכו'".