הורי הכלה נתגרשו בזמנו, ואבי הכלה לא גידל אותה כלל ויש לה כעס רב. היא מתעקשת שלא לכתוב את שמו בכתובתה. אלא רק את שם אמה או כל פתרון אחר. האם אפשרי? ומה הפתרון המוצע?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
הורי הכלה נתגרשו בזמנו, ואבי הכלה לא גידל אותה כלל ויש לה כעס רב. היא מתעקשת שלא לכתוב את שמו בכתובתה. אלא רק את שם אמה או כל פתרון אחר. האם אפשרי? ומה הפתרון המוצע?
[1] ראה שו"ת מהר"ם מינץ סי' קט, שו"ת רשב"ץ ח"ג סי' שא, לבוש אה"ע סי' סו, נחלת שבעה סי' ג אות יז.
[2] ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' קלט מהדו"ח עמ' תיב,ב בשם אמרי יושר. בנין אב ח"ד סי' עד עמ' שמ,א. שו"ת מעין אומר ח"ט עמ' רנח. קובץ בירורים שביבי אש סי' פה. וראה גם שו"ת אגרות משה אה"ע סי' צט שאין לכתוב על ילד מאומץ "בן אברהם אבינו" שלא יבואו לטעות בו שהוא גר, הרי שחששו לכבוד וטעות בעניינים אלו.
[3] ראה משפט הכתובה ח"ב פי"ד סל"ו עמ' קנז.
[4] ראה פתחי תשובה אה"ע סי' קכט ס"ק כט. וראה עוד כתובה כהלכתה פ"ו סי"א והערות טו-יז.
[5] ראה כתובה כהלכתה שם.
[6] ראה שו"ע אה"ע סי' קכט ס"ט שכן הדין אפילו לענין גט. וראה רשב"א בתולדות אדם ח"ב סי' יז.
[7] משפט הכתובה ח"ב פי"ד סל"ו עמ' קנז.
[8] כתובה כהלכתה פ"ו סכ"ד.
[9] ראה הגהת דגול מרבבה על שו"ע אה"ע סי' קכט ס"ט שהסתפק האם שם האם מועיל כאשר ישנו אב ידוע.
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?