ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

צדקה וסמים

שאלה:

יש בשכונתנו אדם שמפעם לפעם היה מגיע לבקש ממני תרומות. לאחרונה התברר לי שהוא צורך סמים, והוא מושפע מהם לרעה, עד כדי אשפוז נפשי. אציין כי מדובר באדם פרוד שאינו מפרנס משפחה, והוא עצמו יש לו קצבה של כ-3000 ש"ח מהביטוח לאומי, סכום שאמור להספיק לו להוצאות מחייה.

יצא לי כל החשק לתרום לו ביודעי כי באמצעות הכסף הזה הוא צורך סמים. מה ההלכה בדין זה. האם אני חייב להמשיך לתרום לו כפי שהייתי תורם לו בעבר? מבלי להתייחס למה שנודע לי? או מכיוון שנודע לי שבעיקרון אמור להיות לו די מחייתו מהקיצבה שהוא מקבל מהביטוח לאומי, והכסף שהוא אוסף משמש לו לסמים וכדו', אז אפשר להפסיק לתרום לו. ולהעביר את התרומות למטרות אחרות?  (הכספים שהייתי נותן לו היו מכספי מעשרות).

תשובה:

אדם נזקק המבקש תמיכה כספית, אם ידוע לנו בוודאות שהלה משתמש בכסף שברשותו לרכישת סמים, אסור לתת לו כסף, משום מסייע לעוברי עבירה[1].


עם זאת, אם אכן חסרים לו צרכים חיוניים, יש לדאוג למלא את מחסורו בדרכים אחרות, כגון על ידי הענקת המצרכים עצמם או תלושי-קנייה לחנויות המוכרות מצרכים אלו, או בנתינת כסף לבני משפחתו שידאגו לקנותם עבורו[2].


מקורות:

[1] השימוש בסמים כרוך באיסור שהרי, כידוע, הללו משחיתים את הגוף. וכמו שכתב הרב משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (ח"ו יו"ד ח"ג סי' לה): "הנה בדבר אשר התחילו איזה בחורים מהישיבה לעשן חשיש (מעראוואנא), פשוט שהוא דבר אסור כו' שהוא מקלקל ומכלה את הגוף". וראה שו"ע יו"ד סי' קטז ס"ה ברמ"א: "יזהר מכל דברים המביאים לידי סכנה, כי סכנתא חמירא מאיסורא, ויש לחוש יותר לספק סכנה מלספק איסור כו', ואסור לסמוך אנס או לסכן נפשו". ובשוע"ר הלכות נזקי גוף ונפש ס"ד: "אין לאדם רשות על גופו כלל". ושם הלכות שמירת גוף ונפש סי"ד: "שצריך להזהר בגופו שלא לאבדו ולא לקלקלו ולא להזיקו". ובשו"ע חו"מ בסופו: "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות כו', כל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם ואמר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך או איני מקפיד בכך מכין אותו מכות מרדות". (וראה מאמר המופיע באתר בענין השימוש בסמים https://hamishpatim.co.il/shut/%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%91%d7%a1%d7%9e%d7%99%d7%9d/): משום כך, אסור לתת לאדם כסף כאשר זה משמש אותו לרכישת סמים, משום מסייע לדבר עבירה. וכמו שכתב בספר אהבת חסד ח"א פ"ג אות ב: "אם הוא יודע שהוא צריך המעות לדבר איזה איסור, בודאי אסור ליתן לו, ומקרי מסייע ידי עוברי עבירה".


וכבר כתב כיוצא בזה בספר יעלזו חסידים לרבי אליעזר פאפו אות סא: "טוב מלא כף שאדם נותן ליראי שמים עניים שירדו מנכסיהם, ממלא חפנים לעניים שאינם מהוגנים שאשר נותן להם הוא עמל ורעות רוח, ולא עוד אלא שנחשב לו לעון כשהוא נותן לפריצים שנותנים אותם מעות לאתנן זונה או לשתות יין ושכר ונמצא שנותן יד למורדים בהקב"ה".


[וראה עוד: גמרא ב"מ צ, א. חשוקי חמד ברכות לו, א. בבא מציעא שם. אבני חושן ח"ג עמ' תצג. שו"ע יו"ד סי' רנא ס"א-ס"ב. ש"ך ס"ק ג. ערוך השלחן שם סי"ג. שו"ת בצל החכמה ח"ה עמ' עה. שו"ת תשובות והנהגות ח"ב סי' תשז. חבל נחלתו ח"ה סי' ל. מעשה הצדקה, פרץ, עמ' כו הע' 6. קובץ אמונת עתיך גיליון 100 עמ' 109. ספר נר יום טוב חי"ב עמ' 195. שו"ת מעיין אומר ח"ו עמ' ע. ספר הליכות בין אדם לחבירו, פוקס, עמ' ריא].


[2] יעלזו חסידים שם: "גם לשאינם מהוגנים, להניחם בלא כלום אי אפשר כו', ויראה היאך יתן להם באופן שלא יהא חשש שיוציאו המעות בדברים רעים, כגון שיתן מידי דמיזן במזומן, או יתן ליד אשתו".