ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

מלון עם דיירים גויים

שאלה:

אני גר בניו יורק, ויש לי מחשבה לקנות מלון. יש במלון דייר אחד גוי המטפל בכל הענינים תמורת שכר קבוע (ושכירות חדר בחינם).

כמה שאלות:

א) האם יש בעיה בכך שהמלון יספק ארוחות לא כשרות לגויים?

ב) בנוגע לשבת. האם יש בעיה שהגוי העובד עבורי יעשה מלאכה? למשל, באם יבוא אחד ביום שבת להירשם ולשהות במלון, הגוי העובד שלי יקבל ממנו כסף, יכתוב ועוד. בסימן רמ"ג יש דין של שכיר שנה שמותר, האם זה דומה? [למרות שכאן מדובר ברשות ישראל – בסימן רמ"ד יש הלכה שבמקום הפסד מרובה אין בעיה של מראית העין].

ג) האם יש בעיה של שכר שבת? באם יבוא גוי בליל שבת לדוגמא, וירצה לשהות במלון עד שבת אחרי הצהריים בלבד, לכאורה יש כאן שכר שבת שלא בהבלעה. אני משער שכל הנ"ל לא פשוט להתיר כלל. באם אני צודק – מהו אכן העצה הראויה להיסלק מכל הבעיות האלו? בפשטות ישנן דרכים, כי יש המון יהודים דתיים שבבעלותם עסק המספק שכורה גם בשבת.

תשובה:


  • אסור לעשות סחורה במאכלות אסורות[1]. לכן אסור ליהודי המחזיק בבית מלון שיש בו גויים לתת להם אוכל לא כשר[2]. אבל אם לוקח היהודי שותף גוי ומסכם עמו שברווחים של הגוי יהיו כלולים כל הרווחים מהאוכל והרווחים של היהודי יהיו משאר הדברים שאינם מאכלים – מותר לתת לדיירים הגויים אוכל לא כשר[3].

  • כמו כן אסור שפועל גוי יעשה בשבת בבית המלון של היהודי מלאכות אסורות אפילו עבור הדיירים הגויים, דנמצא עושה מלאכות בשבת בשביל בעל הבית היהודי, בין אם מדובר בפועל שהוא שכיר יום או בפועל שהוא שכיר שנה[4]. אבל אם היהודי יקנה את בית המלון בשותפות עם גוי, ויסכם עמו בחוזה חוקי שבשבת יהיה בית המלון כולו נתון לבעלות ואחריות השותף הגוי, ובאחד מימי החול יהיה בית המלון כולו נתון לבעלות ואחריות השותף היהודי, אזי יוכלו אחר כך לחלוק הרווחים שווה בשווה, ובאופן זה גם אין חשש לשכר שבת[5]



מקורות:

[1] שו"ע יו"ד סי' קיז


[2] שו"ת אבני ישפה ח"ו סי' קטו. קובץ מה טובו אהליך יעקב ח"א עמ' נג. שו"ת עומק ההלכה ח"א סי' עד שאלה יד.


[3] עיין שו"ת אבני ישפה שם.


[4] שוע"ר סי' רמג ס"ג-ד. וכאן האיסור אינו רק משום מראית העין המבואר שם ס"ח, כי שם מדובר במלאכות שיכל הנכרי לעשות ביום חול וזה שעושה בשבת הוא להנאתו כדי שלא יצטרך לעשותן בחול, אבל בנידון דידן מדובר במלאכות שהיהודי רוצה שהנכרי יעשה דווקא בשבת דהיינו רישום האורחים הגויים המגיעים לבית המלון בו ביום, לכן האיסור הוא מעיקר הדין ולא רק משום מראית העין. ומטעם זה אין להתיר גם אם מדובר בפועל קבלן, כי גם בקבלנות כל שאי אפשר לו לעשות המלאכה בחול אלא רק בשבת – אסור, כמבואר בשוע"ר סי' רמד ס"א.


[5] ראה שוע"ר סי' רמה ס"ג: "ואם מתחלה בשעה שקבלו השדה התנה הישראל עם הנכרי שביום השבת לא יהיה מוטל כלל על הישראל לעבוד בשדה רק על הנכרי לבדו, וביום אחד בחול יהיה מוטל על הישראל לבדו, הרי זה מותר, דכיון שהתנה עמו בשעה שקיבל עליו עבודת השדה שלא יהיה מוטל עליו כלל בשבת נמצא שבשבת אין להישראל חלק בשדה כלל אלא כולה מוטלת על הנכרי לבדו בשבת ואין הנכרי עושה כלל בעד הישראל וכולה מוטלת על הישראל לבדו ביום אחד בחול. ולפיכך מותר לו אח"כ לבא עמו בחשבון לחשוב ימי החול שעבד הוא לבדו כנגד שבתות שעבד הנכרי לבדו ולחלוק הפירות בשוה ואין זה נוטל שכר שבת אלא שכר ימי החול". וראה שם סי"ג שבשותפות אין חשש למראית העין: "ואף במקומות שאסורים שם להשכיר לנכרי תנור מרחץ ורחיים מפני מראית העין מכל מקום כאן כיון שהנכרי שותף עמו אין כאן מראית העין שהכל יודעין שיש להנכרי חלק במלאכה זו ולהנאת עצמו הוא מתכוין ומטעם זה בכל מקום שהתירו בשותפות נכרי התירו אפילו עושה בפרהסיא ואין חוששין למראית העין".