תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
להתייחס
לסוגיית השוקולד המריר
והשאלה של השוקולד המריר היא
האם באמת אפשר לאכול אותו
בתוך 6 שעות
למאכל בשרי
והאם אפשר לאכול אותו בתוך סעודה בשרית ככה אתה יודע יש כאלה את אם תכניס את הכפית תקבל קוביה
לא מדבר על שוקולד חלבי שוקולד מרי
אני רוצה כמה נקודות אינפורמציה אנחנו נלמד תוך כדי העניין הזה
דבר ראשון עכשיו זה בטוח תוסיף משהו אין בית מדרש ללא חידוש
ראשונה
אנחנו אנחנו מה שכתוב עליו כתוב עליו כאשר פרווה וכתוב עליו גם כן שאלה שהם רגישים לחלב שידעו שיש שם חלב אז אז זה גם כן שאלה איך שני הדברים האלה מסתדרים ביחד
אז מה הנקודה בואו בואו תיתנו לזרום את הנושא הזה אני רוצה שקט ושאלות בסוף
העניין הוא כזה התעשייה של השוקולד גם בארץ וגם בעולם החלבי והמריר שניהם עשויים באותם המכונות לא באותו ליין אבל באותם המכונות
כדי לעשות הכשרה בין השוקולד החלבי לשוקולד הפרווה כדי שהוא יהפוך להיות פרווה צריך להכשיר את הצינורות שבהם עבר השוקולד החלבי
הבעיה היא
ששוקולד לא המכונות האלה הצינורות האלה לא יכולים לקבל מים בשביל להכשיר אותם ואחת הסיבות הוא מכיוון שיכול להיות שישנם איזה שהם שאריות וברגע שמגיע שאריות שבתלות ושישים אבל ברגע שמגיע מים ונוגע בהם אפילו מים רותחים השוקולד מאוד מקשיח
ואז אין מצב לנקות אותו אחר כך הוא מקלקל את המכונה אז בגלל זה
הם עושים את ההכשרה 100 מהשוקולד החלבי לשוקולד המריר או באמצעות שוקולד שוקולד ניטרלי מעבירים שוקולד רותח ניטרלי או באמצעות מרגרינה
מרגרינה רותחת ובזה הם עושים הכשרה
האדמור הזקן מתייחס להכשרה במי פירות הוא מביא את הנושא הזה בשולחן ערוך בזמן תף נו בית בסעיף כף חית הוא כותב שלכתחילה לא מגעילים במי פירות זה לא לכתחילה העגלה צריכה להיות במים גם שהשתמשתי פה בשוקולד ולא במים עגלה דינה במים
אבל בדיעבד הנה אנחנו מתחילים כבר
עם הגרירה של העניין בדיעבד אם עשית במי פירות זה קשה
הרב משה פיינשטיין טוען לדעתו
שמי פירות זה מי פירות כמו למשל יין ומיץ תפוזים
מי פירות זה לא שומן שהותח הוא מביא לזה ראיות מהרן וכולו
שומן שהותח הוא יותר מסיבי מאשר מי פירות סתם ולכן הוא טוען שאי אפשר לעשות איתו בכלל הכשרה אני מאיר את הדעה הזאת של הרב פיינשטיין אומנם מודעת יחיד אבל שניקח בחשבון שכל הנושא הזה של ההכשרה עם הצינורות בהעברת שוקולד או בהעברת מרגרינה רותחת הוא עומד בסימן שאלה 1000 שזה בכלל דיעבד אבל בדיעבד אחרי שעשית
זה אמור היה לתפוס אם זה היה מאתרות אלא שלדעת הרב פיינשטיין זה בכלל לא משירות
הבעיה היותר בעייתית היא
שהארתחה שוקולד שעושים אותו באיזה מעלות חום מעבירים אותו בצינורות מעבירים אותו המעלות האלה של חוץ לארץ אני יודע לפי המעלות של חוץ כן אז הם 100 40 המעלות של חוץ לארץ כן כמה זה בארץ
כמה
לא הרבה-
המאה זה בערך 200 20
זה 100 40
עכשיו 100 40 לא מגיע לבעבואה בבע
האדמור הזקן פוסק
ב-60 60
מגיע זה כמו זה נקרא הכשרה ב-60 מעלות הם לא עושים הכשרה ביותר משישים מעלות מפני שהמכשירים שלהם הצינורות שלהם מתקלקלים לא עושים הכשרה ביותר
מצוין בסדר
אוקיי אבל אבל אני רוצה עכשיו את ההערות בסוף כי אני רוצה את זה הנקודה היא זה שהפסק בשולחן ערוך בתף נון בית בפסק האדמור הזקן בסעיף בית
שצריכים בשביל בשביל לעשות הכשרה כדאי גם אם הדבר נבלע רק ב-50 מעלות אתה צריך להגיע לביבוע עם מים אם זה לא הגיע לביבוע זה לא זה לא בסדר עכשיו אני יודע שיש חולקים על אדמור הזקן בזה אבל האדמור הזקן בשלו הוא טוען הכשרה זה כשזה הגיע לביע כל זמן שלא הגיע לביעבוע זה לא הכשרה החולקים זה המנחת יצחק
והאגרות משה יש כל מיני חולקים
שהם טוענים כבולעו כך שבשישים מעלות נבלע ב-60 מעלות יפלוט האדמור הזקן לא נותן את האופציה הזאת הוא טוען שכדי להכשיר גם דבר שנבלע ב-60 מעלות אני אצטרך בשבילו ביעוע אני בכוונה מדגיש את הלשון ביעוע מכיוון שמבחינה מבחינת המיקום בעולם לא כל פעם מים מגיעים למאה מעלות הם יכולים להגיע
לביעבוע גם ב-90 מעלות גם במקומות מסוימים על הערים זה יגיע ב-70 מעלות לביעבוע אני לא צריך את
המעלות אני צריך את הבעוע
וזה לא נמצא בשוקולד בכלל אבל אני עדיין לא נבהל מזה אני אראה ואני ממקם איפה הבעיה נמצאת למה אני לא נבהל מזה פה
אני עובר כמו שאומרים לסוגיה אחרת כדי להבין את העניין טוב
יש לי סיר בשרי
בין יומו היום בישלתי בו בשר היום
עכשיו הרתחתי בסיר הזה מים מים נקיים
אחרי שהרתחתי במים את המים האלה אני פתאום שואל את עצמי אני יכול לעשות קפה עם חלב במים האלו הרתחתי מים חמים
בתוך סיר בן יומו אני יכול לעשות כוס קפה עם חלב במים הללו אז תשמעו אתם כולכם אומרים לא תראו שהדבר הזה הוא לא פשוט מרן המחבר בהורה דה סימן צדיק חיט כותב שזה מותר לכתחילה
לא הוא אומר זה בלוע לא גזור בשר וחלב ובלוח מה הבעיה לאיזה זה סיר בשרי הוא לא מערבב את הבשר ביחד עם החלב
אני מבקש עכשיו אל אני רוצה להעביר מסר אני לא יכול ככה זה לא אז אחרי זה אני רוצה להעביר את זה
הוא טוען שכשיש לי כלי שהיה בו בשר בלוח
אני יכול לקחת את המים שישתמשו בו ולהשתמשו גם עם חלב הוא יגיד שאני יכול לבשל בסיר הבשרי הזה פתיתים פרווה ולאכול אותם ביחד עם שמנת בכלי אחר ככה הוא יגיד
הרמה הרמות טוען שזו בעיה
עכשיו בתוך דעת הרמון נחלקו מה בדיוק הבעיה
דעת השח
שאם אתה נשאלת מים בתוך אסיר
בתוך אסיר הבשרי הזה אסור לך לעשות בזה חלב כוס קפה עם חלב במים האלה אסור אבל אם עשית שמת כבר חלב במים מותר לך לכתחילה לשתות את זה ככה טוען אשך בדעת הרמות האדמור הזקן לא לומד ככה בדעת הרמו הוא אומר
כשאתה הרת את המים חשבת לשים בהם אחר כך חלב או לא חשבת אם חשבת זה אסור לא חשבת והרתחת אותם ופתאום עלה לך רעיון אולי אני אעשה כוס קפה עם חלב מותר גם לדעת הרמות
תראו את ההבדלים למרן המחבר זה מותר בלי שום שאלה בדעת הרמון נחלקו
לשך אסור לשים במים הללו שהתבשלו בסיר בזרים בין יומיים אסור לעשות חלב
במים הללו אבל אם עשית
אך כוס קפה מונחת לפניך מותר מלכתחילה לשתות אותה זה כבר היה עשית
דעת האדמור הזקן+ בדעת הרמו לא כמו אשך אני כשאני מרתיח את המים האלה אסור לי לחשוב שאני מתכנן לשים אותם אחר כך עם חלב לעשות לחברה כוסות קפה עם חלב אסור לי אבל אם כבר הרתחתי אותם במחשבה ניטרלית סתם הרתתי מים ואחרי זה עלה לי הרעיון אבל אני צריך בדיוק עכשיו אני באו אורחים והם רוצים לקאמ חלב אתה יכול לקחת את המים האלה ולהשתמש בהם לכוס קפה עם חלב זה דת
האדמור הזקן שזה תלוי במחשבה שלך עכשיו לפי זה שאנחנו מבינים את זה הצינורות האם שעשו בהם חלב
ובוא נאמר שההכשרה היא לא כמו שצריך כי זה מי פירות ועפע לא בסדר לא עשו הכשרה כדי
אבל לדעת אדמור הזקן
אתה חריף
לדעת אדמור הזקן לכאורה אין לי פה בעיה של בשר וחלב אין בעיה למה מכיוון שזה רק בלוע בתוך הצינורות זה יוצא החוצה
מה איפה הבעיה הבעיה היא שאותה אלה שיצרו את השוקולד
מה הם התכוונו שזה פרווה מה פירוש פרווה תאכל אותו עם בשר תאכל אותו עם חלב תאכל אותו מתי שאתה רוצה בעלה ולכן
לאכול אותו בתוך 6 שעות את השוקולד המריר הזה אני לא יכול לאסוף
כי הוא בסופו של דבר מה שיש בו חלב זה בליעה של כלים אז להגיד שבליעה של כלים צריך להמתין 6 שעות זה לא
אבל לאכול אותו בארוחה בשרית זה אני לא יכול לה תהיה
וזו הסיבה כנראה שהרב לנדאו לא נותן עכשיו לשוקולד מריר
אין לו אין אני רק מנסה להסביר את זה אבל אין כאן אצלו זה יכול להיות מסיבות נוספות יכול להיות שהוא לא אוהב את זה שעושים במי פירות הכשרה ויכול להיות אצלו שהוא לא יאהב גם את משה פיינשטיין שזה זה בכלל לא נחשב כמי פירות אבל הבעיה הבעייתית שאותה אנחנו לא כמערכת כשרות צריכים לזכור ששוקולד מריר בתוך ארוחה בשרית שיכול להיות שיש לך בשר ביחד בפה
ביחד עם השוקולד הזה זה לא
אבל אחרי ארוחה בשרית או לא ביחד עם בשר ממש אני לא יכול להגיד שאין על מה לסמוך
זה דבר שהוא יהיה בסדר לפי הכללים האלה שאנחנו אמרנו זהו כך