ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

האם מותר לעקוף בתור

כשאנחנו עומדים בתור ומנסים לעקוף את התור, האם אנחנו עוברים על איזה שהוא איסור? עוד דוגמאות והרחבות בנושא שימוש בשטח ציבורי שלא משתמשים בו או גידור שטח משותף לצורך אישי, כיון שהשותפים לא משתמשים בו כלל

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

טוב אנחנו מקדישים את השיעור לעילוי נשמתו שלמה אורי ברנשטיין הנושא שלנו היום

זה גזל בדברים המצויים ואני אתחיל

בסיפור קטן בדוגמה קטנה ישנם בניינים כאלה

שבכל קומה יש רק דייר אחד

בוא ננסה לחשוב על הקומה האחרונה

יש לו

מדרגות ויש לו

מין

של כמה מטרים טובים וכל הפרוזור כזה וכל הקומה הזאת שבעצם שלו אם אתה רוצה להגיע זה רק הוא

אז בא השכן הזה והוא שואל האם אני יכול

לסגור את את הקומה עם איזה שהוא שער ברזל יהיה לי מקום להוציא עוד מקרר בחוץ+ משחקים והילדים יוכלו לנסוע לבימבות שמה זה לא שאתה לא נכנס לשם כלום זה הקומה האחרונה אתה לא צריך לעבור שם אפילו

אבל יש

שטח ששייך לכולם הוא אומר מה אכפת לך

ואז אומרים לו לא אבל זה שלנו גם כן אנחנו שותפים אז הוא אומר להם מידת סדום

אז ההלכה מתייחסת לזה והיא אומרת מידת סדום זה לא סתם מבחינת זה נהנה וזה לא חסר אם מדובר במצב כזה

שאני צריך לתת לך חלק ששייך לי אני צריך לתת לך משהו ששייך לי

אז אפילו שאני לא הייתי יכול להשתמש בו אין לי שימוש מיוחד שמה יכול ללכת ולעבור ולחזור כמו מטומטם אבל אין לי משהו שאני ספציפי צריך לעשות שם אז אז אז אין בזה אין בזה גדר של מידת סדום

עכשיו זה היה הקדמה לא לכולנו יש דירות כאלה בקומה העליונה אבל לפעמים שאנחנו נוסעים משלמים על זה כסף אין

נכון

לפעמים אנחנו נוסעים במטוס

ויש

מחלקת עסקים והמחלקת עסקים לפעמים נראה ואז אתה אומר לעצמך אני עושה את הוילון ואני אלך עכשיו על הנוח אני עכשיו לאכול בסדר אני לא אקבל את השירות של הדיילים הצמודים וזה וארוחות וכל זה אבל אני יכול אני יכול לשבת שמה אז באים ואומרים לך לא אתה תופס פה חלק אתה תופס פה רכוש זה דבר ששווה כסף זה דבר ששייך

למטוס אתה לא יכול לעשות את זה

אבל לצד שני מה יקרה אם עשית את זה

ישבת שם כל הטיסה האם זה נקרא שאתה צריך עכשיו לשלם להם על זה שאתה ישבת במקום יותר נוח וכולו לא אסור לך לקחת אבל אחרי שלקחת זה כבר בבחינת זה נהנה וזה לא חסר ולשלם על זה אתה לא תצטרך לשלם זה זה מין לצדדים קטן

זאת אומרת מצד אחד לקחת אתה לא יכול מצד שני

כן אותו דבר מי שמכיר את הבנייה במיוחד

ירושלים בצפת במקומות כאלה שהבניינים בנויים על ההר

ואז יכול להיווצר מצב שנניח אתה יש לך דירה פה ולשכן יש דירה פה בער ואם אתה תשבור את הקיר שלך יהיה לך פה עוד חדר בתוך

יהיה לך עוד שטח כי כי לא סגרו את זה עד הקצה אז אתה יכול לפתוח תסגור לנו עוד מחסן מחסן עוד וזה מקום שאף אחד לא יכול להגיע אליו אפילו

זאת אומרת זה אומנם לא שייך לי אם אתם מדברים על רישום וטאבו אם מדברים על מטר ששייך למבנה כל הבניין זה שייך לבניין זה לא שייך לי זה לא בתוך הדירה שלי זה לא זה אבל רק אני יכול להשתמש שמה הם אפילו

יכולים להגיע לשם זה הכול סגור מכל הכיוונים וזה יש נטייה לפוסקים אחרוני זמננו לבוא ולהגיד שזה אתה כן יכול לעשות גם אם לא קיבלת רשות מכולם לא שזה חוקי אני מדבר כעת מבחינת ההלכה מזה יותר קל

נה דה מלכותה ביחס לשטח שהוא שטח כאילו הפקר שטח ציבורי

זה שאתה כאילו תופס אותו זה שייך למישהו כיוצא בזה כן או לא אז הייתי אומר ככה ברמה העקרונית

יש לדעת הרמבם שאומר

שיש דין דמוטא גם

במלך גם במלך גוי וגם במלך יהודי שלא שומר תורה ומצוות

והאדמור הזקן

בהלכות בהכל של משפט פוסק כמו הרמבם שיש דין במלכותא גם במלך יהודי שלא שומר תורה ומצוות

וזה לא כמו הדעה של הרן שהרן טוען שאין דין ומלכותא פה בארץ ישראל

ולמה אומר הרן מפני שכל הדין של דינה דמלכות המבוסס על זה שהמלך או המושל יכול לקחת אותך ולגרש אותך מפה

מכיוון שארץ ישראל נחלת עולם לכל יהודי

יהודי יש 4 אמות בארץ ישראל

אז לגרש יהודי מארץ ישראל לגמרי להוציא אותו לגמרי אני לא מדבר אין יהודי מגרש יהודי שזה משהו אחר מהמקום איפה שהוא גר קצת ביטחון אני מדבר לגרש יהודי בכלל מארץ ישראל זה לא דבר שהוא שהוא תקין הוא לא תקין כי זה לא שייך לכם זה שייך לקדוש ברוך הוא והוא נתן זה לכל אחד מעם ישראל

אבל

לא כולם מסכימים עם הרן

והרמבם לא מסכים עם הרן ומלך שקיבלו אותו מושל שקיבלו אותו עליהם ואפילו אם הוא לא שומר תורה ומצוות אז הוא קיים אז מה שהוא אומר קיים ובמה זה תלוי אם הוא יכול לקחת אותך ולגרש אותך מהמקום יש לו שיניים לגרש אותך מהמקום הוא יכול לגרש פיזית זה יכול לגרש אותך אז לכן דינו מלכות הדין הנכון להיום בארץ ישראל קיים עלמור זקן פוסק קיים דינה מלכות עדינה

אחד הדברים שהכי קשים אם רוצים להעניש ישראלי

זה נותנים לו לעמוד בתור הדבר שהכי שנוי על ישראלים זה לעמוד בתור זה הכי חמור שיכול להיות אין אין עונש יותר גדול מזה

במכולת בבנק בכל מקום לעמוד בתור זה עונש מוות

השאלה היא כשאנחנו עומדים בתור מדלגים בתור עוקפים בתור האם אנחנו עוברים על איזה שהוא איסור זה נורא מעניין שהולכים כאילו לסדר מהראשונים

לאחרונה זמננו אז אנחנו רואים שיותר ויותר הדברים י נוסחו בצורה יותר ויותר מחייבת למשל המעיר היא במסכת סנהדרין בחידוש ממשו כותב לגבי דילוג של תור הוא לא כותב שזה אסור הוא כותב שבגדול זה מותר אבל הזהירות בזה היא דרך פשרה ומידה טובה איך אומרים זה נחמד ראוי

היה יהודי שקראו לו רבי סרואל סלנטר אתם בטח שמעתם רבי סואל סלנטר

היה מגדולי בעלי המוסר הוא נפגש עם הרבה המרש עם הרבה מראש באגרות קודש שלא כותב עליו שהוא נשמה של ככה יוצא מתוך דבר אפילו נשמה של חסיד שהקדוש ברוך הוא

ובתוך העניינים של בן אדם לחברו יש לו ספר שנקרא אור ישראל ושם הוא כותב שלא לדלג על התור זה מנהג בני אדם

כדי לשמור על הסדר הטוב אז אם אימא אם המאירי רק כתב שזה דרך פשרה מידה טובה הוא כבר אומר שזה הפך להיות מנהג בני אדם

מאוחר יותר זה

זה

לדעתי אין פה באמת מחלוקת בין הפוסקים זה לא מחלוקת יש פה בסך הכל איך בני האדם תפסו את העניין במשך הזמן עם הזמן האנשים הפכו להיות- ופחות סובלניים והפבר לטך

אצלם נורא משמעותי זה שהם מחכים

אז מכיוון שכך במנהג בני אדם ובדרך בני אדם זה הפך להיות

דבר חמור עד שכשאתה עוקף תור זה פורץ גדר גדרו של עולם ובכלל משיג גבול רעהו כאילו המקום שלי השלב שלי וכיוצא בזה

המאוד משמעותיות בדיני גזל זה האם מותר לי האם אדם שגוזל הוא כשר לעדות אדם שגוזל

האם הוא יכול להיות עד בחתונה האם הוא יכול להיות עד

בסידור קידושין או אפילו בדברים אחרים לתת עדות

אז בהלכה נפסק שגזלן הוא רשע וכיוון שכך הוא פסול לעדות גזלן פסול לעדות

מה הסיבה שגזלן פסו לעדות מכיוון שעדות אתה צריך להגיד אמת ואדם שגוזל

האמת אצלו רחוקה ומכיוון שהוא רחוקה הוא בקלות יוכל לשקר

אוקיי פעם אחת

אני אתייחס לזה זו שאלה טובה

הגונות

זה עניין של גזר שהוא אסור עכשיו השאלה היא כשבן אדם גוזל מהמדינה

גוזל מהמדינה אתם שומעים בתוך הדברים שלי שזה גזל זאת אומרת עצם השאלה זה לגזול לגזול מהמדינה

האלה מה עשו קצת שונה משום שאני לא לוקח משהו שמישהו אחר אני רק פשוט מסתיר את מה שייך לי גזל זה הפירוש שאני גוזל אם גוזל קרקע גוזל כסף אני אתן לזה דוגמאות

האם אדם שגוזל מה קודם כול כהקדמה האם אדם שגוזל מהמדינה הוא נחשב שקפסול לעדות האם אני אפסול אותו כעדות

אז יש לנו גמרא במזער סנהדרין שאומרת שאדם שומר על דבר מסוים שזה מותר זה מותר

אז אז הוא לא נחשב עדיין אסור למשל

את הדיברות כתוב

נכון כולנו מכירים את זה אתה עובר ברחוב פתאום אתה רואה את המרצדס של החבר ויוצא לך לב אז אתה עובר על לא תחמוד עוד יותר מזה אתה רואה מכונית שמוצא חן בעיניך אתה שואל אותו זה למכירה לא כתוב 7 עצם זה ששאלת שזה למכירה זה לא תחמוד דאורייתא זה לא תחמוד הוריי כי מה מה אתה מחפש את זה בכלל מה זה שייך לך בכלל מה אתה שואל אם זה למכירה בכלל לא שייך לך זה דבר שמוסכם על הראשונים ועל האחרונים

אז יוצא שהבן אדם הזה עבר איסור דאטה ואף על פי כן אדם שובר הלא תחת כתוב בשולחן ערוך הוא לא פסול לעדות ולמה הוא לא פסול לעדות האומר מותר כאשר לעדות הוא חושב שזה לא איסור לא נראה לו כזה חמור באמת נו באמת

אז אני שאלתי אותו כמה עולה המכונית זה כאילו יש דברים שהם לא נתפסו שניה שניה יש דברים שהם לא נתפסו

נכון אבל גם אחרי זה לא נתפס אתן דוגמה נוספת

מוקצה כתוב שם אדם שובר על מוקצה זה ייסודרבונון מוקצה אבל זה ייסור מוקצה מהאיסור דרבון החמורים ככה כותב האדמור הזקן בטניה

ואף על פי כן אדם שנוגע במוקציות בשבת או לא נפסה לעדות בגלל זה למה לא יודע לא נראה לאנשים שזה כזה חמוד לנסוע במכונית שבת זה זה אני טלוויזיה בשבת זה איסור לסע נמוך קצת זה אז הזזתי את זה קצת

נו אז בגלל זה אני חיללתי שבת רציתי שיש יפה

אז שנייה שנייה שנייה שנייה אני אתן שאלות אבל אני נותן את זה בין בין פרק לפרק אני אשמע אותך בשמחה

אז העניין הזה של של גזל מן המדינה

יש מפוסקי זמנינו שרוצים להגיד שזה בכלל האומר מותר ומאיפה זה בא להם לא שזה מותר זה אסור אבל מאיפה זה בא להם זה בא להם כתוצאה מזה שהם

מרגישים מקופחים

ומרגישים שהמדינה מפלה אותם ומכיוון שהמדינה מפלה אותם לדעתם אז אני אני אני אגיע כי אני אגיד אני אני אגיע עוד לנושא שאנחנו דיברנו אני לקחתי פסק זמן של חצי שנה מהפעם הקודמת כדי שאני אוכל להגיד את זה עכשיו

אז

כן אז אז אז יש יש יש גזל שאתה עושה אותו ביחד

האם אתה לוקח אתה מצהיר אתה כותב ואתה רושם אתה

כדי איך אומרים לסדר אתה מצהיר על דברים שהם לא נכונים אתה מצהיר על דברים שהם לא הגונים וכיוצא בזה בשביל לקבל ואתה אומר שבסך הכל אני מחזיר את מה שהם גזלו ממני אז אז אני אמרתי את זה פעם אני אומר את זה עכשיו עוד הפעם יש הרבה מה לתקן

יש הרבה מה לתקן

שלא יהיה אפליה אבל קשה לבוא ולהגיד שמבחינת תקציבית

יש איזושהי אפליה ברורה בין דתי ללא דתי ולכן הטיעון הזה שגוזלים אותי הוא לא טיעון נכון לפחות על על פניו על הספר זה לא טיעון נכון כיוון שזה לא טיעון נכון אז לגזול זה אסור ואף על פי כן אדם שגזל זה עדיין טוענים הפסק זמננו אותם פוסקים שאומרים שזה אסור הם טוענים שלבוא ולהגיד שהבן אדם הזה בגלל זה הפך להיות

פסול לעדו לעדות זה יהיה

קצת זה יהיה קצת חמור מכיוון שיש לו כל מיני טיעונים מסביב שהם גורמים לו לחשוב שזה לא צודק

אני רוצה להקשות על על זה רגע האומר מותר כל אחד שאומר מותר על דבר אני אבוא ואגיד שהוא לא פסול לעדות יש בן אדם שאומר שהוא קראי אז הוא מבחינתו יש הרבה דברים שמותרים איך אומרים התורה

יש לי פירוט משלו לתורה

בכלל מי כתב לא יודע כן זה משה זה לא משה לא יודע כל מיני שטויות יש לו בראש

בא בן אדם ואומר מותר ללכת להרכאות אני רוצה ללכת לבית משפט אין בעיה ללכת לבית משפט כותב המארס ששון בשאלות תשובות תורת שאדם שאומר שמותר ללכת להרכאות אז הוא רשע והוא גזלן והוא פסול לעדות והוא גוזל באמצעות הערכאות הוא פסול לעדות גם הוא בסוף הוא אומר מותר נראה לו שמה מה הבעיה בזה נראה לו שזה מותר

אז כשאני אסביר כשכתוב בתורה במפורש ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם לפניהם ולא לפני עובדי גילוי

לפני הוא משפטים של עובדי גילולים זה נקרא דבר שאתה לא יכול להתווכח איתו כתוב בפסוק בצורה מפורשת אבל יש דברים כאלה שזה לא כתוב בפסוק בצורה מפורשת זה צריך לדעת צריך לפתוח את ספר התקציב

צריך לראות שאין אפליה צריך זה צריך זה צריך כל מיני דברים עמוקים אז בזה אנחנו אומרים שהאומר מותר זה איך אומרים זה טעות אבל אבל הוא עדיין לא יפסל לעדות כתוצאה מזה

שהוא אומר מותר וכאן

לרב האם יש הבדל אם אדם עושה פעם אחת או שהוא עושה כמה פעמים אנחנו אומרים דבר מעניין תארו לעצמכם אמרתי קודם שגנב פסול לעדות תאר לעצמך שראית אדם שמנסה לגנוב אין בטוח אתה ראית אותו שהוא מנסה לגנוב הוא הכניס מפתחות ברכב אתה רואה שהוא מנסה אז פתאום עברה איזה משטרה איזה זה והוא המשיכה הלאה והכל בסדר בכלל בערב אתה מגיע לאיזה חתונה והוא נמצא שמה כמו כלום

והוא רוצים לקחת אותו לעדות האם אתה צריך לקפוץ חיברה הבן אדם הזה הוא גנב

פסול לעדות אבל הוא לא גנב הוא ניסה לגנוב האם הבן אדם שניסה לגנוב הוא נחשב כגנב או לא לפסול אותו לעדות או לא

אז אנחנו יודעים את זה מטניה באגרת התשובה שהאדמו זקן מציין כושר משפט סימן למד דלד מפריחי יונים משחקים בקובייה פסולים לעדו יש מחלוקת ראשונים למה הם הם פסולים לעדו מה זה מפריך עליונים אומר היונה שלי היונה שלך תעשה תחרות מי שתשיג ראשון תקבל את הכסף הזה ששמנו על השולחן

מה לא מה מה הבעיה בזה זה גזל דרבנן למה זה גזל דרבנן משום שאתה לא עוסק ביישובו של עולם אתה מרוויח כסף קל אתה לא מתאמץ אדם שמרוויח ככה אתה כסף בקלות לוקח מהשני קח את הכסף במהירות זה אדם כזה שבמהירות ישקר ככה חלק מהראשונים מסבירים את האיסור הזה לכן הוא פסול לעדות

אדם שהולך לגנוב מבחינתו הוא היה גונב את הרכב עכשיו רק שפתאום באה המשטרה פתאום זה הוא לא הוא לא עשה את הפעולה של הגניבה בפועל

האם הבן אדם הזה קל יהיה לו לשקר או שיהיה לו קשה לשקר בטח שיהיה לו קל לשקר אז לכאורה אני צריך לרשות אותו לעדות הרים מגש בשאלות יושבות של אחד מהראשונים הרבי של הרמבם

הרמבם היה אצלו אולי בגיל 8 צעיר מאוד הרים ניגש כותב

שאדם שזייף

פרות שראובן חייב לשין נגיד הוא זייף שטר לא שטר אחד אלא שטרות אבל הוא לא עשה איתם כלום אומר הרי ניגש לבן אדם הזה פסול לעדות עצם זה שהוא זייף אז הוא כבר איך אומרים מוכיח שהאמת אצלו מכאן ואילך מה אתה מזייף דבר כזה לעומת זאת החתם סופר בחושך משפט הוא כותב שאדם שזייף שטר הוא לא פסול לעדות

ואנחנו מכבדים את החתם סופר אומנם אחרון וזה ראשון

החשוב הראשונים מלכמדים דרך אדם סופר אז יש שרצו להגיד שזה בדיוק ההבדל מה שטען הרב הרים יגש בלשונו כתב זייף שטרות ואילו החתתם סופר בלשונו בתשובה הוא כותב זייף אבל זה מכוון נכון שהתם סופר לא הזכיר את

הרימי געש וזה נכון שצמח צדק בשל איזה שוב שלום מביא פעם איזה שהוא תשובה של החתן סופר לגבי הדלקת נרות חנוכה מימין לשמאל או משמאל לבמאל לימין

ודרך אגב שמה צמח צדק טוען שאנחנו צריכים לפי האניגלה שצריכים להדליק לא משמאל לימין כמו שאנחנו עושים אלא שכל פיוטי חיים לימין כאילו אלא הפוך מימין לשמאל והוא ככה פוסק לאלורה אבל הוא לא עושה ככה ופה לא לא עושים ככה למה לא עושים ככה ופועל מכיוון שמכיוון שעל פי כבול זה צריך להיות הפוך ומה שצמח צדק שם מדבר זה רק על פי הניגלה כן

אז הצמח שמה בתשובה מביא את החתם סופר באיזה הקשר של הפלפול

אומר הוא לא נכון מה שהוא אומר הוא כותב מילים חליפות הוא מסיים בסוף

כפי הנראה הוא כתב את זה בצעירותו כי אתה רואה את התשובה בהתחלה אבל אני חושב כתוב אבנר דמגוי שיש בו איך אתה יודע כמה הבן אדם הוא גיבור כי אתה רואה עם איזה עם איזה אבן הוא מתגושש עם הצמח צדק ככה מרגיש שהוא צריך להתאמץ עם החתם סופר סימן שהחתן סופר הוא גדול מאוד ההלכה הרבה פעמים בה רוב הפעמים כמו

אז לכן מצווה ליישב דבריה חכמים אז לכן אני חושב שמה שאתה הערת כן זה בדיוק הנקודה כשזה כמה שטרות הבן אדם גילה בדעתו שהוא כבר איבד את הצפון לגמרי נעשה לו כתר כשזה פעם אחת בן אדם עשה איזשהו דבר אז עדיין אני לא

עדיין אני לא לא לא מסתכל עליו כל כך נמוך ואני לא הוא לא הפך להיות מבחינתי כאחד שמועד לשקר

לפי זה יצא גם כן חידוש הגמרא במסכת קידושין בדף מם 1000 אומרת

שמחשבה

רעה הקדוש ברוך הוא לא מצרפה למעשה רק אצל הגויים הוא מצרפה למעשה אצל יהודים לא אבל אדם רצה לגנוב זה מחשבה רעה קד אז אנחנו לא מצרף את זה

צריך לדייק בגמרא שמחשבות רעות באותו עניין אולי כן מצרף למעשה כי עד פה כן יחייבו אותו יגידו שהוא פסול לעדות

אוקיי

נתאר לעצמנו

שנותנים לי עכשיו

איזה שהיא איזה שהוא מענק מציעים לי איזה שהוא מענק מצד המדינה יש לפעמים דברים כאלה אבל זה בתנאי

שאין לך רכב זה התנאי עכשיו יש לי רכב אז אני

כותב את הרכב שלי על שם מישהו אחר ואני רוצה לקבל את המענק

האם הדבר הזה הוא מותר או עשור זאת אומרת בוא ננתח את העניין הם אמרו שהם רוצים שלא יהיה רכב רשום על שם

במילים כאילו אין רכב רשום על שמיר הם לא אמרו אנחנו רוצים שלא תיסע ברכב אנחנו רוצים שתלך ברגל תיסע רק בתחבורה הציבורית זה לא היה תנאי התנאי היה זה שאין רכב רשום מה שנקרא לפי כל התנאים שהם אמרו כמו שאומרים יבש זה בסדר זה לגיטימי זאת אומרת זה קשה

אבל יש פסוק אחד בתורה שהוא כתוב בצורה שונה משאר הייסורים מדבר שקר תרכק

אז המפרשים שואלים למה זה כתוב בלשון של טרחה מה זה תירחק מה זה פוסט מרחק תפוס מרחק גם דברים שהם מותרים תפוס מרחק ורואים את זה בשיאס של הרי בכמה פעמים כשהוא מדבר על גזל וזה אומר אפילו שזה מותר אבל תיקח ואנחנו מוצאים לפחות אצלי בראש יש שני סיפורים לפחות אחד אני אספר

אחרי שהאח של הרבי רבי ישראל אריה ליל

נסתלק נפטר אז הרבא

חשש לבריאות אימו לא רצה שהיא תדע מזה הוא חשב שהיא לא תכיל את זה אז הוא ימשיך לשלוח לה מברקים וזה וזה אז איך הוא עשה את זה היו לוקחים מברקים שמגיעים אליו למזכרת ועושים זיוף כאילו מברק שהגיע מאנגליה והרבע שיתף עם זה פעולה

לא רק שיתוף עם זה פעולה הוא אפילו

עזב את זה אחרי ההסתלקות 10 שנים היה בין הפטירה שלו להסתלקות שלה תף שין יוד בית תף שין חובה אפילו קצת יותר

תאף שין כף

וכשהיא אחרי שהיא נפטרה אז הרבי קרא לאותם אנשים שעזרו לו בכל התחבולות והוא אמר להם נכון שהיינו צריכים לעשות כל מיני דברים בשביל

בשביל כיבוד אם

אבל אחרי הכל זה לא היה

חלה אז תדעו שצריך לעשות על זה תשובה אף על פי שזה בעצם זה בעצם בשביל

פיקוח נפש בשביל הרבנים אז זה סיפור אחד המשיך הלאה בכמה נקודות קצרות של גזל כמה נקודות קצרות של גזל מה עם

גזל זמן

האם מותר

מותר

לגנוב

תוכנה ישנה להעתיק תוכנה ישנה שכבר לא נמכרת ולהעתיק אותה אז בנושא הזה של העתקת תוכנות ואיך אומרים שכפולי תוכניות וזכויות יוצרים נאמרו כל כך הרבה דברים ולדעתי כל כך הרבה דברים מקוממים ולא נכונים אני אומר תסתכלו ניכוחה יש לך אוטו ישן אתה לא מתעסק איתו הוא גם לא עומד למכירה

אז אפשר לגנוב לך אותו

כאילו

בגלל שיש להם איזה שהיא תוכנה ישנה שהם לא מוכרים אותה והם לא מרוויחים עליה כסף גם אתה לא מרוויח על הגאות שלך כסף אז לכן אני יכול לקחת לך אותו מה הקשר מה הקשר בין הדברים

או שיש כאלה שטוענים עזוב זה הכל פרוץ

פרוץ האינטרנט כל אחד יכול להיכנס האינטרנט אתם יודעים כמה משפטים נערכים כל יום

כל יום אני רוצה אני רוצה אני רוצה אני רוצה את ההקשבה שלך

כמה משפטים נערכים כל יום על אדם שאוריד תמונה מנהל בית חבד אומר לי הוא הוריד תמונה מהאינטרנט שם אותה על איזה שהוא פרסומת של איזה שהוא שיעורון של 200 50 ש"ח הוא קיבל תביעה של בין 5000 לשבע מאות שקל

בסוף הוא הגיע לפשרה של חצי מזה לא השיעור ולא המודעות ולא הכיבוד הכול לא הגיע ל אפילו חצי מהסכום שהיה צריך לשלם משהו הזוי לחלוטין

אז באים על מה הם מסתמכים פה כל ילד שלמד אלו מציאות יודע שיש זותו של ים זותו של ים הם אומרים האינטרנט הוא זותו של ים כולם גונבים כולם זה כולם לוקחים כולם זה נכון אבל מה כתוב שם בגמרא זוטו של ים שאם הבעלים מרדפים אחריהם

אז זה לא זזו של יא עכשיו לא רק שהם מרדפים הם לפעמים תופסים גם כן אז אז זה לא זה לא מתחיל זורקים ככה לחלל זה אותו של יענו הם עושים

בנוסף לזה שנייה בנוסף לזה זוטו של יהב הוא נאמר רק לגבי אבדה הים לקח חפץ ועיבד אותו מאבד אותו זו של ים לא נאמר לגבי גזל אני לא יכול אין דין זו לא של ים בגזל אז אני לא יכול לבוא ולהגיד אני אגזול אגיד כולם גוזלים כולם לוקחים אז הפך להיות מנעד

אין מנהל של גיהינום אז לכן זה דבר שהוא אסור וצריך לקחת את זה בחשבון צריך עכשיו תיקחו עוד משהו ככל שעובר העולם יותר ויותר לעולם הווירטואלי מגלים עד כמה אם אתה לא תגיד שזה כן שייך וזה כן רכוש וזה כן גניבה אז אז כבר אין קיום לעולם אז אין אין אין לעולם אין לעולם קיום עוד מעט

זה

היה הפקיעו את זה

יש ממש זה ממש לא זה ממש לא

קרוב מחייבים ממש לא ממש לא הוא לא הפקיר את זה

מישהו העלה את זה ללא ידיעתו ולא רצונו ולא זה ומשתמשים בזה וכל פעם שהוא תופס מישהו אז הוא תובע אותו אז לכן

מה

הציבורית לא בבית לא תלוי לא בסדר אתה מדבר כעת על סרטונים באופן פרטי זה בסדר זה נושא לדיון אבל מדבר כעת על תוכנות אז זה דבר שהוא תופס אותו ולכן

בוודאי שזה דין תורה חייב זה גזל גמור

שני גנבים שנתפסו

והמשטרה אמרה לאחד שנתפס שאם אתה תגיד מי זה החבר שלך שלא תפסנו אותך אז אנחנו נשחרר אותך

מותר

האם מותר לו איסור גמור אסור לאדם להציל את עצמו בממון חברו ובטח לא בגופו של חברו וכל העניין הזה של עד מדינה מעבר לחוסר שכל שיש בזה זה איסור תורה מוחלט אין לזה שום נאמנות כלום% אחד של נאמנות אין שם האם מותר להיות עורך דין

להיות עורך דין

למקרקעין בוודאי שמותר

לכל מיני עניינים פרוצדורות שהם לא

נפקא מינה לזה זה מותר אבל ישנם דברים הרי איך זה עובד שמה יש להם עדויות שהדים שמסולים על פי תורה ומוצאים על זה כסף

קטנים ילדים נשים עבדים גויים וצולי יהדות הם עושים מה שהם רוצים מעבר לזה גם כן הכללים להוצאת הכסף הם כללים של גזל גם כן אז בגדול להיות עורך דין זה דבר שהוא לא פשוט

בכלל לא פשוט על פי ההלכה עכשיו יש תחום אחד שאם אתה בטוח במאה% שהבן אדם הנתבע הזה יש נתבע שהוא לא הלך להרכאות תבעו אותו להרכאות ואתה נוכח לראות שהוא צודק והערכאות יוציאו ממנו הרבה כסף יגזלו ממנו ואתה רוצה להציל אותו מהגזילה זה סיבה שלא יגזלו אותו זה סיבה שיהיה מותר זאת אומרת

מותר להיות הורה דין של נתבעים

שהם לא הלכו לערכאות אלא שהם הובלו לערכאות לא ברצונם בנוגע לתובעים אז יש רק היתר אחד של יודע את שער המשפט הוא טוען שאם אתה יודע אתה העורך דין יודע במאה% יודע זה ברמה של כמו עד אתה ממש יודע ראית שהבן אדם הזה הוא צודק

עכשיו הוא ילך להרכאות הערכאות יעבדו ויקחו וזה נתן לך לעזור לו להוציא מהנתבק כמו שהיית צריך ללכת להעיד לו עדות כדי לעזאזל

יש כאלה שחולקים עליו ואומרים גם ללכת להעיד עדות בבית משפט של גויים היה צריך לקבל אישור מבית דין אבל מי שירצה להקל יש לו על מה לסמוך במילים אחרות

לא פשוט להיות עורך דין על פי ההלכה כלל ועיקר

המצב היום זה שחברות הביטוח כדי כדי להחזיק קליינטים טוב הם לא יורדים איתך לקטנות זאת אומרת אם יש איזה שהוא קמט בדלת הם לא שולחים אותך לאיזה פחח ברמלה

שידביק את הנעל שלו לזה וימשוך את הפח האחורנית לא הם מחליפים את כל הדלת

ומה קורה כאשר היה לך קודם איזה שריטה כבר קודם ועכשיו הם מחליפים את הדלת כולה זה כולל השריטה הקודמת והמחיר שהם לוקחים זה גם כן מחיר כולל והם גם כן מורידים להוא מהביטוח כאילו כל זה צריך לרדת מכיוון שהבן אדם יודע שזה הסדר בעולם וזה חברות הביטוח הם ככה מתנהגות קיבל את זה על עצמו

אז זה לא זה לא ייחשב כזל אבל השאלה כאילו הפלפוליט יותר זה מה קורה כאשר בן אדם

יש לו איזה שהוא נזק כמו שאתה אמרת וזה לא מפריע לו והוא לא חושב לטפל בזה אז האם הבן אדם השני צריך לשלם לו אז אני לא אכפת לי שישאר ככה זה לא קשור אתה הזקת אתה צריך לשלם וזה לא קשור אחד לשני כלל ועיקר

ומה יקרה עכשיו על זה עוד מה יקרה כאשר היה שריטה קטטה

והמחיר זה קרת 500 ש"ח בינתיים בא עוד מישהו ועשה שריטה עוד יותר גדולה לראשון לא היה ביטוח לשני יש ביטוח אז הוא הפעיל את הביטוח ביטוח החליף את כל הדלת עכשיו השאלה אם אתה יכול להוציא את החמש מאות מהראשון גם כן זאת אומרת אתה הרווחת פה כפל מבצעי אומר לך מה זה משנה הדלת שלך הוחלפה מה אתה רוצה ממני זה לא קשור אליך מה שהדל שלי הוחלפה אתה הזקת בחמש מאות שקל תשלם 500 ש"ח

אישה שגם שגזלה אישה נשואה

שגזלה האם בעלה צריך לשלם על הגזל שהיא עשתה

השאלה הזאתי מופיעה בקודם כל בהלכה בנוגע לנזק אישה שעשתה נזק האם בעלה צריך לשלם את הנזקים או את החובות שהיא צברה אז מוסכם בהנחה שחובות שאחרי שלפני חתונה הוא לא צריך לשלם חובות שהיא עשתה אחרי חתונה זה מחלוקת ראשונים אמור לחיו הוא צריך לשלם המעריק אומר לא צריך לשלם

פוסק לא צריך לשלם אבל השח אומר תלוי כמה האישה הזאת מרוויחה אישה שמכניסה הרבה כסף הביתה אז זה כבר עסקת חבילה שאם יש לה חוברות אתה צריך לשלם אתה רואה אתה מרוויח ממנה עם זה הרבה כסף זה השאר כל זה ביחס לחוב אמיתי שהיא עשתה אבל כשמדובר על גזל זה אף דעה לא אומרת שהוא חייב לשלם

גזל אני כבר לא חייב דברים המותרים אבל לא דברים האסורים

נוספת יש מושג שנקרא גניבת דעת לא לגנוב דעתו של אדם מה יקרה אם אני גונב דעתו של בן אדם שאני יודע שהוא לעולם לא ידע שגנבתי את דעתו

האם זה סיבה להגיד שמותר לגנוב את דעתו

אז הרשל כותב שלא גניבת דעת אסורה גם כשאין חילול השם וגם כשהבן אדם לא יודע זה פשוט מכוער זה לעצמך בעיה אתה התנדוד שלך משחית מה זה לגנוב דת

למשל

למשל אני חדש כן זה סוג אחד של גניבת דעת אפילו שאני מוכר לך את זה במחיר הזול אבל אני אתן לך לחשוב שזה חדש

אני גונב את דעתך זה יכול להיות שאתה אני מגיע אליך לאיזה שמחה שלך אז הרב כל הכבוד אתה יודע שבאת וזה וזה וזה אני אגיד לך באמת אני הייתי פה בעיר בלי קשר אליך אז אמרתי אני כבר אכנס אבל אתה חושב שבאתי במיוחד בשבילך אז אתה מחזיק לי טובה על זה וזה לא נכון זה שקר אני צריך לבוא ולהגיד לך את האמת לא אני הייתי פה

אני נכנסתי בדרך אגב כדי שלא תחזיק לי טובה יותר מזה או בנאום

שיש לו מישהו אומר לו וואו אתה בקיא בכל השס הוא אמר איזה שתי מראה מקומות אתה בקיא בכל השאס עושים מחזיקים לו יותר ממה שהוא באמת אדם ישר צריך לעשות לא זה במקרה ראיתי אתמול אני זוכר שהרבי דיבר פעם ביחידות עם איזה רב שהגיע אליו אז הרבי חזר כמה פעמים מוזכר כמה כמה כמה

אותיות יש בתורה

מסתבר ששלוש מאות 300000 לא זוכר מה משהו כזה

כן

אני פשוט חוזר על זה הרבה פעמים זה לא בגלל שאני זוכר את זה אני חוזר על זה כל הזמן לכן אני

אומר

אחרי החתונה אחרי החתונה לא לא בתור החתונה

או למשל

רגע רק אם אני רואה שהוא מתפד מזה שבאתי הוא גם אם הוא לא שותק אני גם צריך להגיד שמע לא באתי לבד

למשל או למשל מראה אדם שיש לו מראה מקומות כאילו הוא שולף מראה מקומות ובאמת יש לו איזה שהוא דרך איך שהוא הגיע לזה

כשהרב הירש פה נק בא לנחם את הרבי אחרי הרבנית אז הוא אמר לרבי שהוא מאוד אוהב ללמוד את הליקוטי שיחות שיש שם תמרים וכמוות על כל מקום אז הרב אמר לו מראה מקומות זה עניין של הרב הירשפן

כשהוא הגיע לרבי בפעם הראשונה היו לו 3 שאלות בירושלמי שאף אחד מגדולי הדור לא הצליח לפשוט לאותם פשט אותם על המקום

אז כשהוא נכנס הרי קם לכבודו

הרי פנה אליו בשאלה

רבי עקיבא ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו אז הוא מיד המשיך את הגמרא שב בנישב

תשב

כן אוקיי

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא