תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
בלילה של שבת ושזכר שהוא לא יתפלל ערבית תתפלל ערבית של יום חול 18 של חול
יצא ידי חובה הוא לא יצא ידי חובה
לא הצעתי חובה לא הצעת חובה אדם שהתפלל בטעות של חול ושל שבת צריך לחזור ולהתפלל 18 עוד הפעם אומר האדמור הזקן במה דברים אמורים שהוא סיים את כל השמונה 10 וסיים את התחנונים סיים את הכול עשה עושה שלום לא סיים את התחנונים הוא צריך לחזור לתפילת של שבס של שבת חוזר וממשיך
לא יש שם את הברכה
האמצעי אחרי אתה קדוש
אתה חידשת זה אתה קידשת זה בליל שבת
אתה צריך להגיד את הברכה
חוץ ממוסה נכון זה גם כתוב באותו סימן ואף על פי כן לא הזכרת שלשבת כי אתה הבן אדם הזה כאילו קרה 18 ולא הזכיר תפילה של שבת כי לדאוג
נכון
עכשיו אני רוצה לשאול את החברים שאלה כזאת יש ילדים ברוך השם סביב השולחן לפני שעושים קידוש צריך לבדוק אם יש להם משהו בטיטול ברצינות פרקטית אני שואל מותר לעשות קידוש כשיש לידי ילד מלא צואה
אם אני ראית מה הבעיה תודה רק תודה
לילד עצמו מותר להגיד ברכה שיש לו תשואה בטיטול
לילד עצמו אסור להגיע
נגיד יש לך ילד בן 3 שיש לו טיטול נגיד הוא יודע לברך מותר לו לברך מותר להגיד לו ברכה בשעה שהוא עם טיטול לא אסור
כן הוא עבר בגיל
כזה
תעשו הוא לא עצמו אסור סליחה חוץ מכבודכם האדם עצמו שיש לו תשואה לפי הטבעת מותר לו להגיד ברכה
תלוי איפה אבל בגדול אם זה במקום גלוי אזור להגיד אבל לאחרים שנמצאים לידו אין שום בעיה מה כל העניין ריח אין ריח
אין שום בעיה
עכשיו שאלה בהלכות בורר לחם לבן ולחם שחור לחם חי ולחם רגיל
לחם אינן אני יודע איך קוראים ל לחם
האם
זה שני מילים לדיני בורר מה הגדר בהגדרות של בורר אם יש לו טעם שונה ויש לו צבע שונה זה בורר
כן
לא מאכל בורא
לא כי שמה התפקיד שלו שונה זה מוצר שהתפקיד שלו שונה
באמת מגן בפיתה
בטח יש להם טעם שני
אבל
זה משהו אחר
צורה שונה
יש לי שניצל ישתבח שמו מלא שמן מותר לי לתפוס אותו ולסחוט אותו בשבת
יש לי דג אני רוצה לסחוט את הציר שממנו כדי שאני אוכל לאכול אותו מותר בשבת
למה בסוף יום חודש
איזה מותק אתה
בורר ונשאל לידו
אבל אתה עושה את זה באותו יעד גם את הטוב וגם את הרעב אתה עושה ביד זה לא זה לא יהיה הסיבה לאטד ביום טוב מותר
השאלה שלי
אז התשובה היא זה שמותר לי לעשות את זה אבל צריך לסחוט את הציר הזה לתוך אוכל
שאוכלים
חבר'ה בוחן קצר אבל חשוב מותר לי
הורדתי סיר מרק תפוחי אדמה ועוף הורדתי אותו מהאש רוצה לחלק אותו לקהל אבל אני רוצה שיהיה ככה מותר לי לקחת את הכף ולערבב ככה את הסיבוב לא על האש על השיש
בתורה
מה מה דיברנו מה התשובה
קוראים לפעולה הזאתי ועל פי ההלכה קוראים לה האגסה אגסה
האם מותר לי להגיס על האש לא האם מחוץ לאש זה השאלה האם מחוץ לאש מותר לי להגיס
מבושל כל צורכו
המגיס על האש מותר ומבושל כל צרכו
לא גזור אז השאלה היא האם המגיס מחוץ לאש מותר
האדמור הזקן כותב שמין זה מותר אבל יש דעה שחולקת והרוצה להחמיר יחמיר בהגסה ממש אבל להוציא בקו אין להחמיר
גם בגלל הפנימית של האוכל
הרב השאלה מה
עשו על הגסם בכלל אני יוצא שהאדמור הזקן חושב שלדעה הזאתי שלהגיס מחוץ לאש זה גם אסור
אבל אני זוכר שהייתי באופן שכיחות היה לנו סיר של חמין אותו והאם זה היה
שאלה שאני דיברתי אני הולך לדבר על השאלה שלך עוד מעט השאלה זה בדיוק ככה לקחתי מרק עוד בדיוק לקחתי מרק הוצאתי אותו על השיש האם מותר לי לערבב את המים עם הירקות התשובה היא לא לכתחילה
לא אבל זה גזירה מישהו מגיס זה גזרה זה הכל גזרות
והמשכן צדיקים חכמים במשכן היו צובעים את היריות את הזה איך היו צובעים היו לוקחים צבע והיו שמים אותו עם דוד על האש היו מכניסים את הצמח בפנים והיו מערבבים מערבבים כדי שהצבע ייקלט היטב מזה גזרו גם באוכל מזה גזרו גם באורך שלא על האש
זהו זה
לא הצביעה אבל הערבוב
הארגון החזק
ו
מה זה המקרה הקודם
זה אני מדבר על זה אני מדבר
דבר שירד מהאש אתה יכול להוציא ממנו בכף אל תערבב אותו אל תערבב אותו
מסיר על האש
כי עצם ההוצאה זה הגסה
אבל יש בעיה
של הגסה זה לא ממריץ
ואם זה דבר מבושל בכל זאת גזור כי אתה מוסיף תמיד אתה מוסיף
עכשיו אני שואל אז גם שאלה מה ההפתעה יש לי יש לי סיר אורז על הגז
יש אגסה בדבר יבש כמו אורז
לכאורה לא אז אם לא מותר לי להוציא אורז ככה מהזה שעל האש זה השאלה שלך
לא
קשור לצבע
אבל אחרי הכל באורז אני לא מערבב את כל הסיר מה שאני לא אעשה אני לא מערבב את כל
נכון אז גזרו לא להוציא בכפית משום הגסה אבל אם אני לא יכול להגיש אי אפשר להגיס סיר אורז אז זה רק מוציא
האם אני יכול לקחת ממנו ככה על האש
נחלקו בזה אפרי מגדים והטל אורות פרי מגדים טוען שביבש אין מגיס וזה מותר אתה לא אומר זה אסור אני מדבר על הגז עכשיו
אחד אומר אין מגיס אחד אומר יש מגיס מה אומר הצמח צדק הצמח צדק אומר שכל הבעיה היא בהגסה הלשון שלו זה כל הבעיה היא זה שעל ידי זה הבישול עובר לכל המקומות
הבישול עובר לכל המקומות זה כבר מבושל אבל
עובר לכל המקומות
אז השאלה היא האם באורז זה קיים אני מסופק אם באורז זה קיים אבל ברור לי שבחתיכות חתיכות פשטידה
זה ברור לי שלא
יש לי תבנית כל אחד בפני עצמו אז לכן מפשתי לכן פשטידה שנמצאת על הגז אם אני רוצה לקחת ולהוציא ממנה ככה חופשי אין לי שום
בעיה
זה לא כל כך ברור כי עצם זה שאתה מזיז אתה מזיז תפוח אדמה מזיז איזשהו דבר יש איזה שהיא התפשטות של הדבר לצד
פנימה
החום הוא למטה ברגע שאתה
מאבד מה שאומר הרב
אלון מה
שאומר הרב אלון אני אומר הוא צודק במקום שיש לך סיר מאוד גדול וקשה לך להוציא
אז
הרב אמרנו הוא מלמעלה לדחוף יותר מדי קחו מלמעלה תגלכו ושימו לעצמכם כי אי
אפשר היה להוריד אותו וזה חברה
זה יתאים לפי שיטת הפרי מגדים לפי שיטת התא להורות זה לא אבל אין ברירה מה אתה רוצה שנעשה לא נוכל מה נעשה
אי אפשר להגיד שהיא מלכתחילה גזרו גז
ינו מלכתחילה
שיש בזה משהו מעבר בין חששות בדיוק מכל מה שאנחנו עכשיו מדברים בזה כן ובזה לא וכן התערבב ולא התערבב ולכן סוגירה על מנת שבכלל לא מסתבך אל תתעסקו עם זה
נכון אבל יש מקרים יוצאים מן הכלל אתה צודק ברמה העקרונית אתה צודק שאלה אחרונה יש לי שיא אין לנו אין לנו אין לנו קומקום אין לנו מיחם חשמלי לקחנו סיר מילינו אותו מים שמנו אותו על הפלטה לקחנו את המים שמנו אותו על הפלטה ואנחנו רוצים עם הסיר הזה לקחת מים בשביל לעשות כוס תה כוס קפה עם מצקת
מותר לי לקחת עם המצקת ככה לשפוך לתוך הכוס עכשיו כשהסיר על הזה
שאסיר על הגז
האם יש
נה זה
לא יהיה פשוט להסתיר את זה על פי ההלכה בכלל להוציא להוציא ככה עם כוס ולשפוך או עם מעצבה
לא נכון אתה
לא מרק יש לי גם כן תפוחי אדמה וגזר
יותר מל
לא בסדר אבל מצד הגזרה של חזל לא מצד הגזרה של חזל על הגסה אני שואל מצעד הגזרה של חזל על הגסה זה השאלה בצד הגזרה הזאתי
עד כאן דיברתי שבת עכשיו אני אדבר על קדיש כאילו על בית כנסת