ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

דגשים בהלכות טבל וערלה

מה עושים אם אחרי הבישול מגלים שהירקות לא מעושרים 🔹 איך מפרישים מעשר עני 🔹 מה עושים כשמתארחים בשבת אצל מי שאולי לא הפריש תרומות ומעשרות 🔹 מאיזה כשרויות כדאי לצרוך פירות
  1. אוכל שהתבשל בסיר, ואחר כך מתברר שלא הופרשו מהירקות תרומות ומעשרות והם היו טבל, יש להפריש תרומות ומעשרות מהתבשיל בתוך 24 שעות לבישול, וזה יועיל גם למה שבלוע בסיר[1].
  2. אם עברו 24 שעות מהבישול, בדיעבד הכלי כשר. ויש אומרים שהכלי צריך הכשרה[2].
  3. בשנה השלישית לשמיטה (לדוגמה: תשפ"ה) ובשנה השישית לשמיטה (לדוגמה: תשפ"ח) מפרישים "מעשר עני" במקום "מעשר שני". משמעות הדבר מבחינה מעשית היא, שתשעה אחוז[3] מיבול כל השנה הזו צריך להינתן בפועל לעניים (בשונה מכל שנה ש'פודים' את התשעה אחוז של ה'מעשר שני' ומשתמשים בהם).
  4. ביחס לדגנים וקטניות וירקות מתחילה שנת "מעשר עני" בראש השנה. ביחס לפירות העץ מתחילה שנת "מעשר עני" בט"ו בשבט. בדגנים וקטניות ופירות, מה שקובע את השנה 'שלהם' הוא "עונת המעשרות" (הרגע בו הגיעו לשלב שנעשו ראויים לזריעה נוספת). לעומת זאת בירקות הקובע את השנה 'שלהם' הוא רגע הקטיף[4].
  5. למעשה, אם יש בידינו פירות שחייבים ב"מעשר עני", לאחר אמירת 'נוסח ההפרשה' והפרשת 'יותר מאחוז' מהפירות כפי שעושים בכל שנה, יש לחשב את מחיר 9 אחוז מכמות הפירות שלפנינו ולתת את הסכום לעניים.
  6. תפוזים של 'טבל' ששכחו להפריש מהם תרומות ומעשרות וכבר עשו מהם מיץ, יש להפריש מהמיץ בלי ברכה[5].
  7. כאשר מתארחים בשבת במקום שקיים חשש שמא לא הפרישו תרומות ומעשרות (כלומר 'דמאי'), קודם כניסת השבת יש לומר כך: "היותר על אחד ממאה מכל מה שאני עתיד להפריש מחר יהא תרומה גדולה בצד צפון כל מין על מינו. אותו אחד ממאה הנשאר ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפון של הפירות יהיו מעשר ראשון כל מין על מינו. אותו אחד ממאה שהתניתי שיהא מעשר ראשון, יהא תרומת מעשר כל מין על מינו. ומעשר שני יהא בדרומם של הפירות כל מין על מינו. ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומם כל מין על מינו. המעשר שני יהא מחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שייחדתיה לחילול מעשר שני" (ומי שמנוי ב'קרן המעשרות' יאמר: "על פרוטה במטבע שייחד הממונה על קרן המעשרות"). בתחילת הסעודה לוקחים מכל מין פרי וירק המוגש לנו יותר מאחוז אחד מהכמות שמתכננים לאכול, ואומרים בלחש: "סדר ההפרשה שאמרתי קודם השבת יחול עתה", עוטפים ומניחים באשפה[6].
  8. פירות האילן בשלוש השנים הראשונות לנטיעה מכונים "ערלה" ואסורים באכילה ובהנאה.
  9. כיום מקובל לגדל שתילי פירות במשתלה למשך תקופה, ואחר כך מעבירים אותם לפרדס להמשך הגידול. כדי לוודא שעקירת השתילים מהמשתלה ונטיעתם בפרדס לא תצריך ספירת שלוש שנות-ערלה מחדש, נדרשים כמה תנאים שקיומם והפיקוח עליהם קשים ובלתי ישימים[7]. לכן מערכות הכשרות של בד"ץ עדה החרדית והרב לנדא מקפידים למנות תמיד את שנות הערלה החל מרגע נטיעת השתילים בפרדס. לעומתם יש כשרויות אחרות (כולל בד"צים שונים) שסומכות על סברות שונות להקל ולמנות את שנות הערלה מרגע הנטיעה במשתלה. מכיון שערלה היא איסור דאורייתא, יש להקפיד לצרוך פירות דווקא מהכשרויות הנ"ל שאינן מקילות בנושא העברת שתילים.

מקורות:

[1] ראה ב"ח יו"ד סו"ס שכד.

[2] נחלקו פוסקי זמננו האם כלי שבלע טבל ועברו 24 שעות צריך הכלי הכשרה או לא. לדעת הגרש"ז אויערבך במעדני ארץ תרומות ח"ב עמ' תשנה אין צריך הכשרה. ולדעת הגר"מ ברנדסדורפר מבד"ץ עדה החרדית בשו"ת היכל הוראה ח"ג הוראה צ"ח, ולדעת הגרי"ש אלישיב בדרך אמונה מעשר פ"ו, צריך הכשרה. וראה עוד ספר באר בשדה, כדורי, תרו"מ ח"א עמ' קכא. שם הלכות חלה עמ' שג. ספר חיל הארץ פ"ג ס"ב עמ' עא-עב.

[3] הסיבה שמפרישים תשעה אחוז ולא עשרה – כי הפרשת "מעשר עני" נעשית מתוך תשעים האחוז שנותרו לאחר הפרשת "מעשר ראשון".

[4] שו"ע יו"ד סי' שלא סע"ט-פ ובש"ך שם, וסקכ"ה-קכו.

[5] ראה רמב"ם הלכות מאכלות אסורות פ"י הכ"ב. שו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' סח. שו"ת תשובות והנהגות ח"ה סי' שד אות ט. מחוקק במשענותם ח"ג עמ' שו.

[6] רמב"ם הלכות מעשר פ"ט ה"ז-ט. שו"ע אדה"ז סי' שלט ס"ז. תרומת שמעון עמ' 287 ואילך.

[7] ראה שו"ת הרשב"א ח"ג סי' רכה. שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' סט-ע. שו"ת שבט הלוי ח"ה סי' קנו. ספר מגדל דוד ח"ח עמ' 88.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא