תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
קהלת פרק ד פסוק יז שמור רגליך כאשר תלך אל בית האלוקים וקרוב לשמוע מתת הכסילים זבח כי אינם יודעים לעשות רע
אנחנו כבר רגילים שהפסוקים בקוהלת נשמעים הרבה פעמים בשלב הראשון כאילו קטע אחד לא קשור לקטע השני שמור רגשר תלך לבית האלוקים בית הא אני מדבר קודם כל בפירוש הפשוט נעבור אחר כך לפירושים עמוקים הפירוש הפשוט בית האלוקים זה הולך על בית המקדש יש כמה סיבות שאנשים היו הולכים לבית המקדש היו אנשים שהלכו לבית המקדש כדי להקריב שמה קורבן חטאת וקורבן אשם והיו אנשים שהיו הולכים לבית המקדש כדי להקריב שם קורבן תודה וקורבן שלמים מישהו רוצה להתנדב להסביר מה ההבדל
קורבן חטץ וקורבן עשם זה אדם שעבר עבירה קורבן שלמים וקורבן תודה אז על דברים חיוביים יותר דברים משמחים יותר אומר שלמה תשמור את רגליך שאתה הולך לבית המקדש תשתדל ללכת לבית המקדש בשביל דברים חיוביים בשביל עניינים משמחים ולא בשביל חטאים שעשית אחר כך החלק האמצעי של הפסוק וקרוב מתייחסילים זבע עזבהך אלוקים שמח יותר כאשר עושים את רצונו ששומעים לדברי תורתו ולא חוטאים ואחר כך מביאים קורבן וקרוב לשמוע יותר קרוב אליו זה שתשמע את מה שהוא אומר מטע טסילים זרע הכציל זה שותה הגמרא במסכת סוטה אומרת אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסו רוח שטות שטות שותה נקרא סין זה המילה הנרדפת הכסילים או חוטאים ואחר כך מביאים קורבן יאללה נעשה איזה שהוא כפרה איזה תיקון וזה טעות אומר שלמה יותר קרוב אלוקים יותר שמח
להיות שמתנהגים איתו במצב ששומעים את רצונו מלכתחילה ולא שחוטאים ואחר כך מביאים זבח כי אינם יודעים לעשות רע אל תהיה כמו אקסיל הזה שלא מבחין בין טוב ובין רע ואז הוא יכול לחתום וצריך להביא קורבן טוב זה הפירוש הפשוט אני מבקש במחילה חוץ מכבודכם משהו אחד אני רוצה להזכיר בשם ספר חסידים ספר חסידים זה אולי אחד מספרי הקבלה זאת אומרת הדברים שמופיעים שמה הם דברים שהם מיוחדים על הקבלה כתב אותו רבי יהודה החסיד אחד מבעלי התוספות למעלה מאלף שנה אחורה
והוא כותב הלכה הלכה שלו היא סוד אז קודם כול נשמע מה הוא אומר בהלכה אחר כך נראה מה אומר הסוד הוא אומר הלכה שבנויה מושתתת על הפסוק על החלק הראשון של הפסוק שלנו שמור רגליך כאשר תלך לבית האלוקים אומר דבר שנשמע מאוד פשוט כשאתה הולך לבית הכנסת כשאתה הולך למקום קודש למקום של יראת שמיים למקום שצריך לשמור על קדושת המקום תיזהר שהרגליים שלך לא יתנופו במוקש רגל בצורה נעימה אני אומר בטינופת אל תכניס את הטינופת הזאת לבית האלוקים זה לא יפה זה לא מכובד זה הפשט של ההלכה שכתב ספר חסידים וההלכה הזאת נפסקה גם בשולחן ערוך הלכה למעשה וכתוב בהלכה
נפסק בשולחן ערוך שכל אחד יעשה כמנהגו אין בזה איסור חוץ מבית המקדש שבבית המקדש היה אסור להיכנס בנעליים מותר היה להיכנס בגרביים ובשעת העבודה אסור להיות אפילו עם גרביים זה הלכה מיוחדת לבית המקדש אבל בשאר המקומות בבתי כנסיות אנחנו יכולים להיכנס עם נעליים ועם גרביים זה לא הבעיה
עכשיו כל הלכה שאנחנו לומדים אותה בפשט בנגלה יש לה שורש בסוד גם ההלכה הזאת שהביא לנו ספר חסידים שכשאתה הולך בדרך תיזהר לפני שאתה נכנס לבית השם לבית כנסת שלא יהיה חלילה איזה שהיא טינופת על הנעל שלך שורש ההלכה הזו נמצא בסוד אז כהקדמה לשורש ההלכה הזו להסברה של ההלכה הזאת בפנימיות אני רוצה להביא בפנים בפניכם מה שמסבירה תורת החסידות דבר עמוק ביותר דבר שקוראים לו בביטוי שמרי האופנים אנחנו יודעים שיש כמה סוגים של מלאכים יש מלאכי השרת ויש מלאכי השלום ויש דרגה של מלאכים כאלה שנקראים שרפים ויש דרגה של מלאכים שנקראים חיות הקודש זה דרגות שונות
כל דרגה בבריאה הדרגה שלפניה נותנת הפרשה הפרשה זה כמו אצלנו להבדיל בין קודש לכל הפרשה שלנו שכתוצאה מהפרשה הזאת התולעים חוגגים אז אנחנו נותנים להם משהו גם בעולמות העליונים יש עולם גבוה יש לו כביכול הפרשה ומההפרשה שלו העולם הנמוך מתחייב אז כתוב בקבלה שעולם העשייה שלנו מתחייה מהשמרים וההפרשה של המלאכים שנקראים עוףנים ולכן זה נקרא נקרא שמרי האופנים
עד כדי כך החסידים שהיו שקועים רק בלימוד הפנימיות ולימוד החסידות נשא אחד מהחסידים האלה פעם ליד שני הבניינים שהיו פעם תאומים והוא הגיע עוד לרוסיה אני חושב או מה אז הוא הסתכל וזה פעם ראשונה שורה כזה וינינו אומר כאן המלאכים עשו הרבה ביטוי כי
העניין הרוחני כל הדברים הכי יפים והכי גדולים והכי מיוחדים של העולם הזה אינם אלא פסולת של מלכים אנחנו יכולים להבין את הריחוק הריח לפעמים אנחנו שואלים את עצמנו מה זה מלאך מה זה מלאך אז תדע שמה שהפסולת שאתה עושה בשירותים ביחס למהות שלך כל היופי של העולם הזה כולל גורדי השחקים וכולל הנוף וכולל הכל זה השמרים הפסולת של המלאכים שהמלכים מדובר על המלאכים הכי נמוכים שנקראים אופנים זה המלאכים של שייכים לעולם העשייה הישירות זה כל העולם הזה
אולי זה יוציא לנו קצת חשק מכל העניין אנחנו קולטים מאיפה זה מגיע בשורש הרוחני שלו עד כאן הסברתי מה זה המושג שמרי האופנים עכשיו אני מתקדם אל הקשר לפסוק שלנו כתוב שלמה אומר שמור רגליך רגליים וחצי בחסידות וקבלה שייכים בצורה ישירה אל העשייה
האדם הולך למקום למקום פועל עושה יוזם יוצר באמצעות הרגליים אז לכן כתוב בצורה מפורשת שייך לעשיה מה זה מיי נצח עוד יסוד זה הכוח המעשי שלנו החלק הזה של הגוף שזה הכוח המעשי שייך לרגליים דווקא עכשיו מגיע עיקר הקשר שעליו רציתי לדבר הרב בעצם הצדק באור התורה דברים חלק א' עמוד ש' חי' ובלכתך על ידי רגליים נע מעשה בקיצור זה שייך לעולם העשייה הרגליים זה עולם העשייה עכשיו אנחנו מגיעים לאיזה שהיא תובנה שהיא עמוקה מבחינת האדם הטבע של האדם זה שכשהוא עושה
בעשייה העשייה ועשייה הפשיה ועשייה ועשייה ועשייה הרבה פעמים הוא מגיע לאיזשהי עייפות עייפות קודם כל גופנית פשוט אבל ביחד עם העייפות הגשמית כיוון שיש יחסי גומלין בין הגוף ובין הנפש גם הנפש מתעייפת עכשיו מה אנחנו עושים כשאנחנו עייפים נפשית טבע האדם אנחנו מכירים את זה מעצמנו אבל השורש של זה הוא שורש עמוס עמוק וגבוה קבלה וחסידות אנחנו מחפשים עונג מחפשים עונג אדם שנמצא בדאון אוכל יותר ומה הוא אוכל יותר ממתקים
זאת אומרת למה זה ככה אז השורש הזה הוא גבוה זאת אומרת כי שהאדם מרגיש שנסגר לו כמו שאומרים הצינור החמצן הפנימי אז הוא מחפש חיות השורש הרוחני של התענוג הוא מאוד גבוה אז אנחנו אנחנו יודעים שיש את 10 הספירות ומעליהם יש מה שנקרא כתר והכתר מחולק לשתיים אני לא אכנס לכל המושגים אני רק מזכיר אותם במילה וחצי העליון של הכתר נקרא עתיק יומין והחצי התחתון נקרא אריך שפין האריך אנפין נקרא רצון והעתיק יומין נקרא תענוג בקיצור התענוג דרגה מאוד מאוד גבוהה בתוך כל הסריה הזאת של 10 הספירות וכיוון שכך כאשר האדם נמצא באיזה שהיא ניחות הטבע שלו זה שהוא הולך לטענו כאן באה שלמה ואומר שמור רגליך ממה אומר ספר חסידים ממה חוץ מכבודנו ממוקש רגל שמור רגליך מפסולת מהפסולת הזאת שעושים בה שירותים תשמור את עצמך מה מה מה רוצה שלמה להגיד אומר ספר חסידים
כי ברגע שאתה עסוק בעשייה עייף והתאגע מה השלב הבא שאתה רוצה להנות מהחיים אתה רוצה להנות עכשיו פה מתחילה תחילת הנפילה של האדם תמיד האדם תמיד שהיצר רוצה לתפוס את האדם זה מתחיל כאן אף אדם לא רוצה לעשות מעשים לא הגונים
אף אדם לא רוצה להרוס את גופו את נפשו לעשות ההיפך על מתי זה מתחיל הייתי בנפילת הרוח בא מישהו הציע לי תעשה ככה תעשה ככה תעשה ככה התחלתי זה התגלגל במורל זה תמיד מתחיל שם אומר לך שלמה תדע שזה ככה תדע את הסדר אם אתה מצליח לעמוד בניסיון שבשעה שאתה נמצא בדם אתה לא נופל בתענוגים שיגררו אותך למחוזות רחוקים אני רואה בן אדם מעשן שואל אותו מה לך ולזה לא היית מעשן פעם כן לא עברתי גירושים איך אומרים הוא היה בעצבים תקופה וכל אלה מה השם אז כן
אז אז מה מה התשובה התשובה ברגע שהאדם נמצא באיזה שהוא מצב נמוך הוא יכול להעכיר את עצמו להרוס את עצמו גם מבחינה פיזית גם מבחינה נפשית והוא צריך להיזהר לא להיתקע בזה לא להישקע בזה הרבה פעמים כשאומרים לנו דבר מראש זה עוזר לנו מאוד שאנחנו לא ניכשל מה שלמה ואומר לפי מה שאומר ספר חסידים שישמור רגליך זה שהרגל העשייה לא תיתקע באיזה שהוא דברים לא טובים שהדברים הלא טובים מה הם על פי הסוד שמרי האופנים אל בש מראה אופניים חבל עליך אתה יכול מכאן ליפול רחוק ורחוק מאוד אנחנו יודעים שכל דבר בסוד יש לו גם השלכה למעשה המציאות היא היום
איך אני זוכר את הרב לאו ככה מסביר הולך בתל אביב יש לך מוקשה נעל למה אני ככה למה אני כאן אז המציאות היא היום שבגשמיות יש יש יותר לכלוכים מאשר היה פעם הלכלוכים האלה שעליהם אנחנו מדברים וכל דבר רשמי משתלשל ברוחניות הוא משתלשל ברוחניות זאת אומרת שהיום יש יותר נטייה לבני אדם להתלכלך כשהם נמצאים בעשייה להתלכלך בתענוגים לא טובים תענוגים שהורסים אותם אז הדבר הזה מודיע לנו את זה שלמה מציאות מודיע לנו את זה כדי שמזה אנחנו נשתחרר זה השלב הראשון זה השלב הפשוט
השלב השני והשלב המתקדש יותר כותב אותו רבי נתן צבי פאסיס הוא יהודי שכתב חיבור גדול בנוגע לתכונת השמיים לגרמי השמיים והוא אומר דבר מעניין הרגליים אצל האדם נקראים
אשורינו הדבר שמעמיד את האדם זה הרגליים יש יציבות יש אדם שמנתב את כוחו לכיוון רוחני עם שתי רגליים ויש אדם שמנתב את כוחו הרוחני על רגל אחת ואז הוא מצטט את הגמרא מסכת שבת על אותו גוי שבא להלל ואמר בא לשמאי ואחר כך להלל ואמר שהוא רוצה ללמוד את כל התורה על רגל אחת הוא אומר זה לא סתם עלצה יש מושג כזה שאתה רוצה
שקיעה אבל אתה רוצה להשקיע על רגל אחת מה זה נקרא שאנחנו רוצים להשקיע על רגל אחת ומה זה נקרא שאנחנו משקיעים על שתי רגליים אז אני רוצה לתת המחשה בואו ניקח את השני מושגים מושג שנקרא חיי נישואין זוגיות ומושג שנקרא חינוך ילדים שני מושגים אנחנו רואים דבר מאוד מאוד מעניין בדורות שלנו מהדורות שלנו רבו כמו רבו יועצי נישואין למיניהם
ובדור שלנו רבו כמו רבו אנשים שנותנים הדרכה בחינוך עכשיו יש לנו כלל שהטביע אותו כבר הרבי המרש+ קודם לכן שכל דבר שהאדם זקוק לו בטבע זה נמצא לו בזול ובקלות אז הוא נותן דוגמה ממים שמים אנחנו לא משלמים על המים אנחנו משלמים על ההובלה של המים אוויר בינתיים עיריית תל אביב לא התקינה לנו מונה על האף שאנחנו נצטרך לשלם גם על האוויר הצח שאנחנו נושמים כאן ודברים האלה שהם יסודיים מאוד בנפש
הם זולים גם בתוך המאכלים אנחנו רואים שככל שהמאכל הוא יותר מותרות הוא יותר יקר ככל שהמאכל בדרך כלל אתם יכולים לתפוס פה שם שיש קטעים כן אבל בדרך כלל המאכל הבסיסי שהאדם צריך יש לו אותו יחסית בזול המאכלים שהם כמו שאומרים שופרא ד שופרה אתה רוצה מותרות אתה צריך לשלם יותר זה עשה הקדוש ברוך הוא בטבע שמה שאתה צריך יהיה לכם זמין זול ומה שאתה- צריך אתה צריך יותר לשלם עכשיו פה יש מאוד מאוד חשובה חיי נישואים זה הדבר בתוך הנפש אחד מהדברים הכי הכי יסודיים בנפש
נפש האדם כתוב מי שאין לו בית אינו אדם ויש לזה כמה משמעויות לבית יש בית במובן של קירות ויש בית במובן של ביתו אשתו זה דבר הכי בסיסי בנפש שהאדם רוצה לחיות עם עוד מישהו זה דבר מהותי עכשיו הנושא הזה של ילדים שאתה התחתנת ויש לך ילדים זה גם כן דבר מאוד מאוד בסיסי זה האדם בטבע רוצה להשאיר זכר אחריו זה גם כן דבר שהוא נמצא בטבע לכאורה לפי הכלל הזה שהטביע הרבי אמרש שכל דבר שהוא טבעי היה צריך להיות בזול וזמין וקל היה צריך להיות שכל הנושא הזה של יחסי בני זוג וכל הנושא הזה של חינוך ילדים זה היה צריך להיות כמו שאומרים כמו שאנחנו יודעים מה זה נקרא דבר טעים ומה זה דבר טוב אנחנו לא צריכים ללמוד את זה באוניברסיטה ולא צריכים לשמוע על זה הרצאות אני לא חושב שאף אחד ממכם הלך לשמוע הרצאה ששווארמה זה דבר טעים ואחרי שהוא שמע את ההרצאה הוא השתכנע ואחרי זה הוא הלך לקנות אותה
אני לא יודע מה זה שמעתי שיש מושג כזה אני אומר שהדברים שהם מאוד מאוד מחוברים לטבע של האדם הוא לא היה צריך להתאמץ עליהם זה הולך לו בקלות פתאום כאן עושים עלינו כסף על נושא של זוגיות ועל נושאים של יועצי נישואין עושים עלינו כסף אבל בגדול ואחר כך על חינוך ילדים והיום אחת הפרנסות הגדולות למורות למורים זה חינוך מיוחד זה משהו כזה שתהיה למה כל הנורמלי כבר מכונכים המיוחדים צריך להשקיע בהם זה משהו מיוחד וכל המשאבים שם אז עכשיו השאלה היא נשאלת למה דבר פשוט כל כך ויסודי כל כך ונצרך כל כך עולה כל כך הרבה כסף ולמה זה לא מושתל בנו בתוכינו
זה דבר שהוא שאלה שהיא שאלה קשה מה התשובה לשאלה הזו שזה כן מושתל השאלה אם נכנסים לזהם רגל אחת או עם שתי רגליים זה הכול מה פירוש ופרקי האבות כתוב אם אין אני לי מיל מה פירוש אם אני לי מילא לפעמים אתה רואה שאתה סומך על איזשהו ידיד שאתה רוצה שהוא יעזור לך במשהו היית בטוח שהוא יעזור לך אתה נותן לו הוא אפילו מקצוען בתחום שלו ואפילו תשלם לו
אתה פונה אליו נותן לו את העבודה אתה רואה שהוא לא עשה בשבילך משהו כלום מה זה כל מה שיכולת להציע לי זה כבר ידעתי בלעדיך ואני רוצה לומר לכם שכשבן אדם נמצא לפעמים בבעיה שלו הוא מגיע למקצועני הוא ממש מתאזר הרבה פעמים הוא ממש מתאכזב משום שהוא עצמו קלט את הבעיה של עצמו הוא כל כך טוב והוא רק מחפש פתרון והוא בטוח אלה יושבים שם על ה על ה ישבו 20 שנה על באוניברסיטה הם קראו שם בספרים אז אולי הם יגידו לי איזה שהוא פתרון מתברר להם שאין לך פתרון בעולם הרפואה זה הרבה פעמים ככה בעולם פסיכולוגי זה הרבה פעמים ככה בעולם הטכניקה זה הרבה פעמים ככה אתה משתגע אתה לא יודע מה לעשות אז אומר לך הטענה במסכת אבות אם אין אני לי מיל תדע לך שהעוצמה הכי חזקה זה כאשר הדבר נוגע לך אתה יכול ללמוד 20 שנה פסיכולוגיה אבל זה לא נוגע לך ואז הפתרונות שאתה תשיג על בעיות מסוימות לא יהיו על רמה
ואילו האדם שנמצא בתוך הבית הוא שקוע בא הוא מגלה לפעמים עוצמות חידושים ורעיונות הרבה הרבה יותר מאדם אחר הרבה הרבה יותר מהאדם אפילו שלמד אני לא אומר שזה תמיד ככה אבל הרבה פעמים זה ככה הרבה פעמים זה קורה שמי שזה נוגע לו ומי שזה אכפת לו כי הוא בתוך הבעיה הוא לא עומד מחוצה ורק מחכה לכסף בסוף בסוף הפגישה אז הוא מצליח הרבה יותר לגלות ולעזור לך אתה עוזר לעצמך הרבה פעמים
הרבה יותר טוב ממה שהוא היה עוזר לך הרבה פעמים עכשיו למה אני אומר את זה אני אומר הסיבה לזה מפני שהאדם נכנס לבעיה עם שתי רגליים הרגל האחת זה שאני נותן את עצמי פה סליחה על הביטוי על החיים ועל המוות אני צריך פה לפתור את הבעיה כי הבעיה נוגעת לי והרגל השנייה זה שאני גם שומע עצות מאחרים ואני מנסה כמו שאומרים להשלים את מה שהם אומרים וביחד ליצור פתרון לבית זה שני רגליים מה קרה לנו אני אומר את זה בכאב מה קרה לנו בכל מה שנוגע לתחום של זוגיות וכל מה שנוגע לתחום של של חינוך ילדים שאנחנו נכנסנו עם רגל אחת איזה רגל אנחנו נתייעץ יש יועצים יש מומחים אם יש בעיה נלך לייעוץ עכשיו מה עם הרגל השניה הרגל שלכם הרגל השניה שהייתה צריכה לבוא ולהגיד אנחנו בשיניים נפתור את הבית כמובן גם נתייעץ אבל יש לנו איזה שהוא אידיאל משותף לפתור את הבעיה להילחם עליה להתעקש עליה איך אומרים
להשתפשף בכוח עד שנמצא איך אומרים לעשות איזה שהוא סיעור מוחות כזה עד שאנחנו מגיעים לפתרון אמיתי זה אין לנו וזו הבעיה אפילו שזה דבר שהוא כל כך נצרך אין לנו אותו אני נפגשתי עם שניהם ביחד ואחר כך עם כל אחד אתה מאמין שיש לזה סיכוי ואז אני אומר אם תעשו כך וכך וכך תאמינו לי אני לא רוצה להכביר בפרטים דברים פשוטים אני רוצה לא לא לא לא לא לא
לא רוצים לקבל לא רוצים לנסות את העשייה אני מוכן להתחייב על צ'ק פתוח שאם אתם עושים חודש את הנושא הזה אנחנו מתקדמים יפה מאוד לא אז תתקדמו לכיוון הרבנות אני אפגוש אתכם שם לא צריך לכפות לך שמה מה אתם מה אנחנו נעשה מה מה זה מה זה מה התועלת בכל בכל הזה זאת אומרת אתה רואה הרבה פעמים אני מרגיש את זה אני רואה את זה אני חווה את זה שלפעמים אין שתי רגליים בסיפור יש רגל אחת אני רוצה בלי ידיים נוסעים לירושלים אני רוצה ככה תעשה ככה בוא נדבר רגע ואני נעבור נעבור אני רוצה לעבור את ה את הנהר לצלוח את הנהר על רגל אחת שמע יש קטעים אנחנו עוברים את האטרקציות אבל יש דברים שאתה צריך להיכנס עם כל הרמח והשסי הגים שלך להיכנס עם כל הלב לפעמים זה חסר בעל שלמה המלך לפי הפרשנות הזאתי של רבי נתן צבי פסיס בקונטרס
התכונה שלו הוא אומר שלמה בא להגיד לך שמור רגליך הדברים היסודיים בחיים שלך תשמור עליהם עם שתי רגליים לא על רגל אחת אל תהיה כמו אותו גוי שבא ללמוד את כל התורה על רגל אחת פתאום כשזה מדובר על עניינים מסוימים אתה משקיע באופן מאוד מאוד מסוים כשזה מגיע לנושאים אחרים אתה איך אומרים שתי הרגליים למה כשזה מדובר על המשכורת שלך ולמה כשמדובר על הספה שאתה קונה בבית אתה הולך בודק חוקר נראה לי אתם נתתי דוגמאות אולי אתם לא חוקרים כל כך
אבל כל אחד יש לו את הדבר שהוא כמו שאומרים נכנס ובודק ובוחן את הדברים במאה% ומשתדל להשיג את ההכי טוב ולהכיר את כל החסרונות האפשריים ולנסות למצוא להם השלמה וכשזה מדובר בדברים מסוימים שתלך אל הייעוץ אז שיהיה לך הוא אז היועץ יבוא פה שיתן בחינם+ כל מיני כאלה דברים אתה רואה את החוסר האכפתיות המשווק לכל איך אומרים לכל מופעל לכל העניין שום השקעה שום רצון מצידי הכי הרבה שהכסף יעבוד אני לא רוצה את הכסף שלך אני רוצה את הנפש שלך תן לי את ליבך לחצי שנה יהיה לך חיים אחרים לא רוצה לתת את הלב רוצה לתת את מה שאומרים לא לעשות לא רוצה להשתדל לא רוצה להשקיע הוא רוצה על רגל אחת לקפוץ על רגל אחת אי אפשר לטפס על ערים על רגל אחת אי אפשר לטפס על ערים צריך נעליים מיוחדות וצריך על שתי רגליים צריך גם חבלים צריך גם לבוש מתאים
זה חלק מהחיים אם אתה רוצה להצליח ואתה לא רוצה להתגלגל מכל המורד אתה צריך לעשות איזושהי השתדלות אז זה לפי הפרשנות שלו דבר מעניין שהוא אומר אל תתלה את עצמך באחרים בדברים היסודיים שקשורים לחיים שלך פה אתה צריך עם השיניים להילחם הרבי פעם באחת השיחות סיפר על חותנו שהוא ראה אותו שהוא היה במצב שלפני נסיעה ארוכה ומסוכנת הוא ראה אותו כולו רגוע מעיין בספר כשעוד 5 דקות הרכבת צריכה לצאת
אז הוא שאל אותו איך אתה מסוגל זה אומר לו אם אתה רוצה הצלחה בזמן בחיים תמיד תהיה במה שאתה עושה כי כולך זה נקרא מה שאנחנו אומרים עכשיו עם שתי הרגליים ומה שאתה עושה תהיה כולך אז יהיה לך הצלחה אנחנו התרגלנו באמת להיות פה ולהיות שם ולהיות שם ולהיות פה באותו הזמן אני לא מדבר עליכם כן אני מדבר על עצמי טוב עכשיו בואו נתקדם לנקודה שלישית שהיא חשובה לא-
שמור רגליך אומר שלמה מה זה לשמור את הרגליים מצאתי ב-1 מספרי קבלה קדמונים ששלמה מתכוון לשמור את הסנדלים אני אסביר שלמה מתכוון לשמור את הסנדלים מה הכוונה לשמור את הסנדלים על תבואני רגל גאווה מה הכוונה יש פסוק בספר תהילים בפרק כוף יוד טיט את הפרק הארוך שדוד מלך אומר
כל שאתה תחת רגליו דוד המלך אומר לקדוש ברוך הוא אתה לקחת את כל הבריאה ושמת אותה תחת הרגליים של האדם יש דומם שצומח יש חי ויש מדבר האדם שולט בכולם יש לו שליטה על כולם יש לו יכולת בכולם אומר השלה הקדוש איך יש לו יכולת בכולם הוא לובש נעליים מעור האור מבהמה בעל חיים אז הוא שולט דורך רומס את מן החימים
מן החי יש לו בלבטיות על מן הצומח מן הצומח יש לו בלבטיות על מן הדומם כשהאדם דורך עם הנעליים שלו על החי הוא מקבל עוצמה לשלוט על כולם כל שאתה את הכל השתתת תחת רגליו בזה שנתת לו ללבוש נעליים מאור יש לנו יומיים בשנה בינתיים יומיים בשנה עוד מעט יהיה רק יום אחד יש לנו יומיים בשנה שאנחנו לא לא לובשים נעלי אור זה יום כיפור ותשעה באב שיפך לימים טובים בלשון ושמחה אז כתוב בספרים למה ב-9 באב למה ביום כיפור אנחנו לא לובשים נעלי אור
למה מפני שביום כיפור למה אנחנו לובשים בגדי לבן ביום כיפור הגברים על כל פנים למה כי אנחנו רוצים להידמות למלאכי השרת אנחנו רוצים להידמות לנפטרים את הנפטר מלבישים בבגדים לבנים כדי לחזור בתשובה זה יעורר אותנו בתשובה שני טעמים שכתובים בפוסקים ביום כיפור נלקחת מאיתנו השליטה עכשיו אתם נידונים אתם לא שולטים שולט זה אריץ שולט זה אחד כזה שהוא מושל בכיפה אבל כשעכשיו אתה בא לבית משפט תוריד תוריד את הסמלים תוריד את תוריד את הזה
אז אומרים לך תוריד את הנעליים איזה נעליים תוריד את הנעלי עור את הנעליים שמבטאות את השליטה שלך על כל הבריאה ותשעה באב זה באותו צורה במובן אחר באותו כיוון בכיוון המחשבה אותו כיוון האדם שולט באמצעות יש לו שליטה על כל הבריאה כולה דרך אגב אני אומר את זה בסוגריים תסלחו לי אני לא מתכוון אבל המציאות היא שהיום הדומם הצומח והחי שולטים עלינו
בא לי לאכול את זה ובא לי זה והוא מושך אותי לשם והוא מושך אותי לכאן יש לך בני אדם כאלה שהם לא מסוגלים הוא הזכיר קודם את ה את המכשיר את המכשירים השונים הם כבר לא מסוגלים זה נקרא מחור מכור זה אחד שכבר לא צריך שום לשירותים כי יש לו דברים מעניינים פה לעשות הוא מכור זה מכור לא שולט כבר בזה מי תופס אותו הדומם לפעמים הצומח
כל מיני חומרים למיניהם לפעמים החי לפעמים האוכל וכולו זה דברים שגורמים לאדם להיות לא שולט בעצמו אז תסלחו לי עוד פעם על ההדמיה ראיתם אנשים היום שהולכים עם נעלי אור כמעט וזה כמעט ואין זאת אומרת רוב העולם היום הפך את הגלידה וזה דווקא הנעליים הטובות והמיומות זה לא ענה לאום זה נעליים אחרות עכשיו אתם חושבים שזה המומחיות הגדולה שלנו כל דבר משתלשל מהרוחמיות כיוון שאנחנו באמת לא שולטים על הדומם על הצומח והחי אלא הם שולטים עלינו כיוון שכך פתאום בא לנו ללבוש נעלי קרוקס ונעלי ככה ונעלי כאלה וכל מיני כמו שאומרים זה נעים יותר
נוח יותר זה לא משנה כעת אני אומר בראיון זה נראה זה זה אנחנו מוצאים את ההסברים שלנו אבל יש סוד בכל דבר יש את הדבר הגלוי למה זה ברוב העולם לא שולט על עצמו היום אז זה דוגמה לשמור רגליך שמור רגליך לפי הפירוש הזה של הספר הקבלה שאני הבאתי זה לשמור לשמור את הנעליים שתהיה בשליטה מה מה היא השליטה שצריך כל מי שמקבל שליטה
אם הוא לא שומר על עצמו הוא מאבד את הצפון אני אספר לכם עכשיו סיפור אישה אלמנה הייתה חייבת לעירייה $630 היא משום מה שכחה לשלם את החוב הזה והיא קיבלה אזהרות לכל פנים לטענת היריעה היא קיבלה אזהרות ואזהרות היא לא שילמה
זה הגיע עם הרבה תיקים לבית המשפט בית המשפט קבע ככה בלי להניד עפעף שהעירייה מקבלת זכות למכור את הבית שלה בלי להודיע לה לתת לה את הכסף- $6 ושלושים זאת נחמד הזוי זה עובדה עכשיו זה נקרא שאדם קיבל שליטה שופט קיבל שליטה והוא איבד רסן תוציא $6 30 סנדרה שלא ימכרו לו את הבית זה הבעיה אתם לא מתביישים ירייה לא מתביישת למכור בית לאלמנה על השש דולר הזה נפלם על השכל רק דמי תיווך עולה יותר מה אתם מה זה מה זה זה נבלות
אבל זו עובדה זו עובדה שדבר כזה יכול לקרות כאשר האדם לא שומר כוח שהוא קיבל הוא קיבל סמכות הוא קיבל עוצמה קיבל יכולת לשפוט אתם יודעים שופט באבל פיו באבל פיו בחתימת ידו מחליט אם הילד יהיה אצל אבא או אצל אמא הוא מחליט אם הילד הזה יהיה מאומץ או לא יהיה מאומץ הוא מחליט דברים שכנים אחר כך לאנשים את החיים שלהם במהות אז הוא קיבל איזה שהיא סמכות אז אתה צריך להיזהר שבעתיים אחד כמוך צריך להיות זהיר העם היהודי תמיד היה מיוחד ביכולת שלו ובתפיסה שלו וברחניות שלו ובענווה שלו לאורך כל הדרך היה להם את זה
היה איך קראו לו נילסון נילסון הבחורציק כזה היה היה התחיל את המלחמה שלו והוא נלחם נגד נגד חוסר השוויון שהיה שמה בדרום אפריקה עכשיו הוא ישב 27 שנים 28 שנים בכלא על על המלחמה הזו שלו דמות כזאת איך אומרים טיפוס טיפוס כן עכשיו האדם הזה מספר שהיחידי שהאיר לו פנים
וקיבל אותו לעבודה בתור בחור צעיר הוא למד עורך דין זה היה יהודי בשם אייזיק משהו שקיבל אותו לעבודה הוא אומר באותם הימים שיקבלו אחד כמוני לעבודה בין הלבנים זה היה זה היה חריג ונדיר ואני לא אשכח את זה לעולם אחר כך הוא אומר ולמה היהודים הם כאלה כי הם סבלו הם עצמם היו בסבל בגלויות יש להם את זה הם מסוגלים להתחבר למי שסובליקט
יותר מאוחר כשהוא עלה לגדולה אז הוא יצא מהמאסר הוא הפך להיות ראש הממשלה שם וכולו אז הוא אז לפני חג הפסח הוא נתן ראיון לעיתון אני קראתי את זה בספר שלו אז הוא אומר אני בדרך אל האושר בדרך אל החופש בדרך אל החירות אני לא זוכר איך נקרא הספר אז הוא אומר הוא אומר זה חג הפסח של היהודים אבל אנחנו כולנו קיבלנו השראה מהחג הזה שיש סיכוי לאדם שהיה אבן לצאת החוצה אז זה תמיד היהודי היהודי האיך אומרים המתוקן המתוקן כן תמיד היה לו את האמפתיה הזאתי לא לרמוס עם השתי רגליים כשהוא קיבל סמכות על הדומם על הצומח או על החי לא לאכול אותם בלי מלח היום אנחנו יודעים שכמעט כמעט כל כמה שנים יש עוד איזה בעל חיים אחד שאומר
זה הכחדה נוכח מה נוכח הטירוף הלא נורמלי של בני אדם בוא ניקח את הקרנף השחור לא בגלל שאני כל כך מסמפט אותו אבל הוא בריאה של הקדוש ברוך הוא אז בגלל שהרוצים את הכת של הסכינים שתהיה מהלא שינה מהאף שלו רוצים אז הורגים אותו הורגים הורגים הורגים עד שהוא כבר כמעט נגמר היום זה מצחיק הם הורגים בני אדם בשביל לשמור עליו זה כבר איך אומרים קיצוניות אבל העובדה העובדה היא זה שאם אתה לא מרסן את האדם שקיבל שליטה על הבריאה אז לצורך שלו לתאווה שלו להנאה שלו הוא מוכן לקיום הוא צריך את הקרנף בשביל הקיום טוב זה דבר שהאדם יכול להיות המחריב הכי גדול של העולם כאשר הוא לא חי בחשבון ברגע שהוא מרגיש שהוא יכול לדרוך על כולם לרמוס את כולם להרוס את כולם זה גם בדומם ביחס לדומם גם ביחס לצומח גם ביחס
למדבר אנחנו רואים בפועל אז זה דבר שהוא לכאורה צורך מיוחד של האדם לתקן את עצמו איך האדם מתקן את עצמו איך הגמרא אומרת במסכת סוטה
ולאדם הטבע הוא בלשון של הגמרא זה מידת בשר ודם גבוה רואה את הגבוה והן גבוה רואה את השפל איך אומרים כל אחד רואה את החבר'ה מהרמה שלו מהקלוג שלו מהשירות מהשירות שלו כל אחד רואה זה מידת בשר ודם אצל הקדוש ברוך הוא זה לא כך
עשו מחקר גילו כן אני לא מדבר על כולם אבל הרבה אנשים אנשים יפים מחפשים שידוך לעצמם לילדים שלהם גם כן יפה כמו שהם אדם שהוא לא כל כך מתבלט ביופי אז הוא מחפש אדם ערכי אדם שיש בו תוכן אדם שיש בו הומור אדם שיש לו לב טוב אדם שיש לו כל אחד בהתאם למהות שלו אדם שזה ככה הוא רוצה אתה הגבוה רואה את הגבוה נמוך רואה את הנמוך כל אחד מודד את הדברים בהתאם לעיניים שלו בא הקדוש ברוך הוא ואומר המיצב הזה לא יכול להישאר ככה זה יוצר חוסר איזון בבריאה זה יוצר חוסר עם הרגליים לא שומרות את עצמן כמו שצריך
זה יוצר אנדרלמוסיה בבריאה אז מה הקדוש ברוך הוא עושה הוא מוריד הוא מוריד את הגבוה שיהיה קצת נמוך על מנת שכשהוא יחזור חזרה יש סיכוי שהוא יאזן את את הדריסה שלו ואת הרומיסה שלו של את האחרים מה שאנחנו יכולים לעזור לעצמנו הרבה פעמים עוד פעם אני מדגיש הרבה פעמים האדם נופל והוא לא מבין מה הסיבה שהוא נפל שלמה מציע לפי הפרשנות הזאתי שיכול להיות שהנפילה של האדם קרתה הראתה התרחשה כתוצאה מרמיסה שהוא רמס דומם צומח חיים מדבר הוא קיבל שליטה והוא לא השתמש בנכון אז מי שלא משתמש נכון ומה שנתנו לו בבית עםחו ממנו את הכוחות שהוא קיבל זה זהירות שאדם אמור בכלל או בקרוב או ברחוק אבל זה יקרה
אחר כך בשלב מתקדם יותר אדם יכול להגיע למצב שהוא מראש כבר שומר על עצמו לא ליפול כולנו רוצים להישאר למעלה כל הזמן כולנו רוצים לא להיות בנפילה אז באים אומרים לך תשמור את רגליך אתה רוצה אתה רוצה תשמור את הרגליים לא לרמוס אחרים תתנהג במידותם של הקדוש ברוך הוא שהוא רואה לא רק את הגבוהים הוא רואה גם את הנמוכים תהיה כמו היהודי האותנטי במשך כל הדורות שתמיד הזדהה גם עם המסכנים אל תהיה כמו הגרמני שמחפש לעשות את כולם ערים וחזקים ורק החזק מנצח ולא מסתכל על המסכנים זה לא מעניין אותו ברגע שתתנהג באופן הזה אז יש סיכוי גדול מאוד שלא תצטרך להתגלגל למטה
לא יהיה לך כמו שומרים את הטרפוד הזה שמורידים את הגבוה על מנת שהוא ירגיש את הנמוך אז זה דבר שמציעים לנו מציע לנו שלמה לפי הפרשנות הזאתי בשמו רגליך אני יכול רק להגיד לכם דבר אחד שראיתי ממש שלשום מענה חדש מהרבי שהתפרסם השנה גישה שאלה את הרבי איך היא מתמודדת עם זה שהיא מצד אחד רוצה קריירה ומצד שני יש לה את המטלות בבית את האחריות בבית אז הרבי כותב לה ככה אני לא זוכרת את הלשון אבל- או יותר הלשון ישנם שניים
דברים הכי עיקריים על פי תורה אחד מהם כל כבודה בת מלך פנימה ומצד שני כל כישרון צריך להיות ממוצה איך עושים את השילוב בין שני הדברים שתשאל רב מורה הוראה זה מענה בכתב ידו של הרב
הוא נתן לשני הדברים כיוון והוא טוען ששניהם יכולים להיות ביחד רק צריך לדעת איך לעשות טוב אני רוצה עכשיו לעבור לנקודה הרביעית מצוי מאוד אצלנו ביטוי רווח שעשינו איזושהי שחטאנו למישהו שהצקנו למישהו שביישנו מישהו מאוד מצוי שאנחנו נגיד סליחה לא התכוונתי סליחה זה היה בלי כוונה ובזה אנחנו מרגישים כמו שאומרים הכל בסדר זה לא כל כך מתאים
מה שכותב אחד מגדולי החסידות בדורות הקודמים רבי שמחה בוני מפשיסחה יש לו ספר שנקרא כל שמחה וזה לא כל כך מתאים לי מה שהוא אומר הוא מפרש את הפסוק שלנו פה של שלמה פה על הקוהלת שמור רביך הוא אומר תשמע אקסיל כמו שאמרתי בפתח הדברים זה האדם שחטא כי אין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות האדם שחטא והוא צריך להביא קורבן תאמרו לי אתם קורבנות היו מביאים על עבירה בשוגג או על עבירה במזין רק על שוגר
במזיד לא היה אפשרות להביא כפרה הכפרה של מזיד היא כפרה אחרת אבל היא לא כפרה של קורבן קורבן אפשר להביא רק על עבירה בשוגג ואז הוא אומר לך תשמע אז זה לא נורמלי ככה זה משהו משהו מדהים יוצא פה לפי זה יוצא שהאדם צריך להישמר מעבירה בשוגג אבל אני לא אשם אני לא עשיתי אני לא התכוונתי זה יצא לי לא בכוונה
אז הוא אומר תדע לך שאף פעם האדם לא חוגג לא חוטא בשוגג כשלא קדם לזה עבירה במזיד הרבי בליקוטי שיחות כמדומני בחלק גימל כותב שאנחנו יודעים שהעבירה במזיד היא תמיד נתפסת חמורה יותר זה כמו פלילי זה משהו עם כוונה עבירה בשוגג לא התכוונתי לו הרבי אומר שזה הפוך במידה מסויימת יש לשוגג חומרה יותר מהמזין
כי כשאתה מתכוון לעשות רעעה אז למה יצא רע אתה התכוונת לעשות אותו אבל כשיצא לך איך אומרים יצא לי בפוקס לא התכוונתי כשיצא לך לעשות רק גם כשלא התכוונת אוי זה אומר שהנפש שלך מחוברת עם רע עד שאפילו בלי כוונה היא עושה רע יש מודע בנפש יש תת מודע בנפש המודע שייך למזיד תת המודע שייך לשובג לא בחווה יצא לי אם אדם חטא במזיד מה התלכלך אצלו המודע שבנפש אם אדם חטא בשוגג מה מלוכלך אצלו אתה תודע שבנפש מה חמור יותר
תת מודע אז זה אומר שלכן הכפרה על שוקג צריכה להיות אפילו לפעמים חזקה יותר ומהותית יותר מאשר של המזיד עכשיו להתבונן לנו באישיות שלנו אני מדבר מנבכי ליבי אם אתם לא מבינים את השפה שאני מדבר אז אני מבקש ממכם סליחה מהתחלה לא אליכם התכוונתי יש אנשים כמוני שלפעמים מישהו עשה להם משהו לא טוב אז הם אז הם כועסים עליו וזה נקרא דבר מובן זה נקרא שנאה שאני קורא לה שנאה לפי הטרמינולוגיה שדיברתי קודם שנאה של מזיד אני שונא כי הוא עשה לי משהו זה מוסבר זה הגיוני זה עמודה שבנפש אני לא יודע אם אתם מכירים דבר כזה שלפעמים מגיע איזה בן אדם אתה לא מכיר אותו הוא לא עשה לך כלום הוא רק פתח את הפה שלך יאללה סתום את הפה שלך אתה כבר היה לו
אתה מעצבן אותי האיש הזה מעצבן אותך לא מוסבר בדיוק מה מפריע לי בו המציאות שלו זה בד אדום בעיניים שלי מה שהוא לא מסתדר לי איתו אז זה שני סוגי שנאה יש אז לפי הטרמינולוגיה שלנו נקרא לזה שנאה של מזיד ושנאה של שוג השנאה של המזיד זה שיש לי הסבר זה בא מה שנקרא מהעמודה שלי לא שזה מוצדק אבל זה בא מהמודה השנאה שהוא מפריע לי בנשמה האיש הזה מפריע לי בעיניים מפריע לי בכלום זה שהוא נושם והוא בעייתי פה אז
זה שנאה שאני קורא לשנאה של שוקג למה כי היא לא שנאה של עמידדה בנפש היא שנאה של התת מודע משהו לא ברור מציק לי באישיות שלו עכשיו אני שואל מה יותר גרוע לשוגג למה זה שיש לו טעם תתקן את הטעם העניין מסודר אבל דבר שאין לו סיבה אז זה אין סוף שנאה עיוורת זה שנאה משהו משהו מפחיד עכשיו יש לנו מצווה בתורה
כי תראה חמור שונאך רובצת תחת מסאו וחדלת מעזוב אור עזוב תעזוב עמו אז פה כתוב שהתורה ציוותה אותנו נגד היצר הרע אם אתה רואה חמור מכונית בוא נגיד היום אחד חבר שלך נתקע עם המכונית בצד אחד של הדרך אחד שונא שלך תקוע אחריו אתה צריך להקדים את העזרה לשונא לפני האוהב למה כדי לשבור את הצרה של המידות הרעות עכשיו אני אומר לכם יש לי שתי שונאים שונא אחד של שוקג שונא אחד של מזיד האות האקזוז של מי אני מתקן קודם של השוגג למה כי פה אני צריך שבירת יצר יותר גדולה יותר מהותית זה זה דבר שהוא עכשיו לולא מה שאנחנו דיברנו בשיעור
אם אנחנו היינו שואלים ככה בבית משפט איזה שנאה חמורה יותר איזה שנאה השנאה של המזידו השוגג היו אומרים המזין היו אומרים המזין כי זה שנאה עם הסבר עם סיבה אז היו אומרים זה שנאה ההוא זה סתם בבית משפט ככה היום שנאה של מזיד היו אומרים שהיא חמורה יותר מה מתברר על פי היהדות לא מה שחשבת לא מה שנראה לך בהסתכלות ראשונה לפעמים אחד שעשו לו משהו ולכן הוא נתן פליק לא כל כך חמור עשו לו משהו ויש לזה אפילו משמעות בהלכה מישהו עיצבן אותך בגלל זה החזרת לו אתה מקבל עונש אבל העונש הוא- מכיוון שיש על מה הוא עצבן אותך
וזה נפסק להלכה בשולחן ערוך בכל של משפט בזמן תו חבר אבל כשיש מצב שבן אדם על כלום לא עשה לך שום דבר ואתה איך אומרים אתה רק מרכל עליו הרי חול הזה הקטן שעשית אתה יודע כמה עוצמות של רוע מתגלות בו הוא לא עשה לך כלום ואתה מרכל עליו מה מתברר שלא מה שאנחנו רואים על פני השטח זה האמת לפעמים אנחנו נראה מעשה תוקפני
שני יושבי זה לא כזה חמור מגיע לו יש לו על מה נכון זה לא בסדר שהוא נתן מכה אבל ביחס למה שהיה כאן זה עוד נורמלי לפעמים תראה מעשה קטן מאוד ואתה תגיד זה שום דבר והתורה ואלוקים יבוא ויגיד זה ישר למדור שביעי בגיהנום עם הרשעות שלו זה משהו חמור ואנחנו לא שופטים את הגדול ואת הקטן בצורה הנכונה יש לנו פסוק של אנחנו אומרים בתהילים אנחנו רואים אותו גם בקבלת שבת לא ברעש השם האלוקות האמת לא נמצאת דווקא ברעש אומרים את זה בקבלת שבת לא ברעש אשם יש דרשת חזן שלא ברעש אשם על המזמור הזה אבל יש פשוט לא ברעש השם מה פירוש
שלפעמים דברים שנראים לנו מאוד מאוד מאוד חיוביים הם לא כל כך חיוביים ודברים שנראים לנו לא כל כך חשובים הם הכי חשובים דברים שנראים לנו מאוד גרועים הם לא כל כך גרועים ודברים שנראים לנו לא כל כך גרועים הם מאוד גרועים אנחנו אנחנו אנחנו לפעמים מאבדים את הצפון אני רוצה לספר לכם סיפור אמיתי ראש ישיבה ליטאי בניו יורק הרב אברהם פם פארם פארם ואומר לו היה ראש ישיבה בתורה הדעת היה אצל הרבי כמה פעמים אז הוא כשר גם לחבד בקיצור הראש ישיבה הזה היה לו בבית הכנסת
שלא יהודי שחלה במחלה קשה הראשון ישיבה זה רבי אברהם הוא לא היה כהן כהן לא כל כך פשוט בשבילו להיכנס לבית לבית בית רפואה מסיבות שונות בית רפואה של גויים זה יותר קל אבל אם יש שמה יהודים יש שמה ניתוחים יש שמה גופות זה לא כל כך פשוט לכהן להיכנס שם
אז הוא מצד אחד הוא הזדהה עם החולה ורצה מצד שני הוא לא יכול להיכנס שמה אז הוא כתב לו מכתב מכתב ברכות ואיחולים שאתה חסר לנו כתב לו מכתב עידוד בברכה לרפואה שלמה החולה קיבל את המכתב הזה הוא מאוד מאוד התרגש כל אדם שהגיע אליו לבקר אותו הוא הראה לו את המכתב והוא והתרגש נראה לבני ביתו והמכתב הזה גם חיזק את בני הבית הוא שמר את המכתב הזה תחת הכרית שלו
והמחלה התגברה ואחרי כמה ימים הוא נפטר בזמן שישבו 7 המשפחה סיפרה על הימים האחרונים שלו ועל העידוד הגדול שהוא שאב מהמכתב הזה שהוא קיבל והדברים הגיעו לראש הישיבה ששלח את המכתב אז הוא אמר לתלמידים שלו שאני מצד אחד שמח ומצד שני אני עצוב אני שמח מפני שאני אני אני שמח שיהודית עודד ממשהו שאני עשיתי בימים האחרונים שלו מצד שני עצוב כמה כמה זמן לקח לי לכתוב את המכתב הזה 3 דקות
אתם חושבים שאני הכנסתי את כל הנשמה אני אומר לכם שלא כתבתי מכתב תראה מה עשיתי בשלוש דקות הפכתי רוח חיים שימחתי משפחה כמה 3 דקות כאלה מסתובבים לי בחיים שאני לא עושה איתם כלום הוא היה ישר הוא היה כנה הוא אמר את זה יש 3 דקות שהן נראות לנו ככה וכשאנחנו נשפוט לפי מדד של בית דין של מעלה זה זה זה
העיקר זה העיקר נשים את האצבע על זה לפעמים אנחנו דוחפים איזה שהוא פרוייקט חיובי בונה דוחפים דוחפים דוחפים דוחפים דוחפים ואנחנו מסוגלים לקבל על כל הדחיפה הזאתי סליחה סלחו לי על הביטוי יריק גם אלוקים לא זה התכוונתי לא זה העיקר העיקר שלנו העבודה שלנו זה לדעת שלפעמים צריך לחפש את הכל האדם אסור לו לזלזל בכלום לפעמים הדבר הקטן השוגג נראה לך שולי הלא משמעותי הוא הסיבה שהנשמה שלך ירדה לעולם
לסייע פה לאדם הזה להגיד לא את המילה במקום להרנין את ליבו לתת לו את התשומת לב חיוך מענה משהו בווקר טוב אתה חושב באת לעולם כדי לעמוד כאן בראש ממעל ממש ולנהל פה ולצעוק על כולם אבל אתה עלול להתבדות אתה עלול לגלות ביום מן הימים שלא זה העיקר אבל שפעם אחת הלכת ברחוב וראית איזה שהוא בן אדם והארת לו פנים נתת לו את התשומת לב שלא הנה לך התיקון אז איך נדע לא נדע אז מה נעשה איך
איך הרב תמיד אומר חטוף ואכול חצוף לשת אל תפספס כלום