תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
בנוגע לברכת צ'חינו בספירת העומר
המנהג של חבד, כמו שמופיע בספר המנהגים, זה שלא מברכים שהחיינו בספירת העומר במשך השנים, נוסף גם כן פרט לשבתות
כשאנחנו אומרים ספירת העומר למה אנחנו מתכוונים אנחנו אמנם נמצאים כבר שבוע ימים ואחרי פסח שבוע- יום אחרי חג הפסח
ובחג הפסח עצמו יש לנו גם ספירת העומר בחול המועד סתם, לצורך הדוגמה, יכול להיווצר מצב שאתה מקבל פרי חדש, יש לו קליפה ואתה יכול לקלף ולאכול האם אתה יכול לברך שהחיינו בחול המועד
התשובה היא כן
ויש לי לזה כמה הוכחות אני לא אמנה את כולם אני רק אומר שבספר היום יום וגם בספר המנהגים
ששני הספרים הללו עברו, זאת אומרת היום יום נראה נכתב על ידי הרבי, וגם ספר המנהגים עבר הגעה
אז אנחנו רואים בספרים הללו שאיפה מוזכר לא לומר שהחיינו בספירת העומר אחרי שמדברים על אחרון של פסח, שסיימנו את אחרון של פסח סיימנו שביעי של פסח, רק אז מתחילים לדבר איתנו על זה שבספירת העומר לא אומרים שהחיינו, זאת אומרת תראו בבית ספר למנהגים זה פשוט מופיע
קטע אחרי קטע
מתי מופיע ביום יום שלא מברכים שהחיינו כמדומני שזה בקד ד בכף דלד ניסן אם אני לא טועה בכף דלד לכל הדעות אחרי שחיל הפסח נגמר גם בארץ ישראל וגם בחוץ לארץ ולא דבר הוא זה לא סתם מכיוון שבתוך החג אנחנו לא רואים עבלות אנחנו לא רואים איזה שהוא משהו של צער כיוון שכך בוודאי שבן אדם יכול לברך שראיינו בתוך
הפסח לא רק בתוך החג אלא גם בתוך חול המועד שבחר
כלל ראשון
כלל שני העניין הזה, שלא מברכים שהחיינו בספירת העומר זה לא דבר שכתוב בשולחן ערוך ובנושאי הכלים של השולחן ערוך כמו למשל היא אמירת שהחיינו בימי בין המצרים
בימי בין המצרים זה דבר שכתוב בהלכה בזולחן ערוך בנושא קולים בספירת העומר זה לא כתוב
זה מופיע בספרים מאוחרים יותר ומהסיבה גם בספרים קדמונים, אבל מהסיבה של ההבהלות בימים הללו
מה שאנחנו יודעים זה שאת השמועה הזאתי הביאה הרבי בשם הרבי הקודם שלא אומרים שהחיינו בספירת העומר, וכשהרבי נפגש עם הרבנים הראשיים
הרב שפירא והרב מרדכי אליהו עליהם השלום
אז שנת תף שין מם ו
אז הוא הזכיר את המנהג הזה והוא גם כן אמר שאני לא הולך לעשות מזה רעש אני לא הולך לפרסם את זה, אני לא הולך מי שירצה לברך שהחיינו בספירת העומר
בבקשה שימשיך במנהגו הטוב אצלנו לא נוהגים ככה אבל הוא לא נגד
למה אני מזכיר את זה מכיוון שהרבה פעמים אנשים שואלים שאלות שמתוך השאלות האלה הגעתי לאיזה שהיא מסקנה
אדם היום אנחנו נמצאים יום ראשון בערב אדם קיבל תותים יום ראשון בערב לא אכל אותם בעונה האחרונה
רק שאני אומר לא אכל אותם בעונה האחרונה תותים יבשים ותותים מסוכרים הם לא נכנסים בשאלה של שהחיינו בכלל כי אתה יכול למצוא אותם כל השנה תותים מסוכרים זה בכלל לא שאלה שלא מברכים עליהם בורא פרי האדמה, אלא מברכים עליהם שהכל נהיה בדברו מפני שהם סוכר עם תמציות וחומרי
צבעי מאכל+ כל מיני דברים לא טובים אבל לא
תות התות היה שם עליו השלום, אבל נכון להיום הוא לא קיים בכלל
וזה נכון גם כשאתם רואים חתיכות
של כאילו אננס מצוקה לא יבש מסוכן כן זה יבש כל שכן אני אומר אבל יש אננס יבש שהוא אננס יש אננס מס או
אז הבןשע מסוכר עליו אני יבש לבד הוא מורה בלי אדמה אבל יבש מס סוכר הוא בעייתי אני עשו עליו כל כך הרבה עבודה, איבדו אותו בעין עד שהוא נאבד באלף, ונשאר כל מיני ריכוזים שמה טברך עליו שהכל ואם אתה מסתפק אז תאכל פרי שמברכים עליו בריא פרי אדמה ומשהו של שהכל ותצא מזה ספק, אבל בעיקר הדין אם מדבר עליו שהכל יצא
עכשיו שאנחנו מדברים
לא על פרי מסוכן, אלא מדברים על פרי טרייטות תות חי תות טרי
ואתה מקבל אותו יום ראשון נניח ספק בידך אם הוא נשאר טרי וטוב עד יום שבת שאנחנו למנהגנו מברכים שהחיינו ביום השבת
אני חושב ומצאתי חברים בספרות
שבל תשחית יותר חמור מלא לברך שהחיינו בימי הספינה
אז אם אתה יכול להביא לחברה, קחו תותים והם כבר בנחוס שהחיינו
והם יכולים לאכול אדרבה, תבוא עליך ברכה אבל אם אין לך כאלה חברה
אז אני חושב שאפשר יהיה להקל דבר איך שהחיינו המנהג שלנו, זה שמברכים שהחיינו ואחר כך בורא פרי העץ זה המנהג שלנו יש כאלה שאצלם זה הפוך, אבל זה המנהג שלנו
והאכילת התות אני כבר מזכיר בדרך אגב
כיוון שיש לו המון המון בעיות אז יש לך שתי דרכים לאכול אותו
דרך אחת זה לשטוף אותו היטב
עם כמה וכמה פעמים 3 פעמים עם סבון ואחר כך לעשות בדיקה היטב וכולי היי ואולי
הדרך השנייה זה לגנח אותו לקלף אותו ואם נשאר לך אחרי איזה משהו אתה יכול לאכול אותו
עכשיו, אם אתה אוכל אותו בטחינה
אתה יכול לעשות שטיפה פעם אחת על פי ההלכה ביורד דעה כל זמן שאין בטיחות שיש פה תולעים שטפתי פעם אחת במים עם סבון הסתכלתי ככה מלמעלה לא ראיתי תולעים מותר לי לטחון אותם יש כאלה שיגידו שצריך לעשות את התהליך הזה גם בשביל טחינה 3 פעמים מים סבון שטיפה מים סבון שטיפה מים סבון שטיפה ואחר כך אתה יכול לטחון
טחנת מה אתה מברך עליו
אם טחנת אותו עם מזלג מברך עליו בורא פרי העץ, טחנת אותו בבלנד סליחה
טחנת אותו בבלנדר הברכה 3 הכל כי ברגע שעשית את זה עם מכונה הוא איבד את המהות שלו לחלוטין הדבר הזה בא לידי ביטוי גם כשאנחנו טוחנים
הדברים, והרבה פעמים אנשים שואלים יש קונים היום תמרים מאוחים
מומחים בידה מומחים לא יודע אם בידיים או לא, אבל זה נראה מערוך אתה מסתכל עליו, אתה יכול לזהות שזה תמר
ויש ממרח תמרים זה יהיה ההבדלים על הממרח הזה תמיד מברך שהכל כי זה ברור שמכונה זה איבד את כל הצורה שלו ואילו על
המעוך הזה הדבוק הזה הדחוס הזה שזה עבודה ידנית, אני אברך עליו את הברכה שלו זאת אומרת בורא פרי העץ אם זה תמר
עכשיו השאלה הנשאלת
יש לי פרי חדש היום ישנם גם מכונות ביתיות, מכשירים ביתיים שעושים לך סחיטה מוחלטת של מה שאתה רוצה כמעט אבנים גם כן הכול משהו פרי הם עושים לך מיץ
יש לי פרי כזה שלא בירכתי עליו שהחיינו העונה הזאת
עכשיו אני לא יודע מה לעשות איתו
אני לא יכול להמתין לשבת
אם אני טוחן אותו
בצורה כזאת שכבר לא ניכר הפרי ברכתו שהכל נהיה בדברו אם אני סוחט אותו, מוציא את המיץ שלו, עושה מיץ מיץ, מיץ אגסים, מיץ תפוחים לא יודע, אני עושה מיץ
המיץ הזה ברכתו שהכל נהיה בדברו גם אם אני לא
לא, לא שתיתי תמיד את הזה עכשיו יש לי רימון שלא אכלתי בעונה הזאת רימון נניח
ויש לי יש לי כוס של עסיס רימונים
ושניהם לפני
אני בשבת
אז אני אל הכוס הזאת אני אקח ואני מברך שהכל ומיד אחרי זה כשאני אוכל את הפרי אני אברך עליו שהחיינו ובורא פרי עץ
כי ברגע שעשיתי מדבר סחיטה ממי הוא ירד מדרגתו אפילו שיש לו טעם של רימון דינו כמו מים שהכל נהיה בדברו אכלת את הפרי, הפרי שהחיינו בורא פרייאטס זה לא משנה שאתם אותו דבר, יש לי אננס טרי שלא אכלתי
העונה הזאת ויש לי אננס יבש יבש שאינו מסוכן
אנא הנס היבש אני לא מברך שהחיינו על ההנס הטרי אני מברך שהחיינו כי הוא שונה בטעמו, וכיוון שכך הוא מקבל בגלל שכיהן הלאה נעשה יבש אני לא מברך שהחיינו לפני שהוא נמצא כל השנה על לאן סטרי אני מברך שהחיינו
כל זה אני אומר בדרך אגב בהקשר של שייחיינו בימי הספירה
אישה הרבה פעמים, בפרט כשהיא נמצאת בהריון
היא רוצה כל מיני דברים אני חושב שבחמש שנים האחרונות לא הייתה שנה שלא קיבלתי טלפון מגברת אחת שאמרה השנה זה היה בנוסח הזה הילדים אוכלים עכשיו כזה, פרי שאני לא יודע, אני לא יכולה להתאפק
אישה בהריון, על כן הקדמתי את ההקדמה הקדמתי את ההקדמה שאמרתי זה לא כתוב בשולחן ערוך שלא להגיד זה ראשי
ראינו על פרי חדש
וזה לא כמו שאומרים עבירה זה מנהג, וגם הרבי בעצמו שהוא אמר את זה אומר אני לא יקפיד על מי
נהל שלנו ברור, אבל אם יש אישה בהריון והיא רוצה את זה עכשיו, מה תגיד לה תחכי את שבת
לפגם אני חושב שזה המקרה השני שלא צריך להחמיר בו
שלישית זה בגד חדש
אנחנו על בגדים חדשים לא מברכים שהחיינו חוץ מבגד מיוחד מאוד כידוע מחלוקת בפוסקים אבל השמחה שלנו על בגד חדש היא לוק היא לא כזו גדולה ואף על פי כן זה שאנחנו לא מברכים שהחיינו על בגד חדש זה לא בגלל שאנחנו חושבים שבגד חדש לא צריך שהחיינו ואני אוכיח לכם את זה
בראש השנה, ביום השני של ראש השנה המנהג לברך שהחיינו על תקיעת שופר ביום שני
וכתוב שהבעל תוקע ילבש בגד חדש
לפתור את אשר ינואר איך הוא פותר הרי אנחנו באו לו וחולצה חדשה הרי החולצה החדשה אנחנו לא מברכים שהחיינו
התשובה היא זה לא ממש נכון אנחנו מסופקים אם אפשר לברך או לא אפשר לברך, אבל כשיש צורך כבר לברך אז הבגד בוודאי מסייע לברכה
הבגד החדש כמובן שלא מדובר על בגד לבנים או בגד גרביים, אלא בגד בגד תמוצה
ואוכלוסיריטוק וכדומה אז על זה אנחנו יכולים לפתור משהו אחר
אדם שצריך לקנות בגד חדש מחלוקת בשולחן ערוך על מה מברכים שהחיינו האם מברכים שהחיינו על הכמיהה או שמברכים שהחיינו על הלבישה
או על האכילה האם כשאני קניתי את הפרי בשוק אני צריך לברר
שאני אוכל אותה אוניברסיטה כאן למעשה השולחן ההוא פסק שאנחנו מברכים שהחיינו רק על האכילה
אז לכן אם יש לך צורך לקנות פרי חדש לשבת, אתה יכול לקנות אותו כי אתה לא מעריך על זה שריאנו אכילת הברית תהיה בשבת אותו הדבר בגד חדש אם כבר צריכים לחדש בגד עף על גב שאנחנו לא מברכים שהחיינו על בגד, מן הראוי שהקנייה תהיה אפילו באמצע השבוע אבל הפעם הראשונה שנלבש אותו תהיה בשבת
כי אז אנחנו, כמו שאומרים, סוגרים את העניין, פותרים את העניין לחלוטין
עד כאן הנושא של שהיהנו בימי הספירה שרציתי להתייחס