פלוס מע"מ

בעל עסק עצמאי נקלע לחיוב מע״מ רטרואקטיבי. מהי אחריות רואה החשבון, האם מגיע לו שכר על עבודתו, והמסר שלקח התובע.
חישוב מע"מ

תוכן עניינים

האתגר כעצמאי

כשפתחתי את העסק העצמאי שלי, הרגשתי שאני סוף סוף נושם. לא עוד שעון נוכחות, מסגרת קשיחה ונסיון לכוון לרצונו של הבוס. עכשיו – אני הוא הבוס, אני קובע מתי, כמה ובעיקר – איך. אני עושה את מה שאני אוהב בדרך שלי.

אני מאמן כושר אישי. זה אולי נשמע פשוט, אבל בשבילי זה הרבה מעבר. אלה לא רק התרגילים והחזרות. בדרך כלל אנשים באים אלי כשהם שבורים, בעיקר פיזית, אבל האמת שזה נובע גם קצת מבפנים. אני מלווה אותם בתהליך, מחזק, מעודד ונותן תחושת מסוגלות. 

כאשר אני רואה אדם שהגיע אלי לפני חצי שנה כשהוא כבוי או מתוח עד הקצה, וכעת הוא עומד זקוף, מאמין בעצמו וביכולות שלו – זה הדלק שלי.

אל כל התרגשות עם כל לקוח שהצטרף למעגל בעקבות לקוח-מרוצה קודם, התלווה גם פחד שקט, כזה שהיה גורם לי להשתתק.

לא, זה לא היה פחד מהעבודה. ממנה דווקא ממש נהנתי. האתגר היה ה'מסביב' של העבודה. אני – שרגיל להיות בצד המעודד והמכוון, עמדתי חסר אונים מול כל החלק הטכני שמתלווה לעסק עצמאי: טפסים, דיווחים שנתיים, ועוד שלל רעיונות של ממציאי מגדלי הבירוקרטיה הישראלית הידועה.

כשהייתי שכיר – החיים היו פשוטים. עבדתי, קיבלתי תלוש, מישהו אחר דאג לכל מה שמסביב. עכשיו, פתאום הכל עלי. אחרי כמה חודשים, הרגשתי שהחלק הזה של העסק משפיע עלי כל כך – עד שהתחלתי לשקול ברצינות לסגור.

רואה-חשבון ושמו שאולי

חבר קרוב שראה אותי טרוד, הזכיר לי את מאמר חז"ל "דאגה בלב איש – ישיחנה לאחרים". שיתפתי אותו בכמה מילים.

"אז תיקח רואה חשבון", הוא הגיב באופן מיידי.

"אני לא עסק ענק", אמרתי לו, "זה נשמע לי מוגזם" הוספתי. 

"אוקי, אם זה נראה לך מופרך – אתה מוזמן לסגור" אמר בעוקצנות, "אם אתה רוצה באמת לעבוד בשקט – תיעזר באנשים שזה המקצוע שלהם".

אחרי חיפוש קצר מצאתי את שאולי, אדם רגוע ומסודר. התפקיד של 'רואה חשבון' נראה תפור למידותיו. "אתה תעשה את שלך", הוא אמר לי בפשטות, "ואני אעשה את שלי".

האמנתי לו, ובמשך שש וחצי שנים זה גם עבד.

עם הזמן העסק גדל. לא בקפיצות, אבל בהתמדה. עוד לקוח, עוד המלצה. למדתי לגבות, להוציא קבלות, לשמור מסמכים. לא אהבתי את זה, אבל עשיתי. ובעיקר – סמכתי על שאולי והתייעצתי איתו על כל צעד ושעל. בהתחלה אלה היו שיחות יומיומיות, ובהמשך זה הפך להיות משהו שבעיקר סביב סיום שנת המס.

ואז, בלי שום הכנה מוקדמת, זה הגיע. מעטפה רשמית של מס הכנסה. היד רעדה קצת כשפתחתי.

קראתי ולא הבנתי. קראתי שוב, ואז הלב התחיל לדפוק. זו הייתה הודעה על חיוב מס רטרואקטיבי. סכום לא קטן בכלל. כזה שלא מתכוננים אליו, ובטח לא משלמים בקלות.

מסתבר שהעסק שלי הכניס יפה ברוך ה', ולפני קצת יותר משנה ההכנסות עברו את רף ההכנסה המגדירה אותי כעוסק פטור, ומאז הפכתי להיות עוסק מורשה, כזה שצריך לגבות מהלקוחות מע"מ בגובה 17% אחוז ובשנה האחרונה 18%, דבר שלא עשיתי – מחוסר ידיעה.

ויכוח נוקב

ישבתי כמה דקות בשקט. ואז המחשבות התחילו לרוץ. אם הייתי יודע – הייתי מעלה מחירים וגובה מע"מ. אם רק הייתי יודע – זה לא היה נופל עליי ככה ב'בום'.

הטלפון לשאולי היה בלתי נמנע. הכעס פרץ החוצה. "אין לך בושה?! על זה אני משלם לך – שתדע! שתעדכן!"

הוא הקשיב. לא קטע. נשאר רגוע כתמיד. "אתה בעל העסק", הוא אמר לבסוף. "המחזור גלוי וידוע לפניך ורק אתה יודע כמה כסף נכנס".

"ואתה המומחה!" שיסעתי אותו בקול נרגז. "אני לא אמור לדעת מתי 'עוברים תקרה' ומשנים סטטוס. בשביל זה יש לי רואה חשבון".

השיחה הפכה לוויכוח. כל אחד דיבר – ואף אחד לא באמת שמע. אחרי כמה דקות קלטתי שזה לא ויכוח. אני מדבר והוא מקשיב ומידי פעם חוזר כמו מנטרה על המענה הראשוני שלו. כנראה התכונות של יישוב הדעת והמתינות שלו, אלה שתמיד שיחקו לטובתי – עמדו לי הפעם לרועץ. הוא נשאר שלו לחלוטין. רק בגלל זה הרגשתי שאני מתעצבן יותר. 

אמרתי לו שאתבע אותו לדין תורה. 

הוא אמר שזה בסדר גמור וביקש שאעדכן אותו לפחות שבוע מראש כדי להכניס את זה ללו"ז. 

"מרובע נשאר מרובע" הרהרתי לעצמי.

נזקים עקיפים

בסוף הגענו לבוררות. הרב ישב מולנו בשקט, ונתן לנו, בעצם בעיקר לי – לפרוק. לאחר מכן הרב שאל כמה שאלות בירור. היה ניכר שהוא עדיין לא נוקט צד.

בהמשך הרגשתי שמשהו משתנה, זה לא היה שחור או לבן.

"יש הבדל", הוא אמר, "בין נזק שאדם גרם בפעולה אקטיבית – לבין נזק שאדם גרם באופן פאסיבי".

"אתן לך דוגמא שתבהיר לך יותר את המחויבות ההלכתית של כל איש מקצוע באשר הוא" אמר הרב, "גם רואה חשבון" הוסיף הרב בפנותו אל שאול שנשאר קר רוח כמו תמיד.

"היה פעם תפקיד של אדם שנקרא ספרא דמתא…" 

"סליחה הרב, מה?? סופרת שנפטרה??" שאלתי.

הרב ענה בנעימות: "מתא עם האות אל"ף בסוף. זה סוֹֹפר העיר. זה היה תפקיד של אדם שהיה כותב את המסמכים לתושבי העיר שרובם לא ידעו קרוא וכתוב. הסופר כתב שטר הלוואה, וטעה וכתב מאה במקום מאתיים, ובעקבות כך המלווה לא יכל לגבות מהלווה את הסכום האמיתי. ההלכה קובעת שהסופר צריך להחזיר את השכר שקיבל תמורת עבודתו, כי הוא עשה דבר אחר ממה שנתבקש, אבל הוא לא חייב לשלם את הנזק שנגרם" (רשב"א בשיטה מקובצת בבא מציעא קט, ב. ר"ן ב"ב כא, ב בשם רבינו יונה בעליות. ריטב"א בחידושיו לב"ב כא, ב. צמח צדק חידושים על הש"ס, ב"מ פ"ו דף קמח, ב. שו"ע חו"מ סי' שפ"ו ס"ג ברמ"א. שיטה מקובצת ב"ק צט, ב בשם הרמ"ה. וכ"פ הרמ"א בחו"מ סי' שו ס"ה).

"הפוסקים מסבירים מה הסיבה שפטור על הנזקים, כי יש הבדל בין שומר או פועל רגיל, לבין סופר שכותב שטרות. שומר או פועל רגיל, מקבל מראש אחריות אישית על החפץ הפיזי שהוא שומר או עובד איתו – לשמור עליו גם מנזקים עקיפים הנעשים בדרך 'גרמא'. לעומת זאת סופר שכותב שטרות לא קיבל על עצמו אחריות על משהו פיזי, לכן הוא פטור על נזק עקיף שרק נגרם כתוצאה ממעשיו – אלא אם כן הוא קיבל זאת על עצמו בפירוש (שו"ת לחם רב, די-בוטון, סי' קפ). במקרה שלכם, רואה חשבון דומה לסופר שכותב שטרות, לכן באופן עקרוני יש לפטור אותו מנזקים עקיפים שרק נגרמו על ידו".

"רק במצבים שהנזק הוא ברור וישיר מאוד – יש אפשרות לחייב את האדם גם בנזק שאינו ממשי (שו"ת הרדב"ז ח"א סי' שצט), אבל זה כבר מקרה אחר משלכם".

"אבל הנזק הוא ברור" ניסיתי להיאחז בטענה האחרונה שלי.

"ברור בדיעבד", הסביר הרב. "העובדה שהסטטוס שלך השתנה מעוסק פטור לעוסק מורשה והרשויות החלו לדרוש ממך לגבות מע"מ, לא מחייבת שאתה אכן היית מגלגל את זה מיידית על הלקוחות שלך. יתכן שבשנה הראשונה היית מעדיף לספוג את המע"מ בעצמך ולא להעלות מחירים כדי לא להפסיד לקוחות! לכן לא לגמרי ברור שהעובדה שהרואה-חשבון לא יידע אותך על המעבר של העסק שלך לעוסק מורשה – אכן גרם לך לנזק ודאי".

הפסד ולקח בצדו

"אז לפחות תחזיר את הכסף ששילמתי לך!" פניתי לשאולי בקול תקיף.

שאולי הפנה מבט שואל לכיוון הרב. 

"אבהיר יותר את מה שאמרתי קודם לכן" השיב הרב, "בשונה מסופר העיר הנ"ל שטעה וכתב בשטר סכום אחר ממה שביקשו ממנו, שאולי אכן עשה כראוי את החלק העיקרי של תפקידו כרואה חשבון – הוא הגיש עבורך את הדו"חות השנתיים לרשויות. לעבודה הזו יש מחיר בשוק, ועל חלק זה אתה מחוייב לשלם לו – לפחות כפי התעריף הנמוך בשוק, בוודאי אינך יכול לדרוש ממנו להחזיר לך כעת את התשלום ששילמת לו בעבר".

ידעתי שהמחיר של שאול היה מהנמוכים בשוק, ככה שלא נשאר עוד משהו למצות.

הפסק היה חד: את הפסד תשלום המע"מ עצמו – אני נושא.

יצאתי מהרב קצת כבד. לא כועס, אבל עם תחושה לא נעימה. בימים שאחרי ניסיתי לחפש זווית אחרת,
אולי טענה חדשה, אולי חוסר הבנה. פניתי שוב אל הרב שהבהיר לי כי גם כשפסק הדין לא מוצא חן בעיניי עליי לקבל אותו באהבה, ואז הוא הוסיף משפט שלקחתי אותו איתי כמסר לחיים,
"ביטחון בהשי"ת זה לדעת שגם ההפסדים – הם חלק מההשגחה".

ההפסד עדיין כאב לי בלב ובעיקר בכיס, אבל האמונה והביטחון סייעו לי לעבור את התקופה הכלכלית הלוחצת.

את שאולי עזבתי. עברתי לרואה חשבון אחר. כעת אני כבר לחלוטין עוסק מורשה, מכיר ומודע יותר, פחות תמים ונאיבי, משתדל להיות מעורב יותר ולשאול – גם אם אני לא לגמרי מבין בתחום. אולי, בדיעבד, זה היה שכרי בפסק הדין הזה, יקר, כואב, אבל מלמד.

[עריכה: ש. מלומד©️]

נ.ב. שמות האנשים והמקומות המופיעים בסיפור ההלכתי הינם בדויים

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא