תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
קוהלת פרק ד פסוק טו ראיתי את כל החיים המהלכים תחת השמש עם הילד השני אשר יעמוד תחתיו
אני רוצה לדבר על כמה רובדים בפרשנות של הפסוק הזה ושבעים פנים לתורה אז יש גם פרשנויות שנראות מה שנקרא חילופיות לרגע לרגע ככה ואחר כך אחרת אבל מכל פרשנות אנחנו יכולים ללמוד הרבה הרבה מוסר השכל קודם כל פשט ראיתי את כל החיים ראיתי את כל הבני אדם שמהלכים תחת השמש הם מהלכים עם הילד השני אשר יעמוד תחתיו מי הוא הילד השני שאנחנו לומדים עליו כבר בהמשכיות של 3 שיעורים רצופים הילד השני זה היצר הטוב הילד הילד בכלל היצר הרע נקרא שלמה קורא לו מלך זקן וכסיל כי הוא פשוט נכנס לאדם מבוגר יותר מ משעה שהוא ננער לצאת ממאה עמו ואילו היצר הטוב נכנס לאדם רק בגיל 13 אצל בן לשתיים 10 אצל בת וכיוון שכך הוא נקרא
צעיר יותר הוא ילד
ראיתי את כל החיים המהלכים תחת השמש עם הילד השני אשר יעמוד תחתיו מה שלמה רוצה לומר בפשט הוא רוצה לומר שראיתי שכל האנשים שהם בבחינת מהלכים המצודה דוד מפרש מהלכים זה אנשים זריזים אנשים שחרוצים כל האנשים שהם מהלכים שהם זריזים וחרוצים ראיתי שהם בסופו של דבר מצליחים בחיים שלהם אף על פי שבשלב הראשון אין להם נתונים אין להם מה שאנשים קוראים ויטמין פי לא הייתה להם פעולה חיצונית שקידמה אותם הם קידמו את עצמם למה הם נקראים ילד כמו היצר הטוב שהיצר הטוב הוא צעיר יותר הוא ילד אז כיוון שכך הרבה דברים קשים לו אף אחד לא סלל לו את הדרך הוא צריך לעמול בכוחות עצמו אז ראיתי הרבה אנשים כאלה אומר שלמה זה הפשט הרבה טיפוסים כאלה שהם חרוצים וזריזים ולא רואים להם נתונים
אבל אני כבר ראיתי איך הסוף שלהם לכבוש את העולם כמו הילד הילד השני שהוא נקרא היצר הטוב בסופו של דבר מי זה שכובש לא המלך הזקן ואקסיל אלא הילד החכם והמסכן שזה משל על הילד הטוב אז הנקודה הנקודה שאנחנו מתייחסים אליה כעת היא לחוכמתו של שלמה זה לכאורה שלמה בא בכל משפט שהוא אומר והחליט לכתוב הוא בא להגיד דבר שלא היינו אומרים אותו לא היינו מגיעים אליו לולי חוכמתו של שלמה מה שלמה ואומר דבר כזה
שהאנשים לא רואים נכון בתחילת הדרך יש
אדם שאומר על מישהו משהו ובסופו של דבר מתברר שהאדם הזה הגיע לפסגות הגיע לרמות גבוהות כשאף אחד לא האמין ולא ציפה אני אשתף אותכם אני לא אזכיר שמות
היום ישבתי עם יהודי מבוגר בין למעלה משבעים ושאלתי אותו לא יודע למה שאלתי אותו ככה בשיחה פתוחה תגיד לי אתה בחיים שלך פעם התבדאת שראית מישהו מסוים חשבת איך אומרים לא יצא מזה כלום לא יצא מהאיש הזה כלום והתברר שהאיש הזה עשה מהפכות
אז
הוא אומר לי כן הוא מתחיל לתת לי שמות של אנשים שהוא בא איתם במגע וכמובן שהשיחה הייתה בשביל ללמוד משהו מוסר בעבודת השם אז לכן ה ואז הוא מתאר לי דמות אחת שאני לא שיש מישהו מהקהל שלא שמע עליה לפחות ויכול להיות אפילו יותר מזה דמות שחיה איתנו של אדם שהוא דתי חרדי משמש כרב יותר פרטים אני לא יכול להגיד בצעירותו גיל 18 19 כלשונו של אותו יהודי מבוגר היה שבבנק סולק מכל ישיבה אפשרית סולק הוא מספר לי אותו יהודי מבוגר שהאביו של אותו אדם היה משמש בעצמו כדמות תורנית פנה אליו אל היהודי המבוגר שמדבר איתי ואומר בבקשה ממך
סדר שלישי בלילה תלמד עם הבן שלי קצת גמרא ורשי שזה מה שנקרא
מינימום שבמינימום הוא מספר לי אתה חושב שיכלתי ללמוד איתו שעה בקושי 20 דקות ישבתי ללמוד הוא לא יכל לשבת על הכיסא והוא אומר לי בן אדם בן 18 והוא אומר לי אני לא מבין מה לאבא שלי יש עם הספרים האלה אני לא מבין מה אתה מוצא לנכון מה מה יש לך עם זה מה התועלת שיש לך בזה אין לך אין בזה כלום חבל על הזמן תצאו לעבודה
אסור לעשות תצאו פה תצאו לשם זה אמר לאותו אדם אומרים אנחנו היינו מדברים ופה ושם וככה וככה בסוף הוא סולק גם מהישיבה הזו שהוא היה שהאבא שלו קיים באותו ישיבה כראש ישיבה אתם מכוונים להבין שאם הבן של הראש ישיבה שאבא הוא ראש ישיבה ומצליחים לסלק אותו כנראה שהוא היה ממש מיוחד בסופו של דבר האדם הזה נכון להיום הקים אימפריה לא נורמלית והוא
העמיד המון המון תלמידים המון ואיך אומרים וכל המפתחות
של של של
הכנסת וחברי הכנסת והתקציבים הכל נמצאים בידיים שלו כמו כלום
ואתה לא מבין כאילו מי היהכל לצפות שהבן אדם הזה יגיע למה שהגיע זה פשוט
לא לא נתפס אני לא יכול להגיד שהוא התלמיד חכם הכי גדול בעולם אבל הוא הרביץ הרבה חיילים לתורה ועבודה אומר שלמה המלך איזה הוא חכם הרואה את הנולד אתם רוצים לדעת מה זה חכם הגדרה של חכם זה אדם שמסוגל לראות עוד לפני שזה קרה עם זה קרה
כל אדם שבוחן את עצמו שבעבר הוא חשב משהו ואחר כך התברר שמה שהוא חשב לא היה מדוייק שייתן לעצמו ציון אפס הגדרת חכם זה לא סתם אדם שהוא חמור נושא ספרים והוא מסוגל לשאת הרבה אינפורמציה בראש שלו זה הקומפיוטר עושה יותר טוב מאיתנו אדם חכם זה שהוא מסוגל לראות אפס נתונים ולראות כמו בתרגיל גאומטר עושה חשבון מה יהיה לפי זה מה יהיה מה תהיה התוצאה על זה אדם חכם אדם שמסוגל לראות בן אדם לראות את הפוטנציה שלו ולרוץ קדימה ולהבין מה יהיה התועלת מה יהיה המעלה שלו איפה לשים את האצבע בחול ולא ולא בוז לו
שלמה המלך אומר על עצמו אני אני ראיתי את זה אני החוכמה שלי התבטאה בזה שאני ראיתי את מה שהולך להיות גם עם האנשים האלה שזה לא נראה על פני השטח שהולך להיות מהם
איזה שהוא דבר אז זה הפשט
של הפסוק הפירוש הראשוני יש אנשים שהולכים עם האיש השני עם היצר הטוב אבל אתה לא רואה את זה בהתחלה אבל אם הם בבחינת מהלכים בנפש שלהם אתה יכול לחוש את זה עוד בתחילת הדרך אבל בתנאי שאתה אדם חכם היום מדברים הרבה על מיקוד בני האדם מדברים על מיקוד אתה לא תגיע אף פעם לפתרון של בעיה אם אתה לא תחפש את הפתרון
זה לא קורה ככה
אם אתה מבקש את הפתרון אתה מגיע אליו בסופו של דבר וזה מה ששלמה המלך רצה מאיתנו שלמה ידע שאנחנו לא טיפוסים חכמים בטבע אנחנו בטח לא בחוכמה של שלמה אבל אם אנחנו נשתדל אנחנו נקל אנחנו רוצים להיות חכמים איך נהיה חכמים איזה חכם הרואה את הנולד תצליח לנבות לפי מה שאתה רואה עכשיו מה הולך להיות עם הבן אדם הזה ותכוון תחפש את הניצנים העמוקים שלו ותכוון אתה מגיע לחוכמה אתה יכול לפתח את החוש הזה בתוךך וכדאי כדי לראות את העולם נכון יותר ומדוייק יותר הנקודה השנייה שאני זה הפשט אני רציתי לשוחח על רבדים שונים בתוך המשמעות של הפסוק הזה ראיתי את כל החיים מהלכים תחת השמש עם הילד השני אשר יעמוד תחתיו המדרש
אומר שהפסוק הזה נאמר על יוסף הצדיק יוסף הצדיק כשהואשהה בבית הסוהר וכתוצאה מזה שהוא סמך על שר המשקיעים אתם זוכרים בוודאי את הסיפור הוא ביקש משאר המשקיעים מכיר אותו לפני פרעה ולא זכר המשקים את יוסף וישתחרר את התורה מקפידה דוד המלך אומר האשראי אשרי האיש אשר לא פנה אל רעבים רעבים ליוסף שפנה אלישאר המשקיעים
אבא ונתעמק מה היא משמעותו של שר המשקיעים על פי קבלה על פי פנימיות הנפש אומר הרבי הצמח צדק שר המשקיעים פירושו הקליפה שנקראת קליפת נוגה קליפת נוגה היא קליפה ממוצעת יש בה גם טוב יש בה גם רע מחדש הרבי הצמח צדק מה הייתה כביכול הטעות כביכול הטעות של יוסף הצדיק במה הוא טעה כשהוא פנה אל הרעבים
כשהוא פנה אל שר המשקיעים וביקש ממנו שיזכיר אותו ומה בסוף קרה שר המשקים
שכח אותו
אומר הרבי הצמח צדק כל אדם חווה את זה בנפש שלו יש לנו טוב אנחנו יודעים שזה טוב יש לנו גם רע בנפש ואנחנו מכירים אותו שהואורה אבל יש משהו ממוצע זה לא טוב ולא רע לפעמים אנחנו מסתפקים באותה בחינה ממוצעת בנפש שלנו בהערה קצרה ואנחנו חושבים שהרכב כבר ישא מעצמו יש לנו ילד הילד יש בו טוב יש בו לא טוב אנחנו רוצים שילך בדרך הטוב הוא נמצא
כביכול על הגדר אפשר להפיל אותו ימינה לכיוון חיובי אפשר להפיל אותו שמאלה לכיוון שלילי יש הרבה הורים שחושבים שמספיק שאני אגיד לילד שתהיה בסדר אל תתחבר לחברה לא בסדר ואיך אומרים זהו מזלט הוא ישב נוסע אוטומט למה שאמרתי לו כי סך הכל היסוד שלו הוא טוב ככה האבא אומר לי היסוד של בני הוא טוב אני רק אומר לו מה לא כדאי לעשות מה כן כדאי לעשות הוא זורק קדימה
בא הרבי הזה צדק בעקבות הפרשנות של המדרש על הפסוק שאנחנו לומדים עכשיו הוא אומר זה לא ככה תדע לך שיש לקליפת נוגה פזילה לכיוון שמאל
כלומר היא תמיד
באורח
טבעי אם אתה לא תשבור את ההגה כל הזמן ימינה היא תמיד תשתה שמאלה זה נכון שיש בה גם טוב ויש בה גמרא אבל המוחשיות של הרע הרבה יותר חזקה מהטוב היה הטוב הוא רוחני הערה הוא מאוד מאוד מוחשי וכיוון שכך הקליפת נוגה שהיא ממוצעת היא כאילו פיפטי היפוזלת שמאלה היא פוזלת לכיוון תגיד 51% לכיוון הרע נשאר 49 לכיוון הטוב אבל אם אתה לא תעזור לו אם אתה לא תדרבן אותו אם אתה לא תעשה איזה שהיא פעולה מיוחדת זה לא דבר שבא מאליו וממילא האדם לא יגיע אף פעם לבחינת הטוב ולכן אם אנחנו מדברים למשל על על הילד
ואותו דבר גם על עצמנו אבל קודם כל קל יותר לדבר על הילדים על הילד אתה חייב כל הזמן להיות בביקורת רציפה שהוא הולך בדרך הטובה שהוא לא מתחבר עם מישהו לא צריך להתחבר שהוא לא מבזבז את הזמן שלו מישהו שזה ממש בלתי אפשרי שאתה תצפה שמזה שאתה אמרת לו משהו בתחילת הדרך הוא יצעד אם זה עד הסוף זה לא הולך ככה הילד הוא במצב של אמצע אתה רוצה להטות אותו לצד ימין זה עמל אתה רוצה שמאל זה בקלות כי הוא עומד כמו שנגיד על אר ולכיוון של הירידה יש יש נסיגה לכיוון של העלאת צריך קצת להתאמץ
אז אם אתה לא תעזוב ותדבר אותו להתאמצות זה לא ילך אותו דבר זה גם ביחס אלינו אנחנו נמצאים ממש באותו באותו מדרון אנחנו באישיות שלנו יש הרבה הרבה פעמים שבן אדם אומר
יושב איך אומרים היה לי היה לי איזה שהוא התוועדות שישבתי ו
את האנשים קצת להתחזק באיזה שהם דברים בקיצור הם קיבלו החלטות טובות אחרי כמה ימים אני פוגש אחד מהמארגנים שרצה להפעיל את אותם החלטות אומר לי תשמע בעל היום הולדת בעצמו למחרת אני אומר לו נו בוא סיכמנו נתעורר בזה נקבע שיעור בזמן הזה אומר לי לא היום אני לא יכול אני פונה אליו מחר אני לא יכול אני לא יכול לא יכול מה הפירוש וכי באותו זמן שהוא קיבל את ההחלטה הטובה הוא לא חשב ליישם אותה הוא חשב ליישם והוא קיבל במת החלטה טובה ולפי מה שאנחנו לומדים ביום ההולדת של האדם מזלו גובר אז גם כן הייתה לו סיעתא דשמיא בהחלטה הטובה שהקדוש ברוך הוא בסוף יעזור לו לקיים את ההחלטה אבל זה לא נכון זה לא נכון לגמרי צריכה להיות התאמצות מצנך
כל דבר טוב אתה לא תוכל לבוא ולהגיד אני נוסע ישר על הסדר הרגיל הטוב צריך ליפול עליי הדברים הטובים צריכים ליפול לי ככה באמצע הדרך תשמע לפעמים קורים דברים מוזרים אני נופל לכיוון לא טוב לא נכון תדע לך שברגע שאתה מתחיל ללכת על הכיוון הטוב כל הדברים המוזרים קורים לך כדי שזה יפריע לך ואם אתה לא תלמד להילחם עם זה אז איך אומרים אף פעם לא תצא מזה אף פעם לא תגיע אל הטוב המוחלט זה זה זו צריכה להיות ההסתכלות של האדם וזה מה שמלמד אותנו יוסף צדיק יוסף הצדיק בתחילת הדרך שלו אם אפשר ככה להתבטא אומרים על בן אדם בתחילת הדרך שהוא ירוק
יוסף צדיק התחיל לעבוד עם קליפת נוגה שבעולם ולתקן ולתקן אותה להתחיל לעלות אותה לכל אז הוא מתחיל לעלות על הקדושה אז הוא אומר חברה כל יום בבוקר צריך להניח תפילין וצריך זה וצריך זה וצריך זה וסוף זה שלום נתראה בעוד חצי שנה הרי בוודאי אתם הולכים לעשות מה שאמרתי כן הרבי פעם אמר לשלוחים שלו על כמה וכמה אנשים אתם פניתם אליהם באתם הנחתם איתם תפילין יום אחד תדעו לכם שאם הייתם באים למחרת גם מחר הם היו מניחים תפילין מגיעים למחרת גם מחר הם מניחים תפילין
לאט לאט הם היו עולים על הדרך אתם באתם פעם והפסקתם מה ציפיתם ציפיתם שהוא ימשיך לנסוע אוטוסטרדה לבד בצד הקדושה זה לא עובד ככה בצד הקדושה זה לא עובד אוטוסטרדה זה הבעיה העולם הזה אומר האדמור הזקן מעשה העולם הזה קשים ורעים והרשאים גוברים בו ואנשים שומעים את המשפט הזה מקבלים מקבלים ראדה הם לא מבינים מה הפירוש זה לא מפחיד זה הכיוון שתמיד הצד השלילי יראה מוחשי יותר יראה חזק יותר ואתה תוכל להילחם איתו
אבל אתה צריך להיות כמו שאומרים הנושא המתמיד אתה תמיד צריך להיות בכיוון הזה של הנסיעה והעלייה אם לא תהיה בכיוון התמידי אז באופן טבעי תהיה פה נסיגה יוסף הצדיק הרוויח מכל מה שנקרא מכל המהלך הזה שהוא האין האין בשר המשקיעים כתוצאה מזה שהוא האמין בזר המשקיעים הוא נשאר בבית הסוהר ערוץ שנתיים לפי דעה אחת מה הוא הרוויח מזה אומר התורת החסנות שני דברים דבר הראשון הוא ירוויח זה שהוא למד לא להיות ירוק הוא למד כשאתה רוצה לגרום דחיפה למשהו אתה לא אומר טוב תזכור את העניין הזה והזה ובסדר הוא לא יזכור כדי שמישהו יזכור משהו צריך איך אומרים גם לעשות לו תזכורת בפלאפון וגם אחר כך להתקשר אליו וגם אחר כך לשלוח לו איזה חברים שיזכירו לו וולה היי ואולי זה הסדר
אם אתה רוצה משהו לדחוף משהו חיובי
אתה צריך הרבה
להתאמץ לפעמים הרבה אנשים כבר אומרים די מספיק מה מה אני אני יצאתי הבוקר מהבית האוטו לא עינייה התחלתי לגרור אותו גררתי אותו עד העבודה אחר כך חזרה מהעבודה עד הבית מה עשיתי פה אני גורר גורר גורר גורר אומר לך תשמע זה הסדר לא תמיד להישאר ככה אבל אתה צריך להבין שזו עבודה כדי להפעיל בנפש משהו טוב צריך לעמול זה לא דבר שבא מאליו וממילא זה לא דבר שבא בקלות אתה אומר וזה זז אתה אומר אני רוצה לומר לכם שאם אתם נפגשתם פעם בן אדם שרק אמרתם לו מילה
וזה
אז תדעו לכם שהאדם הזה כבר היה שייך לעניין הזה גם בלי המילה שאתם אמרתם לו לכן אל תביאו לי ראיה ממילה אחת שאמרת והכל זז אם אתה רוצה להזיז משהו מקליפת נוגה לצד הקדושה צריכה להיות פה ממש הוזזה ממש שבירה ממש תנועה של השתדלות הנקודה השנייה שומרת תורת החסידות מה היא הרוויח יוסף הצדיק למה למה הקדוש ברוך הוא
מה בעצם אני אומר לכם אני אומר מילה מפחידה
אני אומר בעצם כל אדם שיעסוק בטוב חייב להיכשל יוסף הוא המודל של האדם שעושה טוב רוצה להעלות את קליפת הנוגה בפנימיות כל הסיפור שהוא בירר במצרים הוא העלה את הניצוצות שנפלו שם על קדושה יוסף רוצה לעשות טוב וזה בהתחלה כמו שאומרים נחל יוסף לא היה טיפש אדם שמלח על כל ארץ מצרים היה חכם מחוקם ארץ מצרים כל העולם יוסף לא היה טיפש בכלל אז איך הוא נפל אומר תורת הראסדות אי אפשר בלי הנפילה הזאתי כי אתה
יצאת אתה אתה
האדם הנבון אתה האדם המתקן אתה האדם
אתה יצאת בתוך של קדושה מתוך של קדושה יש לך אמון אמון בעולם אמון בבריות אמון
אתה חושב שאתה אומר באתי לאנשים אמרתי להם יש לי בשבילכם את טעם החיים יש לי בשבילכם את האושר הכי גדול בואו תשמעו מסתכלים עליי כאילו נפלתי מהירח מחייכים עלי ועושים לי ככה זה זה זה הקבלת פנים אז האדם איך אומרים הוא נופל בקרבו ואז הוא אומר
פעם הבאה אני כבר לא יהיה טיפש
אני אצליח לתפוס אותם בצורה אחרת מה אומרת תורת החסידות זה מה שקרה ליוסף הוא הפך להיות חכם באמצעות הבושה שקרתה לו בהתחלה שהוא חשב שהוא מברר את קליפת נגה במילה אחת והכל מסתדר הוא כבר לא הוא כבר לא היה כמו שאומרים ברחוב כבר לא היה פראייר בהמשך הוא הצליח לסחוט את כל הניצוצות הצליח לגרום להם לעשות ברית מילה הצליח לקנות מהם את כל הארצות שלהם של מצריים הכל העולם היה בידיים שלו בסוף היה פיכח גדול
זה לא היה ככה כמו שאומרים בחינם אבל הפעם הראשונה זה באמת הייתה איזה שהיא איזה שהיא איזה שהיא כאילו טעות אתה רואה שחזל ביקרו את הבקשה שלו לשר המשקם למה כי אתה לא מברר קליפת נוגה במילה אחת והולך לישון אומר אומר מילה והולך לישון זה לא עובד ככה זה לא אני עובד ככה אתה צריך הרבה הרבה להתאמץ כדי שזה יזוז אז יוסף מיל
לימד אותו שצריך להתאמץ
שר המשקיעים לימד אותו הקליפה הקליפה שהיא קליפת נוגה השיגחה השיכחה שקרתה לשר המשקיעים והתברר לו שכשאני פונה לבן אדם ואני אומר לו יהודי יקר אנחנו תפילין והוא משנה מזיז את הראש שלו לצד השני וממשיך הלאה ללכת זה המכה שהוא קיבל הבוקס הזה הביא גרם לו להבין איך עובדים כאן בעולם כמו שאומרים מי איפס אותו שאר המשקיעים איפס אותו ואז הוא בסוף כבש את העולם יוסף אז לכל אחד מאיתנו בכל תחום בחיים שלו זה אנחנו צריכים לזכור כשאנחנו רוצים לשנות משהו לטוב בכל תחום שהוא אנחנו נתקל בבעיות וזה הסדר
התפקיד של הבעיות זה לאפס אותנו זה לא ככה צריך להיות אחרת זה יותר טוב ככה זה יותר אחרת אבל מיד אומרים לנו לא מיד מצרים את צעדינו ואז אחרי הנפילה הזו הפעם השנייה אנחנו אמורים לצאת מחושלים חזקים ומנצחים זה הסדר של הקדושה יוסף עוסיא הקדושה זה הסדר איך שהקדושה עובדת היא צריכה כמו שאומרים לי להתרגל
לדופק של העולם הזה
הקדושה יצאה מרובד אחר מעולם אחר מסטייל אחר אז לכן היא צריכה להתרגל אז כל אדם צריך תקופת התרגלות הסתגלות בהמשך אני אאריך בנקודה הזאת טיפ טיפה יותר כמה הסתגלות צריכה להיות יוסף זה ההשתדלות היחידה הטענה שהייתה עליו זה שאתה האמנת בזה פנה אל רעבים אני מה אכפת לי שתגיד לשר המשקיעים זה אבל אתה האמנת שהוא ישמור על הבעיה היא בעיה בנפש אתה חושב שאתה תופס בן אדם דוחף אותו קצת והוא ממשיך לנסוע עד אפריקה מה פתאום מה פתאום מה פתאום זה לא ככה עובד
מה מה הקדוש ברוך הוא עשה אצל שר המשקיעים באמת לא הייתה לו ברירה זה היה רק משחק כמו שאומרים ניסיון אז יוסף עבר את הניסיון הזה כדי לדעת סטאז מה אני עושה בזמן אמת זה היה מלחמת דמים שר המשקיעים אבל אבל אז התגלה ליוסף מה הוא
חושב ומה הוא חושב ומה הוא צריך לתקן בתוכו עצמו אני צריך לתקן שכשאני רוצה לשנות בן אדם צריך לשנות אותו לשנות אותו באמת עם כל עם הכל אחד הרבנים בבני ברק הרב שטיינמן ההנהלה לביתו של הרב אמנון יצחק רוצה לשכנע אותו שיפעל איזה שהוא דבר אז אז אז הגבאי של הרב שטרמן אומר שהרב אמנון יצחק הוא תמיד הוא תמיד עושה דברים גדולים ועכשיו אנחנו מבקשים ממנו לעשות איזה שהוא משהו קטן הוא יכול להגיד שזה לא בשבילו אז הוא ניסה להצטדק מה פתאום אני היה לי פעם האדם הראשון שהחזרתי בשורה ככה הוא מספר
זה היה הספר שלי הלכתי אליו במשך 7 שנים יום יום יום יום 7 שנים עד שהחזרתי אותו בתמונה אני אומר בבדיחותה אני רוצה אני רוצה אני אני אני לא הזכרתי את השמות של האנשים שאנחנו אני רק רציתי לתאר את את את המסר המסר הוא שאתה רוצה לשנות משהו זה עוד פעם+ פעם+ פעם+ פעם אף דבר טוב לא נפעל בשניה אחת זה הרבה זמן אם זה עובד בשניה אחת אתה צריך או להגיד שזה כבר היה לו זה כבר היה לא לאיש הזה או שמי אומר שזה באמת שינה משהו אמיתי אז אנחנו מתקדמים הלאה לנקודה שהיא ממש ממש כאובה ואני מבקש מהשם שיעזור לי שאני אצליח כמו שאומרים להסביר אותה מה מה מה אני בדיוק רוצה להגיד כי זה הדין
יש הרבה פעמים אנשים שהם
טובים אדם טוב אדם ישר אדם הגון והוא יוצא לעולם מתוך אמביציה של חיוביות לעשות ליזום ליצור להשפיע לעשות בניין חיובי הכל הכיוון שלו מאוד מאוד חיובי עכשיו חלק מהקריטריונים שלו זה שאין הונאות אין שקרים אף שקיפות הכל אמיתי הכל ישר הוא מתחיל ללכת בדרך פתאום התברר לו שבשביל להשיג פה איזה שהוא דבר אתה צריך להביא כך וככה חתימות וחלק מהחתימות אתה צריך לפרק פה איזה מסמך ופה לרמות איזה שהוא דבר ופה זה פה אתה צריך להגיד שהמקום שלך הוא כזה כדי שיורידו לך את המס הזה ופה אתה צריך ואם לא תעשה את זה לא תוכל לזוז
הכל לא עולה אז הבן אדם תופס את עצמו ואומר אבל אני אדם ישר ואני יצאתי מתוך נקודת הנחה שאני רוצה לעשות יושר ולאן אני מגיע אני מגיע לכל מיני מחוזות כל מיני מחוזות
רחוקים מן האמת רחוקים מן היושר אבל אני רוצה יושר אני הגעתי בגלל איזשהי נקודת אמת שהייתה בי שרציתי להפיץ אותה שרציתי להעביר אותה שרציתי רציתי להעניק אותה לעולם מה מה מה מה השכר שאני מקבל שאני צריך אני צריך פתאום להתחנף לכל מיני אנשים שאני בכלל לא מאמין בהם אז אני צריך לנשק להם את כפות רגליהם בשביל שיסכימו להגיד עליי איזה שהוא מילה או איזה שהוא דבר וזה בכלל אנשים שהם נגד כל המבנה החינוכי שאותו אני רוצה להעביר במוסד שאני רוצה להקים הכל הפוך על הפוך ואז אני צריך פתאום לכבד אותם כי הם אלה שתורמים ופתאום והם נגד כל ההשקפה שלי כל מה שאני רואה ואני מרגיש שאני חי באיזשהו שקר אני חי באיזשהו בלוף אני חיי באיזה שהוא אורמה אני לא יודע אני אני חי אני מת אני מבין אני לא מבין אני שומע אני לא שומע מה קורה איתי ואז הבן אדם אומר אם כן למה זה אנוכי בוא נזרוק את הקול נשב בבית לא נעשה שום דבר כי כל דבר שאיפה אתה רוצה לשים את היד
כבר היצר הרע נמצא שמה כבר הפוליטיקה נמצאת שמה כבר החנופה נמצאת שמה כבר המעילות והכספים והגניבות וההונאות ומה שאתם רוצים כבר נמצא שם הוא מגיע מהר מאוד למציאות שחייבים פה לרמות אחרת אי אפשר יהיה להתקדם הלאה
ואז הוא הופך להיות אדם שעובד בשקר בשביל האמת
ישנם הרבה אנשים שהמוטיב הראשוני שלהם היה אמת אמיתית לגמרי אבל כשהם נכנסו לתוך העניין הם הבינו שאם פה פה שם לא יתנו להם פה את הממשלה פה לא יתנו להם את השלטון פה לא יבחרו בהם וזה אז יהיה בעיה לעם ישראל אז אם לצורך זה צריך פה לחתוך שם לחתוך כאן לעשות לא לעשות אפילו שזה בניגוד לכל המחשבות שלהם לכל האינטרסים שלהם לכל ההבנות שלהם הם שמו לשם שמיים את כל האמת שלהם בצד כדי שתהיה אמת גדולה יותר כדי שהם יוכלו להשפיע את האמת שנראית להם בעולם הנקודה הזאת הרבה הרבה פעמים מתסכלת אותנו ומביאה אותנו לאיזה שהוא מחוז שאנחנו אומרים תעזוב הכל שקר הכל כזב הכל חנופה הכל הכל הכל אז אנחנו עד שהעולם ירגע אני הולך לבריכה בינתיים עד שהעולם יחליט להתנרמל אני הולך בצד
זה מה שאדם אומר לעצמו
תעזוב אי אפשר להזיז פה שום דבר מנהל מוסד לא משנה איזה מוסד שרוצה להחזיק את המוסד שלו אני לא יודע אם זה רק פה או גם במדינות אחרות אז לכן אני לא אומר אבל מה שאני יודע מנהל מוזן הוא צריך להיות בן אדם שמקטט כל היום את הרגליים שלו למשרדים בממשלה ולעשות
כל מיני כל מיני הוא צריך להיות
מאוד אני אומר במילים עדינות להיות מאוד מאוד יצירתי כדי לקבל תקציבים למוסד שלי בעולם של של מנהלי המוסדות זה נקרא לעשות קומבינות אבל בעולם הנקי שלנו פה במימל להיות יצירתי ואחרת הוא לא יכול להחזיק את המוסד זה פשוט אין לו 1000 ששרות הוא לא יכול לקחת במשפחות שאין להם כסף כסף למשפחות הורים הורים משפחות עמוסות לקחת מהילדים כסף בצד שני המדינה צריכה לשלם אבל זה לא הולך לא יהיה להם גזר לאכול בבוקר ולא ולא ולא זה
אז הוא צריך לשדה אז אנחנו מוסד כזה שעושה גם ככה ויש לו ככה וככה אז מגיע לנו גם תקציב כזה ואנחנו מוסד כזה שגם ככה וככה וגם מגיע לנו תקציב כזה אז בסוף אתה מסתכל זה לא מוסד
יש לו 300 מוסדות בסדר זה הכל תקין בתוך המשרדים זה הכל תקין הוא מביא הוכחות לכל דבר באמת ההוכחות הם הוכחות
אבל באמת באמת בואו תראו יש מושג אתם לא יכולים לתת את התקציבים כמו הכל צריך לעבור ככה הכל לא לא למה זה ככה האדם נשבר באיזה שהוא מקום אז כל תגיד לי אנחנו נלחמים בתחבולות נעשה לנו מלחמה להעמיד בית ספר להעמיד תיכון להעמיד אוניברסיטה להעמיד ישיבה זה הכל בתחבולות צריך להיות ברמה העקרונית כשבנאדם מתחיל לעשות טוב הוא פתאום מרגיש שהידיים שלו מלאות זפת הוא פתאום מרגיש שהוא צריך לעשות כל מיני דברים שהם נגד המצפון שלו הטבעי עכשיו מה שאני רוצה להגיד אני לא רוצה להצדיק את זה אני רוצה לומר שלא תמיד אפשר להימלט מזה לא תמיד אפשר לברוח מזה אני אסביר למה הקדוש ברוך הוא ברא את העולם ודיברנו על זה בשיעורים קודמים הוא ברא את העולם באופן כזה שהיצר רק אדם ליצר הטוב הוא ברא את העולם באופן כזה שעולם התוה הוא קדם
ולכן התיקון הוא ברא את העולם הזה באופן שערה קודם לטוב הטוב בא אחר כך ומצליח לסלק את הרע הטוב מצליח להילחם יפה עם הרע מצליח בסופו של דבר הבעיה היא שהרע משאיר עקבות בעולם הרם משאיר סימנים שהוא כאן או שהוא היה כאן וזה דבר שלפעמים מוציא לנו את כל החשק מעשייה טוב משום שכשאנחנו מגיעים אל הטוב מתברר שאנחנו צריכים ככה לעשות וככה לעשות וזהו וזה הנורמה וזה הסדר
ולא כל דבר שזה הנורמה וזה הסדר צריך להישלל
על הסף אני לא פה נכנס לפרטים
לא כל דבר שוללים על הסף אבל השאלה היא השריטה שזה עושה לי בנפש השריטה שבנפש גורמת לי שאני ארגיש שאני מאדם נקי מאדם טהור מאדם חיובי מאדם ישר הפכתי להיות פוילישטיקס כזה אדם שהוא
כולו
עורמה ומשחקים אני רוצה לומר שהרבה מאוד פעמים אדם שיוצא מתוך נקודת נקודת מוצא חיובית והוא מתחיל להתעסק בחיוב וזה כמו שאומרים הוא מתחיל נניח הוא לקח על עצמו לפשר בין אנשים שרבים אדם שעומד ממוצע בין שני אנשים שרבים חוטף המון מכות על הגב שלו
אז הוא מתחיל מתחיל ופתאום
התברר לו פתאום התברר לו שזה הרבה יותר עמוק ונעשה אש יותר גדולה ועד עכשיו הם שנאו אחד את השני עכשיו הם שונאים אחד את השני+ אותו שני הצדדים ואז הוא ממשיך
הלאה וממשיך הלאה ואז פתאום הוא תופס את עצמו ואומר בשביל מה התחלתי עם כל זה אני רק הרבתי רע בעולם הרבתי רועתי את זה ואז בא הקדוש ברוך הוא ואומר לי נשמע זה הסדר הסדר הוא זה שכשאתה תתחיל אתה תתחיל לטפל באיזה שהוא דבר כל הלכלוכים יעלו מהמים למעלה ואתה כבר לא יודע איפה הדגים נמצאים אתה תחפש אותם בתרדוף אחריהם ותתחיל לחשוב בשביל מה העליתי את כל הלכלוך הזה עד שאני לא התחלתי לעשות שלום ביניהם אז הם לא צעקו אחד לשני כאלה קללות וכאלה השמצות בגלל שאני פתחתי כמו שאומרים את הפצע המוגלתי הזה אז התחיל פה
אז זה רקטות ועניינים אז אדם שואל בשביל מה אני צריך את זה אז אומרים לו אל תתייאש זה הסדר כשאתה מתחיל לעשות משהו טוב האש יעלה למה מפני שהיצר רק אדם ליצר הטוב ותמיד הוא יהיה הביטוי הראשוני בכל דבר אתה צריך להמשיך הלאה להילחם ולא להישבר המון המון למה אני אומרת זה אני אומר את זה בכאב וכמעט בדמעות המון אנשים טובים וטהורים עם כוונות מאוד חיוביות הם רואים פתאום שהולך מכות
פה אתה
יודע מה לעזוב אותי מכל העסק הזה אני הולך לא צריך את כל זה לא צריך והעולם הפסיד בני אדם ישרים והגונים שהיו מפעילים דברים טובים כל פעם שאתה תפתח איזה שהוא דבר טוב יעלו 10 שרוצים להוריד אותך
עד שאתה לא
תוכיח להם לעולם לעצמך שאתה יציב יהיו לך הרבה הרבה מונים ומעכבים זה הסדר זה זה זה אז יש פה איזה שהיא כפיפה ראש מסויימת שזה נראה לאדם כאילו אניופף ראש ליצר הרה אני כופף ראש לחוסר היושר אני קופף ראש לאנשים שהם לא הגונים אני קופף ראש לדברים לא חיוביים אז באים ואומרים לו תשמע זה הסדר בעולם
אתה רוצה לעשות טוב אתה צריך אתה צריך באיזה שהוא מקום להתקשר ולהיטפל גם בדברים האלה אז זה לא נעים אבל זה לא אומר שהטוב שלך הפסיק להיות טוב ושהוא לא מתוקשר הטוב הזה הוא טוב חיובי הוא טוב הוא טוב שיש לו זה כמו שתגיד אדם רוצה להקים איזה שהוא מוסד חיובי ברוסיה מהר מאוד מתברר לו שאם לא יוצר קשרים עם המאפיה למוסד הזה אין שום סיכוי
אז הוא מתחיל להיות חבר עם המאפיה אבל למה הוא עושה את זה הוא עושה את זה כדי שהמוסד שלו יחזיק מעמד כדי שהוא לא יצטרך כמו שאומרים לפחד מכנופיות כאלה או מכנופיות אחרות אז הוא מרגיש שאני הפכתי להיות מאפיונר זה לא נכון זה רב שישנו בעולם אתה צריך באיזה שהוא מקום להפעיל דבר חיובי לפעמים הדבר החיובי הזה נוגע ליד דבר שלילי אל תפחד מזה
אז מה אז מה זה קשור לפסוק זה קשור לפסוק זה ששלמה המלך מלווה מלמד אותנו
תודה לך שהיצר הטוב הוא תמיד הילד השני הילד הראשון זאת אומרת המכה הראשונה העניין הראשון זה תמיד יהיה הערה ותמיד הוא יבליח ויצוץ ויתגלה
ואתה תצטרך פשוט לא להתייחס אליו ראיתי את כל
החיים המהלכים תחת השמש המהלכים תחת השמש זה הרע משום שהשמש זה בקבלה עניין של חמה אמרת קודם חיימה הכעס ההקפדה היצריות באה מן השמש
כן אז בחינת השמש זה בחינת יצריות חמה זה בחינת יצר הרע ראיתי את כל החיים כל החיים מארחים תחת השמש כולם באיזה שהוא מקום נוגעים עם היצר הרע בג גם הצדיקים וגם אנשים שעושים טוב וגם זה יש להם איזה שהוא הם עוברים ליד הרחוב שלו הם מקבלים ריח רע מהמזבבלה שלו
אי אפשר לברוח מזה אז אז אז הם
שבעצם אם הילד השני הם עם היצר הטוב שרוצים לעשות טוב בעולם אבל אין להם ברירה חלק מהמערכה אז אתה עובר ליד כל מיני דברים מטונפים זה העניין זה המשחק עדין מאוד אבל זה מה שהמסר של שלמה מעביר לנו הוא אומר אל תתייאשו כשאתם צריכים גם לעבור ליד דברים שכאלו זה חלק מהמשחק זה חלק מצורת הבריאה של העולם היצר
הרע כיוון שהוא קדם אם צריך לשלם לו מס בנק עד יבוא שילו עד שיבוא משיח זה הסדר בבריאה רביעית אחד מהמקובלים כותב ככה יש גלגול ראשון לאדם גלגול ראשון נקרא אבא יש גלגול שני לאדם זה נקרא בן ראשון גלגול שלישי לאדם זה נקרא בן שני
ילד שני הוא מפרש את הפסוק ששלמה אומר כאן ראיתי את כל החיים המהלכים תחת השמש עם הילד השני אתם יודעים מה מה מה איך אומרים החידוש המפתיע שהוא אומר רוב בני האדם לא מצליחים לתקן את עצמם במה שנקרא סיבוב ראשון וגם לא בסיבוב שני בסיבוב שלישי זה ריאלי מה פירוש סיבוב שלישי זה אתה אומר זאת בסדר אבל אבל יש פה המסר הרבה יותר עמוק מזה
זה לא הגלגולים האלה שאחרי הפטירה אנחנו רואים שכל דבר טוב כדי ליישם אותו צריך לעבור כמה מהלכים אתה מנסה ניסיון ראשון אתה מנסה ניסיון שני לפעמים זה רק בסיבוב שלישי זז לפעמים רק בסיבוב שלישי זה מתקדם לכן אמרתי אני אדבר בהמשך על כמה זמן זה יכול לקחת עד שמתגלה את האמת האמת לא מתגלת מייד יש בן אדם שאומר אני אני רציתי אני רציתי אני ניסיתי סיפרתי לכם פעם על בני אדם כאלה שמרימים מרימים טלפון הם זקוקים לעזרה הם מרימים טלפון מרימים פעם אחת וזהו שלום
אחר כך אני פוגש אותו חיפוש אותך כל היום יותר קשה לתפוס אותך מאת ראש הממשלה ואני חושב בלב פעם אחת הוא ניסה ואומר לי שיותר קשה לתפוס אותי מראש הממשלה הסדר הרבה פעמים בן אדם אומר אני עושה ניסיון הולך הולך לא הולך אז אני אומר שזה סימן שאני לא צריך לעשות את זה חבר 3 סיבובים אתה לא אתה לא אתה אתה לא נמצא פה בעולם האצילות אתה בעולם העשייה בעולם העשייה יש מי שדואג לחבל בניסיונות
בדברים חיוביים שהאדם רוצה לפעול אז זה שניסית פעם ראשונה וזה לא הולך זה לא אומר שאתה צריך לנסות פעם שניה זה סיפור פעם שניה תראה בעזרת השם פעם שלישית יכול להיות שזה ילך אבל זה לא חוכמה שאתה כמו שאומרים לא זה סימן בשבילי זה לא הלך אתם יודעים מי עשה את הסימן הזה שבוע הבא אנחנו נקרא בפרשת שבוע מי עשה את הסימן הזה האנשים
ששרי מדיין הם עשו סימן אם אנחנו הולכים לבלעם פעם אחת והוא לא בא איתנו סימן שאין בו כלום
אתם יודעים מה היה בלעם קליפה וסידרה אחת בקליפה וסיטרה אחת אתה יכול לעשות סימן כזה אם זה לא בא מיד אין מה לעשות איך זהרש אומרת להמן אם אתה התחלת לא הלך לך עכשיו בטוח אתה מתגלגל בכל המדרגות היא לא אומרת לו תנסה עוד פעם למה בקליפות דו כלל לא הלך אין סיכוי זה צריך ללכת במכה ראשונה בקדושה זה כמו גנרטור שמנסה להפעיל את עצמו עוד הפעם אחרי שהמערכת קרסה אוטומט אתם מכירים יש מערכות שבת בריכוזים חרדים שמפעילים את הכל עם גנרטורים אבל מה קורה שהגנרטור נופל ככה ביום קיץ כזה
שבת קייצית כולם שמו את כל המזגנים על הקור הכי גדול אחרי זה פעם נופל אחרי כמה שעות שהמזגנים עובדים אז מה עושים אז יצרו כזה גנרטור שמנסה להדליק את עצמו הוא מנסה להדליק את עצמו עוד פעם+ פעם עד שזה הולך לו אוטומט היהודי צריך להיות כזה גנרטור קדושה זה כזה גנרטור ודברים שליליים אתה יכול לעשות את הסימן הזה אתה אומר אני עכשיו רוצה לא אני רוצה עכשיו לצחוק עליו בוא נראה אם זה אני הולך לצחוק עליו תקרא לו תקרא לו תקרא לו משום מה אנחנו מתנהגים אחרת
אנחנו רוצים לעשות לזה עיתון על מישהו להתבדח על מישהו לבייש מישהו תקרא לו בוא בוא נראה בוא בוא הנה בוא הנה בוא הנה בוא הנה
הוא לא בא או שלא זה
לא תביא אותו עכשיו
מה אתה מנסה עוד פעם זה לא הלך פעם ראשונה זה לא צריך ללכת בניינים של קדושה תנסה לפחות פעמיים
אל
תתייאש כל כך מהר כי הדרך הזאת של הסיבוב זה מה שבא להגיד לך אני רואה רואה שרוב המהלכים בעולם זזים רק בילד השלישי רוב הדברים שזזים בעולם זה רק אחרי שהיה פעם ראשונה סיבוב אבא פעם ראשונה סיבוב בין ילד ראשון ורק בפעם השלישית זה הלך למה אתה מתייאש כל כך מהר זה הסדר אז זה לא בגלל שאתה נחות ולא בגלל שאתה קליפה זה הסדר ככה העולם חי ככה העולם מתנהל תרכין ראש לעובדות
ברגע שאדם מודע לזה שזה הסדר שאתה מנסה ומנסה ומנסה אז הוא לוקח את הוא לוקח גם את הנפילות באורח באורח סביל לא יוצא מהכלים לא יוצא מדעתו לגמרי מי שבאמת מסתכל על הנישואים כדבר שלילי ודבר שהוא מפחית ודבר מסוכן אז זו באמת אתם רוצים לדעת שתהיו יועצים אני נותן לכם טיפ איך אתה יודע האם הוא מסתכל לדבר באופן חיובי באופן של קדושה או באופן של קליפה אם הוא פעם אחת מנסה ולא נותן יותר צ'אנס אז הוא עדיין כמו שאומרים בקולגה של שרי מנדיאל אבל אם הוא מסוגל בנפש למצוא בכוחות בנפשו לעוד פעם אז אז הוא איך אומרים הוא אני סיפרתי לכם על על על חבר חבר זה תלמיד שהיה לו היה לו היה לו הצעה שידוך
והוא נפגש ובאיזה שהוא שלב הוא הגיע למסקנה ש שזה לא זה היא לא היא לא היא לא לעניין הוא מתקשר אליי באחת 10 בלילה ואומר לי מה קורה מה אתה אומר על זה אמרתי לו מה הבעיה אומר היא אומרת ככה היא שואלת ככה היה נראה לו שהיא שואלת שאלות מוזרות אני לא יודע למה אבל ככה הוא הח לי אמרתי לו מה היא שאלה אז הוא מתחיל להגיד לי אתם מבינים בציבור החרדי מערבים גם את האמא וגם את האחיות שיש לו אחיות גדולות בקיצור כולם אומרים לו שירד מזה אבל אני בדרך כלל לא מספיק אני קצת עקשן אתם מכירים אותי אני עד שאתה לא מביא לי הוכחות קשה לי אז אמרתי לו
ראיתי שהוא מאוד מאוד מתוח והוא רוצה תשובה כבר עכשיו הוא אומר לי הרב אני לא אוכל לישון הלילה אמרתי לו תשמע אני צריך לישון על זה לילה קשה לי קשה לי לענות לך מיידית תתקשר מחר מתי לא משנה 1 9 בבוקר 9 0 בן אדם מתקשר מה התשובה אמרתי לו תשמע אין קייס להוריד את זה זה לא לא מספיק חזק זה לא אני לא רואה לא רואה את ההסבר
אז מה אני צריך לעשות אומר
לו תיפגש איתה עוד פעם ואם עם השטויות שאתה שומע שנראה לך יחזרו על עצמם אז נדבר עוד פעם בקיצור אני שומע ממנו שקט לעוד 3 שבועות ואז הוא
מתקשר אליי עכשיו הפוך הרב אין לי כבר יותר מה להיפגש אני רוצה לסגור אני פשוט לא אז אמרתי לו מה מה מה זה לא עכשיו תיפגש עוד פעם לא אבל אין לי מה להגיד אמרתי לו מה אין לך מה להגיד מה אתה מדבר איתה כל החיים מה מה מה זה אין לך מה להגיד
עכשיו עוד פעם על הפרינציפ עשיתי עוד פעם תיפגש טוב בסדר אתמול רקדתי בחתונה שלו הכול בסדר אדם היה לו קשה ולא לא לא הלך בקלות ולא פשוט וטיפוס זה מספר אתם כבר שומרים שהוא מיוחד אבל מה המסקנה המסקנה היא זה שאם אתה חותך מהר אתה אתה לא אתה אתה לא בצד כמו שהוא לא ביקשתי ממך שלא תחתוך אתה יכול לחתוך בסוף
תחתוך אבל תן לזה כמו שאומרים שאלתי אותו אחר כך רק תוציאי לעצבן אותו מה מה אבל אתה אמרת שזה כבר לא שייך לא זה הכל היה טעות זה הכל היה זה אחרי כמה זמן הוא שאל אותי שאלה נוספת בנושאים של ההסתדרות שאחרי החתונה ואמרתי לו את דעתי
הוא אומר לי כן אבל אמרתי
לו תשמע אתה שאלת כבר היינו בסרט הזה אתה שאלת פעם אחת אמרתי לך לא הסכמת עכשיו אז תעשה מה שאני אומר לך ואל תתווכח אני רוצה להגיד שהרבה הרבה פעמים בן אדם שהוא בנפש כזה שלא נותן צ'אנס הוא לא הוא לא הוא לא רואה את האמת אחר כך פתאום מגלה כמה טעיתי כמה שפטתי לא נכון כמה לא התייחסתי אם אתה לוקח מלכתחילה ריזיקה כזאתי של ניסיון ראשון זה לאו דווקא מבט ראשון לאו דווקא אולי יש מבט של מישהו שהוא עמוק ממבט ראשון אולי תמיד זה ככה
תחשבו על זה זה
וזה דבר שהוא בשטח החיובי זה זה קיים חמישית יש רעיון יוצא מן הכלל שאמר אחד מהאדמורים לבית איזי ויצא אחד מהגדולים ששושלת גור אחר כך יצאה מהם
הוא אמר הילד אבלג כשהוא נמצא במעיים של האמא שלו אז כתוב בגמרא במסכת מדה שמלמדים אותו את כל התורה כולה אחר כך בא מלאך ונותן לו נותן לו פליק למה יש לנו כזה כזה שכל למה קיבלנו פליק זה הכל
בבדיחותה אני אומר זה לא הסימן הבעל הבית יעקב אומר ככה יש ילד ראשון ויש ילד שני בנפש ילד ראשון זה כשהיינו בבטן של האמא למדנו את הכל הכל למדנו אחר כך היה מחיקה פליק שכחנו את הכל ואנחנו מתחילים ילד שני ילד שני זה החיים שאחרי הילד הראשון החיים הריאליים שלנו מחוץ לרחם זה הילד השני אז הוא שואל בשביל מה כל זה
למה לא נישאר בילד הראשון וכאן הוא אומר רעיון שהוא כמו פצצת אטום הוא אומר ילד ראשון הרעיון ילד ראשון לא מצליח להזיז בעולם כלום כל דבר שהוא טבע מולד ללא כישרון ללא מאמצים ללא עמל זה משל לילד ראשון מתנה כל דבר נרכש באמצעות קושי באמצעות עמל יזע זה ילד שני הקדוש ברוך הוא כבה בעולם שאלה שיוזיזו כאן דברים אלה שיהיו מסוגלים לדחוף באמת דברים לא סתם לחיות חיים של בעלי חיים אלא חיים שמצליחים להשאיר חותם עמוק נצחי בעולם זה רק אלה ששפשפו את עצמם עם הרבה עמל טבע השני גובר על הטבע
כולנו יש צבעים ראשונים ויש לנו צבעים נרכשים באמצעות עמל הטבע השני כובש את העולם יותר מהטבע הראשון זה הסדר ולכן זה איך אומרים זה איך אומרים תובנה מאוד מאוד עמוקה בחיים היומיומיים שלנו אתה יכול להיות בהרבה שימו לב אני לא באתי ואמרתי שבן אדם לא יעבוד עם הכישרון שלו אבל תעבוד עם הכישרון שלך בעמל אדם שעוד שאין לו עמל בכלום הוא אדם שהכי- משפיע על על על הסביבה על העולם ועל העתיד של העולם אדם שיש לו עמל יש לו המון כישרונות
זה לא אומר שלו אבל הוא עמל עם הכישרונות האלה יומם ולילה הוא משקיע בהם עושה איתם איזה שהוא דבר זה האדם שמצליח לפעול כאן דברים המצילים עכשיו כשאנחנו מבינים את הנקודה הזאתי אז אולי אולי אנחנו כבר נסתכל על העמל בעין ימנית לא כל כך בעין שמאלית כשאנחנו רואים שיש לנו איזה שהוא קושי באיזה שהוא עניין באיזשהו דבר אדם שהיה לו מאוד קשה למצוא את השידוך שלו אישה שהייתה היה קשה לה למצוא את השידוך שלה זה לא סתם זה בגלל שהם צריכים לעשות דבר מאוד גדולות העוצמה של חיי הנישואים שלהם בעזרת השם אחר כך תהיה מאוד גדולה הילדים שהם בעזרת השם יביאו יהיו ילדים עוצמתיים יותר הקושי הזה שבא בהתחלה הוא לא בא סתם הוא לא בא סתם להבל
זה שאנחנו היינו צריכים יש לך אדם נישואים ראשונים יש לך אדם נישואים שניים יש לך אדם יותר מנישואים שניים שלישיים וכולו זה מה זה גרם זה גרם לו לאיזה שהיא התחשלות לאיזה שהיא לאיזה שהיא בגרות לאיזה שהיא הסתכלות עמוקה יותר על הנישואים לאיזה שהיא הערכה מיוחדת לחיים הללו להוקרה למה שיש לו זה לא בא לו בקלות מכיוון כיוון שזה לא בא לו בקלות זה יהיה יותר איכותי זה יהיה יותר עמוק זה יהיה יותר פנימי זה יהיה עם אושר באלף עוצמתי יותר זה זה זה הסדר של הבריאה כולה מה שנרכש בקלות יש לך בן אדם בצ'יק מצא את הזוג שלו חי כמו כל החיים שלו ככה על
על כמו שאומרים פגיעה ברגיעה בחסידות קוראים לזה האהבה המים יש דרגות באהבה האהבה המים זה אהבה כזאתי
בסדר בסדר הכל הולך ככה בסדר
יש אהבה כאש שפתחי אחותי רעייתי יונתי תמתי אחותי קשר של איש ואחותו זה קשר שנקרא בקבלה חמאי הם מסתדרים מאוד טוב עקיצה פה עקיצה שם מילא פה מילה שם
מסתדרים ככה הכול כזה זה
הקשר של איש ואישה זה קשר של אש אש יוצר התהחה יוצר חיבור יוצר יוצר עוצמתיות חזקה יותר נכון אי אפשר עם האש יותר מדי צריך גם לקחת אוויר כדי לא להישרף אבל הקשר הזה הוא קשר עוצמתי שנותן משהו עמוק יותר בגלל זה על הקשר שבין אח ואחות לא צריך להשקיע יותר מדי כדי שקשר יהיה ביניהם טוב לרוב יש לרוב אני לא אומר יש מקרים זה מן הכלל אחים בנים בדרך כלל רבים אחד עם השני אחיות רבות בדרך כלל אחת אומרת מה זה רבות
יש להם קצת קצת כל מיני דברים כאלה ששייכים ליצר הרע אבל
אחרת בין אח לאחות זה על מינוחות ינה על מי בדרך כלל זה ככה יש יוצאים מן הכלל בדרך כלל למה מכיוון שזה לא דורש שום דבר זה ככה זה גם כן לא מוציא יותר מידי פירות אין מזה כלום בדרך כלל העניין העניין של העבודה הפנימית העניין של התיקון הפנימי זה שעל אותו דבר שהיה לך קושי אותו דבר שלא בא לך בקלות אתה אתה אמור לעשות ממנו עניין חשוב לעשות ממנו עניין גדול הולך להיות פה כמו שאומרים פיצוץ חיובי לא רגיל
אז כיוון שכך אם אתה תסתכל על הדברים בהיבט הזה בתנועה הזאתי שהילד השני כמו שאומרים הזיווג השני הסיבוב השני הפעם השנייה הלא זה
הוא
עוצמתי יותר מאשר הפעם הראשונה יהיה לך הרבה יותר קל לחיות את החיים ולראות את הדברים ברובד הנכון שלהם כל דבר שהוא אצלנו עוד פעם טבע שני הוא עוצמתי יותר מהטבע הראשון לא מבחינת ההרגשה שבנפש ההרגשה בנפש הטבע הראשון חזק יותר אבל השינוי שזה עושה בעולם משום מה דווקא בדברים שאנחנו התאמצנו עליהם אנחנו מצליחים להשפיע יותר על אנשים אחרים להוזיז לשנות לפעול אולי גם להשתכר וכן הלאה וכן הלאה כל דבר שהוא משני אצל האדם הוא מצליח בזה יותר לפעול חזק 9
עכשיו פה זה פירוס שמהפך את הכל על פניו יש ילד ראשון
יש ילד שני עד עכשיו אמרנו שהילד השני זה היצר הטוב שהוא בא מאוחר יותר יש בקבלה וגם רמז בתרגום יהונתן בן עוזיאל לפסוק שהילד השני זה היצר הרע עכשיו אני אסביר למה הוא נקרא ילד שני לפי המשמעות הזו ילד ראשון זה היצר הטוב למה
כי הוא ילד כולם רואים שהוא
צעיר הוא נכנס רק בגיל 12 13
אז כולם רואים שהוא צעיר היצר הרע
הוא זקן
אתם יודעים מה קורה מה קורה לבן אדם יש אנשים
כאלה לא כולם
עץ אר אחד מהם שכשהוא בזקן הוא חוזר הוא נסוג לכאילו לזמן הילדות שלו גם מבחינה גופנית גם מבחינה נפשית
זה היצר הרע היצר הרע הוא הפך להיות ילד הוא היה זקן היה מלך זקן אבל הזקן הזה הוא זקן ילד אז הילד הראשון הוא היציר הטוב כי הוא ילד בטוח הילד
השני זה כמו ילד עם עם סיבוב אצבע כזה זה אמנם גדול אבל הוא מתנהג כמו ילד
הוא ילדותי מבחינת מבחינת הפנימיות שלו וזה וזה וזה הבחינה של היצר הרע היא בעיה שלמה המלך וקובל בכאב אני לא יודע למה כולם הולכים אחרי הילד השני כל העולם הולך על הילד השני אומר אומר הרן בדרשות שלו למה כולם הולכים אחרי הילד השני ככה ביושר למה אז הוא אומר פשוט מאוד מכיוון עכשיו אני הולך להגיד דבר מאוד עמוק מכיוון שהילד השני היצר הרע הוא נותן לך המון המון דמיון
בראש לפני שאתה מגיע למעשה של עבירה מה יותר טוב בשטח העבירה בשטח או קיי או המחשבות הרהורים הדמיונות שהיו לפני העבירה המציאות היא שכשבן אדם היה תעב למשל למאכל מסוים אני לא רוצה לתת דוגמאות יותר מדי מרחקות לכת אוכל הכי קל לי אדם היה תאב לאוכל אז דמיין את זה ודמיין את זה ורצה ומאוד מאוד וברלה לו רוק בפה בסוף כשהוא יושב ליד הצלחת ורואה את האוכל
לא מאף זה קצת- וככה זה בכל התחומים של התאוות הדמיון הרבה הרבה יותר חזק מאשר המציאות אתם יודעים למה כי
המציאות בשורש הקבלי של שייכת לעולם התיקון איזה מציאות שתיקח היא בסופו של דבר נמצאת פה על הגלובוס של עולם העשייה הגשמי שהוא עולם התיקון ואילו הדמיונות מאיפה הם ירעורי עבירה הם באים מעולם התוהו עולם התוהו אינסופי אז אתם יודעים באיזה צבעים עזים
היצר הרע מצייר לאדם את הדמיון של משהו מסוים כמה טוב זה יהיה אדם שדמיין וילה שהוא הולך לבנות ואיך היא תראה אחר כך הוא יושב בווילה זה לא מה שהוא חלם זה הרבה- זה זה כהה לעומת מה שהוא חשב למה כי אביא נבנתה על הגלובוס על הקוסמוס הזה שהוא עולם התיקון ועולם התיקון הוא ריאלי ואילו הדמיונות שהיו לי בראש טיול שאנחנו
לא שאנחנו מדמיינים מה אנחנו נחוש בטיול
וואו איזה נוף זה פה זה שם בפועל
זה יפה אבל לא כמו שחשבנו בדמיון זה הרבה- זה העוצמה שיש דווקא ליצר הרע