תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
מוריי ורבותיי יש לנו השנה בדיקת חמץ מוקדמת פסח במוצאי שבת שבת ערב פסח לא עושים בדיקת חמץ יום חמישי בלילה עושים בדיקת חמץ
אוכלים ביום שישי
אנחנו הולכים לנסוע לשם עכשיו אנחנו נוסעים לשם איך אוכלים אז אנחנו דבר ראשון כל ההלכות שנזהרים בהם בבדיקת 5 נזהרים גם השנה אף על פי שזה הרבה יותר קל מהמון בחינות זה יום לפני אבל אנחנו נזהרים בכל הדברים אנחנו משתדלים מיד בצאת הכוכבים ומי שיש לו מניין קבוע להתפלל מניין קבוע מי שאין לו מניין קבוע אז לפי השולחן ערוך צריך לדחות את זה ולפי ההנהגות של הרב היהץ זה להתפלל אפילו ביחידות לפני בדיקת חמץ מברכים לפני הבדיקה צרים 10 פתיתים הכל כמו כל כמו כל שנה ושנה כרגיל ישנו חידוש שכותב אותו בשאלות ותשובות בצל החוכמה שאם אנחנו צריכים לעשות בדיקת חמץ למישהו נוסף למישהו אחר אז כל ההלכות הללו שאומרים לנו לא ללמוד לא לאכול לא לישון לא לאכול יותר מכביצה פת או מזונות כל ההלכות הללו נאמרו על בדיקת חמץ שלנו לא נאמרו על בדיקת חמץ
אנחנו עושים בשליחות של מישהו אחר כשיש לנו כמה וכמה מקומות שאנחנו צריכים לבדוק אז אנחנו נעשה את זה בשלבים אחד הדברים שמאוד מאוד מקשים אנשים חושבים שאפשר לעשות בדיקת חמץ רק בדמיון כאילו אני מחפש את המטמון חפש את הפתיתים בדיקת חמץ צריכה להיות בדיקה אמיתית בגלל שהיא צריכה להיות בדיקה אמיתית אנחנו צריכים לחפש ולפשפש ואצל אדמור הזקן בדיקת חמץ בחדר אחד לקחה לילה שלם ואצל הרבי מספרים שהמטבח המטבח שלו לא היה ענק יש תמונות אז המטבח לקח 40 45 דקות רק המטבח כשאנחנו שומעים את זה אנחנו מקבלים ככה עייפות עייפות עייפות החומר איך עושים בדיקת חמץ כל כך ארוכה אז אז אז בשביל זה אנחנו נשתמש בהיצע של הרבי הרשע ואנחנו אנחנו תמיד עם פטנטים אז עכשיו זה פטנט מהרבי הרשע הריבה רשם נהג שכל פעם במשך הימים
את החמץ קודם אז הוא היה בה בלילה גומר גומרים לנקות חדר מסויים פינה מסוימת ארון מסוים היה עושה בדיקת חמץ מיד באותו הלילה כדי שהבדיקת חמץ תעבוד באותו הלילה אנחנו צריכים שהיא תהיה עם נר בלי ברכה והיא צריכה להיות דבר מדוקדקת בלי פתיתים כמובן ואחרי זה לא להכניס לשם חמץ אבל הרבה פעמים האנשים אומרים תשמע גם לעשות בדיקת חמץ כזו כמו שאתה מציע עם כל לילה זה גם כן מטלה ומטלה לא פשוטה אנחנו מעדיפים לעשות את זה מיד אחרי שגמרנו לבדוק אבל אסור לבדוק ביום בודקים רק בלילה אלא אם כן אתה פתוח כנגד אור השמש שלך סדרה אז לכן העצה היא הריצה במקרה הזה שאנחנו נעשה כהצתו של המרשם למשל קחו למשל אני ניקיתי את הספריה הזו הוצאתי את הספרים ניקיתי אותם החזרתי עכשיו את הספרים בחזרה למדף אם אני רוצה שאני לא אצטרך לבדוק את המדף הזה וזו רק דוגמה זה יכול להיות מדף של בגדים זה יכול להיות משהו אחר אני עובר עם המקליט על כל הפינות ובהלכה כתוב שאם עברת על כל הפינות וטיטית אותם עם הידית אותם זה נקרא שעשית בדיקת חמץ אף על פי שלא היה לך נר ולא היה לך לא החזקת זה בדיקה חמץ
אז בדיקת חמץ כזו אומר אמר שם אפשר לעשות גם ביום אתה לא צריך נר זה לא כי רק בלילה הנר מבהיק טוב כמו שאומרת הגמרא אבל ביום לא אבל אתה עושה בדיקת חמץ מהסוג הזה אתה יכול גם ביום ולכן אותם אנשים שרוצים לעשות בדיקת חמץ למקרר רוצים לעשות בדיקת חמץ למדפים למדפים למדפי בגדים מדפי כלים ולהוציא להחזיר אותם ולא לבדוק אותם שוב יעברו בסוף עם היד עד הסוף עם היד זה אותו דבר מטריד שלא יהיה שום דבר אתה הרגשת שאין שום שום פירורים וזה ייחשב לך גם כן כבדיקת חמץ וזה טוב וכדאי להקדים את הבדיקת חמץ כזאת ככה וככה כמה ימים לפני ואז באופן הזה יהיה לנו קל לעשות את העבודה באור לארבעה 10 שזה היום השנה אור לשלושה 10 צריך להגיד לכוון בוא נאמר שבדיקת חמץ זה בדיקת זה מצווה וכמו כל מצווה זה מצווה דרבנן אנחנו משתדלים שיהיה עם כוונה אבל גם אם עשית בלי כוונה יצאת לידי חובה העיקר שאתה יודע שאתה זה כתקנה כמו שאתה על פי ההלכה אנחנו תמיד שומעים את השאלה הזאת כל שנה האם צריך לכבות את האור בשעה שמדליקים בודקים את החמץ או לא הבוסקים דנו בזה לכאן ולכאן אנחנו יודעים שהנהגתו של הרבי הייתה שהוא משאיר את האור דלוק האור לא מפריע לאור הנר לאוויק איפה שצריך בפינות ובצדקים אתה יכול להגיע ולכן לא צריך לכבות את החשמל
תמיד השאלה הנשאלת האם באמת צריכים דווקא נר והאם צריכים דווקא נר של שעווה וכיוצא בזה כן אנחנו רוצים שזה יהיה כי על פי הקבלה זה צריך להיות דווקא נר זה צריך להיות דווקא נוצר עם כף של עץ וכורכים אותם ביחד יש בכל אחד ואחד מהדברים האלה סיבות אבל אם בן אדם יש לו מקום ששמה הוא לא יכול להיכנס אם נר או שהוא רוצה לזכות משפחה נוספת בבדיקת חמץ והם רואים רק את הנר שהוא הולך לעשות להם הם מנסים לפחד אז במקרה הזה יכול לעשות עם פנס והרב אובר כותב שאפשר אפילו לברך על הפנס במשך השנים אני חשבתי כל פעם שאולי פנס זה טעם לפגם מכיוון שכתוב שברגע שאתה עושה בדיקת חמץ מול אור של אכ סדרה סדרה זה כמו תגיד הכל פתוח אלון אין חלון פתוח צד אחד פתוח והשמש נכנסת אבל אם יש חלון אז זה זה בעייתי אז הבדיקת חמץ שיש מקור של עז ויש ויש חלון מולו זה בעייתי ואנחנו יודעים שהמנורה בעצם היא בנויה מייחוד של להט שנים לפחות ומעליו יש זכוכית אז זה לא לגמרי חלק אבל יש על מה לסמוך לעשות בדיקת חמץ גם באמצעות הפנס באופן הזה וגם באופן כזה האדם יוצא ידי חובה המקומות שאנחנו צריכים לבדוק בהם חמץ קודם כל מהתורה צריכים לבדוק דווקא מקומות שמכניסים בהם חמץ בתדירות מכניסים לכם עץ בתדירות זה הלשון של אדמור הזקן בזמן תף למד גימל בסעיף יוד בית מי שמשתמש בו בחמץ כל השנה בתדירות זה המקום שהוא צריך מהתורה מדברי סופרים כל מקום ששמה הוא הכניס לשם חמץ אפילו באקראי גם כן צריכים לבדוק אבל כמו שהזכרתי בשבוע שעבר יש מקומות כאלה שלא מכניסים שם חמץ בכלל זה לא שזה לא בלכתחילה ולא
בזה אז לא צריך לבדוק אותם לא לא צריך לא צריך לבדוק אותם בכלל וכמו שאתה צריך לסגור בפסח אז אתה בוודאי שלא צריך לבדוק כל מה שאתה הולך לבדוק ולכן תמיד חשוב מאוד שלפני בדיקת חמץ אנחנו כבר נסמן את המקומות שאנחנו רוצים למכור אותם משום שזה חלק מהמשחק אתה פטור מלב אנחנו בחבד לא נהגנו לעשות מכירה מוקדמת יש מושג של מכירת יוד גימל מכירה מוקדמת כדי שגם בבדיקת חמץ לא נצטרך לבדוק אבל אנחנו לא נהגנו בזה אנחנו אומרים שמה שאנחנו הולכים למכור זה כבר פותר אותנו מבדיקה אבל לפחות שזה יהיה מסומן לך באיזה שהוא מקום שאתה יודע את המקום הזה אתה בודק ואז אין לך אם זה בעיה כלל ועיקר משפחה שיוצאת מהבית לפסח משהו משתדלים מן הדין בוא נאמר הם יכולים למכור את כל החמץ שבבית ושלום על ישראל אבל אומר האדמור הזקן לא ראוי להפסיד את המצווה היקרה הזאת של בדיקת חמץ כי אם הם יוצאים והם לא יעשו בדיקה כי הם לא יהיו פה בפסח אז הלילה פה הם לא צריכים לבדוק והם מקום ומחר הם כבר יהיו במקום אחר שאותו מישהו אחר בדק אז הם הפסידו את המצווה וגם אם הם יגיעו למקום אחר שלא בדקו שם את החמץ אז דבר ראשון הם יצטרכו לעשות שמה בדיקה ואפילו עם ברכה אז אז לכן ב אבל הם לא עשו את את הבדיקה בזמנה אז הם הפסידו את הבדיקה בזמנה שתיקנו אותה חזל אז לכן תמיד מומלץ להקצות איזה שהוא חדר או פינה בחדר ושמה לנקות ושמה לעשות את בדיקת החמץ
ואז באופן הזה הם גם מרוויחים את הבדיקת מרוויחים את ה את העניין הזה של שהם לא צריכים לנקות את כל הבית בנוגע האם צריך לעשות בדיקת חמאס בשירותים או לא ידענו הפוסקים וזה קשור עם מה שאמרתי קודם בשם המרשה שירותים זה חדר קטן יכול להיות שהילדים מכניסים משם מדי פעם דברי כל מיני אבל כשאתה עובר נגיד עם סמרטוט ספונזה על הרצפה אתה בעצם עשית את מה שעושים בבדיקת חמץ אתה אספת את הכל אין פה אין פה עוד משהו שנעלם כי החדר הוא קטן עד שאתה עושה אתה סוחב את הכל ועל הקירות אתה יכול בעיניים לראות ובתוך אני אגר מסתבר שאין שם משהו אז זה הסיבה שיש הרבה מהפוסקים שדנו שלא חייבים לעשות בדיעת חמץ בשירותים אבל מי שיש לו בכל זאת חשש אז שיעשה בדיקה גם כאן גם שם נוספת זה ארונות בגדים בגדים שעברו כביסה אז הפוסקים מסתכלים עליהם כפוסקים האחרונים כביסה שלנו הם מסתכלים עליהם כדבר שכבר פגום מקום הכביסה כבר נפגמה את האמת אני אגיד לכם אני בדקתי את זה זה לא כזה פגוף
לא רק לא רק מכלב יכול לאכול גם בן אדם יכול לאכול יש לפעמים במיוחד בכיסים שלנו הגברים שיש פה למעלה כיס בחולצה והכיס הזה הרבה פעמים אוכל איתנו גם כן ונופלים שמה זה וברגע שאתה תכניס את היד ותוציא את הכיס הזה החוצה אתה תמצא שמה דברים שעברו כמה פעמים כביסה ואיך אומרים פירורים נחמדים אז מה שאני מציע זה לקחת מספר חולצות שאנחנו צריכים ואז אנחנו מנקים אותם אם אנחנו מנקים אותם ליד החלון זה גם עף באוויר החוצה לפני הפסח וזה גם פותר לנו את הבעיה של בדיקת 5 בתוך כיסים של החולצות עם פנסים מי יכול לעשות את זה כי יצאנו כבר ידי חובת בדיקה כשעשינו את זה מול אור השמש בימים שלפני ובאופן הזה אנחנו יכולים להתקדם אחד הדברים שצריכים בדיקה ואנחנו אולי לא לא כל כך מודעים לכך זה המצות גם את המצות צריך לעשות להם בדיקת חמץ כן בהלכה כתוב שיש מצב שנקראת מצע כפולה ויש מצע שנקראת מצע מצה נפוחה עכשיו הדוגמה הקלאסית למצע שהיא שהיא נפוחה זה שאתם יכולים לראות שבאמצע נעשתה איזה שהיא בועה כזאת באמצע הבועה צריכה להיות לפי רב חיים נוי בגודל של 2 ס"מ שזה גודל כזה בערך של עמים פה עד פה לבדוק את זה ואז אתה צריך גם כן להוריד מסביב 2 ס"מ סביב סביב מה זה מצה כפולה אז יש קודם כל את הפירוש הפשוט של כפולה שהיא פשוט התקפלה תוך כדי עבודה למי שיש לו עיניים עדינות רואה את זה ויש פעמים שהכפל הוא לא כפל אחד על אחד אלא שזה כפל שנמתח קצת כאילו הבצק קצת נמתח קדימה והוא נכפל על עצמו וגם בצד השני הוא נכפל על עצמו אבל לא כפל מוחלט זה כפל מסוים
דן הפוסקים האם זה הכפל שדיברו חזל שצריכים להסיר אותו מן המצות אז אמר שם טוען שזה לא הכפל שצריכים להוריד הרב אוירברג גם טוען שזה לא הכפל לעומתו הרב מאיר ברנסט סופר טוען שזה כן כפל שצריך להוריד מחלוקת פוסקים כשאנחנו מסתכלים בשולחן מה הסיבה של הדעות שאומרות שלא צריך להוריד כפל הם טוענים פשוט מפני מפני שהכפל הזה זה במצות דקות והמצות הדקות הללו זה זה לא הנפוחות שדיברו עליהם חזל האדמור הזקן גם כן עשה מצות דקות ובשולחן ערוך של אדמור הזקן מופיע כל הדינים של כפולה ונפוכה כמו שהוא מן הראוי לבדוק את המצות לפני עכשיו אם אתם שואלים אותי האם כשאתם קונים מצות כבר בדקו אותם אני הייתי אחראי על בדיקת מצות והרבה מאוד שנים גם בארץ וגם בחוץ לארץ ואני אומר לכם שזה לא עובר בדיקה מדוקדקת והסיבה שזה לא עובר בדיקה מדוקדקת כאילו לסמוך במאה% מפני שהרבנים המכשירים הם נמצאים בדילמה כל כל כמה פעמים שמורידים מורידים מורידים זה מוריד מהקילו אתם יודעים שקילו מצות זה קילו זהב מוכרים אותו גם במחירים של זהב עכשיו אם הם יורידו לך כאילו את כל האלה מסביב או 2 ס"מ מסביב אז קודם כל מה ישאר לך באיזה מן איזה מצאת ישאר לך איזה מצאות שלמות ישארו זה צריך להיות כי כשהפועלים עייפים מתחילים הקפלים זה בשעה הראשונה לא קורה בשעתיים הראשונות זה לא קורה אבל במשך היום זה מתחיל ככה להיות שהמלאכה הופכת להיות יותר כבדה זה זה מה שקורה אז אז אז יצטרכו להוריד הרבה וזה יוריד להם מהמחיר שיצטרכו לשלם להם אז הרבנים אומרים שהם לא חייבים לקחת את זה על עצמם אז כל אחד יצטרך להוריד את זה על עצמו
אז הפרשת תרומות המעשות אתה יכול לסמוך שהם עשו אבל להגיד שהם הורידו לך את הקפלים במאה% זה לא בטוח ולכן צריך לקחת בחשבון שאת זה אתה בודק לבד זה זה זה הדבר זה דבר שאתה צריך לעשות אותו בכוחות עצמך בנוגע לבדיקת חמץ אנחנו צריכים לקחת בחשבון שישנם עוד דברים שאנחנו צריכים לבדוק אותם יש לנו תיבת דואר שאנחנו צריכים לבדוק אותה יש לנו חדר מדרגות שאנחנו שותפים ואנחנו צריכים לבדוק אותה יש לנו חצר אם אנחנו בבניין משותף שאנחנו צריכים לבדוק אותו יש את הגג איפה שהדודי השמש ואנחנו צריכים לבדוק אותו יש את הארון חשמל ואנחנו צריכים לבדוק אותו הוא שייך לנו ויש את המקלט שאתה לא יודע מה הכניסו שם כן הכניסו לו גם אתה צריך לבדוק אותו וכיוון שאני לא רוצה לעשות את כל זה יש גם את הפחד אשפה המרכזי של כולם שגם אותו אתה צריך לבדוק אתה לא יודע מה יכניסו אנשים בחדר מדרגות שלך ואתה לא יודע מה יכניסו אנשים בפח אשפה בחג הפסח אצלך בבניין אתה לא יודע יש אורחים יש כל מיני אנשים שמגיעים אתה לא יודע מה יכניסו בחצר ואתה לא רוצה לקחת אחריות על זה אז כיוון שככה הצעה שלי זה מה שאני עושה עכשיו זה אני יוצא איתכם ידי חובה אני גר ברחובות ברחוב חיים סירני 4 בדירה 13 ואני מוסא לכולכם מודיע לכם שאני מפקיד את החלק שלי בחצר ואת החלק שלי בחדר מדרגות ואת החלק שלי בגן ואת החלק שלי בפח אשפה ואת החלק שלי בתת הדואר ומי שרוצה יכול לבוא מערב פסח ויכול לתפוס את כל החמץ שיש שם עד מוצרי חג הפסח ואחר כך אני אזכה בזה מחדש אם אתם תסכים וזה בעצם מה שאני עושה כדי שאני לא אצטרך לא לנקות את הפח השפעה וכדי שאני לא אצטרך למכור אותו שאני צריך כי אם אני מוכר אותו ואני מכניס את זה למכירת חמץ
אני לא יכול להשתמש בפח האשפה באורך קבע אני לא יכול להשתמש בחצר שלי באורח קבע אז כיוון שמפח האשפה כן משתמשים באורח קבע הכי טוב זה להפקיר ולא להתכוון לקנות אותו חזרה עד צריך הפסח השנה זה נוגע יותר מתמיד מכיוון שאנחנו נצטרך לזרוק חלק מהחמץ שלנו בשבת בבוקר אני אגיע לזה עוד מעט ולזרוק לא כל דבר אי אפשר לשרוף בשבת אז ישאר לנו חמץ מה שנספיק לשים בשירותים מה שלא נספיק לזרוק בפח אז אנחנו מעוניינים שהפח שלנו יהיה הפקר הפקר גמור שלא יהיה לנו שום חלק ואז אין לנו עם זה שום בעיה אז זה זה תקראו בחשבון לכן זה כן חשוב לפני 3 אנשים אל תראה כותב לכתחילה עושים אפקר ואם אין לך 3 אנשים אז לפחות בפני בן אדם אחד ואתם יכולים לעשות חברות לזה כבר עכשיו אתה מפקיר מעכשיו השתחררת ואין לך ספק כלל ועיקר בעניין הנה אני מודיע לך מעכשיו כבר מה הבעיה איך לא הביוך אומץ מועיל למקום שאת לא את פה אני לא מפקיר לך את החמץ כי הרי החמץ זה דבר שלא בעולם אני לא יודע מה יכניסו בתוך הפח אשפה בתוך חג הפסח אז אני לא יכול להפקיר לך דבר שלא בא לעולם אני יכול להפקיר לך חמץ נכון להרגע אני מפקיר לך עכשיו את החלק שלי בפחד האשפה זה משהו הרבה יותר עוצמתי אני מפקיר לך את החלק שלי בחצר זה הרבה יותר חזק אז זה אני מפקיר ואז גם מה שייכנס לשם זה בחצרי לא קנתה לי אותו מכיוון שזה לא שייך לי וזה הפטנט הטוב ביותר שמוריד את כל הבעיות ואת כל המכשלות
אני אמרתי את הכתובת וזה מוקלט ואתם יכולים לבוא בהמוניכם בהמוניהם בהמוניכם עכשיו חברים כן
עושים את זה אז
אז בוא נאמר שאצל מבוגרים- מכניסים אובלטים בכיסים של מכנסיים אבל אצל ילדים אצל ילדים אצל ילדים זה יכול מאוד להיות ולכן אני תמיד ממליץ תיקחו את הבגדים האלה איך אומרים המסופקים ותנקו אותם ולפני החג תעשו סריות של מערכות בגדים לכל ילד שזה כמו שאומרים כשר לפסח ואז יצאתי טובה אין לכם בעיה בכלל בנוגע למכונית מכונית זה דבר שלעולם אי אפשר לנקות אותו חד משמעי זה לא דבר שאפשר 100% לנקות וכי יש שמה כל מיני וזה אז אנחנו נצטרך להסתמך על זה שאנחנו גם כן מפקירים את החמש שם לכן המלצה ראשונה לא לאכול בתוך המכונית בחג הפסח לא לאכול בתוך החג אני צריך לא לאכול כשר לפסח שמה מכיוון שאתה לא יודע איפה אתה נוגע תוך כדי שאתה אוכל ויש שם הכל מיני אבל אנחנו מסתמכים על זה שחמש שאני לא יכול להגיע אליו אז הוא מתבטל ואני מוכר אותו
ברכב לניקוי
אתם עושים וגם אחרי שאנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים עדיין הרכב יהיה איך אומרים זה אז אנחנו נעשה מה שאנחנו יכולים מעבר לזה נעשה לו בדיקת חמץ אני ממליץ בדיקת חמץ או שאתה עושה את זה עם מנורה כי קשה להגיע שמה עם פיינר ומסוכן גם כן או שאתה עושה אותו או שאתה מעמיד את הרכב במרכז מקום איפה שיש שמש פותח את כל הדלתות באמצע היום זה נקרא בדיקת חמץ למקום של החסדרה שפתוח לכל הכיוונים ואז אתה עושה לו את הבדיקת חמץ ואם אתה עושה לעשות את זה ביום יוד דלת בבוקר השנה זה לא מעשים אבל זה יום יום יוד גימל אז אתה יכול לעשות את זה אז ובזה אתה יוצא לידי חובה פותר את הבעיה הזאת גם כן תעשה את זה ביום אם זה ביום תעשה את זה ביום כן כאשר כאשר אנחנו עושים את הבדיקת חמץ לאדם שהגענו באמצע שכרנו מכונית בתוך החג אז דבר ראשון שאנחנו צריכים לעשות זה בדיקת חמץ במכונית דבר ראשון בדור החג באמצע חול המועד בדיקת חמץ
הגענו לאיזה צימר הגענו לאיזה בית מלון בתוך החג דבר ראשון צריכים לעשות שמה בדיקת חמץ ואם מוצאים שם חמץ אז גם כן צריכים לשרוף אותו ולעשות עם ברכה משום שזה משום שזה עדיין עדיין עד סוף החג מצווה לבאר אותו קיימת
זה לא אתה אומר לא יראה ולא יינתק
תראה אנחנו כשאנחנו כותבים את השטר מכירת חמץ שלנו אז אנחנו כותבים שכל חמץ שהוא שהוא שהוא שייך לי ויחולו אז הכל אני מוכר בין הידוע לי בין הלא ידוע לי אז אז אפשר לומר אפשר לומר שהחמץ באותם המקומות ששייכים לך כבר נמכר מבחינת חמץ חדר במלון הוא לא היה שלך בכניסת החג הוא מקבל אותו רק בתוך החג זה בעייתי עד שאתה לא מחזיק בו זה עדיין לא שלך ולא עברת שום דבר ברגע שאתה מחזיק אותו האחריות עליך תן אז ברגע שאתה נכנס אליו אתה צריך לעשות בדיקה ובזה לא עברת לא לא לא מכיוון שזה זה היה חלק מהעניין שמיד אתה נכנס אתה עושה כן מכיוון שהדירה הזאת בבעלותך אז אתה צריך לעשות שם בדיקת חמץ או שאתה מצרף אותה בשטר מכירת חמץ שכל החמץ בדירה הפלונית בכתובת פלונית ובזה אתה יוצא ידי חובה
גם דבר השפעה להזכיר כן מי רוצה לשאול שאלה שניה רק רגע יש פה שני קולות שנייה אחת כן מה אתה אומר
לא שלי
זה כמו אורח של מאוד טובה נכנסים למלון ורואים מיד בר מלא בוויסקי כל מיני דברים וזה רכוש של המלון גוי רכוש של גוי ורואים את החמץ בעין מצווה היהודי לעשות מחיצה של 10 טפחים כנגדו אז דבר ראשון כשמגיעים למלון אי שם בעולם דבר ראשון צריך לעשות מחיצה כנגד זה אתה לא יכול לעשות מחיצה לפחות לקחת את הסדין זה החדר שלך לא בלובי מה פתאום אז אתה עושה בחדר שלך אתה צריך לעשות מחיצה דבר ראשון אני חושב שזה לא שלך זה של הגוי
כן זה שלו
החדר הוא שלך ולא רק של שלך יש לך זכות להשתמש בדברים האלה ולשלם עליהם אחר כך לא השתמשת בזכות הזאת זה לא שלך עד שלא לקחת את זה זה לא שלך זה שלהם אבל גם כן לראות את זה אסור אבל חמץ כזה שהוא לא בעין כמו וויסקי חמץ כזה שהוא כמו שאנחנו מוכרים כל מיני דברים כלים וכל מיני דברים כאלה זה לא חייב להיות עם גובה של 10 כשאתה לא רואה את החמץ בעיניים אותו דבר אם הוא סגור בתוך שקית סגור בתוך קופסה אתה לא רואה אותו בעיניים אז הוא לא צריך להיות מכוסה בית רפואה יש פעמים שמגיעים לבית רפואה בנסיבות שמחות אם יש אישה יולדת וכיוצא בזה אדם שיש לו בבית הרפואה הרונית יש לו מדפים וכולי וכולי הוא צריך לדעת אם מדובר בחדר כזה שלא יוזיזו אותו מחדר לחדר זה מקום קבוע אז הוא יצטרך לעשות אפילו בדיקה עם ברכה 10 פתיתים בערב בערב פסח בדיקה עם ברכה אבל אם זה מקום שהוא לא יכול לדעת וזה מזיזים אותו פה מזיזים אותו שם יעשה בדיקה איפה שהוא נמצא בלי בריכה ואם הוזיז אותו לחדר אחר בחדר האחר שהוא מגיע יצטרך גם כן לעשות בדיקה וגם כן לברך כעת אני רוצה מילה אחת בנוגע לתמרוקיה שבבית כל הדברים מישהו רצה לישון שם שאלה ואני דחיתי אותו סליחה כן
לשרוף אותו הוא של הגוי שאלה נהדרת החבר פה שואל מה אני עושה כאשר אני מוצא באמצע הפסח חמץ מכיוון שאנחנו בשטרות המכירת חמץ שלנו כותבים במפורש שכל חמץ שיש בבית אז הוא נמכר בין זה שאני יודע בין זה שאני לא יודע בין זה הבנתי בין זה שאני לא זימנתי אז משתנה לפי זה גדר הלכתי שמופיע במשך נורו בשולחן ערוך כתוב שמי שמצא חמץ באמצע פסח צריך לכפות עליו בתוך יום טוב הוא צריך לכפות עליו כלי ואחר כך במוצאי יום טוב הוא יצטרך לשרוף אותו אבל הבן אדם הזה היקר והחביב מכיוון שהוא עשה מכירת חמץ כזו מהודרת כמו שאנחנו עושים אז הוא לא יצטרך לכפות עליו קלי הוא פשוט יצטרך לקחת אותו ולשים אותו בחלק המכור ומדוע מפני שהגוי זכה בו זה לא שייך לי זה שייך לגוי ואני אשרוף אותו אז אני בעצם כאילו משתמש במשהו של הגוי שאני אצטרך להחזיר לו אחר כך ולכן זה לא תקין אז בוודאי אתה צודק שלא צריכים לשרוף חמץ שמוצאים היום וזו הסיבה שבשיעור של שבוע שעבר שכנראה שהוא היה כל כך זה אז 20 דקות נעלמו שם אז זה היה שמה קטע שאני שכחתי להגיד בנוגע לספות תמיד את השפות עושים אותם כזה במיוחד אחרי אחרי שהשפות אכלו איתנו ביחד אוזני המן וכל מיני דברים טובים של פורי אז צריכים לקחת בחשבון אם אתה לוקח את הספק כמו שהיא ואתה מכסה אותה בבד בסדין כזה גדול כדי שגם מי שיכניס את הידיים בחריצים מסביב לא יעלה איזה שהוא אובלט או איזה שהוא שומשום או איזה שהוא וופל או משהו כזה ובאופן כזה הוא לא יגע בחמיצים מה קורה שהספה מלאה בחמץ ובסדר היא יכולה להישאר מלאה בחמץ אני אני בחרתי את החמץ בכל מקום שהוא וגם אחרי פסח מי שמוצא אותו זה לא חמץ שעבר עליו הפסח אז אני רציתי רק להוסיף שגם את הספה אפשר לנקות בצורה כזאת מהירה או לא לנקות בצורה מהירה אבל איך אומרים להשתחרר מהשואב אבק והדברים האלה העמוקים
החריצים והרצופות מלכתחילה הם לא היו אף פעם בעיה מכיוון שאנשים הרי דורכים עליהם כל הזמן אז שולחנות אומר שמה שאתה דורך עליו אז הוא אז הוא בטל אתה היית צריך לשאול את זה על המסילות של של המרפסת אז אני תמיד אומר המסילות של המרפסת אתה לוקח ספל מים שם קצת אקנומיקה זה לוקח חצי דקה בדיוק ניקיון של מספר מסילות של מרפסת כל החמץ שיש ע ועם הכל מכה אחת של מים עם חומר ניקוי וזה הכל כשר לפסח רק מה צריך לחשוב קצת על ה אתה יודע על השכנים מלמטה וזה אם הם שמו שם ספרים לאוור אביבי או משהו כזה שהמים שלך לא יזיקו להם או שאם הם אחרי שהם ניקו את התריסים כמו שכתוב שלא תנק תלכלך להם אותם עוד הפעם אבל בראיון זה הרבה יותר קל אני חוזר חזרה לתמרוקים הייתי אומר שהשאלות הכי עזות של חג הפסח זה שלנו שקשורים לתמרוקים כנראה זה תלוי אם הדורות אם השנים אנחנו רואים שחזר תקנו של מקומות כאלה שאסור הם לא שאסור לבן אדם להיכנס לעיר אחרת ולמכור שם כי אין לך סמכות ומה אתה נכנס אתה לוקח את הפרנסה שלנו אבל הרוכלים שהיו מוכרים בשמים לנשות ישראל גם אוכל שהוא לא תלמיד חכם היה יכול להיכנס ולמכור כל השאלה זה האם הוא יכול להציב באסטה או בלי להציב באסטה אבל אתה רואה שלמה כדי שיהיה לבנות ישראל זה וזה מסרתי כמה פעמים שיעורים באיך אומרים לבנות זה היו השאלות עוד לפני הניקיונות והעזרה לאמא זה היית השאלות מה כשר מה לא כשר אז בואו ניתן כמה כללים שהם יכולים להיות מאוד מאוד פשוטים ומאוד חשובים כל מה שנוגע לצבע חיצוני שזה כולל מייקאפ אם זה כזה כולל צבע של גבות וזה כולל צבע של ציפורניים וזה כולל וזה כולל כל מיני פודרה למיניהם כל כל הצבעים החיצוניים מכיוון שאין עניינם להיבלע בתוך הבשר
אז הם אף פעם לא התחילו להיות בעיה מבחינה הלכתית בנוגע להודם מהיות טוב אנחנו רוצים שההודם לא יהיה עם טעם אבל אבל בגדול גם עוד הם לא חייבים שיהיה קשר לפסח עצם אם אין לו טעם אין איתו בעיה הלכתית בכלל מה איפה מתחילה הבעיה הבעיה מתחילה בדברים שנבלעים בתוך הגוף שזה יכול להיות קרם ידיים שזה יכול להיות סבוני גוף וכל אלה נבלע בתוך הגוף הלכאורה תבואו ותגידו לא ראוי למאכל כלב אז מה אין איתו בעיה בכלל ראוי למח הכל דאודורנט וכלל לא ראוי למח הכל אז קודם כל אני בדקתי את זה על כלבים לא ברור לי שהוא לא ברור נתתי לכלב לקחתי בקבוק של זה נו של בושם וזה שמתי לו את זה עם קצת מים והוא היה מבסוט הוא אפילו היה שיכור אחרי זה קצת אז קודם כל לא ברור שזה לא ראוי למאכל כלב אני חושב שזה ראוי אפילו למאכל אדם הרבה פעמים אבל אני לא מדבר כעת על הצד הזה אני מדבר על הצד הלכתי ברגע שבן אדם לוקח דבר שהוא לא ראוי למאכל כלב ומחליט מאיזה שהיא סיבה לפי מה שעלה בדעתו ורוחו רוצה כן לאכול אותו אומרת מור הזקן יש לו דין שהוא מחשיב אותו אחשווי הוא מחשיב את הדבר ברגע שאתה מחשיב את הדבר בגלל שאתה החלטת לאכול אותו אז הוא הפך להיות כן ראוי אז מה מה עזרנו עם כל הראוי ולא ראוי למאכל כלב
אם זה אם זה בסופו של דבר מגיע אליך עכשיו יש מחלוקת בין רעש של תוספות לגבי דבר שאתה שח הם דנים בכלל בנוגע ליום כיפור סליחה של יום כיפור אבל זה אותו דבר אתה שח את הגוף שלך גם הגוף שלך הוא בולע היו צדיקים כאלה שרצו להראות שבן אדם לא חייב להיות מונח בתאוות הם לקחו חתיכת סוכר על היד וכולם ראו איך שהחתיכה נבנעת להם בתוך הגוף נמסת להם בתוך הגוף יש דבר כזה גם כן אז אז אז זה בליעה השיחה היא כמו שתייה פה יש מחלוקת האם שיחה כמו שתייה לא כמו שתייה תוספות זה הדיון אנחנו בחומרה של פסח בוודאי נחמיר בתוך זה גוף ויש מחלוקת בין הפוסקים האם אני אגיד אפילו לדעת שיחה כמו שתייה האם אני אגיד אח= או שאני לא אגיד אח= האיק שאשר זה נבלע בתוך הגוף אז גם הנקבוביות האלה שסופגות את הדבר אז גם הן מחשיבות אותו או לא מחשיבות אותו זה שאלה בפני עצמה יש 100 אחרונים שאומרים זה כן מחשיב ויש כאלה שאומרים שלא מחשיב נפקא מינהלי מה אלה שאומרים שאתה לא החשבת אותו אז זה לא זה לא כמו אכילה בפה אז הם יגידו שלא צריך סבונים כשרים לפסח בכלל אין סיבה אפילו שזה נבלע בתוך הגוף אבל אין שום סיבה שהוא יהיה קשר לפשע אין צורך שהוא יהיה כשר לפסח אבל אלה שיגידו שכשכן הבליעה הזאת הפנימית שלו היא אני מחשיב אותה אז זה צריך להיות כמו פסח משום שסטייה שיחה כשתייה ועכשו אז צריך להחמיר אז זה זה נתון למחלוקת ואנחנו בפסח תמיד שוברים שמאלה בכל דבר אפשרי מחמירים בכל דבר אפשרי ולכן אנחנו נרצה שמלכתחילה הדברים האלה יהיו קשורים לפסח אז מה עם הדברים שאנחנו צריכים כשרות לפסח כל מה שקשור לרפואה
כמו תרופה או מי שיש לו על הידיים איזה שהם פצעים ובגלל זה הוא שם את הקרם ידיים אז זה רפואה ברפואה אני לא מחשיב אותה כשתייה כי כי גם אם אני מחשיב אותה אבל אני מחשיב אותה כמו שהיא רפואה לא כמו שהיא אוכל אז כיוון שכך אז לא צריך להיות קשר לפסח גם אם הוא חמץ גמור אין עם זה אין איתו בעיה כשהוא בא במגע משחות למיניהם לא צריכות כשרות קרם ידיים לצורך רפואי לא צריך כשרות אבל כל דבר שהוא בשביל עידן זה תענוג וכיוצא בזה אז הוא כן יצטרך כשרות לפסח ולכן לפני פסח כרבנים מפרסמים תמיד את המוצרים האלה של מחשבים ולכן מי שמוצא שמפו מי שמוצא סבון כאשר לפסח בוודאי שזה מהודר יותר כי ככה הוא יוצא על ידי חובת כל הדעות מי שלא מוצא זה מה יש אין לו סבון אחר אין לו שמפו אחר ואני אומר את זה זה יכול להיות בארץ זה יכול להיות בעולם כי יש מקומות בעולם שהם לא יודעים להגיד איזה סבון כשר ואיזה סבון אז פשוט בחג הפסח כשהוא מתרחץ הוא צריך לחזור אני לא מעוניין שזה יבלע פנימה בשביל מה אני משתמש בסבון אני משתמש בו כדי לנקות את הזהב ואת הלכלוך החיצוני אבל אני לא מעוניין כי כמו שיש סבונים כאלה שנכנסים והם משאירים איזשהו רושם במשך כמה שעות או כמה ימים אני לא מעוניין בזה ברגע שאתה לא מעוניין בזה אז גם לדעה מחמירה אין לך את החומרה ואין לך את האיסור הזה וזה לכאורה יהיה פתרון בכל מה שנוגע לתמבלקים אז הסיכום עוד הפעם התמרוקים של התביעה החיצונית אין לי אותם בעיה כלל ועיקר זאת אומרת הם תחילה לא היו לא היו בעייתיים והטמבוקים האלה שהם שהם שייכים לבליעה לכתחילה אנחנו צריכים למצוא כדי לצאת חובת כל הדעות שהם יהיו כשרים לפסח שזה כולל סבונים וכולל שמפואים לא מצאתי סבונים שמפואים אז אני יכול לחשוב שאני לא רוצה לבלוע אותם בתוך הגוף ואז אין עם זה בעיה בנוגע למשחת שיניים וכל אלה אז זה הפוסקים מקלים עוד יותר מכיוון שאני בכלל לא מעוניין בבליעה שלהם אז שיניים המטרה שלי זה לנקות את הלכלוך ולהוציא החוצה
מיד אחר כך זה שנשאר שמה כמו שאומרים איזה שהוא רושם זה לא לדעתי ולא לרוחי ואין ענייני בזה ולכן יש לך שיניים בעיקר הדין לא חייבת שיהיה לה כשרות לפסח מהיות טוב מצאת כשר לפסח איך אומרים חזק וברוך יפה מאוד זה בסדר זה מודר יותר אבל זה לא דבר שאתה חייב לעשות אותו נגיע עכשיו לשבת שזאת השבת זאת אומרת שבת ערב פסח שהשולחן ערוך ייחד לזה סימן סימן תף מ דלת מה קורה בא צריכה להיות בשבת אז קודם כל יש פה התאחדות החסידים אני הולך אני הולך אני הולך לדבר על תרופות פרשה בפני עצמה לא דיברתי עדיין על תרופות דיברתי רק על תמרוקיה אל תערבב נשים יעלבו שאתה משווה תרופות עם תמרוקים זה לא זה לא זה כן כן אז זה כאילו יכול להיות תחליף של המאה% כן 100% כן 4 4 14 שחל להיות בשבת אז יש לנו בארבע 10 שיכל להיות בשבת כמה וכמה דברים שאנחנו צריכים קודם כל התאחדות החסידים זה שאנחנו לא לא כל עם ישראל לא יכול לאכול סעודה שלישית כמו חסידי חבד אז שנה אחת אז פעם בכמה שנים יש להם זה פשוט הבטריה נגמרה זה בסדר הבטריה אז זה פעם בארבע שנים לא לא לא לא אוכלים סעודה שלישית כמו שאומרים עם לחם כי זה בעיה אחרי צהריים וגם לא עם מצה עם מצה עשירה כי בערב פסח לא אוכלים גם מצה עשירה
ולדעות מסוימות כך מרים בזה מה הם אוכלים אוכלים משהו בסדר משהו גם אנחנו אוכלים משהו בלקוטי שיחות גם כן בזמרי ברשב גם כן משהו אוכלים תעש"ר אז אנחנו התאחדנו עכשיו מה שקורה אנחנו מחזירים לנו את זה בסעודת משיח השנה שאנחנו לא יכולים לאכול בגלל שזה אחרי צהריים שמה לא עושים תעודת משיח צריך לעשות אותה מוקדם ולאכול קצת וכולה וכולה כדי שלא תיכנס אתה נכנס הרי איך זה הולך שמהיח השנה השנה ושם ושונה אז שנה אז שנה יש לנו בסדר גמור אוקיי אז אז רק חב"דניקים טוב עכשיו זה בנוגע לשדה השלישית בנוגע לשאר ענייני השבת הזאתי דבר ראשון תענית אסתר דחויה תענית אסתר אני אומר תענית בכורות דחויה יום חמישי תענית באותו יום בלילה בדיקת חמץ מי שבכור מי שיש לו בן בכור קטן צריך להתענות בתנית הזאתי או לפתור את זה באמצעות סיום מסכת או סעודת מצווה אחרת שסיום מסכת זה כמו שאומרים בצד הקל יותר הסוד הסוד הברית וכיוצא בזה זה זה המובחר יותר מי שיכול בנוגע לאכילה בנוגע לאכילה של חמץ אחרי שאנחנו בשולחן ערוך כתוב שאחרי שעשינו את הבדיקת חמץ אחרי שעשינו שריפת חמץ ביום שישי בבוקר אנחנו עושים שריפת חמץ בזמנה החברים נכון חבד חבד על הזמן ויש לה בעיה עם הזמן אבל צריך צריך לעשות את זה בזמן
סוף זמן ביעור חמץ אנחנו סופרים את החמץ יש לנו עוד הרבה דברים איך כן כן מאיפה לומדים את זה מעל טרבה אלטרנטיבה בסידור כותב של קריאת שמע קוראים עד 45 דקות לפני זמנה עד 45 דקות לפני זמנה ולמה הם בני 3 שלא תשכח שלא תשכח אז אותו דבר סוף זמן ביעור חמץ זה לקחת 45 דקות קודם ככה יוצא ויש בזה וצריך להזהות בזה מלכתחילה כמובן עכשיו מי שלא הספיק יכול לעשות את זה עד שקיעה עד כניסת שבת יכול לשרוף חמץ אבל לכתחילה שורפים את זה בזמנו כדי
שאנחנו אוכלים
אז זה זה קבולס אוי זה סבל לקבלוס אוי אנחנו עושים כדי כמו לכל כל שנה שיהיה באופן הכי טוב הכי מהודר בשולחן ערוך כתוב שאנחנו משאירים רק מזון שתי סעודות כסודה שלישית כמו שאמרנו לא עושים עם לחם לחם בכמות מאוד מצומצמת כדי שלא יהיה לנו עם זה אחר כך בעיה וגם שלא יהיה בעיה של תעש ל תשליך יש עוד זה עוד דבר שיהיה מותר לנו לעשות ביום שישי אחרי הזמן מה שאסור כל שנה לעשות זה הגלת כלים אסור להגיד כלי חמץ כל שנה אחרי סוף זמן ביו הובילו עכשיו כן נוכל להגעיל לא יהיה עם זה בעיה עוד דבר שנצטרך לזכור זה להדלקת הנרות של שבת כי אנשים הרבה פעמים משנים את המיקום שלהם איפה הם יאכלו את החמץ איפה הם יאכלו את את הסעודת שבת אז הם הולכים בפינה אחרת אבל צריך את יודעת צריך לראות את הנר הנר נר של שבת אומר עיקרו בסעודת שבת עיקר העניין הזה שתראה אותו בסעודת שבת לא רק בקידוש סעודת שבת אז תדאג לשנות את הנרות במקום שתוכל לראות אותו ביום שישי הזה נצטרך לארגן מערכת כפולה של הדלקת נרות בשביל יום שבת ובשביל מוצאי שבת שיש לך יום טוב אז אתה תצטרך להכין את זה מראש כי אנחנו לא יכולים להעמיס נרות וכל הדברים האלה זה לא זה לא חלק בשבת הזאתי או אם אתה משנה את המקום שלך ממקום למקום ואתה לא יכול להזיז את הנרות ממקום למקום מסיבות פרקטיות אז לפחות תכוון על המנורות שיש לך בבית שגם הם יתקללו בנורות שבת שלפחות זה יהיה לך בשעה שאתה אוכל את סעודת השבת שלך לאור החשמל ואני מוסיף בסוגריים וזה יעזור לך רק כאשר המנורות שלך הם מנורות של להט ששמה יש גם חשמל יש גם חוט להט שזה נר מה שאין כן מנורות כמו שאני רואה ישתבח שמכם פה פלורוסנטים ולדים וכל מיני כאלה זה לא נר על פי ההלכה מכיוון שאין לו משהו שהוא בוער בפנים אז זה זה משהו אחר בשבת הזאתי קמים מוקדם זה עוד חידוש פעם בכמה שנים עושים אותנו
איך אומרים אוי לא משנה מתפללים מוקדם בנס מוקדם וזה יש לנו סוף זמן ביום 5 איזה משהו 10 ומשהו אכילת חמץ ואנחנו צריכים להיות אחרי הכל כמה או עב די וגם המתוועדים וגם המשכימים וגם זה כן צריך כל כך נראה בלוחות באזור 10 וחצי אתה צריך להיות אחרי שסיימת את הקידוש ואחר כך יש לך לבאר את החמץ עוד 45 דקות בערך אתה חייב לאכול חמץ בבוקר סעודת שבת אתה לא חייב לאכול הרבה אבל את הקביצה אתה צריך לאכול אם לא היין מה שמותר לעשות זה שהקידוש יהיה במקום סעודה זה מה שמועיל היין אבל שזה יהיה סעודה אתה צריך לא כבצה לחם או כביצה מזונות אבל זה לא יעזור לך זה יעזור לך לקידוש במקום סעודה ולא לסעודה ממש סעודה חייבת להיות או בפאאת או במזונות אין אפס זה משהו שאתה חייב לעשות אותו ומי שקום בבוקר ככה אתה יודע וזה אז יכול להיות שהוא יצטרך לעשות סעודת שבת לפני שהוא שחיס והוא נכנס פה לא תתכונן ואז תעשו ואז תבואו לתפילה ככה באחת 10 וחצי
קידוש אחרי שעה לפני קרית התורה קידוש אחרי השחרית זה לא לכל הדעות יש מקום לפני מוסר יש דעות בסדר יש דעות שאומרות שעדיין אתה לא התחייבת בקידוש אחרי שחרית רק אחרי מוסף צריך מוסף טוב שמחת תורה שאני אתה לא יכול ללמוד מושג תורה לערב פסח כן שמחת תורה יש לו הלכות מיוחדות זה לא אי אפשר להשוות מקרה אחד למקרה שני אחרי שאנחנו התפללנו ועשינו את כל העניינים אכלנו ותיקתק ונקים את הבגדים צריך לדעת איך אוכלים את השבת הזאת בכלל האם אתה עושה אותה למשל עם כלים של פסח אתה צריך להיזהר שלא יהיה מצב שאתה יוצא עם מצגת של של פסח לאיזה כלי של חמץ או על קלי חד פעמי שטבלת שמה איזה איזה משהו עם חמץ ואתה כי גם ניצוק אנחנו מחמירים בכלים בפסח שלא יהיה אבל מי שבדיעבד נו אבל לכתחילה בוודאי שצריך להיזהר בזה אז מה שאפשר לעשות אולי זה לעשות כלי כלי ממוצה כלי שלישי כזה מהמצגת אתה שם בכלי ואז מעביר לכלים של החמץ כדי שלא יעבור מהמצקת של פסח לכלים של החמץ באופן ישיר זה זה סרט לפני עצמו יש כאלה שאוכלים שתי פיתות
ומנקים את הבגדים ואת הזקן ואת כל הדברים ואז הולכים לאכול את האוכל של שלקשר אין עם זה שום בעיה כלל בעיקר השנה יש לנו בעיה עם עשו השנה כי כל שנה מה אני תמיד אומר קודם כל אתה צריך לצח שיניים בית אתה צריך לנקר אותם ואם אתה מהדר אתה גם שותה כוס מים חמים כדי לעשות לי עגלה ואם אתה מהדר עוד יותר הרי למדנו בשבוע שעבר שלא מספיק עגלה אתה צריך גם כן אתה צריך גם כן מגהץ חם אז איך עושים את המגץכם אתה לוקח תפוח אדמה לוהט ואתה אוכל אותו ואז זה גם ליבון ליבון כזה זה כזה אבל השבת אנחנו נמצאים בבעיה ממש בסתירה מכיוון שאתה לא יכול לעשות גם לעשות אוכל חם בשבת שזה מצווה של עונג שבת וגם לעשות כל הניקוז הזה והניקון והליבון וכל הדברים האלה זה בעייתי אלא אם כן זה בן אדם שאוכל רק את הלחם וכל שאר האוכל החם שהוא אוכל הוא פשוט התקשר לפסח זה זה אז זה זה האופציה היחידה שהוא שהוא יכול אדם שיש לו זה המקום להזכיר בנוגע לתכשיטים שלא הזכרתי בשבוע שעבר תכשיטים צריכים תכשיטים שעובדים איתם כל השנה נגיד מראה את הבעת וכאלה צריכים לעשות להם עגלה עגלה
באופן הכי פשוט זה לקחת כוס חד פעמית ולשפוך מקום חד חשמלי לתוך הכוס כשהם נמצאים בפנים אבל הרבה פעמים נשים אומרות שיש להם תכשיטים עדינים אותם במים אז אז היא תקבל תפרק לגורמים כאילו זה יהיה לו כמה שלבים אז במקרה הזה אפשר לקחת כוס למלא אותה בשליש מלח עם שני שליש מים לערבב להכניס את התכשיטים שם למשך 18 דקות זה גם כן סוג מסוים של של וזה כמובן לא עושים בשבת אלא עושים את זה לפני שבת זה בנוגע לניקיון הזה אחרי 10 אחרי שמנקים אחי הכל הכל הכל את מה שאפשר לזרוק לשירותים זורקים לשירותים מה שאי אפשר לזרוק לשירותים אפשר לשפוך על זה חומרי ניקוי הקנומיקה זה מוקצה מחמת איסור לצורך גופו ומקומו אפשר להשתמש בו ולזרוק את זה לפח אם שמת אקונומיקה אתה יכול לשים אפילו בפח שלך זאת אומרת בפח של הבניין אם לא שמתקנומיקה אז תשימו לב תשים אותו בפחם בפח שהוא בעצם כדי לא להכשיל אנשים אחרים הפח שלך הוא הפקר ממך אבל הוא לא הפקר מאנשים אחרים אז תשים אותו בצפרדע המרכזית ואם לא אז תשפוך עליו אקונומיקה ואחרי שגמרת את כל זה אנחנו אומרים זה גם אופציה כן ולכן כתוב בשולחן ערוך שאל תעשה מאכלים כאלה שצריך לגרד דייסות וכל מיני כאלה שצריך לגרד אותם וזה בלתי אפשרי ואחרי שאתה גומר את זה נכון
לכאורה על הפטנט הכי טוב ואחרי זה צריכים להגיד את הנוסח של של ביור חמץ מה שאומרים אחרי שפת חמץ ומה שאמרנו ביום שישי אנחנו אוכלים אומרים אותו עוד פעם בשבת בבוקר שוב וזה אנחנו עם זה יוצאים בידי חובה אם יהיו מוקצה אם נתניה אני חוזר אותם אתה לוקח אותם במקום של המכור משום ש כן כן בשבת את שם אותם במקום של המכור אתה יכול לשים אותו במכור ברור
מי שרוצה לבשל קטניות לשבת הזאתי תעשייתיים
ביום ושבת בצהריים בסדר
אני זוכר מי שמע לי השנה אני הולך לקנות כל ההוא אומר לי בשביל השבת אחרי הפסח נכון עכשיו אני אומר ככה קטניות בליל שבת ובשבת בבוקר בוודאי שאפשר לאכול קטניות בבוקר אבל במשך כל היום אפילו אם הקטניות כשרות לפסח כותב הפרי מגלים שלא נהגו לאכול בערב פסח קטניות אפילו שזו לא חמץ אז לכן בלכתחילה לא מבשלים לאחרי צהריים זאת אומרת למשך השבת קטנות לא מבשלים זה בנוגע לקטניות בנוגע לתעשייתי האמת היא שתעשייתי לכאורה אני יודע דברים שמקשרים לפסח עוגות של העדה החרדית זה וזה לכאורה לא אמור להיות בארב רוזנר סגר את הדלת גם על זה והוא אמר שמכיוון שהמנהג לא לאכול את זה בפסח אז נהוג לא לאכול את זה גם לפני פסח אלא אם כן אין לך מה לאכול אני אומר תשמע טוב בבית שיש ילדים וכולי וכולי ויש לך שעות מרובות ואין לך מה לתת להם וכולי מי שלא יכול שישחרר לי את זה כי אתה דברים האלה התעשייתי ישחרר ויתן לילדים עד פסח זה לא לא היה מנהג אם אתה שואל אותי המנהג לא גם בערב פסח היה מנהלי להחזיר בזה המנהג הוא היה להחמיר בזה גם בערב פסח עכשיו כתוב
השנה חמץ אחרי זמן הביור מוקצה השנה הוא שואל האם חמץ אחרי זמן הביו הוא מוקצה אז למה כי בבין השמשות יש פה זה שאלה מכיוון שבין השמשות בכניסת שבת הוא לא היה מוקצה ואין מוקצה לחצי שבת אז אני לא יכול לבוא ולהגיד במובן הרגיל של העניין אבל הוא אסור באכילה ואסור באכילה כן
אפשר לשאול אותך אם את כל הנושא הזה של פליטות
אני רוצה לדבר על קליפות רגע אחד בשנה רגילה אני רוצה לדבר על זה שניה מותר לאכול בשבת ביום כל הפירות חוץ מתפוחים ואגוזים ואגסים שמופיעים בחרוסת תפוחים אגסים ואגוזים זה לא כל השאר מותר מה שנכנס בכרפס מותר לאכול כן זה מה שכתוב כתוב הביצים בוודאי שאפשר לא לא הלשון באגדה הלשון שבאגדה של פסח זה שנוהגים מהמינים שנכנסים בחרוסת לא אוכלים כרפס כרפס כרפס לא בצל אפשר תפוח על מה אפשר זה מסכן בוודאי כן דגים בבשר גם
עכשיו בנוגע אתה מדבר כעת על הכלוף והלא כלוף כאילו על זה אתה מדבר על תראו בואו בואו נעשה סדר רגע כל הקטניות כל הקטע של כל הקטע של קטניות כל הקטע שניה שניה שניה שניה שניה גברת עגבניות לא עקביות נכון אלה שמחמירים אלה שמחמירים לא לאכול עגבניות זה זה יש להם סיבה של קטניות עוד רגע ניתנו לי נגיע לזה אל תדאגו אתם תאכלו עגבניות זה בסדר
הם פהמוסים אתה יכול לדבר על
שניה שניה אז בואו רגע נסכם רק רגע רק חברים בואו נסכם רגע מה אנחנו מתכוננים לשבת הזאתי מראש לצלות את הבשר של של של הזרוע לפני שבת יש עניין לעשות את זה אחרי צהריים ומי שרוצה להיות תחום וסכום בריסקר שיעשה את זה לא על הגז יעשה את זה על גחלים כמו שהיו עושים קורבן פסח הרי יש לכם מנגל סיכמנו שבוע שעבר שקנים התקשרות להכין את המיי דיברתי שבוע שעבר כן לעשות להכין להכין את המי מלח מי שלא מי שלא הספיק לצלות אותו זה יכול לצלות אותו במוצאי שבת אבל לכתחילה עושים אותו רק במוצאי שבת מוצאי שבת כן אבל זה בתנאי שאתה מתכוון לאכול אותה בבוקר אתה צודק אבל בלי זרוע לא יהיה לו זרוע נדבר איתך על מי שאין לו
את הביצה של הקערה גם כן צריך לצלות בערב פסח צריך להכין את החרוסת צריך לגרד את החזרת ולסגור אותה לבשל לפני אחד ומי שעושה את הכזים וכל זה שיהיה מוכן לפי גודל או משקל שיעשה את זה גם כן לפני ונרות כבר אמרתי שצריך להכין קודם משכן אנלוגי מחלוקת פוסקים אפשר לעשות אותו בתוך יום טוב בתוך שעה הנטייה שלי להגיד שמותר אז אתה יכול כאילו לא לא דיגיטלי אתה יכול אתה יכול אני אני חושב שזה מותר יש בזה דיון אבל לצורך מצווה מותרת מדידה וזה צריך להיות מותר לכאורה מי שרוצה לדייק במצוות יכול לעשות את זה
אני צריך את השיניים לפני הוצוח שיניים זה דבר מאוד חשוב אז קודם כל צריכים לדעת מה הבעיה בצחצועוח שיניים לפחות בכל השנה לא בשבת אז אז מי שיש לו דם בוודאי זה שאלה אחת זה בעיה אחת אם זה רישה שיורד לו דם אם זה ודאי שיורד לו דם מי שלא יורד לו דם אז איפה איפה הבעיה שלו מה הבעיה כבר זה חמץ מה זה לא לא כל שבת עזוב רגע את הערב פסח כל שבת מה סחיטה סחיטה של ה של המברשת כן תראה תלוי אם השערות שלו דבוקות לא דבוקות זה סחיטה דרבנן אם יש את השערות שלא דבוקות היום יש לך מברשות של סיליקון מיוחדות שאין איתן בעיה יש ראיתי בעיניי יש אז ו ובנוסף לזה מה עוד יכול להיות כל שנה בעיה במברשת שיניים זה המשחה אבל קצות את השולחן טוען שאין לו בעיה עם זה
אז זהו אז מי שיש לו כזה מברשת שיניים סיליקון יכול לצחצח שיניים ומי שאין לו מברשת שיניים סיליקון אז ישטוף את עם המברשת באופן כזה של מברוש בלי מברשת אולי עם איזשהו קיסם ובצורה כמה שהוא יכול ולכן יש עניין באמת שלא יוכל לממץ בעייתי ו מה אפשר לעשות זה בשעת הדחק אני רוצה מה שבטוח בטוח כן לא פיתה זה באמת 5 טוב שהוא לא מתפורר זהו פיתה זהו כן אני רוצה להתייחס לשאלה על ירקות קילוף פירות וירקות לפני החג כן מה מה כבודו
פסח רקסח והוא צריך לא
למה היא עגלה אם אתה רק פסח אז רק פסח אין בעיה אם הטבלת אותו בהתחלה הכל בסדר יש הרבה אנשים שלא הטבילו את הכלים פסח שעבר כי הם פחדו מהקורונה אז שלא ישכחו להטביל אותם כל מיני אבל זה דיעבד אם זה דיעבד לשעת הדחקים מי שלא הספיק שהדפיל זה לא לא לסמוך על זה עכשיו זה היה עכשיו עכשיו
כתוב לא
קבוע לא תבוא מה מצליחים לגבי חילופים כן בנוגע לקילוף ירקות לצלם לך את זה אחר כך שבטוח שאתה תרצה אחר כך להסתכל בפנים אבל לגבי קילוף ירקות האם אפשר כן השאלה מאוד מובנת כן האם לפני לפני לפני פסח האם לפני פסח אפשר להכין את כל המאכלים ולעשות תבלינים וזה ולא לקלף לא לקלף את היריב מה הסיבה בכלל שמק לכם עבדת קליפות של כל הדברים מה מה מה הבעיה בקליפה למה שתהיה חמץ מה קרה נדבק חמץ אני אנקה אני רואה שהכל מה זה עגבנייה מבריקה כמו לא יודע מה איפה החמץ הדבור מה שחוששים בפשטות זה חוששים שמא נגיד היה טיפה של בירה שנפלה על זה או שהיה אבק מאיזה קמח שנפל על זה וירד על זה גשם והוא נבלע בתוך הקליפה לא חוששים לקליפיים מנקייה או לא נקייה בעיקר חוששים שנבלע משהו בתוך הקליפה אז מורידים כדי קליפה
לא היא נבלעת כדי קליפה זה ההלכה אומרת אז אני מוריד כדי קליפה והכל בסדר זה הסיבה שמקלפים עכשיו עכשיו אז הדבר הבלוע הזה זה זה זה הייתי אומר דבר בלוע לך בלך נכנס בלך ואחר כך בבישול עוד הפעם הוא יוצא לך לפני שלפני פסח האם מה שבישלתי קליפות של מה נגיד קליפות של זה כי יש פה כאלה שלא אוכלים עגבניות אז מה נגיד דוגמה חצילים יש כאלה שגם חצילים לא אוכלים אז נגיד משהו שאוכלים כולם מה מה גזר תפוח עץ כן אז אז אתה מכניס אותו ואתה מבשל אותו בשל קומפורט נגיד או שאתה מבשל אותו בשביל משהו אחר ובישלת אותו לפני החג אז בעצם יצרת ביטול בשישי אנחנו יודעים שביטול ב-60 מועיל לפני פסח והוא לא מועיל בפסח עכשיו השאלה היא האם הוא חוזר ונאור או לא חוזר ונאור חוזר ונאור זה הפירוש הוא האם דבר שהתבטל האם הוא חוזר ונאור בפסח כי הרי חמץ בפסח אסור במשהו אז יתבטל בשישי אבל לפני הפסח האם בתוך הפסח שהגיע פתאום הסיפור שלנו הוא חוזר וניאור או לא מה אומר האדמור הזקן על השאלה הזאת שזה בעצם זה אם אתה שואל מבחינה עיונית ללמדנית זה בעצם השאלה שלך
ולסוכר המבושל
זה אותו סיפור אבל אבל השאלה זה בדיוק השאלה האם אני אגיד חוזר ונאור בלך שנתבשל לפני הפסח זה בדיוק השאלה אז אדמור הזקן בסימן תו מם תף מם זין לא כן אדמור הזקן בסימן תף מם זין סעיף 1000 לסעיף יוד בית וסעיף כף בית הוא מביא את הסוגיה הזאתי מביא שתי דעות כן לא שתי דעות ובסוף הוא מסיים מכיוון שיש כאן שתי דעות העיקר שזה מתבטל אבל המחמיא תבוא עליו ברכה זאת אומרת זה עדיף אז יש ככה וככה המחמיר יחמיר לעצמו אומר אדמור הזקן אוקיי אז עכשיו לפי איך אם אתם מבינים את הסוגיה הזאת טוב אתם יכולים להבין טוב מאוד מה זה מה זה ששואלים האם אפשר להכין את כל הדברים לפני פסח או לא מעיקר הדין לפני פסח עשית בישלת לפני פסח התבטל ב-60 הכל טוב אבל עדיין לא יצאת ידי חובה המחמיר חוזר ונאורי יחמיר לעצמו לא יצאת ידי חובה אז לכן בכל מיני מקומות שעושים את זה למשל פסח נו ציבורי פסח בבית מלון פסח בכל מיני מקומות כאלה אז אז פה הוא למה הרב נותן לזה הכשר כלומר מחמיר יחמיר לעצמי לעצמו אני לא מחמיר לעצמי אני צריך מייר להם אני לא צריך להחמיר להם לעצמי כתוב אז אלה שאני עושה להם לא צריך להחמיר להם
אבל כמו שאומרים קשה מאוד יהיה להגיד שזה הביטוי שהרבה פעמים כותבים בפרסומות שעושים פה את כל החומרות של חבד עם כל הזה זה קשה מאוד להגיד אני זוכר שבנושא הזה הרבה התחבדתי בפרט שהיו מרבני חבד שאמרו שלכאורה אין עם זה בעיה אז הרמתי טלפון עכשיו זה היום של הרב למנדו אני זוכר זה כמו אתמול הרמתי אליו טלפון אמרתי לו הרב זה וזה העניין אז הוא אומר לי תראה מבחינה הלכתית יכול אפשר להתווכח כמו שאמרת אני חזרתי לו את הרעיון הזה אבל אם אתה שואל אותי מה היה מנהג החסידים כל השנים וזה חשוב לי להעביר לציבור עזוב אותי מכל הסיפורים מה אפשר מבחינה הלכתית מבחינה הלכתית אפשר לאכול הרבה דברים מבחינה הלכתית גם אפשר להיכנס לשירותים עם תפילין ויש דרך איך לעשות את זה לא זה לא אנחנו לא דנים עכשיו אל הלכות אנחנו דנים עם חומרות של פסח אנחנו שואלים האם המנהג של החסידים היה לקלף גם כשמבשלים לפני החג הוא אומר לי זה ברור למעלה מכל ספק שהמנהג היה לקלף גם כשעושים לפני פסח אז אם אתם שואלים מה המנהג שואלים אותי מותר ובותר אסור אני לא יכול להיכנס איתכם לפפל ועפול היה לקלף גם לפני כן
יש הרבה אנשים שלא יעשו כזה דבר בחיים אבל סוכר מרושה אתה רוצה כמעט בכל בית אם מותר סוכר מבושל למה זה שזה מה ההבדל זה
מה שאתה אסביר לך בדיוק מה ההבדל
שלא לדבר על א שמשתמשים בשמץ של בכלל מחמירים
גדולים אני אסביר לך בדיוק בדיוק מה הבעיה או מה החשש של הסוכר החשש היה אז מכיוון שהיו אורזים את הסוכר ביחד עם עם קמח אז באזורים של קמח ודרך אגב אני נכנסתי פעם למפעל שעושה שעושה ממתקים כשרים לפסח לא בהכשרים שלנו אבל והיה שמה אליי חמץ עם שקית ניילון מפרידה וליים של זה זה היה במבור בוא נגיד ככה זה היה במבה במבה כשרה לפסח זה ככה עכשיו השקית נקראה בדיוק שאני הגעתי זה היה המזל שלהם שהשקית נקרעה ואתה יכלת לראות איך עננים של אבק של קמח עוברים מכאן לכאן לראות את זה בעיניים בעיניים ת תיקח את הכובע שלך הכובע שחור תשים אותו במאפייה של פסח תשים אותו ככה תתלה אותו על הזה תבוא אחרי שעתיים
תראה איך הכובע נראה זה שקמח עף ומתעופף באוויר גם בחוץ אתה זה אתה לא יכול לשער את זה אז בתוך הסוכר היה חשש שמתערבב שמה איזה שהוא פירוש של קמח זה היו לוקחים את איזה סוכר או הופכים אותו למים מסננים אותו באופן כזה שכל הפעורים של הקמח אם הם ישנם הם ייצאו החוצה ואז הם לא חששו גם לחוזר ולאור מהסיבה הזאתי הם לא חשבו לחוזר ולא כי הם הוציאו אותו החוצה אבל כשאנחנו מדברים על בליעה שנבלעה בתוך קליפה זה כבר דבר אחר זה לא דבר שאתה יכול להוציא אותו הוא נבלע בתוך הנוזל נבלע בתוך הפרי אתה לא יכול לעשות אותו שום דבר עוד לא עוד מילה אחת רק בנוגע לאיך אומרים ל ישר דברים של קילופי לא קילופים אפשר הירקות היו כאלה שהחמירו בעגבניות מלפפונים כל מיני דברים כאלה בגלל שיש להם גרעינים קטנים בפנים הפוסקים דיברו שקטניות זה אותם דברים קטנים
שכשהם זורעים את הגרעין עצמו ומה שגודל גודל הגרעין זרעתי חיטה גרעין חיטה יצא לי חיטה זראתי שעועית יצא לי שעועית אבל ברגע שיצא לי מהגרעין דבר ועותר אותך דבר גדול תא הנור פוסקים שמבחינה הלכתית פשוטה זה לא הקטניות יש כאלה שהחמירו גם בזה אבל זה לא זה לא מה שאיך אומרים לא לא התקבל איך אומרים בציבור זה זה דבר שלא התקבל מישהו שרוצה אנחנו עברנו את הזמן מישהו רוצה שאלות
דברים קבוצות לפני הפסח נעבור את
כל המקום על כל המלצות לפני פסח כן עכשיו ברגע שיש לך מצות שנשברו ואתה רוצה שיהיו יהיו כשרות תשרוף אותם תהבהב אותם באופן הזה הם יהיו שלמות כן
יש מזל של הקליפה של קולפים את זה איתו לפני אין בעיה בקומ בחן
מה הבעיה הבעיה שיש משהו שנבלע נכון הסכין הדוך כדי סכין הוא לא הופך להיות בולע ברמה גבוהה לפי הכללים של ההלכה יהיה מספיק לנקות אותו היתר ואתה מוציא את מה שנבלע בו אז אין אם זה בעיה בכלל במים סקוט וזהו
קניתי
היו כאלה שהיו מייחדים לקילופים כלי בפני עצמו אה אני מסכים שאתה יכול או וזה אחרי שהבנו את הבעיה של קליפות אתם יכולים להביא לבד שלקחת את הפרי ולקלף אותו תחת ברז מים חמים איבדת את כל האפקט משום שאתה כאילו מבליע את מה שהיה בתוך הקליפה בתוך הפרי עוד משהו לקלל אותו אחרת הבישול שלו איבדת את הכל כל העניין זה להוריד את זה לפני הבישול הקילוף אחרי הבישול אולי הוא קל יותר אבל הוא לא פותר לך את הבעיה בכלל עכשיו בנוגע לזה אתה יכול מי שיכול לקלף את הגמבה וזה שיקלף אותה הפלפל שיקלף אבל לא לא אחרי בישול לא אחרי בישול כן טוב בסדר כן בבקשה בבקשה אתה איתנו
של הסכינים של 6
חוקים
אני טוב וזה מספיק כאילו שאני תורה גם אני אשטוף אותם לקבל את זה
תראה סכינים אם הם מבריקים יש עניין גם להגיד להגעיל אותם איך אתה מגעיל סכינים תיקח את הקומקום של פסח תמלא אותו מים תשים כמה טיפות של אמה ותרתיח זה עגלה אחרי עגלה תעשה טבילה זה לכתחילה ככה תעשה אולי יש פה גם כן שהמועצה עושה אבל זה אתה יכול לעשות בבית