ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

הרכבת חכמה וסכלות

תַּרְתִּי בְלִבִּי לִמְשׁוֹךְ בַּיַּיִן אֶת בְּשָׂרִי, וְלִבִּי נֹהֵג בַּחָכְמָה וְלֶאֱחֹז בְּסִכְלוּת, עַד אֲשֶׁר אֶרְאֶה אֵי זֶה טוֹב לִבְנֵי הָאָדָם אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמַיִם מִסְפַּר יְמֵי חַיֵּיהֶם 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ב פסוק ג 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אז אנחנו חוזרים שוב לקוהלת

הפסוק שעליו אנחנו רוצים לשוחח הוא

לא מתאים לומר שולי אבל הוא הפתיח אבל הנושא זה הנושא של הרכבה ומה שלמעלה מההרכבה

שלמה אומר ככה בפרק ב פסוק ג

תרתי בליבי למשוך ביין את בשרי

וליבי נוהג בחוכמה

ולאחוז בשכלות עד אשר אראה איזה טוב לבני אדם אשר יעשו תחת השמיים מספר ימי חייהם

המלך אומר אנירתי בליבי אני בודק מסתכל בוחן

איזה דרך היא נכונה האם לנהוג בחוכמה להיות אדם רציונאלי

או לאחוז בשכלות גם בדברים שאינם חוכמה

ואני אעשה את הבדיקה הזאת עד שאני אדע איזו דרך טובה לאדם הדרך ללכת אחרי החוכמה או הדרך ללכת אחרי השכלות

היה כבר בעבר ששלמה ניסה לבדוק מה טוב לאדם האם טוב לאדם להיות שכליתני לגמרי או שטוב לו להיות הולל ושמח איך להעביר את החיים פה בעולם בצורה הכי מוצלחת היה לו ספק

וכבר בפרק הראשון אנחנו חוזרים בפרק השני כבר בפרק הראשון שלמה המלך אמר

וייתנה ליבי לדעת חוכמה ודעת הוללות ושכלות ידעתי כי גם זה הוא רעיון רוח זאת אומרת היה לנו בפרק הקודם ששלמה אומר אני נתתי את ליבי לדעת בחוכמה לדעת בשכלות והגעתי בסוף למסקנה שזה ריאות רוח גם זה וגם זה

זאת אומרת זה לא האמת עכשיו הוא חוזר על עצמו עוד הפעם

חוזר עוד פעם כמעט על אותו רעיון תארתי בליבי למשוך ביין בשרי האם לשתות ולהשתכר ולהתהול זה זה היה מוצלח או לנהוג בחוכמה מה זה החזרה הזאתי מה הקפל הזה כבר אמרת שבדקת

האם הדרך של השמחה היא הדרך הנכונה או הדרך של הרצינות והשכל והחוכמה היא הנכונה למה אתה כופל וחוזר על הדברים שוב

התשובה היא ששתי הפסוקים הללו מדברים על שתי מצבים שונים בתחילה שלמה הלך ובדק האם ללכת רק בדרך של שכרות ויין והוללות

רק בדרך של מוחים שכל הבנה והשגה הוא עשה בדיקה על הדרך הזאת בפני עצמה והוא עשה בדיקה על הדרך הזאת בפני עצמה כאן הוא ניסה לשלב את שתי הדרכים ביחד זאת אומרת רצינות ביחד עם שמחה עוללות ביחד עם חוכמה לא שכל אחד מהם בפני עצמו אלא

כשהם מורכבות אחת מן השניה וזה בעצם הנושא שעליו אני רוצה לדבר בשיעור הזה

יש בספירות בקבלה יש ספירת החוכמה ספירת הבינה וספירת הדעת

אז החוכמה היא בחינה אחת היא צבע אחד והבינה זה צבע אחר הדת הוא שילוב של שניהם ביחד

אז בעצם

ההבדל בין פרק 1000 מה שעשה שלמה למה שהוא עושה בפרק בשאלה שהוא שואל תרתי בליבי זה שבפרק 1000 הוא בדק את החוכמה בפני עצמה היא מדרך טובה

או את הבינה שהבינה בקבלה נקראת יין ושתייה ושכרות האם זה הדרך הטובה

פה בפרק ב' הוא לא בודק את החוכמה בפני עצמה ואת הבינה בפני עצמה אלא הוא בודק את הדעת הוא בודק איך שהם משולבות אחת מן השניה

עכשיו אם הבנו עד עכשיו פה מתעוררת השאלה והיא שאלה ממש קשה כי אנחנו כבר מתארים לעצמנו שכיוון שכל ספר קוהלת כולו מסיים כל הזמן במילים שהכל אבל הבל ורואות רוח אבל ורואות רוח אז אנחנו מבינים מתארים לעצמנו שגם אחרי שהוא בודק

עכשיו את ההרכבות של שני הדברים ביחד גם את החוכמה מחד ועם השמחה מאידך והשילוב שלהם ביחד אז התוצאה תהיה איזה שהוא יגיד שזה הבל ורואות רוח גם כן ואם כן זה פליאה זאת אומרת זה לא מובן כאילו אנחנו אנחנו בדרך כלל יודעים קודם כל אני אדבר בשפה הפשוטה אחר כך נראה בשפה הקבלית אנחנו קודם כל יודעים

איך אומרים לכל אחד יש את האמת

יש יש הרבה יש בנו הרבה שקר אבל יש לנו נקודת אמת וכל אחד יש לו את הנקודה של האמת שלו לך תאסוף את האמת של כל אחד ואחד תגיע לאמת האמיתית האין אמת כאילו שהיא אחד במקום אחד לכל אחד יש

אחת שהיא אמיתית

אז לכאורה הדרך הזאת היא ששלמה מחליט שהוא הולך ותר אחרי החוכמה ומנסה להרכיב לשלב לבנות מכמה בחינות ביחד את האמת שלו לכאורה זה הדרך אמיתית זה דרך נכונה אז למה בסוף התוצאה שזה הבל ורואות רוח זה קודם כל במובן הפשוט במובן הקבלי הפנימי יש

מושג אנחנו נדבר היום על כמה מושגים

אז יש מושג שנקרא כשהדת נמנע הכתר לא נמנע ושהכתר נמנע הדעת לא נמנע

אנחנו יודעים שיש את 10 הספירות מתחילות בחוכמה ונגמרות במלכות לפני 10 הספירות מעליהם יש קטע הכתר הוא בעצם מהווה העילה

או ההשראה של הבורא ליצור את 10 הספירות שבה הוא אחר כך אחת אחרי השניה זה הכתר

עכשיו

כשאומרים אז הכתר זה מהווה אם אני רוצה לתת לו משל כמו אצלנו אצל הבני אדם מין רעיון ייעולי לדבר שאני הולך לעשות אחר כך בצורה הרבה הרבה יותר מפותחת וברמה שהוא נמצא אצלי בייעולי בפוטנציאל איך שקוראים את זה אז זה עדיין לגמרי לגמרי לגמרי לא ברור

ואחרי שאני מוריד את הדברים אז אני רק מגלה את האמת שלהם

והאמת מתגלה גם לי זאת אומרת אני אפילו לא תיארתי לעצמי איך שזה יראה מנסה לתאר דוגמה אדם שמחליט שהוא רוצה לבנות וילה

אז הרעיון להביא לה או ההרגשה שהוא רוצה להרגיש בוילה שלו איך שהוא יושב במרפסת ונושם אוויר צח ואחר כך הוא הולך ובונה תוכניות הכל בהתאם לאותה תחושה שהוא חש שהוא רצה לבנות את אותה וילה

בסוף הוא רואה את הוילין הזה הוילה שאני כל כך חלמתי עליה

לא חלם עליה עם כל הפרטים אבל התחושה שיש בה זה התחושה שהעירה בו אותה תחושה נקראת בשפה הקבלית זה הכתר בנפש

מן אור חופף מקיף שעדיין לא ירד לכל הפרטים אבל כל הפרטים נמצאים בו בפוטנציה בצורה מאוד מאוד עדינה

עכשיו אומרים לי אז אם עד עכשיו מובן מה שאמרתי מה זה הכתר אז אומרים לי ככה כשהכתר נמנע נמנע זה הכוונה שסופרים אותו בספירות אז הדעת לא נמנע ספירת הדעת לא נמנע וכשהד נמנית אז הכתר לא נמנע זאת אומרת יש מין יש מין חפיפה בין שתי הבחינות הללו כתר ודת

עכשיו אנחנו יודעים שאחרי הכתר בא החוכמה

ואחרי הבינה והדת היא הספירה השלישית אז מה זה שהכתר נמנע הדת לא נמנע

התמנה הכתר לא נמנע התשובה היא זה שיש משהו בדעת שאין בחוכמה יש משהו בדעת שאין בבינה ושזה כל כך עמוק שהוא בעצם הדבר היחיד שיכול לעורר

אם אתה נוגע בו הוא מעורר את הקטע אז עד כדי כך שהכתר אומר תשמע אם הוא נמצא פה אני לא צריך להיות פה

זה דוגמה לדבר

שוב כדי שהדברים לא יהיו רק מרחפים דוגמה לדבר אפשר לתת מאדם שהוא חכם גדול פרופסור מלומד

והוא עבר

בלימודים שלו העביר זאת אומרת הרבה תלמידים

והוא קלט במשך השנים מה זה נקרא תלמיד שיצא ממנו משהו ומה זה תלמיד שאליו דווקא יצא ממנו משהו זאת אומרת הוא הוא רואה שיש כאלה עם ראשים טובים ויש כאלה עם ראשים טובים-

אבל זה לא רק הראש הוא קולט על הבן אדם שהבן אדם הזה לפי אני רואה את הכוח הרצון שלו אני רואה את הנתונים שלו אני רואה את צורת החשיבה שלו ואני יודע שהוא ילך ויגדל

אז בא הפרופסור הזה ואומר

שאתם רואים את התלמיד או התלמידה הזאת אתם רואים אותו הוא פרופסור אבל הוא רחוק מלהיות פרופסור אבל הוא כבר מצביע עליו הוא פרופסור זה רק עניין של זמן אבל אם הוא ממשיך בכיוון הזה אז הוא מגיע רחוק אז זה לא רק על בני אדם ככה טכנאי במסח שומע את המנות הוא אומר לך עוד כמה זמן הוא נגמר הוא נגמר

הו זה במובן השלילי אבל גם במובן ההתפתחותי אדם שרואה עץ רואה את הגרעין רואה את הזה האם הוא מומחה לבוטניקה

הוא יכול להגיד לך העץ הזה אם לא יהיה אני יודע איזה סערה או משהו לא נורמלי אז הוא יגדל לאילן מוצלח

הבחינה הזו היא בחינת הדעת ביחס לבחינת הכתר שעליה אנחנו מדברים עכשיו הדת היא מיניאטורית זאת אומרת זה זה לא הכתר הכתר זה בחינה מאוד מאוד מאוד רוחנית מאוד מאוד גבוהה מאוד מאוד עליונה ושהיא כוללת בתוכה את כל הבריאה כולה ויכולות פנטסטיות

מה הדעת ספירה פרטנית

ביחס

לספירה הגבוהה של הכתם אבל אומרים לא יש משהו בדעת שיש בו אינסוף אין סוף זאת אומרת החוכמה היא לא אינסופית שאני מדבר על חוכמה זה רק חוכמה וכשאני מדבר על בינה אז זה רק בינה אבל כיוון שהדת משלבת את שתי הבחינות הללו ביחד יש פה גם חוכמה וגם בינה אז במידה מסויימת הדעת שואפת לאינסוף

למה מכיוון שהיא לוקחת שתי בחינות ובאחד השיעורים מהעבר אם אתם זוכרים

הבאתי שכשיש שתי בחינות שסותרות אחת את השניה אז כל אחת מפליקה פליק לשני ואז שתיהם כאילו נופלות ודרכן מבליח איזה שהוא אור שהוא למעלה משתניהם והאור הזה שהוא למעלה משתניהם הוא בחינת

אינסוף הוא אינסוף שעובר דרך משקפיים

של שתיים הוא לא יכול לעבור דרך משקפיים של אחד ככה זה הדוגמה שנתנו זה דוגמה של התמונה היא מכמה צבעים למה תמונה שהיא עם צבע אחד לא תופסת אותנו כל כך כמו תמונה עם כמה צבעים כי כל צבע נלחם על העיניים שלנו לשים את התשומת לב שלך בי הצבע השני גם רוצה שתשים את התשומת לב שלך בו אז כיוון ששניהם מושכים כאילו את העין

לראות וקיוון שהעין כיוון שהם נלחמים שהם נלחמים אז כל אחד בעצם מפיל בסוף את השני

ואז מאיר דרך שני הצבעים הללו צבע שהוא למעלה מהצבעים שהוא הרבה יותר יפה מאשר כל צבע שהוא בפני עצמו וזה מה שמשעשע אותנו כשאנחנו מסתכלים על על תמונה יפה מה מה מבחינה מדעית נותן לנו

לא מדעית זה לא המילה מבחינה פילוסופית מה נותן לנו

ההסתכלות על דבר יפה שאנחנו נהנים ממנו זה הכמה גוונים שיש שכל גוון מפיל את השני זה היסוד וזה העניין שקורה גם בספירת הדעת שיש היא כוללת בתוכה את החוכמה ואת הבינה ביחד אז כל אחד נלחם על השני וזה הסיבה שמבליח דרכה אין סוף

וזו הסיבה שכאשר הכתר

לא נמנע הדעת נמנע

וכשהד נמנה לא צריך את הכתר זה כמו שהפרופסור הזה הרופא הזה אומר אתם רואים את התלמיד שלי התלמיד הזה שאני לימדתי אותו הוא למד אצלי הוא כל כך מומחה זאת אומרת הוא לא פרופסור אבל הוא יגיע למסקנות שלי אתם לא צריכים שאני אבדוק את אני יודע את מה שאתם רוצים שאני אבדוק במעבדה ושאני

אגלה הוא יגיע לאותם תוצאות שאני מכיר אותו שהוא יגיע לתוצאות שלי זה יקח לו אולי עוד כמה ימים אני יותר מומחה

אבל הוא יגיע לתוצאות שלי אז זה מה שהכתר אומר אם הדת פה אני לא צריך להיות פה יסתדר הוא יגיע לתוצאות בלעדיי למה כי הכתר עניינו אינסוף והדת גם כן

עניינו אינסוף גם הדת הוא מגיע

בשורה התחתונה הוא מגיע לאינסוף טוב אז זה היה הכל הקדמה לחזק את השאלה שלנו מה קורה אצל שלמה פה בפרק שלנו בפסוק שלנו

שלמה החליט שהוא רוצה לבדוק הרכבה עד עכשיו הוא בדק דברים פשוטים עכשיו הוא רוצה לבדוק הרכבה הרכבה של החוכמה עם השמחה של הרצינות עם ההוללות של של היין ושל כל הבחינות שלכאורה הם רוצה לשלב ביניהם ביחד ולבדוק לפי מה שאנחנו למדנו עכשיו

כל הרכבה שהיא בעולם כל דבר שהוא מורכב מכמה

יש בו המון עוצמה יש בו המון אמת יש בו המון חוזק מכיוון שהוא לא בחר צבע אחד אלא דרכו עובר אין סוף אם דרכו עובר אין סוף אז מה קרה פה

ששלמה בסוף מסיים שהוא רואה את זה גם כן כאב ורואות רוח

שלמדנו את פרק 1000 והוא בדק את ההוללות לבד כשלמדנו את פרק 1000 והוא בדק את החוכמה לבד והוא סיים בסוף שזה אבן ורואות רוח אני מבין כי כל בחינה בפני עצמה היא לא מעוררת אינסוף ושלמה המלך שואף לאינסוף בקוהלת הוא רוצה להגיע לבחינה הכי אמיתית לשפיץ של הפירמידה של האמת האינסוף האמיתי אז הוא לא מוצא חן בעיניו כשהוא בבחינה אחת או בחוכמה או בבינה

אבל כאשר הוא בסוף מגיע לבחינה של הרכבת

בין שתי בחינות ביחד למה שם הוא נעצר זאת אומרת למה שמה הוא גם כן ממשיך הלאה עם אותו עם אותו יאוש מונוטוני של הכל אבן ורואות רוח מה מה קרה פה הרי פה באמת עובר האינסוף מה מה לא בסדר בזה

טוב אז זה זה שוב כמו כל דבר בקבלה וחסידות זה פתיח להבנת עניין עמוק הרבה יותר

הנושא שאני צריך להקדים בשביל לענות על השאלה הזאתי זה הנושא שנקרא ידיעת החיוב וידיעת השלילה יש לנו

בכל צורת בשיעורים הקודמים גם כן נגעתי בנושאים הללו אבל כאן זה בא בהקשר אחר ידיעת החיוב זה אם למשל

בוא נאמר היה איזה שהוא פשע

ואנחנו רוצים לדעת מי עשה את הפשע הזה ומצאתי עד ראייה או איזה מישהו שהסריט איזה מצלמה עמדה שמה ממול ורואים פשוט את הגנב רואים איכשהו מבצע את הגניבה אז בצורה ברורה אני יודע מי ומה מה זה ידיעת השלילה

זה שהמשטרה באה ועשתה איזשהו חקירה אולי תביעת אצבעות וכדומה והיא גילתה שהאדם שאני רק לצורך הדוגמה האדם שעשה את ביצע את הפשע הזה היו לו

ביד לא 5 אצבעות 6 אצבעות

והם יודעים גם באיזה יעד שזה היה ביד ימין

עכשיו מתחילים לבדוק בוא נניח שבמאגרים הרפואיים כתוב מי זה שנולד עם 6 אצבעות וגם כן יודעים מי אחר כך עשה ניתוח להוריד את האצבע ומי לא עושים בדיקה ומגלים בדיוק כמה אנשים עם 6 אצבעות פוטנציאליים

מתחילים לבדוק הראשון זקן בגיל 80 נראה לכם שהוא זה שעשה את זה זה היה איזה משהו בקומה שלישית

בחלונות זקן בגיל 80 לא של השני זה בכלל אישה גם כן לא נראה השלישי בודקים רואים שכבר 5 שנים הוא לא בארץ ועזב את הארץ נו והרביעי הוא ילד שנולד לפני שבוע אז גם לא שייך

בסוף נשאר חמישי שישי בודקים את שתיהם עוקבים אחריהם זה הוא זאת אומרת יש לפעמים שאני יכול להוכיח פשע

לא במובן חיובי אין לי אין לי וידאו

לא ראיתי שזה הוא עשה אבל באופן עקיף אני יכול לעשות את זה זה לא הוא ולא הוא ולא הוא ולא הוא אז זה חייב להיות אתה אז באים לאותו אחד ואת אומרים לו זה אתה בגלל שיודעים שזה הוא בצורה פוזיטיבית לא עושים על זה עקיף

זה נקרא ידיעת השלילה זה מושג ידיעת השלילה היא

קיימת אצלנו בצורת ההבנה שלנו בעיקר כשאנחנו מדברים על חקר האלוקות בעיקר שאנחנו מדברים על ידי הטבור בעיקר שאנחנו מדברים על קבלה בעיקר שאנחנו מדברים על אינסוף על ספירות כל הדברים

אף אחד לא ראה אותם אף פעם ואף אחד לא לא יכול להביא מהם תמונות והידיעות שלנו מהם בעיקר זה מכיוון שאנחנו יודעים שהקדוש ברוך הוא לא מוגבל והוא לא אנחנו יודעים מה הוא לא אבל מה הוא כן בדיוק אנחנו לא יודעים כי זה דבר לא נתפס

אז כיוון שזה ככה ככה הדברים יש לנו ידיעת חיוב יש לנו ידיעת שלילה

אני רוצה עכשיו בהתאם למה שדיברנו

יש לי

שתי סוגי שתי בחינות שתי בחינות יש לי את שלמה המלך של פרק 1000

שהוא רוצה לבדוק את החוכמה בפני עצמה ואת הבינה בפני עצמה ויש לי את שלמה של פרק ב שמשלב בין שתי בחינות ביחד אז עכשיו אני שואל אותכם שלמה של פרק 1000 ושלמה של פרק בית מי מהם הוא ידיעת החיוב

לפי מה שדיברתי עד עכשיו ומי מהם מידיעת השלילה לפי מה שדיברתי עד עכשיו

זאת אומרת נכון בפרק בפרק השני שלמה בעצם למה שהוא הוא מגיע הוא מנסה להגיע לאמת לא באופן חיובי את האופן החיובי הוא בדק בפרק הראשון בפרק השני הוא מנסה להגיע לאמת בדרך של בדרך עקיפה בדרך של שלילה

עכשיו ידיעת השלילה יש לה את העוצמות שלה אין שום ספק שיש לה חשיבות יש לה בוא נאמר ככה אם יש לי וידאו מי זה הגנב

ואם יש לי הוכחות של חוקרי משטרה שהצליחו באופן של ידיעת השלילה להכריח מזה הגנה מה יותר עמוק איפה זה צריכים יותר להשקיע שכל וחשיבה

דרך לסלילה כן בדרך כלל תמיד אנחנו צריכים יותר להפעיל את השכל ולהתיגע יותר אז שוב

זה מצד אחד השקעה יותר גדולה אבל נגעתם בנקודה נכונה זה לא אמת לא תמיד זה אמת

זאת אומרת יכול לבוא יכול להיווצר מצב שגם בסיפור שאני נתתי עם היד השלישית עם האצבע השישית של אותו פושע שעשה את את האירוע

יכול מאוד להיות שאנחנו

שזה לא הוא יש עוד איזה אחד שלא נמצא במחשבים וזה מסתנן מסידן אני לא יודע מאיפה והוא עם האצבע השישית עשה את זה והוא אתה לא יודע עליו בכלל אז לבוא ולהגיד שזה אמת מוחלטת זה לא אמת מוחלטת אבל יש פה יש פה אור גדול יש פה העמקה גדולה יש פה

יש פה השקעה גדולה כדי להגיע לאמת

כאן זה איזשהו צוהר להבנה מה החיסרון בדרך של ההרכבה

החיסרון של הדרך ההרכבה היא שכיוון שהיסודות שלה הם יסודות מוגבלים

אז אף על פי שהיא שואפת אל האינסוף אני אסביר כל מילה עוד מעט אף על פי שהיא שואפת אל האינסוף מכל מקום כיוון שהיסודות שלהם יסודות מוגבלים אז אי אפשר שהבן שלה שיוולד ממנה לא יהיה מוגבל אז אולי יש בו צבע מעניין יותר אבל זה צבע

זאת אומרת ככה הטענה המתבקשת היא כזו אם יש לי שני צבעים והם נלחמו על העין שלי ובגלל זה שתיהם נפלו ובגלל זה מבליח דרכם אור אין סוף

גם האור האינסוף הזה הוא לא אור אין סוף אמיתי

זה החידוש של פרק בית זה שלמה המלך לעומת פרק הראשון זה אין סוף נכון אבל זה לא אינסוף אמיתי אני אתן לזה המחשה זה עוד מושג יש בקבלה מושג שנקרא מקיף הקרוב ומושג שנקרא מקיף הרחוק

אז המחשה הגשמית לשתי הבחינות הללו זה הבגד מקיף הקרוב והבית מקיף הרחוק מה זה הפנימי זה האדם מה זה המקיף

הבגד מסובב אותו הבית מסובב אותו הבית מסובב אותו רחוק יותר והבגד מסובב אותו קרוב יותר עכשיו הקרוב זה קרוב מפני שהוא גם מגלה על האדם הזה משהו אתה מסתכל על הבגד

אז אתה מזהה את הגודל של הבן אדם

אם יש לי אם כבר לבשת בגד אז זה כלב גישוש גם יוכל להגיע לאותו אדם כי הוא תפס קלט ממנו את הריח שלו

וכדומה איך אומרים כי הבגד יעשה את האדם אתה יכול לזהות לפי הלבושים של הבן אדם מיהו מה הוא הטעם שלו

הבית זה קצת יותר מסובך הבית הוא רחוק מהאדם יותר אתה יכול לקחת בן אדם טיפש כולו ולשים אותו בתוך בית מפואר

אתה יכול לקחת בן אדם חכם מאוד ולשים אותו בתוך בית של חורבה אתה יכול לדעת לקחת אדם שמן מאוד ולשים אותו בבית קטנטן ואתה יכול לקחת אדם רזה מאוד לא ולשים אותו באיזה ארמון גדול

זאת אומרת הבית לא יגלה לך על הדם מתגורר בכלל זאת אומרת הוא רחוק יותר מאשר הבגד הבגד מגלה לי על האדם יותר מאשר הבית מגלה עליו אז זה איזה שתי הבחינות מקיף הקרוב מקיף הרחוק

עכשיו שתי הבחינות הללו של מקיף הרחוק ומקיף רחוק הקרוב והרחוק הם מקבילות

למה שדיברנו על ידיעת החיוב ידיעת השלילה כשאני יודע תאמרו אתם מה מה מה מה מותאם למה תפתחו את הקו

יש לי ידיעת חיוב ידיד שלי בצד ימין בצד שמאל יש לי מקיף קרוב מקיף רחוק אז איזה קו אני צריך למתוח

למי שייך למי

המקיף הקרוב יש לו שייכות ישירה

לידיעת החיוב נכון נכון ואילו מקיף הרחוק הוא יש לו שייכות ישירה לדרך החתחטים של המקיף הרחוק מקיף רחוק הוא קצת זה אז כמו שאנחנו מבינים במושגים מקיף קרוב מקיף רחוק המקיף הרחוק לא נותן לי את האמת על המתגורר כאן

כמה זמן היו צריכים עד שמצאו את ההוא שמה בן לאדן בבית הזה איפה שהוא גר שנים זה לא זה לא האמת שבסוף אם נתבונן סליחה נתבונן שניה בסוף איך גילו שאף פעם לא יוצא זבל מהבית הזה+ כל מיני דברים כאלה שבסוף הבית כן גילה על האדם שמתגורר פה שהוא חשוד

זה נקרא שהוא כן מקיף על הפנימי הוא כן שייך לפנימי והוא כן מגלה עליו משהו

אבל כמה זמן זה לקח עד שעשית על זה הרבה מאוד זמן

מה שאין כן מקיף הקרוב הוא מגלה את הדברים יותר יותר יותר יותר בצורה מוחשית ומהירה וזה נקרא ידיעת החיוב

אז שוב זה אבל מהמקיף הרחוק יש לו את החיסרון

הברור שהוא לא נותן דברים ברורים הוא לא נותן תמונות ברורות זה תמונות לוויין לא ברורות אז אנחנו בבעיה צריך לפענח אותם וגם אחרי הפיענוח לא תמיד הפירוש שלך הפרשנות שלך תהיה נכונה

וזה בדיוק מה שמפריע לשלמה בפרק השני הוא אומר תשמע

יש שמש

ויש שמיים

בקול קהלת האיזה ביטוי יותר שגור בקוהלת תחת השמש או תחת השמיים תחת השמש כל הזמן

שלמה חוזר על זה וחוזר על זה וחוזר על זה וחוזר על זה מה היתרון לאדם שכל המלווא אשר יעמוד תחת השמש

פה בפסוק הזה באופן יוצא מן הכלל הוא שינה את הלשון השגורה בפיו לתחת השמיים תראו הפסוק אומר

כן הפסוק אומר תרתי בליבי למשוך ביין את בשרי וליבי נוהג וכולי וכולי איזה טוב לבני האדם אשר יעשו תחת השמיים

למה לא תחת השמש כל הפסוקים הקודמים שהוא תחת השם יש הבדל בין שמש לשמיים

שמש זה יצירה מה שנקרא אלוקית ככה השם יצר אותה ומאז שת ימי בראשית ככה היא נעשתה

הסמל שלה כל אין דבר בבריאה שהוא לא מורכב מכמה וכמה יסודות אבל השמיים לפי חזל ההרכבה שלהם זה הרכבה כזאתי שמתבטאת בשם שלהם

שהמים אומרים חזל זה נוטריקון של שתי מילים אין אומן

הקדוש ברוך הוא לקח אש לקח מים ערבב אותם ומזה עשה את השמיים

מה זה שמש זה כמו יצירה אלוקית נקייה ללא התערבות ולא הרכבה כן כשאני לוקח למשל אש זה גם בריאה אלוקית שאני לוקח מים זה גם בריאה אלוקית אבל קודם כל נברא אש וקודם כל נברא מים ורק אחר כך לקחתי אותם וערבבתי אותם ועשיתי מהם שמיים אבל שמש לא הייתה ככה שמש נוצרה שמש

זה דומה להבדל בין מעשה האנוש לבין מעשה האלוקים השמש זה מעשה אלוקים שמיים זה סמל השמיים 10 אלוקים אבל זה סמל למעשה אנוש מה אנחנו עושים

לוקחים חומר כזה חומר כזה מערבבים אותם ביחד מנסים ליצור משהו שלישי יצירה חדשה מתכת חדשה גילינו מתכת חדשה גילינו שאם אתה מרכיב את זה ואת זה אז יוצא את זה וזה

גילינו שאם אתה מחליע את זה עם זה אז יוצא לחזן כזה או מין כזה או עניין כזה

זה סמל של שמיים לכן בפסוק הזה שזה פסוק הזה שאנחנו לומדים היום פרק בית

שלמה המלך משנה את הלשון השגורה הוא אומר אני רוצה לדעת איזה דרך נכונה תחת השמיים הוא לא אומר אני רוצה לדעת איזה דרך נכונה תחת השמש כי את הדרך הנכונה תחת השמש בדקתי כבר בפרק 1000

הפרק הזה אני רוצה לבדוק את השמאי עכשיו בתוך השמיים גופ העם יש לנו שתי סוגים בכלל של הרכבות שאנחנו רוצים להרכיב דבר עם דבר אנחנו יכולים לעשות את זה בשתי אופנים בקלות מה שנקרא בלשון של הקדמונים הרכבה שהיא שיכנית שיכנית מלשון שכן

שכנים והרכבה מזגית של מזיגה תערובת ותרכו

אני משתמש בעברית העתיקה הרכבת הרכבה

וקבעה מזגית זה ככה ככה בספרים הקודמים ככה קראו את זה אז ההרכבה השכלית זה כמו לקחת שעועית עם חומוס ואפונה וזה לשים אותם מעורבב בתוך צנצנת אז זה רק הם נמצאים אחד ליד השני בשכנות וההרכבה מזגית זה שאני לוקח פטל ושם במים ומערבב וזה התמזג איתו ביחד

עכשיו

השתי ההרכבות האלה אין ספק

היצירתיות ההפנמה של שתי בחינות שאני רוצה לערבב אותן נמצאת יותר בהרכבה המזגית מאשר בהרכבה השנית זאת אומרת בהרכבה מזגית החיבור בין שתי בחינות נעשה עוצמתי יותר והוא באמת לצפות ממנו שהוא יצור יצירה חדשה מה שאין כן בהרכבה השכנית שנמצאים רק אחד ליד השני אז אין איזה שהוא דבר פנימי שבאמת

גורם להם להיות מחוברים זה לזה

לפי זה עכשיו אנחנו רוצים להתבונן ששלמה

בפרק שלנו מנסה לעשות שילוב של כמה בחינות ביחד

היא שמבחינת ההוללות ויחד עם העצבות של מבחינת החוכמה עם השמחה באיזה אופן אני שואל אותכם כי אני רוצה לקבל תשובה באיזה אופן הוא מתכוון לעשות את זה באופן של ההרכבה שכנית או באופן של הרכבה מזגית לפי איך שלמד מזגית מה ההוכחה כי הוא שמיים כן כי בשמיים אנחנו לא יכולים להבדיל בין האש והמים נעשה פה ערבוב מוחלט אז הוא מנסה לעשות פה

שילוב מובהק וכל זה רק מהווה מה שנקרא אופציה רצינית לזה שיווצר פה משהו חדש אמיתי ואף וזה וזה החידוש של הפסוק שלנו שאחרי שהוא גמר את כל זה הוא מסיים שגם זבל ורוד רוח זאת אומרת עשיתי את ההרכבה הזאת יצרתי מה שנקרא זן חדש

כתוצאה מההרכבה שלי וזה לא זה זה עדיין לא זה ושוב אני חוזר

פני שהמקיף הרחוק וידיעת השלילה שתי הדברים האלה לא אומרים לי את האמת זאת אומרת הם עדיין שואפים לאינסוף אבל כיוון שהאבא שלהם הוא אבא מוגבל אז גם הם בסופו של דבר יהיו צבועים בצבע ההגבלה אז יש להם איזה חיסרון

שלמה המלך זאת אומרת הוא מבטא את התסכול ככה זה יוצא שגם כאשר השכל מבין שהוא לא מבין טוען שלמה שזה שהשכל מבין שהוא לא מבין זה צבע אבל הוא טוען שגם הידיעת השלילה באיזה שהוא מקום לא מבטאת את האמת וזה דבר שהוא

הוא עדיין מחפש מצאתי פסוק יש פסוק שאומר גם שמיים לא זכו בעיניו

זה מה שמתאים לשלומו בנושא הזה אפילו השמיים ההרכבה חדשה מה אתה רוצה יותר מזה

גם זה לא= לא מגיע לבחינה אמיתית אז אז מה כן

שלמה אז אני רומז לתשובה שלמה טוען שאתה חייב אתה חייב באיזה שהוא מקום להשתחרר

מיסודות מוגבלים

ואז ההרכבות שלך היו הרכבות אמיתיות אבל כל זמן שהיסודות שלך היו יסודות אפילו כמו אש ומים יסודות טהורים בכל זאת התוצאות שלך יהיו

תוצאות לא אמיתיות אני רוצה לתת לזה המחשה בתפילה בסדר של תפילת הבוקר בסידור תפילת שחרית ותפילת שחרית אנחנו מתחילים עם סיפור שיוכו של הקדוש ברוך הוא מה שנקרא נפלאות הבורא נפלאות הטבע ומה שמתחולל כאן בעולם זה נקרא פסוק הזימרה אחר כך אנחנו מתקדמים צעד אחד קדימה ומתחילים לדבר על המלאכים

איך אומרים תופסים הילוך שני על המלאכים ומטהרים שם את העבודה שלהם איך המלאכים עושים ככה ואיך הם נשארים ואיך הם אומרים ואיך זה ומתוך כל זה מה מצפים ממני להיכנס לאקסטזה רוחנית

של אהבת השם

אז עכשיו לפי מה שלמדנו היום זאת אומרת בראיון של ההרכבה והחיסרון שלה והעל הרכבה

מה נותן לי נותנת לי התבוננות בפסוקי לזמרה ההתבוננות

בעולם היפה וההתבוננות בפלא של הבריאה והקיום כל הכוס הקוסמוס המעניין הזה מה בסופו של דבר אתה תגיע אחרי כל ההתבונוס לאן תגיע

תגיע לאהבת השם שברא את כל זה נכון מצויין אבל כיוון וכשאתה מתבונן בעולם הזה אתה מתבונן זה ביחס לזה בעלי חיים ביחס לאדם הדומם הצומח הכל ביחסות של אחד לשני ועם כל זה שזה כל כך נפלא וכל כך אדיר המסקנה שלך לא תוכל להגיע

באמת לדבקות אמיתית באור אינסוף באמת

למה מכיוון שמי שהביא אותך להתבוננות הזאתי זה דברים שהם בעצם מוגבלים זה דברים גשמיים לא רוחניים אז כיוון שכך אתה בסופו של דבר נשארת למטה באיזה שהוא מקום

כלומר לכן זה נקרא פסק

ככל שהאדם אני מקדים ככל שהאדם מתקרב יותר לאלוקים

אז הוא נעשה יותר טוב

כי הטוב המוחלט בעולם זה אלוקים כאשר בן אדם מתבונן הרמבם כותב כשהאדם רוצה להגיע לאהבת השם יחס של האהבה זה יחס של קירבה אתה רוצה להתקרב לה השם תאהב אותו אז כשאתה רוצה לאהוב את השם אתה מתבונן בברורה ונפלאים ובפלאי הבריאה וכל

המדע של הטבע מדעי הטבע והם מביאים אותך להכרה

הבורא ברא את כל זה ובאיזה חוכמה הוא עשה את זה אתה באמת מתפעל ובאמת אוהב אותו טוען את תורת החסידות שבסופו של דבר מה יקרה אחרי זה אתה תהפוך להיות טוב אבל לא תהיה טוב תהיה לא רע אתם יודעים שיש הבדל בין לא רע לטוב פסוק רע זה שאתה מזמר את המידות מזמר כמו מזמרת הענפים בגינה אתה מזמר

המידות השליליות שיש לך בנפש כתוצאה ממה אתה מזמר אותם

כתוצאה מזה שהתקרבת קצת לאלוקים התקרבת לאלוקים נעשית קצת אדם יותר טוב בסדר אז נעשה אדם יותר טוב אבל אבל באיזה אופן נעשה אדם יותר טוב מכיוון שאתה התבוננת בבריאה והבריאה היא מוגבלת תשמיעות

אז גם הקירבה שלך והדבקות שלך

באינסוף תהיה מוגבלת אז כיוון שככה אתה רק הופך להיות אדם שמזמר עריצים אדם שהופך להיות

לא רע

אבל כאשר אנחנו עולים בשלב המתקדם של התפילה התבוננות במלאכים

מישהו ראה פעם מלאך

מישהו מישהו מישהו בעיניו חווה את הבחינה הזאתי של של קדושת עבודת המלאכים שהם רוחניים לגמרי

כן זה דבר מאוד רוחני וזה דבר שלא נתפס בעיניים אפילו אומר התורה תחת נדלה לי שזה לא נתפס בעיניים ובגלל שזה צריך להיות דמיון זה אמנם דמיון מודרך אבל זה דמיון פרוע שלך על עבודת המלאכים בהתאם למה שסיפרה לך התורה

אז בסופו של דבר זה ירומם את הנפש שלך ויביא אותה לידי אהבה להשם הרבה יותר גבוה

למה מכיוון שכשיסודות הם יסודות

אז התוצאה והתוצר שיבוא מהם הוא תוצר מגושם גם כן רוחני אבל רוחני מגושם אבל כשהיסוד הוא יסוד כזה שהוא יותר מופשט אז גם התוצאה שתצא ממנו יותר מופשט לבוא ולהגיד שקל להתבונן בעבודת המלאכים ולהגיע ממנה לאהבת השם זה בכלל לא קל

אבל זה כמו שאומרים בגלל שזו עבודה לא קלה גם התוצאה שאתה תרוויח ממנה

תהיה תוצאה ללא כל שיעור

וזה מה שרוצה מאיתנו שלמה

בקוהלת הזה הוא אומר הכל הבל כל דבר שהוא גשמי כל דבר שהיסוד שלו גשמי גם אם אני אשחק איתו בהרכבה ודרך ההרכבה אני ארצה להגיע לרוח

אז אני בכל זאת נשארתי למטה הכל אבל ורעות רוח אבל אם היסוד שלי יסוד רוחני אז אני אוכל להגיע דרכו באמת לבחינה הרבה יותר אמיתית הרבה יותר גבוהה

זה בעצם המסר שאותו הוא רוצה להעביר

עכשיו כהמשך לזה בהבנה ישירה לעניין אנחנו יודעים שמיד אחרי שאנחנו הגענו לאמרנו את מה שנקרא יוצר אור וסיפרנו על המלאכים אנחנו מגיעים לקריאת שמע

כשקוראים קריאת שמע המנהג הוא לכסות את היעד את העיני להגיד שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד כשהיד על העיניים זה המנהג

למה מכסים את העיניים

זהו כל דבר יש לו סיבה ביהדות בטח יש יש יש תשובה שהיא תשובה טובה אבל לשיעור שלנו יש תשובה נוספת אז אנחנו נתחיל נתחיל עם התשובה המקובלת

בשעה שאנחנו אומרים שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד אנחנו צריכים להתבונן בזה שבעצם בכל דבר בבריאה בשולחן בקיר בכל דבר שאנחנו רואים בעיניים כל דבר שנמצא בדומה בצומח וחי יש בתוכו משהו רוחני שמחייה אותו ובלי המשהו הרוחני הזה שמחייה אותו הוא לא יהיה קיים

אז ההסברה שאומרת למה מכסים את היד על העיניים הסברה יחסית פשטנית אומרת ככה

אתה צריך להתבונן שהכל מה אתה רואה פה אתה לא רואה פה אתה רואה קיר אתה לא רואה קיר זה לא קיר בעצם זה משהו רוחני שמחיות או רוחני אבל בעיניים מה אני רואה אני רואה גם שמיגה שמיגה שמיעה הכל גשמי את בעיניים אני רואה הכל מגושם אז העיניים יפריעו לי להתבונן בחשיבה שבעצם מתחת לגשמי עומד משהו רוחני חסר בבקשה את העיניים

ואז תוכל להתבונן בהתבוננות הזאתי והיא לא תפריע לך זה ההסבר המקובל אבל עכשיו שאנחנו לומדים בשיעור הזה אז

הרעיון הוא קצת אחרת יש ייחוד תהיה טעה ייחוד התטעה ויש ייחוד הילאה מה זה הפירוש יש שאני מתייחד עם הקדוש ברוך הוא אותו תוך התבוננות תחתונה

תוך התבוננות בעולם הזה הפיזי הגשמי ויש התייחדות עם הקדוש ברוך הוא תוך התבוננות רוחנית עילאית

בשמע ישראל כשאומרים שמע ישראל מה דורשים מהיהודי שיתבונן במה בזה שהקדוש ברוך הוא בייחוד העליון בייחוד היותר מופשט לא בייחוד כזה שבא כתוצאה מזה שאני רואה את נפלאות הטבע לכן בבקשה תכסה את העיניים על הטבע

אתה רוצה לסמל בזה משהו הרי אני יכול לעצור גם את העיניים למה שמים יד שמים יד

כי אני רוצה לבטות שבקריאת שמה עכשיו אנחנו לא עושים מחשבה שבה כתוצאה מהעולם

יש הרבה פעמים שאנחנו רואים איזה נס היה ניצלתי איזו השגחה פרטית וואו יש אלוקים זה נקרא יחוד הטעה אתה הגעת לאלוקים כתוצאה מאיזה שהם נסיבות שהיו פה למטה בעולם הזה הגשמי איזה שהם נסיבות גשמיות שהצילו אותך איזה נס גשמי שהיה לך כמעט שהיה קורה לך

השם הציל אותי זה טוב זה גבוה

נכון אבל זה לא נכון לקריאת שמע זה לא נכון לשמע ישראל שמע ישראל מבחינה הרבה יותר גבוהה

שבה היהודים מתיחד עם הקדוש ברוך הוא ברמה כזאת שאני מגיע אליך אומר לקדוש ברוך הוא אני מגיע אליך לא בגלל איזה שהם דברים גשמיים ההרכבה הגשמית של פרק 1000 של קוהלת אלא אני מגיע אליך דרך רוחנית שהיא לא מושתתת על יסודות גשמיים וכיוון שהיא לא מושתת על יסודות

כמו המהלכים שדיברנו קודם אז כיוון שהיא לא מושתת על יסודות גשמים אז לכן אני יכול

לנסוק למה שנקרא בקבלה ייחוד ההילה הייחוד העליון יותר במילים פשוטות אני יכול לתפוס את כמה ששייך האדם לתפוס לתפוס אלוקות במסגרות החשיבה האנושיות שהיא וזה איחוד התטה ואני יכול לתפוס ללקות במסגרות החשיבה

הרוחניות האלוקיות שמע ישראל נותן לנו לשנייה אחת את האפשרות להתחבר עם המסגרות האלוקיות כאילו איך האלוקות תופס את עצמו ולא איך שאני במסגרות החשיבה שלי תופסת אותם הבחינה הזאתי בחינה נכונה היא נכונה והיא ריאלית אבל כשאנחנו אנחנו אנחנו עולים בסולם

זאת אומרת זה כמו שאומרים זה כיתה 1000

יש כיתה בית

יש שלמה של קוהלת פרק 1000 ויש שלומו של קוהלת פרק בית זאת אומרת שלומו בפרק 1000 יתן לך תעודה של 100% שלמה של פרק בית יגיד כן אבל אפשר יותר זאת אומרת

הדרישה הדרישה היא להגיע קודם כל לפסקי דיזמרה שזה את מתארת את זה הטבע העולם מה שאני רואה פה בשטח ויש את הבחינה הגבוהה

מבחינה נכונה זו בחינה ריאלית ואמיתית וקדושה ואלוקית אבל יש אחריה בחינה נוספת כמו סולם שעולים לבחינה רוחנית יותר אז אנחנו שואפים זאת אומרת זה לא שזה לא נכון או שזה לא אמת

זה אמת אבל יש אמת מוחלטת יותר גבוהה יותר שמנסיקה את האדם לדרגים גבוהים יותר בהתאם לאהבה שלו להשם אז זה פשוט

רק להבין את להבין את הבחינות אנחנו עכשיו לא אוכלזים בבחינות כמו שהם

רק לומדים עליהם אז זה נכון יש איחוד הדא יש איחוד האלה יש את מה שאנחנו אומרים עד שמע ישראל שזה איחוד הטאשה ויש לנו את שמע ישראל שהוא איחוד האלה שהוא דרגה גבוהה יותר מה שחשוב לי שנבין וזה דבר אמיתי

נכון שכאשר היסודות של הדבר הם יסודות גשמיים כמה שאנחנו לא נעלה בהם העלייה שלנו תהיה בסופו של דבר באותו גובה של היסוד שהעלה אותנו

קודם כל צריכים לדעת שיש משהו רוחני

ואחרי שאנחנו מבינים שיש משהו רוחני

אנחנו צריכים להתעמק ולהבין

את היש מה יכל לברוא

יש לא משנה אם זה יש אם זה יש והש מי או יש רוחני אבל את יש מהכל לברוא יכל לברוא אותו רק אין סוף רק דבר שהוא אינסופי כי כל בריאה יש מאין צריכה כוח אינסופי אז זאת אומרת שאם אנחנו כאן היה איזה שהוא כוח אינסופי אמיתי שיצר אותנו והכוח האינסופי האמיתי הזה זה אלוקות

אז אם הוא ברא אותנו אז הוא חייב להיות שיש אם הוא האבא שלנו לא ראינו בן שאין בו את הגנים של האבא אז יש בנו את היסוד הזה של האלוקות של האינסוף מה שיש מה שיש בו משום שהוא ברא אותנו

אם אנחנו פה סימן שהוא ברא אותנו לא יכול להיות אחרת ואם הוא ברא אותנו אז מושתל בנוי נרצה או לא נרצה היסוד שלו מה שנקרא תביעות אצבעות שלו

אנחנו לא נוכל לברוח מזה טוב אז רק בקצירת העומר בסיום זה כל הרעיון הזה כל העניין הזה עומד

בראש השיטה של החסידות בכלל ושל חסידות חבד בפרט כל מה שאנחנו דיברנו הערב

לימוד התורה בכלל לימוד מה שנקרא לימוד הגמרא לימוד המשנה לימוד ההלכה

וגם וגם לימוד נפלאות הטבע ולהגיע דרך זה לאהבת השם זה הכל בחינה מסויימת

זה הכל רמה מסוימת החסידות כל כולה כל תורת החסידות כל מה שרצה הבעל שם טוב כל מה שרצה מגיד מזרי כל מה שרצה האדמור הזקן בטניה כל היסוד שלהם במילה אחת מה הוא רצה לפעול עלינו כבני אדם אם תבינו את זה אז אני אהיה מאושר זאת אומרת מבחינת העניין הוא רצה שאנשים יהיו מחוברים הם רצו כל אלה שאנשים יהיו מחוברים

קצת יותר לאיחוד האילנה

כל התורה בכלל עד תורת הקבלה ותורת החסידות מביאה אותנו לאיחוד התקנה משום שכל הזמן היא מדברת על יסודות

יסודות גשמים אלוקיים יסודות גשמיים חשובים יסודות גשמיים שמעלים אותנו נותנים לנו תובנות עמוקות בהמון המון שטחים רוחניים אבל אחרי הכל אנחנו נשארים יכולות לתת תורת החסידות טוענת שהאדם לפני שהוא נשלח פה למטה לעולם

הרבה יותר טוב ממה שהוא פה

חי השם אלוקים אשר למדתי לפניו כשעמדנו שהנשמות שלנו עמדו לפני הקדוש ברוך הוא לפני שהם ירדו לעולם הזה הם היו בשיא שלמות כמה שאנחנו לא נהיה טובים כשאנחנו פה למטה אנחנו עדיין לא טובים אנחנו לא מגיעים לשלמות שעמדנו שם אומרת תורת החזות

אם אני רוצה ליצור אנשים חדשים שהם טובים ברמה אחרת

אני צריכה לחבר אותם בדבק חזק יותר לאלוהים

ואני לא אצליח אף פעם לחבר אותם בדבק חזק

עם ההתבוננות שלהם בו תהיה רק

בבית שמאי אומרים כך או בית הלל אומרים כך מה זה לא אמת זה לא קדושה זה לא רוחני מה זאת אומרת אם אני לומד הלכה למשל בתורה איך צריך לשמור שבת אין שום ספק שזה קודש קודשים זה תורת השם זה תורה מסיני

אבל אני אף פעם באמצעות ההלכה הזאתי לא אצליח לחבר את האדם עם דבק חזק לאלוקים ברמה כזאתי שהוא יהיה יותר טוב ממ

זה יעשה אותו טוב אבל זה לא יעשה אותו

פרפקט כמו שהוא עמד שם כמו שהוא עמד שם עמד אלוקים מול העיניים שלו כל הזמן כדי שהוא יהיה טוב מאוד אלוקים צריך לעמוד פה למטה בעולם הזה הגשמי פה בכרמי יוצ צריך לעמוד לו מול העיניים כל הזמן

הוא יכול לעסוק בתורה הוא יכול לעסוק בנפלאות הטבע אבל זה תמיד יהיה ככה הטבע

אה ואלוקים ברא את זה היית מה היה פה אלוקים עשה את זה שמתם לב מה אני אומר

יש משהו מחשבה ראשונה מחשבה שניה וזה עשה אלוקים

אז הוא אומר תמיד תמיד הדבק שלך לקדוש ברוך הוא יהיה זה שדרך טרנספורמטור של משהו זה וזה אלוקים וזה עשה אלוקים וזה הוא יצר וזה הוא תכנן מצוין צלש לאלוקים אבל אתה לא התחברת איתו ממש רק שאתה לומד עליו באופן מופשט יותר יש סיכוי

יש סיכוי לאהבה זאת אומרת יש סיכוי

שהאדם בסוף יגיע לאהבה הפנימית יותר

יגיע לאהבה פנימית יותר דבוקה יותר אמיתית יותר מכיוון שהוא התחבר באינסוף הרוחני האופשה ולכן כל הזמן אצל החסידים במיוחד אזורז דרך הייתה החשיבות הזאתי של ההתבוננות לפני התפילה ובעניינים אלוקיים וכולי וכולי וכולי

כשאתה פותח את השולחן ערוך מה שכתוב בשולחן ערוך זה להתבונן בגדולת הבורא ובשפלות האדם זה ההכנה לתפילה אז מה זה גדולת הבורא

אני אלך לנועם הוא יגיד לי כמה המצאות ברפואה וזה השתגע מהעניין אני נהנה מהזה ואני אגיד שזה נשלוט הבורא זה גדולת הבורא מה הוא עשה פה בעולם איך גוף האדם אומר משהו נפלא זה נכון זה האמת

אז לפי השולחן ערוך אני יכול להישאר שם

תורת הפנימיות תורת הסוד רוצה כבר שהמשיח יבוא ורוצה כבר שאנחנו נהיה יותר דבוקים באלוקים ורוצה כבר להביא אותנו למצב הקדום והקסום הזה אז הוא אומר טוב אולי תתבונן בדברים קצת יותר מופשטים במילה אחת

תורת החסידות

ביחד עם שלמה המלך של קהלת

וביחד אם שמע ישראל

הסתלבו זרוע אחת עם השנייה ורוצים שהאדם כל היום יגיד שמע ישראל

זה בעצם בצורה סימבולית שכל היום הוא יהיה בתנועה הזאתי

זה המסר הזה של זה הרכבה

איחוד התטה על קוה מזגית איחוד התטה

הרכבה רוחנית איחוד ההילה וזה התפקיד שלנו זאת אומרת אנחנו בחרנו ללמוד את הספר

הכבד הזה זאת אומרת ספר קוהלת שהוא ספר של רציניים של זקנים של אנשים

שלא מתפשרים על משהו באמצע אז עד הסוף

אז זה עד הסוף של שלמה ב קוהלת עד הסוף זה שלא רק שתתבונן בזה ולא רק תתבונן אלא שתגיע לרמה כזאת של התבוננות יותר מופשטת שמעלה אותך לדרגים גבוהים יותר ודרך אגב

זה אגב שבאגב

שהייתי פעם איזה אדם לא יהודי שכתב

שהיהודים

הצליחו למסור את הנפש שלהם בתקופות הקדומות יותר מכל אומה ולשון על קידוש השני כיוון שאלוקים שלהם היה מופשט

אז זה רעיון גורי אבל הוא מסכם את מה שאנחנו כאשר היסוד שלך הוא יסוד

מוגבל אז השאיפות שלך גם מוגבלות ההישגים גם בהתאם כאשר היסוד שלך היסוד לא מוגבל זה שאיפות שלך לא מוגבלות ההישגים גם כן בהתאם אז זה נכון בכל דבר לא רק בחקר האלוקות אלא גם

גם בעבודת גמר שעושים בשביל אני יודע בשביל הדוקטורט בכל דבר זה נכון כאשר האדם מכניס את עצמו לתוך העניין במסגרות מוגבלות התוצאות יהיו בהתאם וכאשר הוא רואה את החשיבה שלו היא חשיבה יותר מופשטת בנושא אז התוצאות שלו יהיו הרבה מעבר

למסגרת הרגילה המוגבלת

אז

יש לפעמים שצריך להרכיב משקפיים המרכיב את המשקפיים אתה בעצם מצמצם את הכל לראות הכל חד וברור לפעמים כדאי להרחיב את האישונים לא את המשקפיים ואז אתה רואה יותר טוב

זאת אומרת אני מתכוון אתה רואה יותר טוב מהבחינה הזאתי שאתה

מסתכל אחרי האינסוף של הדברים ומגיע לעומקים ברובד אחר ברוב מה שנקרא במסגרות החשיבה האלוקיות ולא במסגרות החשיבה האנושיות

אני רמז על זה בשיעור הזה זאת אומרת הוא טוען שזה צריך להיות משהו רוחני ומופשט וכולי וכולי וכולי ולא תפוס בתוך

גשם מסוים ואז

יש באמת סיכוי

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא