תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
לפי הסדר של
הספר שאנחנו לומדים ספר קוהלת אז יש לנו היום פסוק שהוא רב הסתום בו על הגלוי
ואני חייב להגיד שזה האמת שהוא קשה פסוק הוא קשה וגם בהתאם לפסוק גם
הניתוח שלו הוא לא קל אני אשתדל לפי
סיעת דשמיא
החצי הראשון של הפסוק מדבר על השמש בהמשך לשבוע שעבר שדיברנו על השמש
הוא בא השמש וזרח השמש זה היה בשבוע שעבר החצי השני של הפסוק מדבר על הרוח
ושתי הבחינות הללו הם בהמשך למה שדיברנו בשבוע שעבר שייכות לאבא ולאמא לבעל ואישה אבל זה אנחנו נראה בהמשך הפסוק הוא הולך אל דרום וסובב אל צפון זה הולך על השמש שאחרי שהיא
יוצאת וזרה לך שמש עולה במזרח ושוקולד
למערב יש הבדל בין עונות השנה בין הקיץ והחורף בהטייה של הזווית שלה בהתאם למזג האוויר
ויש הולך אל הדרום יש יותר נטייה לדרום בהתחלה ואחר כך אל הצפון אנחנו יודעים שתחלת השנה זה יכול להיות
או בתשרי לפי דעה מסוימת או בניסן ולפי דעה מסויימת על כל פנים צד הדרום הוא הצד הראשוני שעליו מתייחסת התורה שהשמש פונה ואחר כך יש לצד הצפון
ההמשך של הפסוק סובב סובב הולך הרוח או עבר מהשמש לרוח הרוח סובבת וסובבת ואז סביבותיו שב הרוח
כאילו כמו סביבון אני מסתובבת סביב הציר של עצמה
טוב אז אנחנו נתייחס בשלב הראשון לחלק הראשון של הפסוק העניין של
הולך אל דרום וסובב אל צפון שזה הולך על השמש יש לנו דרום וצפון
גם בפשט כשבן אדם עומד עם הפנים למרכז זאת אומרת למזרח עשה דרום נמצא בימין שלו
וצד צפון לשמאל שלו על פי הקבלה בכלל דרום שייך לימין
וצפון שייך לשמאל התנך מתבטא בלשון מצפון תיפתח הרעה
שמאל תמיד זה ביטוי לגבורה קשה
להשפעה לא כל כך חיובית לא כל כך סדירה לא כל כך נורמלית
ימין זה תמיד ההשפעה של החסד והנתינה
ההבדל של ימין ושמאל אנחנו נמצאים עכשיו בפרשיות על אברהם ויצחק אז אברהם הוא איש של חסד נתינה יצחק כאדם שספון בביתו ושקוע בעשייה אישית פרטית נעלמת ונסתרת מהציבור הוא יהיה נחשב כגבורה אלם ואסתר לפני צורות ניהול שני צורות השפעה
צורה של
השפעה מה שנקרא חיובי
זאת אומרת השפעה שאני מקרין משהו חיובי ישנה השפעה אחרת שאני בעצם מרחיק את עצמי אני יוצר מין ואקום כזה ואז כולם מסתכלים עליי מפני שאני יוצר אצל האנשים מין מין תחושה של של סקרנות נקרא לזה ככה התחושה של הסקרנות היא בחינה של גבורה ושמאל
יש פה יש פה איזה השפעה אני משפיע משהו בזה שאני יוצר
דיסטנס הזה גורם לאנשים להתבטל אליי או ללמוד ממני או להביט וכולו אבל אין פה השפעה חיובית ישירה זה ההבדל ברמה העקרונית בין הצד צפון לצד דרום צד צפון זה השפעה מסוייגת בגלל שאני מסייג את עצמי אני מצליח להשפיע בצורה הזאת על הציבור שנמצא סביבי
ויש שאני לא מסייגת את עצמי אלא אני משפיע בצורה הכי
והצורה החיובית הזאתי גורמת משהו
הסדר הוא
שאיך שהזוהר מבטא את העניין הזה
שהכל
מתחיל מהדרום זאת אומרת הכול מתחיל מההשפעה מהנתינה
כלומר גם ההשפעה שאני משפיע באמצעות השתיקה וההסתייגות באיזשהו מקום באיזשהו מקום היא כפופה ובטלה ושייכת להשפעה החיובית שלי דוגמה פשוטה אדם יושב ושותק
מדברים מדברים מדברים כל מיני דברים והוא שותק אז תשימו לב שאם בן אדם יתמיד בשתיקה שלו פתאום כל תשומת הלב תופנה אליו אגב מה אתה אומר הוא בעצם הוא בעצם שתה כדי שיגידו לו מה אתה אומר
אולי הוא לא התכוון לזה אבל זה מה שקורה בשטח
יש אדם שאמר את דעתו יש בן אדם שלא אמר אותה אבל בגלל שהוא לא אמר אותה אז הוא מאלץ את הציבור לשאול אותו מה הוא אומר
אבל בוא נניח שהאדם הזה הוא תמיד שותק כלומר שהוא חלילה אילם או מאיזה שהיא סיבה אחרת אין לו מה להגיד
ויודעים את זה עליו
אז זה לא יעזור שהוא ישתוק השתיקה שלו לא תלמד שום דבר
זאת אומרת
קצת פילוסופיה אז מה קרה כאן
מתי אני אומר שהשתיקה מושכת ואקום אחריה כאשר היא מסתובבת סביב
הדיבור עקרוני זאת אומרת בעיקרון האדם הזה הוא מדבר עכשיו הוא שותק אז השתיקה שלו תמשוך משהו אבל אם בעיקרון האדם הזה לא מדבר אז השתיקה שלו לא תגיד כלום
זה בעצם הרעיון שאנחנו מדברים כעת על דרום וצפון אז הפסוק אומר הולך אל דרום וסובב אל צפון
הולך וסובב זה שני מושגים בקבלה
כשאברהם אבינו נצווה קום והתהלך בארץ לאורכה ולאורך בה כי לך אתננה
עקום והתהלך בארץ של אברהם זה פשוט ללכת עם הרגליים
ההליכה ברגליים יוצרת קניין אני רוכש את המקום בזה שהלכתי לאורך ולרוחב גם בפועל יש מושג שנקרא קניין חזקה אני מחזיק באדמה הזאת על ידי זה שאני הולך לרוך לאורך ולרוחב
אם אני אטוס מעל האדמה הזאת אני לא לא נקרא שקניתי אותה הקניין מתבצע כאשר בפועל הלכתי
זאת אומרת מה ההבדל בין הולך
הולך אל דרום וסובב אל צפון הסברנו שהדרום זה הימין והנתינה והצפון זה ההסתייגות והכיווץ והגבורה אז ביחס לגבורה וצמצום הפסוק אומר סובב ואילו בנוגע לנתינה הפסוק אומר הולך
מה זה אומר זה אומר
שהפנימיות קיימת פנימיות אמיתית קיימת בנתינה
זאת אומרת כשאתה מציב דבר
על השולחן תן דוגמא
זה מושג מופשט ואני הולך להגיד משהו שהוא מאוד מאוד מאוד גס זאת אומרת במובן לעומת הרעיון המופשט זה גס
יש לך מפלגה אני מדבר רעיונית אני לא מכוון את דעתי למישהו מסוים רואה משהו בראיון
יש לך מפלגה שיש לה מצע היא אומרת אני רוצה 1000 בית גימל דלת הי וו יש לך מפלגה
שהיא לא אומרת מה היא רוצה היא אומרת ככה מה שהיא רוצה אני נגדה עכשיו אם אתם
כולם פה מלומדים יודעים בהיסטוריה זה ככה עבד שהמפלגה שאמרה אני נגד
היא גרפה אחריה ההמונים במהירות לא נתפסת
אבל באותה מידה שהצליחה לגרוף אחרי ההמונים ככה היא התרסקה באותם באותם
אז הרעיון הזה יהיה לנו משל למה שהפסוק פה אומר הולך אל דרום
וסובב לצפון הדרום במשל כמובן כן אבל שלמה לא התכוון למפלגות אבל אנחנו משתמשים בזה לצורך המחשה של הפסוק הדרום זה המפלגה אדם לא משנה אבל שיש לו דבר חיובי שהוא מציע
אני חושב יש לי מצע יש לי דבר מסויים שאני חושב זה על זה הולך
העלייה שלך היא איטית באופן של הליכה
אבל כמו שאומרים לאט אבל בטוח
בצפון צפון זהה אני אין לי משהו שאני מציע אני פשוט מתנגד לכל הכיוון אני פשוט נגד כל זה אני פשוט לא מסכים עם זה
איך שהיו אומרים אצל חסידים יש חסידים ויש מתנגדים יש לכל דרום ומציג משהו המתנגד לא מציג משהו פשוט מה שאתה מתנגד למה שאתה ודרך אגב את השם הזה הם לקחו לעצמם זה מעניין
זה כל אחד עם הפנימיות שלו הוא בוחר את השם בלי לשים לב כאילו מה הוא אומר כן
העניין הזה של ההתנגדות הצפון הצפוניות דרך אגב היצררה בתנך הוא נקרא הצפוני
הצפוני ויש כאלה אנשים מגרים בצפון הצפוני אבל בתנך הוא נקרא צפוני היצר הרע מה זה היצר הרע שמה שאתה רוצה לעשות טוב הוא יגיד למה לך הוא מתנגד לכל דבר חיובי שאתה רוצה לעשות לך במקרה הצפוני כי זה היסטור טוב אז עכשיו מה בעצם אני רוצה לומר שמה שלמה רוצה לומר רוצה לומר שיש לי את יש לי את
דרום ויש לי את הצפון אז ביחס לדרום אני אשתמש במושג של הולך וביחס לצפון אני אשתמש בדוגמה של סובל סובב זה מקיף זה שטחי בלשון של הקבלה זה לא פנימי אין פה דבר פנימי בדוגמה של המפלגה זה מאוד מאוד ברור אין למה פנימי אז אין לה בסיס אין לה בסיס אז היא מתרסקת כמו שהיא עלתה
השאלה למה היא עלתה למה למה באמת העניין המפלגה
למה מדוע מפני שהאמת האמת היא
השאלה צריכה להיות זה תרתי דסתרי כאילו זה שני דברים שעומדים בניגוד למה היא הצליחה למשוך אחריה כל כך הרבה המונים בבת אחת אם אתה אומר שאין בה כלום אז איך היא הצליחה למשוך המונים ואם היא הצליחה למשוך המונים למה היא התרסקה
אז התשובה היא
יש משהו
ולאידך אם לחסד אין את הכוח הזה אין לו את הכוח המוגדר אז למה הוא שורד איך הוא שורד אז אני מסתמך על דברים שכבר שמעתם בשיעורים קודמים
אני מקווה שאתם זוכרים
האדם
שמציג מציב איזושהי
אידאה איזה שהוא רעיון איזה שהוא עניין חיובי באופן טבעי הוא לא מושך
הוא לא מושך דווקא חלל ככה שם ברא בעולם דווקא חלל יוצר ואקום שמושך ולמה משום שוואקום הוא נותן לך את התחושה של אין-סוף
זאת אומרת אם אני מסוגל לעמוד נגד פרופסור כזה גדול או כנגד שיטה כזו חשובה ולהגיד שטויות מה אתם מדברים זה לא נכון אז מה זה נראה לאנשים ששומעים אם הוא מסוגל אפילו לפרוך
זאת אומרת היו אומרים פעם ככה שאלו פעם חכם תגיד לי מי יותר גאון פלוני או פלוני
בוא תראה כדי שאני אוכל לשפוט כדי להחזיק כמו אוזניים כאלה אני צריך לעמוד מעל שניהם
אני לא בעד שנייה אז איך אני אוכל לשפוט סתם ככה זה נקודת מוסר השכל אנחנו מדברים על מה שאנחנו רוצים באיזה תחום שאתה אנחנו רוצים בלי שיהיה לנו שמץ של מידע על מה שאנחנו מדברים
כל הבעיה היא שלא בחרו בנו זה בעיה שולית עדיין לא גילו את הסוד הגדול
אבל בריאיון אנחנו היינו עושים את זה יותר טוב יש לנו גם כן ביקורת
והאמת היא שזה לא ככה האמת היא שזה שהאדם מסוגל לפי האמת זה היה צריך להיות ככה אם אדם מסוגל לבקר סימן שהוא מעל איזה שהוא דבר ואם הוא מסוגל לבקר זה כאילו פשוט שיש לו איזה שהוא מצע משלו
זאת אומרת הוא טוען שהאמת נמצאת בכיס שלו אלא שאתם לא עליתם עליה ומה שאתם אומרים לא נכון אבל הוא לא יכול להציג לכם את מה שהוא אומר לפני שהוא מוחק קודם כל את מה שקיים
לכן זה דמוי אינסוף זה אשליה בוא נשאל שאלה עכשיו מהפכה זה צפון או דרום זה צפון כאילו כי כאילו יש מישהו שמציע משהו יותר טוב ממה שהיה לכם עד עכשיו
יש ביטוי שאומר ככה יש ככה כתוב ככה לא ליס אני אסביר את עצמי לא ליסטור אם נישבי כניסה א דלא ליבנה בכניסתה החריטי אני רוצה לתרגם
אני יש פה בית כנסת
מחליטים שרוצים לעשות שיפוץ
אז חזל אומרים לנו אל תסתור את בית כנסת הקיים
תבנה אחר ואחר כך תסתור את הישן זאת אומרת הקדושה
היא תמיד אומרת קודם כל תיתן את המצע שלך
ואם הוא אמת ואם הוא מוצלח ואם הוא מוכיח את עצמו אז באופן טבעי בית הכנסת האחר יתבטל
אבל אם תסתור קודם את הקודם יש סיכוי גדול שחדש לא יבנה למה כי יש כל מיני בעיות וקשיים ובחיים שזה קורה קורה בשטח בסדר זה לא רק על בית כנסת נאמר נאמר על כל דבר
אל תהרוס לפני שאתה יודע בטוח וזה ככה בכל תחום אל תזרוק נייר יש לך נייר אתה לא בטוח לא תצטרך לו אף פעם מבחינה משפטית אל תזרוק אותו אולי תהיה צריך לו
וזה רעיון פשוט
אז איך זה קורה
שאנשים הולכים בכל זאת אחרי איזה שהוא דמוי דבר
אז אני אומר ההסבר היחיד שאני מסביר לפי מה שכתוב בקבלה זה בגלל שנותנים להם את הרגשת האינסוף
נכון יש אנשים שכבר היו באשליה הזאתי והם כבר יודעים שזה לא אמת ואז הם מעדיפים את הבסיס הקבוע והיציב והמוצק בסדר אז הבן אדם אבל אחרי הכל זה כבר הוא עבר את החוויה של הניפוץ אם הוא לא היה עובר אותו הוא גם היה הולך אחרי הצפון הזה הראשוני הזה כן אז זה
השלב הראשון בעבודה
נזכרתי בסיפור
שהרב לאו ישראל מאיר לאו הרב של תל אביב שהיה ממש בצעירותו היה אצל הרביבי ביחידות דיברו על כל מיני דברים בסוף היחידות הרבי אמר לו יש לי שאלה שמאוד מפריעה לי זה היה מעניין שהרבי בדרך כלל הוא כזה מסוייג לא שואל שאלות אישיות הוא אומר יש משהו שמפריע לי מכיוון שאני רואה שאתה מעורה טוב בציבוריות הישראלית אז אולי אתה תוכל לענות לי על השאלה
אני לא מבין את העם היושב בציון
אז הרבי אמר לו שבמשך קראתי הרבה ספרות משך כל הדורות תמיד היהודים היו מראשי המהפכנים בכל מקום הם עשו בלאגנים בכל מקום הם היו מתסיסים מהזה תמיד אני לא מבין יש מפלגה אחת יותר שאל יש מפלגה אחת שיושבת במדינה כבר הרבה זמן
ולא מצליחים להזיז אותה בא שהוא רצה שיזיזו אותה הוא פשוט פשוט הוא אומר אני לא מבין איפה התכונה היהודית
הזאת שלא מסתדר לי משהו אז אני צועק איפה זה אז הרב לאו בתור איך אומרים ניצול שואה ובן אדם רגשי כזה אז הוא ניסה לענות לרבי בסגנון רגשי אז הוא אמר שאני רוצה לספר לך ככה הוא אומר אני אספר לך מה אני חושב שזה היה מלחמת יום כיפור אחרי מלחמת יום כיפור והוא אומר שהתקשרו אליו
וביקשו ממנו לסדר איזה שהיא חופה באיזה אולם
שאל איפה הרב איפה פה איפה שם אמרו שהרב גויס וזה אין משהו כזה באמת החתונה הייתה מאוד דלה באנשים אחרי שהוא ערך את החופה ניגשה אליו איזה אישה עם מבוגרת אמרה לו שהיא רוצה לדבר איתו כמה רגעים בצד ואם מספרת לו שהיא ניצולת שואה והיא מספרת שהיה לה משפחה עוד קודם
וכולם הלכו והיא אזרה כוח כשהיא נתנה לארץ היא בנתה היא בנתה את עצמה מחדש
ואחרי הרבה הרבה קשיים בגלל כל מה שעשו הנאצים אלא קשה להביא ילדים ובסוף היא הצליחה להביא ילד אחד והילד הזה והוא היה בבת עיניה שלה ושל בעלה
ובאיזשהו שלב בעלה נפטר ונשארה אלמנה והמשיכה לגדל לו את הילד לבד ועכשיו את הילד הזה לקחו לצבא למלחמה והיא כבר כך וכך זמן לא שומעת אף מילה ולא יודעת מה לחשוב
אז אז הוא אומר לרבי אתה צריך להבין העם היושב בציון נמצא בסיפור של האישה הזאת זה האנשים הם עייפים ממה שהם עברו הם אין להם כוח לשום דבר הם רוצים קצת שקט בראש אז מה אתה רוצה שעכשיו הם ינסו ויקומו מהפכניות עניינים אין להם שקל
הוא מספר שלאורך כל הסיפור הוא סיפר לרב את הסיפור באריכות הרבי ישב ובכה כמו ילד
כאילו לתיאור הזה שהוא מתאר אבל בכל זאת השאלה היא שאלה זאת אומרת הוא ענה מהפן הרגשי בסדר היו יודעים שהיו ניצולי שואה והיו כאלה שלא היו ניצולי שואה וגם הם לא עשו מהפכות
היו כאלה שהיו צעירים עם רוח של צעירים היו כאלה עם רוח של מבוגרים יותר וגם הצעירים לא עשו מהפירות ופשטו את התשובה היא אם אפשר להציע על כל פנים
בהמשך למה שאנחנו לומדים עכשיו
כל פעם שבן אדם עסוק בבניה אז הוא עסוק בחסד ככל שאתה עסוק בחסד אתה- עסוק בחורבן בחורבן זה הפירוש בלבל משהו אחר אתה עסוק בחיבור לא בפירוק
יהודים בגלות גם כשהם השקיעו וגם כשהם עשו לא היה להם איזה שהוא אינטרס אישי איזשהו אידיאל מקודש שהם בונים פה את הארץ שלהם בארץ הקודש וכל זה לא היה להם
אז באופן טבעי הם היו יותר שייכים לצפון ולכן כל פעם שרק היה אפשר לעלות על האוטובוס לצפון הם עלו עליו תעשה בוא נעשה מהפכה למה לא שיהיה שמח קצת זה לא טוב נעשה משהו אחר אבל כשיהודים מגיע למקום שלו הטבעי שזה ארץ ישראל ואומרים שהוא צריך לבנות את ארץ ישראל אז באופן טבעי הופך להיות
מאדם ש של גבורה ושל ביטול ושל סילוק
עם של חסד ואז באופן טבעי מידת הגבורה קצת נעלמת אצלו
למה זה ככה מכיוון שהסוד שגם הגבורה יונקת מהחסד וזה מה שטוען לזוהר הזוהר שהוא על הפסוק הזה שהבאנו כאן טוען
שהיסוד להכל זה החסד וגם ההפסקה מהחסד היא עומדת חופפת על החסד משל אדם מספרים שהדיבור והשתיקה היו בויכוח הדיבור
הוא אמר שאני יותר חשוב ממך והשתיקה אמרה שהיא יותר חשובה וכל אחד הביא הוכחות לצד שלו
באיזשהו שלב הדיבור אמר לשתיקה שאני יותר חשוב כי הרי את כדי להוכיח שאת המעלות שלך צריכה לדבר
והשתיקה אמרה לדיבור שכתוב
מילה בסלע שתיקה בטריי אז אתה מקבל יותר שתיקה
אז הדיבור ענה לה וזה הנקודה שאני רוצה להדגיש הדיבור אמר לה נכון אבל אני יכול לדבר ולשתוק קיבלתי סלע עוד פעם אני אדבר עוד פעם אני אשתוק אני אקבל עוד סלע את כדי לקבל את השתיים שלך צריכה לשתוק להפסיק ברגע שתדברי פעם אחת אז כבר לא שאת רק אז לא מגיע לחסר
כלומר
גם השתיקה באיזה שהוא מקום
הצפון באיזה שהוא מקום הוא סובב את מי הוא סובב את אותו את אותו אידיאל שאמר הדאום הפנימי גם המנגד הוא בעצם כפוף לי מכיוון שאני הצבתי דבר שאני רוצה והמנגד הוא רק מנגד למה שאני אמרתי אז זה נכון שהוא מנגד לי אבל הוא מסתובב סביבי הוא מסתובב סביב משהו שאני העליתי
אז זה זה נקודת מוצא חשובה לנו לצורך הבנת העניין ההשפעה של הדרום על הצפון לא רק שההשפעה אלא ממנו הוא נולד המנגד נולד מתוך המחייב זה שהיא אז הרשע האמיתי היש האמיתי הוא החסד והיש הלא האמיתי זה אשליית הגבורה
אשליית הצפון למהות האלוקית בעצם היא נתינה השפעה של חסד זה בעצם
וגם הגבורה שלפעמים הוא צריך לעשות זה מין גבורה שבדרך אגב אני צריך לנקות פה משהו כדי להמשיך את המפעל אבל הגבורה היא אף פעם לא מטרה לכשעצמה הוא לא רואה בה איזשהו אידיאל
עכשיו אמרתי שאני אדבר מילה על השמאלי והימני אז
אנחנו רואים בצבעים אני לא יודע אם זה מדע מוכח אבל ככה ראיתי בכמה מאמרים שכותבים שהשמאלי כיוון שהוא מקבל יותר מהמוח של הדמיון ושל המוזיקה ושל הצבעים ושל לא מהמוח הריאלי אלא מהמוח ההומני
אז בגלל זה הוא סובל מיצירתיות יתר
היה אחד הציירים הכי גדולים היו שמאליים לא זוכר מי זה שאמר אומר תיקח דלי צבע תשפוך מה שיצא אני אראה לך שם ציורים
זאת אומרת זה מין דמיון כזה שהוא מעל מעל מעל הזה מה זה הדמיון הזה זה ה זה יכולת ניטור
ממה שאנשים חושבים בנורמה
סתם ככה כשחשבתי על זה חשבתי על הדוגמה של איינשטיין שהוא היה גם שמאלי אז אצלו זה בא לידי ביטוי כן חשבו כולם משהו אחד הוא עשה מן מהפכה שעד היום המהפכה הזאת זאת אומרת היכולת להפוך דברים
ממה זה נובע זה נובע מהצד השמאל ברוחניות זה נובע מצד השמאל
חזל אומרים לעולם תהיה שמאל דוכב ומין מקרבת
זאת אומרת שתמיד צריך להיות אנחנו מדברים על צפון ודרום תמיד צריך להיות אריטמוס של הדרום כי כך והצפון רק
חלש יותר הפחות-
אקטיבי
איפה זה בא לידי ביטוי אני רוצה לתת דוגמה
לעולם תהיה שמאל בדוכ ימין מקרב וכתוב כתוב בקבלה שזה נמצא גם ביחס להשפעה שאנחנו רוצים להשפיע מלמטה למעלה וגם ביחס להשפעה שאנחנו רוצים מלמעלה למטה כלומר זה ברור שכשהקדוש ברוך הוא רוצה להשפיע לנו ההשפעה עצמה היא יד ימין
היא דרום השפעה נתינה
אבל כדי שההשפעה לא תשטוף אותנו בצורה לא סבירה אז צריך להיות לה ויסות הוויסות זה הצפון
זה שמאל דוחה הימין מקרבת הימין מקרבתיה חזקה יותר השמאל דוחה דוחה את את השפע שאנחנו לא יכולים להכיל אותו
תורת הקבלה מחדשת שזה קיים גם ברובד הנמוך שלנו פה מלמטה אנחנו רוצים לבקש איזה שהוא בקשה מאלוקים כן
יש לנו אפשרות לבקש
אז אם אנחנו מסתכלים בתנך הרבה פעמים אנחנו רואים כזה דבר עם ישראל למשל יצאה למלחמה
והיה עמלקים שנלחמו בהם אלא שהעמלקים התחפשו לכנענים
בלבושים שלהם מה מה מה מאחורי הדברים הם ידעו את מה שאני הולך להגיד עכשיו הם יראו אותנו לבושים בלבוש כנעני אז הם התפללו להשם תן לנו לנצח את הכנענים אבל אנחנו לא כנענים אז התפילה שלהם לא תלך הם לא טעו
זה באמת ככה כאשר האדם עומד ומבקש פה מלמטה איזה שהוא דבר הוא רק מבקש אז אם לא מבקש מאוד מאוד מדוייק
אז הוא מקבל את מה שהוא ביקש
אבל לא יותר מזה או האגדה שמביא הבן איש חי על אותו אדם שאמר היה איש סבל איש של קושי בחיים
מה אלוקים ביקש בחלום אלוקים אני רוצה מה אתה רוצה תקבל מה אתה רוצה כל דבר שהפה שלי יגע בו יהפוך להיות זהב
והוא לקח את הכד מים לשתות והוא נהנה לראות עכשיו זה רק מיד נוגע מייד נעשה זהב אבל גם המים הפכו להיות זהב בשעה שהוא גם הלחם הפך להיות זהב אז הוא הבין ששעותיו ספורות לפי הבקשה הזאת אז יש שתי אופציות פה יש אופציה שאם אני רוצה לקבל למשל איזה שהיא השפעה מהקדוש בכוונות רוצה שתהיה מדוייקת
פשוט מה אתה רוצה אתה רוצה בריאות למשל לך תעזור לאיזה חולה להשיג את התרופות שלו אלוקים ירפא אותך זה סוג אחד של אופן איך שהאדם פועל את הישועה לעצמו יש אופן אחר שהוא מתפלל לשם
אנחנו מוצאים שבתפילה זה תמיד יוצא לא מדויק גם שאתה מדוייק אתה לא מדוייק
למה למשל מספרים על חוניה מעגל חוני עומד בתוך עיגול אומר לאלוהים מה שאתה לא מוריד גשם אני לא יוצא מפה
הוא היה טיפוס כזה שאלוקים היה שומע לא בסדר התחיל לרדת גשם כזה וואי וואי וואי טוב לא לא לא לא זה גשם הורס את כל הטבועה לא לא לא כזה גשם התכוונתי אני רוצה גשם אחר התחיל לרדת זירזוף כזה שאתה יכול לעמוד כמו אדם יעמוד חצי יום במקלחת ולא ירגיש שהוא מתקלח
טוב
לא לזה התכוונתי בסוף אחרי שהוא מכוון כמו שאומרים את העמד אז הוא הגיע לגשם שהוא רצה אומר הו זה מה שקיבלתי זה דוגמה קלאסית לזה שהתפילה היא לא מכוונת זה לא במאה%
ואילו המעשה מדוייק זה המחשה אתה משתמש בכוח הדרום בכוח העשייה זאת אומרת מעשה של חסד שאתה רוצה להשפיע איזה שהוא דבר מה אני רוצה להעלות כמו שאומרים לעלות בקשה
יש לך שתי אופנים לעשות את הבקשה
לבקש כל בקשה זה ניסוח כל ניסוח הוא קשור עם המון המון גבורה כי אתה
כל המושג ניסוח זה אני משמיט מה שכן מה שלא אני מתנסח אני אני בוחר את המילים בורר אותם אז כיוון שאני עכשיו נמצא בעולם הברירה בעולם הצפון אז זה לא מדוייק זה לא ילך
טוב השנטי שאני נמצא בעולם החסד וההשפעה אז תמיד שאני אבצע
את המעשה שאותו בו אני רוצה מישהו אז בדיוק מה שאני צריך ירד ובדיוק מה עומד מאחורי זה היסוד שאמרנו קודם משום שיסוד ההשפעה בכל התחומים זה החסד וגם הגבורה משתלשלת ממנו אז מכיוון שזה יסוד ההוויה דרכו אפשר להעביר דברים בצורה הרבה יותר יעילה שפועלת בעולם הזה בצורה מוחשית
יש פעמים שאדם נמצא באיזה שהוא מבוך בחיים
והוא לא רואה בהיגיון שלו שום מוצא לצאת מהמבוך הזה
דבר כזה אומר הבעל שם טוב אז אל תתפלל
אל תתפלל אפילו על הדבר הזה למה הוא אומר את זה מכיוון שיש אתה אתה לא מה זה תתפלל תתפלל זה אתה מבקש איזשהו דבר שאתה מאמין שהוא יכול להתקיים לא עלינו אדם כרתו לו את הרגליים אז מה
הוא התפלל שיגדלו לו מחר בבוקר רגליים זה לא זה לא קרה עד היום זה מין משהו פונטז אתה רוצה שיקרה אז זה לא זה לא הולך
יש דברים שאדם עליהם לא צריך להתפלל לא שהתפילה שלו לא תעזור
בדרך כלל מה זה כשלא רואים את האופציה אז
אז תקום ותעשה אל תתפלל אבל תקום ותעשה מעין אותו דבר אתה צריך לישוע לדוגמה מה שאומרים הרבה פעמים וזה עזר
אישה שמנסה להראות כבר הרבה שנים ולא מצליחה אז לדוגמה מה אומרים לה לכי לאישה
שצריכה ללדת זה שהיא אין לה אמצעים ותעזרי לה לקנות את העגלה לתינוק שאמור להיוולד או איזה חבילת טיטולים או איזה איזה בגדים לילד שהולך להיוולד מה את עשית פה את עשית מעשה טוב שקשור עם ילד
ילד שצריך להיוולד אז בדיוק מה שאת תקבלי גם כן זאת אומרת את עשית את אותו עניין אז תקבלי את אותו עניין את עזרת למישהו בתחום הזה שקשה לו אז אלוקים יעזור לך בתחום הזה שקשה לך
רגע סליחה היא עשתה לה טיפולי פוריות היא עשתה לה לא היא עזרה לה בטיטולים אבל במעשה זה לא צריך להיות מדוייק זה צריך להיות מעין אותו עניין בתפילה זה צריך להיות לכן אם למשל אלוקים תעזור שיש לה בעיה מסוימת היא חושבת שיש לה בעיה מסוימת
לעניין זה אוקיי זו לא הבעיה שלה באמת זה לא ילך
זה לא התקבל כמו שאומרים הבקשה לא זה כמו אדם ששולח מייל ושולח ושוכח אות מסוימת תוסיף רמזים ונוכל זה לא יגיע אף פעם בצורה כזאתי התפילה זה ככה זה אדרס עם כתובת שאתה צריך לשלוח ואתה צריך שזה לקבל אבי ואם אתה לא עשית את זה מדוייק זה לא הולך
המעשה הוא לא כזה המעשה כיוון שהוא יונק מעשה זה חסד אתה עושה פעולה של חסד של נתינה כיוון שעשית פעולה של חסד ונתינה אז
וזה נהיה הרבה יותר רחבה היא לא עומדת איתך כמו שאומרים על הסטופר ועל הדיוק כללות העניין מובן מבין מה שכואב לך מבין מה שאתה צריך וזה זורם עם זה ככה
עוד לפני שאני עובר לחלק השני
שהיא חשובה מאוד הפסוק אמר קוד הזכיר קודם כל את הצפון את הזכיר קודם כל את הדרום הולך אל דרום וסובב אל צפון זאת אומרת יש לפעמים שאנחנו צריכים לעבוד על איזה שהוא דבר עם שתי בצורה מקבילה גם עם הדרום גם עם כוח הדרום וגם עם כוח הצפון
יש דברים שאנחנו צריכים גם לעשות מעשה וגם להתפלל יש דברים שאנחנו צריכים גם
מליצור איזה שהוא דבר של נתינה וגם דחייה של הלא טוב שני הדברים צריכים להיות פה גם חיזוק של הדברים החיוביים וגם החלשה של הדברים הלא טובים ופה אומרים לי זה כלל מאוד חשוב שגם לא התכוון שלמה המלך שתמיד החסד צריך להיות ראשון תמיד תמיד החסד צריך להיות ראשון במה דברים אמורים למשל כאשר אדם
צריך לתת ביקורת
אני לא יודע אם אתם נתקלתם עם אנשים כאלה אבל אני כן נתקלתי
שהם טוענים
שלומר ביקורת בצורה עדינה זה הכחשה של מידת האמת הכחשה בלשון גבינה כחושה לא רק בלשון הכחשה זה אתה מחליש את מידת האמת
האמת היא שהילד למשל עשה שיעורי בית באופן מחפיר התשובות שהוא כתב מראות שהוא לא למד כלום ושהוא ממש לא בסדר
ואתה פשוט צריך להגיד לו שהוא עצלן
שלא יודע עוד כל מיני מילות גנאי ולהגיד לו את האמת שלא יצא ממנו כלום וזה הוא וכשמסבירים לו שבאופן כזה אתה הורס ואתה לא בונה אז הוא אומר אז מה אז את פשוט
מחנכים לשקר הילד ילמד שהלא טוב שהוא עשה זה טוב יפה
אז יש פה איזושהי שהוא לא לוקח בחשבון כולם אומרים עד הפסוק הזה בוא נגיד ככה מה אומרים תשמע יש אימרה בכביש אל תהיה צודק תהיה חכם
תראה אתה תגיד אתה תגיד דברים לא טובים הילד התייאש לא יצא לך מזה כלום לא תרוויח כלום אז תגיד מחמאות בשקר כאילו כן תגיד מחמאות בשקר
ואחר כך תעטוף את זה טוב טוב את ההערות שלך והילד יקבל את זה ותוכל להתקדם הלאה זאת אומרת ת צריך להיות מאוד אומני כדי להשתכנע בשיטה אתה צריך להיות בן אדם כזה שהוא מוכן בוא בוא בוא לא נהיה חכמים בוא לא נהיה צודקים נהיה חכמים
כלומר המלך לא אומר ככה הוא טוען שמכיוון שהיסוד של הצפון הוא הדרום היסוד של הצפון הוא הדרום זאת אומרת היסוד של הגבורה ושל הביקורת ושל הצמצום ושל זה זה הדרום
אין דבר כזה שיש כאן צפון ולא היה פה דרום ושוב לפי אותו רעיון שדיברנו קודם אין שתיקה אם לא היה דיבור קודם יש אילם אם לא היה דיבור קודם אבל שתיקה זה בגלל שהוא היה פה דיבור קודם
אין צפון אם אין יחסי או דרום וזה כל הזמן כך זאת אומרת בכל השפעה של צפון הדרום צריך להיות ברקע ושוב לפי הקבלה זה תמיד ככה
הסובב הוא הצפון הוא המקיף מה הוא הפנימי הדרום
יש אדם ויש את המעיל שהוא לובש המעיל הוא מקיף אותו אבל תמיד המעיל מקיף את מי את האדם את התוכן את הפנימי אז המעיל הוא אומנם מקיף הוא מחוץ לאדם הוא לא אוכל את המעיל כמו אוכל פנימה הוא רק סובב אותו אבל הוא יחסי אליו
אני לא יכול לעשות לך מעיל כזה כזה שאין לו שום שייכות לגודל שלך המעיל הוא יחסי אליך כלומר שתמיד
הצפון הסובב הוא יחסי להולך של הדרום תמיד הצפון הביקורת הגבורה עמוסר הכעס המילים הקשות
כל הדברים המגבילים כל ההערות וכל הביקורות
הם תמיד צריכים להיות יחסי יחסי
לדרום איפה זה בא לידי ביטוי ממש נפלא בהלכה יש אדם שעשה מעשה נפטר הוא רצח
אנחנו יודעים שבתורה על רצח יש עונש מוות אדם שרצח יש לו עונש מוות בתורה בתורה יש עונש מוות לרצח עכשיו בוא ניקח לדוגמה אדם שרצח עם הדים ועם התראה
וצריכים עכשיו לדון אותו צריכים לדון אותו 71 זקנים בסנהדרין אין היום אפשרות לעשות את זה זה רק בזמן שבית המקדש היה קיים היה אפשר לעשות את זה יש הלכה מאוד מעניינת
הם צריכים לשבת ולנסות לשפוט אותו אם כל השבעים ואחד הגיעו למסקנה שצריך להרוג אותו עם כולם הגיעו למסקנה שצריך להרוג אותו אז לא הורגים אותו
אז לא הורגים אותו
כי לא יכול להיות שלא
נמצא אפילו אחד לא יכול להיות שאתם דרום את מתכוונת
לא יכול להיות שיש פה רק לא ולא ולא אם יש פה כזה לא סימן שיש פה איזשהו שקר זה עומד מאחורי ההלכה הזאת זאת אומרת אם יש פה כאלה שאמרו שהוא חייב יש כאלה שאמרו שהוא זכאי והרוב אמר שהוא חייב אז הוא חייב
בסדר היו פה שתי דעות היה לגיטימי היה פה דיון אבל לכולם אמרו שהוא חייב ואף אחד לא אמר מילה של זכות
לא אכפת לי שיגידו מילה של זכות ואחר כך יפרחו אותה יבטלו אותה אבל אף אחד לא מצא לו אפילו פתח אחד של זכות
אז זה הציון בקבלה זה ממש ממש מסתדר כמו כפתור בפרח אם היה פה רק צפון אבל הוא לא היה יחסי לשום דרום אם העלה מישהו סברה לומר שכן לא אבל הוא לא מסכן הוא לא שלט בעצמו
ואז מישהו מביא 10 הוכחות שהוא כן שלט בעצמו אז אני בסדר היה פה דרום והקיפו אותו ודחקו אותו עם סברות צפוניות בסדר אבל אם זה לא היה אז זה זאת אומרת כאן אם זה לא היה סימן שהצפון הוא חרג ממגבלות הגוף המעיל יותר גדול ממידותיו אז מעיל יותר גדול ממידותיו אתה יודע אתה תלך איתו אתה תיתקל ותתגלגל אז לא עושים כלום
לא עושים כלום אז זה זה דוגמא איך שזה בא לידי ביטוי גם כן מעשי אז מה שהתחדש כאן לפי הרעיון הזה של שלמה שהמחמאה שאתה אומר לילד לפני שאתה נותן לו את ההערה הצפונית
זה לא שיטת הסנדוויץ' מחמאה באמצע התחלה מחמאה בסוף ובאמצע
כל האמת שרצית להגיד זה לא נכון
אם אתה יש לך איזה שהוא מוסר או איזה שהיא הערה
ואין לך הערה בונה אתה עכשיו לא בונה אל ההורס אתה שקרן שאתה רוצה להעיר לילד בגלל
באמת אתה לא מחפש שום אמת אתה מחפש להוציא את הרגשות האמוציונליים הנדקעים שלך החוצה ולכן אתה עכשיו אומר את כל האמת על השולחן זה הבלוף הכי גדול שיכול להיות
אבל אם אתה מצאת דרום קודם והדרום הוא דרום אמיתי ויחסתי לדרום הזה אתה מרכיב את הצפון
אז הצפון שלך הוא אמיתי ואם לא מצאת דרום אז הצפון הוא לא מיר לא אמיתי זאת אומרת
ובאמת ככה הרבה פעמים היו היו תקופות שילדים היו מקבלים כל מיני הערות וכל מה שהיה חסר להם איזה שהיא תרופה שקצת תרגיע אותם אבל בעצם ילדים טובים והם חטפו מכות ושמעו עליהם סרגלים ומקלות וכל מיני דברים עד שגילו מה בעצם מפריע להם או ילד שכל הציונים שלו לא טובים עד שגילו שהוא לא רואה מרחוק את הלוח או כל מיני כאלה דברים אז
מאיפה זה נבע השבירה הזאת ששברו אותו
עד שגילו מאיפה זה נבע משום שאני הסתכלתי רק על הצפון אני לא ייחסתי אם כל פעם שהייתי רוצה להעיר הייתי מחפש דרום ומהדרום הזה לשלוף את הצפון אז ההסתכלות הייתה אחרת ההצלחה הייתה אחרת
בחדרים האמיתיים של פעם הרצועה הייתה תלויה על הקיר ואף פעם לא השתמשו בה והמצב הכי קשה היו המורה היה נותן מבט על עם הילד על נותן מבט על הרצועה וזה היה מספיק משום שהעונש נמצא ברקע אז זה הוא חוסם
אני רק רוצה לסגור לפני שאני ממשיך לסגור את הרעיון הזה שתמיד הימין צריכה להיות ראשונית משום שהיא המשפיעה על השמאל בעצם
הגמרא מספרת על חכמי הטונה חכמי יוון
שהביאו אותם במרמה הכניסו אותם לספינה והביאו אותם לאיזה שהוא מקום אחר בעורמה וכיוון שהם לא היו על אדמתם אז הם היו נראים שדופים כאלה ומיושים מבולבלים מהנסיעה העמידו אותם לפני המלך אז המלך שאל אלה חכמי את הטונה
הזמר כן הם נראים כמו איזה שהם אנשים כאלה חסרי מוטיבציה חסרי זה מי שהביא אותם זה היה אחד מהתנאים רבי יהושע בן חנן היה פיקח הוא לקום הכין בספינה עוד לפני
שנשאו מהטונה הוא הכין שק עם חול מהטונה אז הוא לקח את החול הזה הזה וזרק עליהם הם הריחו את ריח האדמה של איפה שהם גרים
בואו
ואז חזרו כמו שאמרו למעמדם
מה אני רוצה לשמוע הבאתי את הסיפור האדם יונק מהיסוד שלו יסוד שלו זה יכול להיות כל מיני וריאציות
זה מקום המגורים שלו החינוך שלו כן היסוד של כולנו זה הדרום היסוד של גם של גם גם האדם שהוא מלא חצא ביקורת והוא כל כולו צפוני מבקר המדינה כל כולו זה
הוא גם בעצם היסוד שלו הוא דור
כשאתה רוצה לתקן בן אדם לזרוק לו את העפר שלו את העפר של היסוד שלו לפני האף שלו אז יש סיכוי שהוא יריח אותו הוא יחזור לעצמו לשורשים שרוצים לתקן איזה שהוא דבר עומד ילד ליד הלוח ועושה תרגיל תרגיל ארוך מסובך מתמטיקה עם כמה וכמה שלבים כמה וכמה בסוף הוא יצא התוצאה
התוצאה לא לא לא מסתדר אז מה הפירוש שצריך לחזור לשורש
עוד הפעם+ הפעם לראות איפה איפה הטעות אין עדינים מתבררים אליו בשורשם שרוצים לתקן איזשהו אדם אתה לא יכול לתקן אותו עם יריות היריות זה לא השורש שלו העיריות זה הצפון זה החיצוניות שלו
השורש שלו הוא שורש של חסד אז תקן אותו זה רק עם שורש החסד זה הנקודה
והיה לי בעבר כמה פעמים שאנשים התבטאו בפני בלשון כזו
אני לא מסוגל למצוא נקודת זכות לילד הזה מפריע בשיעור והוא ככה ומה שלא עשינו לא עלייך אני אמרתי למורה הזה תשחרר את הילד הזה מהכיתה שלך אמרתי להורים לכו לבית ספר אחר
אם מנהל או מורה מסוגל להגיד משפט כזה
אין שום סיכוי שהילד הזה יצליח אי פעם במקום הזה גם אם הוא יהיה צדיק גדול אם אתה לא רואה בו נקודת דרום אין על מה לדבר חבל על הזמן
וגם זה צריך לדעת לפעמים לעשות לפעמים שההורים מתעקשים לא גם יהיה פה גם יתמודד וגם סותם לא הצלחתם ואף אחד בעולם לא הצליח אתם רוצים שהילד שלכם יצליח לא הולך ככה טוב אז עד עכשיו אנחנו דיברנו על החצי הראשון של הפסוק עכשיו על החצי השני על הרוח
העניין של של הרוח שנכנסת פה לפסוק אחרי שדיברנו על השמש הרוח סובבת סובב סובב הולך הרוח ואז סביבה ושבה הרוח
בקבלה כתוב שהשמש מבחינת חוכמה
הרוח מבחינת בינה
איפה זה בא לידי ביטוי ברוח מה זה בינה זה אדם שכבר מחבר דברים הוא לא הוא לא רגוע רק עם מה שהוא הבין במושכל ראשון בוא ניקח את השמש למה השמש חוכמה יש למדגוניות כזאתי חוזרת על עצמה יום אחרי יום ויש לה את הסיבוב השנתי הכל באותו צורה יש מה שנקרא
למדתי את הטקסט עכשיו אני יודע אותו
מה זה נקרא העמקה בטסט עכשיו אני מנסה להרכיד אותו בהתאם לדברים אחרים שלמדתי זה סותר
זה לא סותר זה מסתדר זה לא מסתדר זה דומה לזה זה כן דומה זה לא דומה באיזה עניין זה כן דומה באיזה עניין זה לא דומה זה לא מה כתוב בר מה כתוב אני כבר יודע המה כתוב זה השמש מונוטונים מה כתוב
מה זה הרוח הרוח לוקחת חול מפה מאיפה לשם לוקחת אבקנים זה מפעל לשם יוצרת יצירות חדשות
באמצעות זה הרוח זה עניין של רוח אז לכן זה דוגמה לחוכמה ובינה הבינה זה היכולת ככה
החיבור ההיקשים ממקומות אחרים זה הבינה החוכמה זה אור ישר הבינה היא כבר מפולפלת יותר מבין דבר מתוך דבר לא נאמר אבל אם כאן כתוב ככה וכאן כתוב בדרך ההוא כתוב ככה סימן משהו שלישי שכבר לא כתוב זה בינה
אז הרוח היא בינה והשמש היא חוכמה עכשיו איפה זה איפה זה בעולם שלנו החובה בבינה זה אבא ואמא
אבא במה שהוא נותן לוולד זה משהו סטטי טיפה האמא מפתחת את זה אז זה גם כן בתכונות הנפש של זה ככה
התכונות של האיש
במהות זה תכונות ישרות לא ישרות מבחינת יושר ולא רמאי אני מתכוון ישירות תכונות ישירות
ובדומה לשמש חד גוניות
וגם כן
מתגלות בצורה אין מה לגלות שם אין אין שם סוד כזה גדול
זה נקרא אור ישר זה נקרא אני אסביר בהמשך
אמא יש בה המון המון נפתולים בינה ככה וככה וככה וככה וככה זה לא אור ישר זה אור חוזר מה נותן אבא לולד הוא נותן דבר ישיר
אנחנו יודעים שלמשל חוכמה מוחים זה בהתאם למוחים של אבא הרוש בא מאבא לדוגמה
מה נותנת אמא אמא נותנת מה שנותן את הרוח אבא נותן מה שמש נותנת מה הרוח נותנת
קיבלת חוכמה בסדר
מה אתה עושה איתה
יש למשל זריזות ועצלות הזריזות ועצלות של הילד באה מאמא שלו מאבא שלו
אדם יכול להיות חכם מאוד ועצלן אדם יכול להיות עם שכל ממוצע ומטה אבל מאוד זריז
האמא שהיא הרוח שהיא הבינה שהיא מעבירה דברים ממקום למקום
היא זו שמחברת את הוולד עם העולם שחוצה לו לא רק בעשייה שלה את הוולד אלא גם בתכונות שהיא מעניקה לו
יכולת הדיבור של הילד יכולת התקשורת אומרים למשל הילד הזה הוא מופנם או הילד הזה הוא מאוד חברותי
היסוד של זה ברור שיש באיזה שהוא מקום השפעה על האבא על זה אבל היסוד של זה בא מהאמא
אבל כל דבר שקשור עם החיבור של האדם עם עצמו זה אבא שכל הבנה או יכולת ניתוח זה כל אדם יכול לשבת בבית ולעשות עם עצמו האמת היא שאף אישה לא מורכבת רק מאישה ואף איש לא מורכב רק מאיש אנחנו מדברים על המושג משפיע ומקבל ברמה העקרונית שלו ומכאן כל אדם ישליך בהתאם לתכונות הנפש שלו
אבל אין לנו ברירה אנחנו לא יכולים להציב מישהו על השולחן מתחיל לנתח אותו אני את היכולת לעשות את זה
אז אנחנו מדברים על דמויות כמו שהם בצורה טהורה לכן אני אומר חוכמהבינה אבא ואמא זה בהתאם למושגים המופשטים הקבליים זה לא שתבוא ותגיד כל אישה היא ככה וכל אישור ככה זה לא ממש ככה טהור זה מעורבב
אתה כל אחד מאיתנו יש לו שמש בתוכו ועקביות בתוכו ויש גם את הרוח והשערה אבל קודם כל אני אנסה לאזן את זה בהמשך גם כן אני אומר שוב לא צריך לא צריך
אני לא בא לתת פה איזה שהוא שיעור על על על הגברים ועל הנשים שהגברים מנוגה ונשים עם האדים אני לא יודע לא זה מה שאני אומר להגיד עכשיו אני בא להגיד איזה שהוא דבר אני מלמד תורה אבל בהתאם לזה התכונות קיימות באיזה שהוא מקום
העניין הזה שדיברתי עד עכשיו רוח זה תכונה של מהפכניות הרוח היא עושה מהפכות הרוח משנה דברים מן הקצה אל הקצה
האיש הוא לא משנה מן הקצה אל הקצה בעצם איפה זה בא לידי ביטוי בתורה
כתוב שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אימך אז יש פה ביטוי של חכמינו שמתחלק קודם כל לאבא נתנו מוסר
ולאמא נתנו תורה
לאבא אמרו שמע
ולאמא אמרו אל תיטוש
זאת אומרת ככה מוסר תשמע ואם נניח כבר הפנמת אותו אז כבר אין לך מה לשמוע אותו זה דבר שהוא נגמר אי פעם
משמר בני מוסר אביך
אבל תורת אימך זה דבר שהוא כל הזמן מתמשך זה דבר כל הזמן אל תתאוש כל החיים שלך אל תטוש מה היא תורת אימך איזה תורה יש לאימך
אז זה התורה שאנחנו מדברים עכשיו בחינת האמא מבחינת הרוח זה בחינת השינויים מבחינת המהפכניות מבחינת ההתקדמות מבחינת שזה קיים דווקא ברוח דווקא באמא זה קיים
אצל אבא זה לא כל כך קיים תן דוגמה
האבא בוא נגיד ככה שרוצים לחפש שידוך לבן או לבת
אז מה מחפשים בבחור
איך אומרים שם רוצים להגיד איך אומרים מה אתה מחפש לבת שלך בחור טוב
מה מה זה נקרא בחור טוב טוב תפרק את זה למילים פשוטות
איפה איפה זה בא לידי ביטוי בחור הטוב הזה ומה זה בא לידי ביטוי בלב שלו
הוא היא אמרה הוא יציב
היציבות שלו תעזור ליציבות הבית
מפרנס זה משהו שבינו הוא בין עצמו הוא מפרנס
אז אז זה יעזור לבית שיש מפרנס לבית מה עוד שהוא טוב
שמתם לב אף אחד ממכם לא יכל להגיד לי על השולחן מה זה הטוב הזה
בחור טוב מפרנס משהו גשמי לחלוטין אבל איפה הטף שלו מי אמר שהוא טוב מפרנס אני אמצא לך הרבה רובוטים שמפרנסים אז מה
ואיפה הטוב אז באמת זה לא סתם מה שאתם אומרים זה זה באמת הטוב של האיש הוא טוב פנימי הוא לא טוב למה לא מוציאים אותו בחוץ ומגישים אותו באמת אומרים שהאיש
הטוב שלו לא מתגלה עד שהוא לא מתחתן זה נמצא בו אבל זה לא מתגלה עד שלא מתחתן אז מה אתה רוצה שהוא ית לפני שהואתחתן
זה כמו זה מין מערכת פנימית נסתרת שקיימת בו שהולכת ומתגלת תוך כדי שהוא צריך לעשות מעשים מבחינת אחרי המעשים נמשכים הלבבות זה הסדר
טוב אתה הולך לחפש לבן שלך עכשיו בחורה מה אתה מחפש
מזה נקרא הטוב הזה הטוב
אצל אישה כשמדברים על טוב תמיד רוצים שהוא יבוא לפסים מעשיים אומרים שהיא בעלת מידות אומרים שיש לה לב טוב
מה הסיבה שזה ככה מפני שההשפעה
שלה על הילד המידות שלה יעברו לילד בצורה ישירה כי מה זה מידות בכלל מידות זה החצנה שלך החוצה
האיש גם מולו הכי חזק במידות טובות
אבל המידות שלו בפנים אז יכול להיות שהיסוד של הילד יהיה לו קצת יותר קשה בעבודה העצמית שלו בינו ובין עצמו אבל הוא יוכל להחצין החוצה לאנשים הנגן שפויה ונכונה אבל אם אצל אמא שלו זה לא קיים
אז הוא יונק ממנה בצורה ישירה את הבחינות האלה מבחינת הרוח שמחצינה את הדבר המדרש אומר אמר רבי יהושע בן חנניה הרוח הזה בשעה שהוא יוצא בעולם הקדוש ברוך הוא
מחשלו בארי ומשברו בגבעות ואומר לו תן דעתך שלא תזיק לבריאותי הרוח יש לו המון עוצמה אבל יכול להזיק וההזק שלו הזק אמיתי מסוכן מאוד אישה יכולה לחיות בבית עם איש מופנם
שלא מי יודע מה מחצין רגשות אבל אם הוא מפרנס והוא יציב כמו שהיא אמרה היא יכולה לשאת חיים כאלה אפילו שהם לא אידיאלים אבל היא יכולה לשאת אותם
אם יש אישה שיש לה פה של צפוני
כן כן זה הולך ביחד מהפכני רוח וצפוני הם ידידים אז לכן זה יכול לקרות דבר כזה במיוחד שמלכות אז הוא לא יכול לשאת את זה זה בלתי אפשרי אי אפשר את זה לשאת למה
משום שהיא במהות החצנת מידות במהות זה מה שדורשים ממנה במהות זה
זה זה המהות שלה ויותר גרוע ממה שהבעל ממה שהילדים אחר כך זאת אומרת הם יקבלו את הדברים האלה בתורשה גם כן לכן
ממנה הדרישה יותר זאת אומרת יש לה זכות גדולה משום שהיא מפרה את את העולם זאת אומרת יש משהו אצל ברוח שגורם לאיחוד העולם
כמו שהרוח מעיפה דברים מחברת את הימין את השמאל את הקדימה ותערוך אחורה את המדינות לנסוע לכאן והגיע לשם כי הרוח הזיזה אותה לשם הרוח במהות הרוחנית של המחברת בין דברים והחיבור הזה הוא חיבור חיובי הוא חיבור של התקללות
החיבור הזה הוא זה שנותן לאנשים את הכח הרוחני לנסות לצאת מעצמם
ולהיות משהו אחר להתקדם למשהו אחר לשאוף למשהו ולא להישאר סטטים במקום אחד זה חיובי אבל תמיד שיש דבר גדול הוא מקבל גם כן את
הניסיון שלו ביחד זאת אומרת חיובית יש לה ביחד איתה את ההמון המון שלילה שיש בה שצריך לדעת איך לנווט אותה באופן הנכון לכוון אותה באופן הנכון
אז כיוון שהרוח היא גורם מחבר והיא מסובבת היא צריכה איזה שהוא שיפוט נכון לחבר את הדברים הנכונים להגיד את המילים הנכונות ולא לגרום לאיזשהו פירוט כתוצאה מהורך כרוך באותו מידה שהרוח מחברת דברים היא יכולה להעיף דברים
בכמה מילים מאיפה אנשים מהבית גם כן זה שלילית שהיא צריכה מאוד מאוד איך אומרים להפנים את החשיבות של התפקיד שלה ולנצל אותו באופן הנכון
וכאן אנחנו שואלים את השאלה אנחנו עוזרים לשורש הפסוק
שואלים את השאלה הפשוטה הפסוק התחיל עם השמש הצפון הדרום כל זה יחסיות של השמש וסיים עם הרוח אז מה פה חשוב הרוח או השמש התשובה היא הרוח
והשמש והרוח אחרי כל המעלות היא מסתובבת סביב היציבות איך שקראתם את זה או הקו שמציב השמש השמש מציבה איזה שהוא דבר והרוח מסובבת את אותו דבר שהשמש מציבה וזה לא באופן אחר זאת אומרת זה לא באופן כזה יש לפעמים שהשמש לא מציבה שום דבר ואז הרוח עושה פרצים כאילו אין לה שום אין לה שום קו
התכלית של האדם
בבית
איך הלשון של הפסוק הוא ככה ועל סביבותיו שב הרוח
אתה יכלת לחשוב שאם אנחנו מדברים על מהפכה הרוח עושה מהפכה והיא משנה בקיצור האיש הוא מסגרתי והאישה עושה מה שבא לה זה לא נכון זה ששלמה מסיים ועל סביבותיו שב הרוח התפקיד הנכון של הרוח זה שהוא לא הסתובב על איזה ציר שבא לו אלא הוא מסתובב על סביבותיו הוא מסתובב סביב אחוזתו ומצבודתו הבית שלו הילדים שלו המשפחה שלו הבעל
זה זה היסוד שמעניין אותו וביסוד הזה הוא משתדל לעשות את העבודה
הזאת שעליה מדובר
ולא באופן מה שנקרא רוח פרצים רוח שאין לה שום כיוון לא קדימה לא אחורה
אז שוב אני חוזר על הפסוק מהתחלה ומנסה לסכם את מה שדיברנו
הפסוק מתחיל
הולך דרום זה השמש מה למדנו הולכת דרום פירושו שאדם צריך תמיד להתחיל עם הימין עם הנתינה והימין והנתינה הזה מבחינת הולך זה ההערה הפנימית וסובבת צפון המקיף זה הצפון זה התחייה זה הביקורת הוא לא הפנימי
והיסוד הוא שגם המקיף הוא יונק את השורס שלו מההולך אל דרום מהעניין של
סובב סובב הולך הרוח ואז סביבותיו שב הרוח זה ההבדל בין האיש לבין האישה זאת אומרת האיש זה הולך לדרום וסובב בצפון זה בחינת השמש יש לו מין מסלול קבוע שאותו הוא צריך לעשות יש לו מין חד גוניות ברורה במה שהוא צריך לעשות הרוח זה דבר לא מוגדר הוא מנוסח האף לכאן ואף לשם והחוסר יציבות בולט בו אבל החוסר יציבות הזה מסייע לו לבנות את הקן המשפחתי שלו הכן הנפשי שלו
עם האנשים שאיתם הוא בא במגע שהוא מסוגל להזיז אותם מהשיגעון שלהם
הרבה דברים אמורים כאשר הוא סובב הולך סובב סביביו אבל ברגע שהוא סובב ללא שום ציר אז באמת הוא לא מצליח לשנות שום דבר זאת אומרת הוא מעיף חול מכאן לכאן אבל הוא לא מפרה שום דבר כאן כי הוא לא נפל על המקום הנכון כאשר הרוח מכוונת את הדברים שלו בהתאם לאיזה שהוא ציר אז הוא מצליח באופן של חוכמת נשים בנתה בעיטה כמו שהפסוק אומר הוא מצליח
להעביר לבית איזה שהוא מסר אמיתי מסר בונה מסר מפרה שבעצם נותן
כל יושבי הבית את הביטוי שחז"ל אמרו צדיקים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא החוסר מנוחה אדם יושב שלם וקבוע מקורקע והילד יושב שלו מקורקע והאמא היא זו שאל תיטוש תורת אימך איזה מה היא התורה שלה תתקדם הלאה תתקדם הלאה תתקדם הלאה תתקדם הלאה
האבא כשהוא מדבר הוא מדבר קצת יותר קשה
אז מכיוון שהוא מדבר קצת יותר קשה אי אפשר לסבול לשמוע אותו יותר מדי הוא קשיח מדי אז אי אפשר לשמוע אותו הרבה זמן כיוון שאי אפשר לשמוע אותו אז תשמע אז תשמיע ותשמע רק מצבים קריטיים קשים אבל במצבים אחרים יש תורת אימך שהיא מדברת בצורה קצת אצלה היסוד הדרומי משתלב ביחד עם היסוד הצפוני
ואז יש סיכוי שאם היא תעמוד בהתאם לקו שהשמש כלומר האבא מציב בבית אז יש סיכוי שההפריה של מה שהיא מפרה ומסתובבת עם הרוח ייתן פירות יותר טובים ממה שהיה קורה אילו רק היו משפיעים את המוסר של האב
אז זה בעצם הרעיון
וזה לעניות דעתי מה שרצה שלמה להגיד בפסוק הזה אבל זה רק קמצוץ זאת אומרת יש עוד
שיותר ממה שנאמר לא נאמר זה רק הרעיון