https://youtu.be/NcvaW60cwXU
תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו היום בקהלת בפרק ה פסוק ג
כאשר תדור נדר לאלוקים אל תאחר לשלמו כי אין חפץ בכסילים את אשר תידור שלם
אז אין חפץ בכסילים זה נשמע פה כמו פסקה שכאילו תקועה בפסוק ללא שייכות כי הוא מתחיל כאשר תנדור נדר לאלוקים אל תאחר לשלמו זה ההתחלה והסיום את אשר תדור שלם אז זה מובן וגילו הקטע באמצע כי אין חפץ בכסילים מה עניינו אני רוצה קודם כל לומר את הפירוש הפשוט שמקשר את את הפסקה הזאת לפסוק כולו מה שמביא המצודת דוד על התנך הוא אומר תשמע בן אדם צריך לתת צדקה בלי קשר לזה שהוא נדר או לא נדר
זה מין מצב שאדם היה בהתרגשות גדולה מאוד חשוב גרם לו איזשהו זעזוע פנימי וכתוצאה מזה הוא נדר ההיגיון אומר שאדם צריך לתת מעונו לא רק כאשר היה לו איזה משהו יוצא דופן אלא גם כשלא היה לו משהו יוצא דופן ואם הוא לא התנהג באופן הזה אז שמו כסיל זה הפירוש מה שנקרא פשוטו פשוטו פשוטו של מקרא שמסביר שהקדוש ברוך הוא לא אוהב את הכסילים לפי הפירוש הזה יוצא משהו מאוד מעניין כאשר תדו נדר לאלוקים אל תאחר לשלמו זה לא משהו חיובי כאילו ככה יוצא לפי
הפשוט מי אלה שנודרים הכסילים הם נודרים צדקה הכוונה הם נותרים צדקה למה הם צריכים לידה כי הם מרגישים שמשהו מיוחד קרה והוביל אותם לזה שהם מידרו אז כאילו אם לא יהיה לך איזה ריגושים אם לא יהיה לך משהו מיוחד אתה לא לא תדרו וזה לא וזה זה כסיל אבל בכל אופן הפסוק מסיים להם בסוף אבל אם כבר היית כסיל וכבר נדרת אז את אשר תדע שלם תשלם את מה שנדר בה זה הקטע הפשטני אבל גם בקטע הפשטני הזה יש לנו איזה שהוא מוסר חשוב שאנחנו יכולים ללמוד אני רוצה לומר לכם שיש
בין בני האדם אנשים כאלה שהשם חנן אותם בכישרון מה השעה הם מסוגלים לדעת מה השעה יש כאלה שמסוגלים לדעת מה השעה רק שיש לפניהם שעון ויש אנשים שמסוגלים לדעת מה השעה גם כשאין לפניהם שעון אבל היא ככה עניין זה שהאדם מסוגל לקלוט את מה שעומד לפניו את השעה שעומדת לפניו זה הפירוש
ה של אדם שיודע לקרוא מה השעה אבל ישנם אנשים כאלה יודעים לתכנן שעון הם יוצרים
מה הפירוש שאתה קורא מהשעה יש זמן יש מצב יש נתונים שעומדים לפניך אנשים שעומדים לפניך ואתה יודע לקרוא מה מסוגלים להכיל מה הם לא מסוגלים להכיל אתה מסוגל לקלוט את המצב הפנימי שלהם ולהתנהג בהתאם זה נקרא לקרוא מה השעה מה הזמן אומר לי לעשות עכשיו זה נקרא לקרוא מה השעה אבל יש בן אדם שבא פיו הוא לא נמשך אחרי השעה לא השעה היא זו שמנווטת אותו השעה זו הכוונה הזמן המיוחד העיתוי המיוחד המצב של הציבור שנמצא סביבו
התאריך לא זה קובע לו הוא יוצר שעון הוא מנווט את הזמן הוא מוביל את הזמן עכשיו ישנם כמה סוגים של מנהיגים יש מנהיגים שהם מובילים את העם ואומרים אתם אחרי כולכם אחרי ויש מנהיגים כאלה שהם פשוט מסתכלים אחורה ובודקים מה דעת הקהל מה הקהל עובד מה התקבל טוב מה לא התקבל טוב מנהיג שמסתכל מה התקבל טוב ומה לא התקבל טוב זה נקרא מנהיג שיודע לקרוא מה השעה מנהיג שמוביל את העם לאיזה שהיא רמה זה נקרא מנהיג שמסוגל לקבוע את השעה הוא יוצר שעה הוא יוצר שעון הוא יוצר צורת צורת חשיבה וכולם מתבטלים אליו באיזה שהוא מקום
לפי התורה הכל הוא סמל של אדם שנמשך בדעותיו לפי מה שקורה סביבו לא מדובר פה בטיפש זה יכול להיות אדם מאוד חכם אבל החוכמה שלו נגמרת בזה שהוא יודע לקרוא את המפה יש אדם שמחליט איך הוא משנה את מפת ההיסטוריה וזו רמה הרבה יותר גבוהה והוא החכם אז יש חכם ויש כסיל והחכם שעליו אנחנו לא מדברים בפסוק הזה הוא יוצר היסטוריה הצילו רק קורא מה דעת הקהל הוא הולך לפי דעת הקהל ולפי זה הוא הולך מה שלמה המלך אומר דבר מאוד מעניין
הייתי אומר שתשעים ותשע% מהאנשים שאנחנו מכירים הם הכהסילים לפי התיאוריה הזאתי כסיל שקורא את המפה ולפי זה הולך מכוון את עצמו לפי מה שהאנשים רוצים בא שלמה ואומר תדע לך ולאיך זה מתקשר למה שדיברנו עם הנדר היה לי מצב קשה נדרתי נדרתי צדקה לא היה לי מצב קשה נגמר נגמר המצב הקשה אני מתחיל להתלבט אם לשלם את הנדר שנדרתי או לא מה קרה לך פשוט מאוד בשעה שהייתי במצוקה הרגשתי מה צורך להתחזק במשהו אז נדרתי נדר כשהעבר הזמן אני כבר ירד לי הפוגה וירד לי המתח אז אני אז אני כבר לא לא לא נבהל
זה בדיוק ההבדל של האדם שהולך לפי השעה או האדם שיוצר את השעה עכשיו 99% מהאנשים לפי מה שלמדנו עכשיו הם כסילים של שלמה זאת אומרת ששלמה מחנה כסיל הם אנשים עם איי קיו מנופח מאוד זה לא קשור לשכל אבל הם נמשכים אחרי דעת הקהל היה פרופסור אחד בארצות הברית שהתקרב לחסידות נעשה חסיד פרופסור חנוכה הפרופסור הזה סיפר שבתחילת ההתקרבות שלו בשנות השישים היה פעם ביחידות אצל הרבי והרבי שיתף אותו במה שהוא זוכר באוניברסיטה כשהוא למד אז הוא נקט שם של עזרה של איזה שהוא מדען גדול
שהיה מומחה מאוד בתחום שלו הפיזיקה המתמטית והוא מסר את השיעור והוא אומר הקורס היה מחולק לשניים קורס מתחילים וקורס למתקדמים והיה פרופסור גדול מאוד בעל שם עולמי והוא מסע את הקורס למתחילים והיה פרופסור קטן יותר ופחות חכם שמסר את הקורס למתקדמים אז הרבי צחק ואמר לו שאני אף פעם לא הבנתי את זה כאילו למה פרופסור הגדול למתחילים והפרופסור הקטן למתקדמים הוא אמר אז הרבי אמר שהפרופסור הפרופסור החשוב המציאות הייתה זה שבהתחלה הקורס היה מלא ככל שהתקדמו יותר נפלו באמצע כל מיני אנשים שלא כל כך התאימו אז נמצא שבקורס השני היה מעט מאוד משתתפים
אז מכיוון שכך לפרופסור הגדול עם השם הגדול נתנו לו את הקורס היותר מלא אף על פי שמבחינת היכולות שלו הוא היה מתאים יותר לקורס המתקדם והיו מצליחים למצות אותו יותר אבל מבחינת השיווק וכדי לבוא להזמין יותר סטודנטים יגידו מי מוסר את מי מוסר את הסמסטר הראשון אז יגידו הפרופסור הזה יבואו יותר אנשים זה דוגמה למה שאנחנו מדברים שאתה הולך לפי אתה לא הולך לפי התוכן לפי העניין אתה לא יוצר את המודעות אני חושב שהפרופסור השני חשוב יותר לאלה שמתקדמים היא יכול להעניק להם יותר מה אכפת לי מה הוא יכול להעניק השאלה זה השם אנחנו שמים לאוניברסיטה איזה איזה איזה פרסומת תהיה טובה יותר
זה בדיוק הם חשש אנחנו אומרים יש לנו 99% מהציבור שהוא נמשך הרבה פעמים אחרי הכסילות הכסילות הזו ובה שלמה ונותן לנו איזה שהוא פתרון פתרון למתחילים על כל פנים בשלב הראשון תשמע אם אתה רוצה להשתחרר מזה אתה חייב להבין שכאשר כבר נד אתה אתה צריך להגיד אני הכסיל האדם הכסיל שכבר נדר והלך לפי המצב רוח תדע לך שאם אתה רוצה להשתחרר מזה תעמוד בבקשה בנדר שלך עד הסוף כי אם לא תעמוד בו אז אתה לגמרי כסיל אבל עם קרניים אתה משנה את הדעה שלך זה שאתה נדרת בשעת מצוקה
נו למה נדרת עכשיו מצוקה ולא לפני כן הרי היית צריך לדאוג גם לפני כן אבל זה שעכשיו אתה לא מקיים אז אתה אתה כבר ממש אתה ממש לפי מזג האוויר אין לך שום אחיזה אין לך שום הנחור ויציב אצלך הכל זז לפי תנועות חיצוניות המצב שלך קשה אז לכן אם אתה רוצה לצאת מהמצב הזה לפחות לפחות תעמוד בכל התוקף לתקן להחזיק באותו דבר שנדרת וזו תהיה המדרגה הראשונה שלך להתחיל לעלות סביב דברים אמיתיים בחיים סביב דברים שנקרא
נקבעו ואתה עומד בהם ולא לפי מזג אוויר חיצוני אז זה המסר הראשון לפי הפשטן המצודת דוד ששלמה בא ללמד אותנו נעבור למסר הרבה יותר עמוק שמי מי שנוגע בו ומי שמרחיב אותו זה רבי יעקב מליסה ר הבעל נתיבות המשפט אחד מהמפורסמים המשפטנים החכמים של השולחן ערוך הגדולים בענייני חושן משפט והוא יש לו גם פירוש של התנך והוא כותב שמדובר בתיאור שלו על אדם שהיה בשעת הצרה ונדר נדר להשם מפני שהיה לו איזשהו קושי מפני שהיה לו איזשהו צער והוא
נדר להשם בתנאי שאם יהיה לי טוב אז אני אשתחרר ובסופו של דבר לא היה לו טוב הנדר לא עזר והמצב לא השתנה אז הוא אומר שלמה קורא לך קורא לווקסין אם הוא לא מקיים את הנדר שלו וזה מעלה לנו מרים לנו גבה למה הוא נדר בכלל בכדי שיהיה לו דבר טוב והדבר הטוב לא יתממש אז למה הוא לא יכול לחזור בו אז כאן הוא אומר דבר מאוד מאוד מעניין
הוא מניח הנחה בעקבות שלמה שלא יכול להיות אולי בהמשך השיחה זה יהיה מובן למה אבל לא יכול להיות שהנדר לא יל יכול להיות שהוא לא הועיל במינון שאתה ציפית ובעוצמה שאתה קיווית כאן ועכשיו אבל באיזשהו מקום הוא כן מועיל או לרכך את הצרה אתה לא יכול להישאר מה היה יכול לקרות או שהצרה הזאתי תביא לאיזשהו צוהר זה חילוף אותיות בהמשך שאתה לא רואה את זה עכשיו אבל אתה תראה את זה בהמשך אבל אם אתה לא מוכן לקבל את את המציאות ואתה אומר לא היה= לי לדור כלל באיזה שהוא מקום אתה טיפש ואנחנו נראה את ההרחבה של הדברים בהמשך
אני רוצה רק לחדד לחדד את את הרעיון בזווית אולי קצת שונה אבל יש לזה קשר סיפרתי בעבר במלחמת 6 הימים שזו אגב המלחמה הראשונה ובינתיים האחרונה
שהיהודים כאן בארץ יצאו לתקוף לפני שנורתה לעברם היריעה הראשונה ובאמת ראו את הישועה הגדולה שבה כנראה שיש קשר בין הדברים אבל מלחמת 6 הימים ביקש הרבי שיעשו כמה שיותר ישתדלות להניח תפילין עם יהודים בכלל ועם החיילים בפרט והוא הביא את הפסוק וטרף זרוע אף קודג שכאשר אדם מניח תפילין אז כשהגוי אחר כך יראה אותו אז הוא יפחד ממנו יהיה יהיה לו ממנו יראה וראו כל המי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו מימק האלו תפילין שבראש ככה חזל אמרו המבצע התחיל והניחו תפילין כמה מאות אלפים של יהודים ואחרי זמן המלחמה נגמרה די מהר
מכיוון שהמבצע הזה לקח את כל העוצמות של החסידים+ יהודים נוספים שהשתתפו בזה אז הם שאלו את הרבי האם להמשיך המלחמה הסתיימה אז אולי לא במינון הגבוה שהיה עד עכשיו צריכים אז הרבי אמר שלפי מה שנמסר לא משמיים הקדוש ברוך הוא עשה ניסים כבר על חשבון על חשבון הנחות תפילין שצריכות להיות בעתיד הוא עשה ניסים מראש וכיוון שכך בשום אופן אסור להפסיק את המבצע של התפילין כי צריכים להחזיר את החוב נתתי לכם מקדמה מראש אז אני אומר כשם שזה נמצא וזה נמצא ברובד החיובי של ברובד החיובי יכול להיות שהקדוש ברוך הוא יודע שהאדם ימשיך ויתמיד באיזה שהוא דבר טוב דבר חיובי אז הוא נותן לו מפרעה מקדמה מראש
אז אותו דבר זה יכול לקרות חלילה בדבר שלילי יכול להיות שה עצם זה שהוא קיבל על עצמו נדר זה חוסך ממנו מונע ממנו כמה וכמה דברים שהוא לא יכול לשער מראש שהדברים האלה בעצם מצילים אותו והוא לא משער את זה הוא לא רואה את זה בהתחלה וכדאי שהאדם ייתן את הדעת על הנקודה הזאתי עד כאן זה רובד מסוים של כסילות כסילות זה לפי הפירוש הזה של הרבים יעקב לא היובר בו מליסה אז לפי זה הפירוש אני רואה מה שאני רואה בעיניים שלי ואני מודד רק מה שאני רואה בעיניים שלי ולפי מה שאני רואה כאן ועכשיו
זו האמת וכיוון שאני רואה שהעסק נגמר למשל המלחמה הסתיימה הכל בסדר אני כבר לא צריך להמשיך הלאה לטרוח ובאיזה שהיא רמה זה הסתכלות צרת אופקים שלא מאפשרת לאדם לראות את האמת כפי שהיא לפי הנוסחה הזאת היא בנפש האדם התנועה בנפש האדם של אדם שהוא פסיל ברמה הזאתי יש ביטוי שהרבה אנשים מתנהגים עם הביטוי הזה ברובד היומיומי שלהם שמישהו לא לצידי הוא נגדי
שאני רואה מישהו שלא מסכים עם כל מה שאני אומר ולא הולך איתי במאה% אז סימן שהוא נגדי ובשטח זה ממש לא נכון בשטח זה זה דעה שהיא דעה לא נכונה לפעמים אני יוצא אני רוצה להילחם נגד מישהו שהוא לא לגמרי איטי אבל הוא לא לגמרי איטי מסיבות שלו זאת אומרת יש לו כמה וכמה סיבות נוספות שאני לא לוקח אותם בחשבון אבל אני כבר מכה וכבר מישהו מבקר את מה שאני אומר ב-98% הוא מסכים עם כל מה שאני אומר ב-98% 2% הוא רק בעיטה משהו שלא מסתדר קח את זה בפרופורציות אם אתה לא לוקח את זה בפרופורציה בפרופורציות
אז אתה קונה לעצמך עוד שונא מי הוא השונא אתה שונא אותו ואם אתה שונא אותו כמה הם פנים אל פנים הוא שונא אותך זה גם כן מקביל אז יש כאן איזה שהיא הסתכלות עכשווית של כסיל הוא רואה את המציאות פשוטה ורדודה כמו שהיא לי נגד העיניים הכשיא לפי הפרשנות הזאתי זה אחד כזה שרואה את הדברים הוא רואה אותם אבל הוא רואה אותם דרך משקפיים מאוד מאוד צרות דרך משקפיים מאוד מאוד מסוימות עכשיו ההסתכלות הזאת לפי הקבלה
צורת הסתכלות כזאת היא בעצם המאפיינת את עולם התוהו אנחנו יודעים ולמדנו הרבה פעמים הזכרנו את המושגים יש עולם הטוב ויש עולם התיקון עולם התוהו זה כמו תוהו ובוהו שהיה שהיה חוסר ייחוד מה זה נקרא בלאגן למה כשאנחנו רואים חדר מבולגן ואנחנו רואים מה זה תוהו ובוהו פה למה אנחנו משתמשים בביטוי הזה מכיוון שבבלאגן אתה לא מבחין
באחידות בתור אין אחידות כל אחד נמצא בכל אחד זה כמו תזמורת שכל אחד מנגן בקצב משלו יש כאן משהו יש פה דברים החדר מלא אבל הוא מלא בבלאגן הוא מלא בדברים לא מסודרים מה זה נקרא סדר במובן הפילוסופי שאני רואה פה הרמוניה אני הכנתי למשל לקחת את כל השעונים שנמצאים למעלה ולפזר אותם בכל מיני מקומות כאן בחדר וזה לא היה יוצר איזה שהיא אחידה איזשהי איזשהי איזשהו סדר היינו מתבלבלים מה פה שעון שם
שעון לא רוצה להגיד לשון אבל כשאנחנו רואים אותם בצורה מסויימת אנחנו מבינים שרצו ליצור פה איזה שהוא מוזיאון של שעונים אז יש כאן איזה שהוא הבנה למה מה שרצית לעשות כאן אם היו שמים את ה את ה את הפאז הזה באני לא יודע אולי ב פתח של המקום לא יודע אם אנשים היו מבינים מה אבל אבל ששמים אותו פה אז מבינים שכשהמרצה צמח אז הוא יכול לקחת קצת דלק לשתות אבל אני אומר שברגע שהדברים הם לא מסודרים אין לך אחידות אין לך הבנה מה שקורה כאן סביב כאשר יש סדר אני רוצה רק רציתי רק להסביר ברמה הפילוסופית מה ההבדל בין תוה ובוהו לבין תיקון זה ההבדל תוהו זה הפירוש שיש פה הרבה דברים אבל דברים מבולגנים אני לא מוצא את נקודת הסדר שבה דברים אני לא מוצא את ההיגיון שבדברים ואילו בתיקון ישנם כאן דברים הדברים מסודרים אני יכול למצוא שיטתיות אני יכול לבנות מבנה מסודר למה זה נראה ככה ולא בצורה אחרת עכשיו מה שקורה לכסיל
האדם הזה שמסתכל על הדברים כמו שהם עכשיו תסכימו איתי הוא יכול היום לכעוס על מישהו למשל קחו את אחשוורוש שחכמינו קצת קצת מבקרים את הנהגתו אז הם מתבטאים עליו בסגנון כזה ארג את אשתו בשביל אוהו הוא הרג את ושתי בשביל אוהבו שזה היה ממוכן אמן והרג את אוהבו בשביל לשתוק הרג את אוהבור את אמן בשביל אשתו השנייה שזו אסתר אז מה מה רוצים חזל לבטא פה חוסר מתכונתיות אתה לא הולך אבל לכאורה אם אנחנו נסתכל רגע אחד אבל היה לו כן הגיון פה היא הכעיסה אותו שהיא לא באה כשהוא קרא לה וכאן אמן הכעיס אותו בזה שהוא רצה הוא קלט שהוא רוצה למלוך תחתיו הוא רוצה את הכתר על ראשו
אז מה אז מה הטענה שחכמנו כבלו על המן פה זה בגלל שהכעיסו אותו זה סיפור אחד פה זה בגלל שהכעיסו אותו סיפור אחר אבל התשובה היא שתמיד כל פעם שהוא בחן דברים הוא בחן לפי המצב כמו שהוא לפניו עכשיו הכעיסו אותי רך אני משתלח פה הכעיס אותי טרח אני משתלח מה הבעייתיות בזה מה לא טוב כל פעם שמכניסים אותי אני מגיב בהתאם זה בהמה כי בהמה השורז שלה מעולם הטוב איך יכול להיות שאתה כועס פעם אחת אתה כועס על אישתך בגלל האהוב שלך ופעם אחת אתה כועס על האהוב שלך בגלל אשתך אין פה מתכונתיות אין פה סדר הסדר היחיד הוא זה שאתה כעסת אז אתה יצאת מהכלים כי אתה כעסת אבל זה לא מתכוניות מה שנקרא אין אין איזה שהוא סדר פנימי עמוק בין הדברים וזו וזה ההבדל שבין תור לתיקון ולכן בקבלתה בקבלה
התיקון נקרא עולם הנקודות שעולם הניקודים זה מלשון ביטוי נקודות נקודות נקודות זה כמו שאני לוקח גולות ואני מפזר אותם לכל החדר הזה לכל הרוחות הם מתפזרות לכל לכל עבר נקודות נקודות אין פה שום הרמוניה ביניהם כל אחת הולכת לפינה שלה עולם התוהו זה זה עולם הניקודים זה חוסר הרמוניה ואילו כשאני מדבר על עולם התיקון אז קוראים לעולם האקודים אקוד אקוד עקידה זה כמו חיבור של יד ורגל שאתה שאתה קושר עוקד דבר אתה מחבר דבר עם דבר אז זה עולם התיקון עולם התיקון זה עולם שכן יש כאן איזה שהיא שיטתיות איזשהו חיבור וזה עכשיו מה
מה הנקודה הנקודה היא זה שפעם אתה כועס על זה אתה מתנהג כך או פעם אתה כועס על זה אתה מתנהג כך זה לא מתכונתי עולם התור הוא עולם הניקודים עולם התיקון עולם האקודים זה דוגמה אני לא מדייק עכשיו כעולם התיקון באמת נקרא בלשון אחר הוא נקרא עולם הברודים אבל אני לא רוצה עכשיו להרחיב במושגים שהם לא יקל עלינו את ההבנה אז אני אומר ברמה העקרונית הרמוניה נמצאת בעולם התיקון חוסר הרמוניה נמצא בעולם התוהו וזה עיקר ההבדל שביניהם עכשיו ברגע שהאדם מסתכל מה שהוא רואה הוא מגיב הוא רואה כל בן אדם רק מתוך מטר ואיך שהוא מתייחס אליי הוא לא מסתכל מה המניעים שלו ומה הסיבות שלו ומה העומק של בין המילים של מה שהוא הפליט לעברי
אז אם האדם הוא כזה זה פסיא זה לפי הנוסחה הזו זה כסיא מה זה נקרא אדם שהוא חכם אדם שהוא חכם זה אדם שרואה את הדברים באיזה שהיא רמה של עומק יותר גדול וזה בא שלמה לפי הנוסחה הזו ללמד אותנו תשמע אתה צריך להיות אדם שרואה את הדברים במכלול ולכן כשלא הולך לך דבר מסויימת אל תבוא ותשלול אותה מיד סימן שזה לא התפקיד סימן שזה לא מה שאני צריך לעשות סימן שזה לא ילך לי סימן סימן סימן אחד מהדברים שמאפיינים את המיסטיקה היהודית זה שאתה לא תאמין במה שנקרא
דרכי ההימורים היה לו כל מיני שיטות איך שהוא מחליט ההמורי זה סוג של עובדי עבודה זרה שהיו פה בארץ ישראל לפני שכבשו אותה היה להם כל מיני שיטות לקבוע האם ילך לי או לא ילך לי למשל אם למשל אדם היה בא לאכול סעודה פתאום נופלת לו הפרוסת לחם מהפה אז הוא היה מגיע למסקנה שזה כנראה לא האוכל שאני צריך לאכול אולי משהו לא טוב מהאוכל הזה הוא יוצא לדרך ופתאום צבי חוצה את הכביש כאילו כאילו רוצה להגיד לי שאני לא אלך היום לא אצא לדרך אז הוא חוזר חזרה הביתה וכל מיני כללים כאלה שאין בהם איזשהו היגיון אבל זה סימנים שהוא קובע לעצמו אז המיסטיקה היהודית אומרת אל תקבע את הסימנים האלה מפני שזה לא סימנים נכונים זה לא סימנים שהם מה שנקרא הגיוניים אין להם מתכוניות זה כיוון שאין להם מתכוניות זה פעם
זה פעם יהיה זה פעם בא לי להגיד ככה פעם אני מרגיש אחרת ומכיוון שככה שורס שלהם הוא שורס של תוהו הוא לא שורש של תיקון שורש התיקון הוא דבר שהוא יסודי דבר שהוא מתכונתי דבר שהוא הגיוני זה שורש התיקון אז כיוון שכך אל תתחבר לזה לכתחילה תתחבר לדברים שיש להם איזה שהיא מתכונת וזה וזה הנקודה שבה שלמה בעצם לומר כשאתה רואה למשל או שמתי כסף צדקה רציתי להצליח בבחינה לא הצלחתי אז אתה יכול להיות בטוח שהכסף הזה ששמת בצדקה דואג לך בבחינה אחרת בעוד 10 שנים בעוד 15 שנה שתצליח בגדול גם בלי שתלמד אתה לא בדיוק מבין למה זה ככה קרה גם אני לא מבין
אבל ישנם חשבונות נוספים מדוע הפעם הזו לא הצלחת פעם אחרת הצליח אבל שום דבר לא הלך לבטלה אם אתה ממהר לקבוע החלטה שכיוון שזה לא הלך לי אז אני צריך בעצם לא ש זה להפסיק זה לא= שום דבר זה לא עוזר אז טיפש זה מילה עדינה עליך ולכן השלמה שלמה קורא לזהו זה המסר שרצה להעביר שלמה בהתאם לפירוס של הרב מליסה מתקדם לביוב הרבה יותר עמוק
כתוב בגמרא שהדיבור של הקדוש ברוך הוא חשוב מעשה אנחנו יודעים שהקדוש ברוך הוא אמר יאיר עקיע אז נעשה רקייה וכשהוא אמר יהיה ארץ אז נעשתה ארץ והכל בדבר השם שמיים נעשו וברוח פיו כל צבעם הכל נברא בהתאם לדיבור זאת אומרת אצל לקדוש ברוך הוא הדיבור מחובר ביחד עם המעשה
עכשיו אני רוצה לקשר את זה למה שדיברנו כבר שני שיעורים קודמים על העוצמה של הדיבור שיש אצל האדם האדם האדם הרי נברא בצלם אלוקים בצלם אלוקה וכן כמו הקדוש ברוך הוא לכן הוא קיבל המון המון עוצמות בפה שלו אין לטוב ואין למוטב יש הרבה כוח בפה של האדם אז אצל האדם הדיבור יכול לבנות כמו שהוא יכול לבנות יכול מוות וחיים ביד הלשון הדיבור יכול לבנות איך הדיבור יכול להרוס זה זה עוצמה שיש לדיבור עכשיו האדם
אין לו יכולת לברוא יש מאין על כל פנים שבוע שעבר כבר אמרנו שיתושים הוא כן בורא יש מאין כמעט אבל אין לו אין לו אפשרות לברוא יש מאין בצורה מוחלטת אבל הפה שלו מסוגל ליצור בתוך היש יצירות חדשות בכוח של היש שקיים כאן הוא יוצר יצירות חדשות זו זוהי העוצמה שיש לאדם עכשיו אנחנו מתעמקים בתוך הדיבוש להב נוסף הבאה הגמרא במסכת בבא מציעא ואומרת ככה אמר רבי אלעזר צדיקים אומרים מעט ועושים הרבה
רשעים אומרים הרבה ואפילו מעט אינם עושים טוב זה כלל אנחנו עם הכלל הזה יכולים ללמוד הרבה הרבה דברים בחיים אז קודם כל בשלב הראשון האלוקים הדיבור שלו זה הולך עם מעשה ביחד האדם יש לו בדיבור המון עוצמות שיכולות להתחבר עם המעשה עכשיו מהו הצדיק הצדיק זה אחד כזה שמשתדל להיתדמות לבוא
אי אפשר להיות דומה לאלוקים שהוא אינסופי אבל אותם המידות שהקדוש ברוך הוא גילה לנו אנחנו משתדלים להידבק בדרכיו כמו שכתב כמו שכתוב והלכת בדרכיו אז משתדלים ללכת בדרכו של הקדוש ברוך אז מה עושה הצדיק הצדיק אומר תראה הקדוש ברוך הוא אמר יאיר הקיה אז נברא הקיה שזה בעצם משהו כזה נראה על כל פנים אינסופי כל האטמוספירה וכל מה שזה כולל זה משהו עצום וזה בשתי מילים שהוא אמר אז את הצדיק אומר אני רוצה להגיד מעט ולעשות הרבה למה משום שהדיבור הוא העוצמה הרוחנית של העשייה אם אני
שמרתי את העוצמה ולא ביתית אותה בעולם הרוח בלבד אז תהיה לה המון המון עוצמה בתוך הדיבור בתוך המעשה סליחה ואם אני אוציא כמו שאומרים את כל הרוח מהמפרשים באמצעות הדיבור העוצמה שתישאר לי למעשה תהיה מזערית עכשיו מה שקרה אצל הצדיק זה שהתוצאה היא זה של אומר מעט שומר המון המון עוצמות והוא עושה הרבה משום שהכוח הרוחני האינסופי שנתן הקדוש ברוך הוא בתוך הדיבור מנוכז אצלו לעולם העשייה ר לא הפוך הוא מדבר מדבר מדבר מדבר מדבר מדבר ואפילו מעט אינו עושה למה למה לא שמעט יעשה כן כדי שנגמר לו נגמר לו הדלק הוא לא יכול אין אין אין לו מה לעשות עם זה אם הוא לא יכול כבר בעל שלמה המלך והוא נותן לנו עצה כזאת הוא אומר אנחנו
אני רוצה לתת לכם עצה איך אתם מתחברים לעולם הצדיק יש לנו ביטוי של חזל צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים הצדיק גוזר גוזר בפה הקדוש ברוך הוא מקיים זה הקדוש ברוך הוא עושה את מה שהצדיק גזר למה צדיק גוזר בפה והקדוש ברוך הוא מקיים כיוון שהצדיק הזה השתדל הרבה מאוד פעמים לקיים את מה שהקדוש ברוך הוא ציווה זאת אומרת הצדיק הזה משתדל לשמור את הפה שלו מה שאני אומר אני עושה מה שאני אומר אני עושה אז פעם אחת פעם שניה פעם רביעית פעם חמישית קשה לו בהקדוש ברוך הוא אומר יאללה אני מעלה אותך אני עכשיו עוזר לך אם לעשות מה שאני אומר ואם אתה משתדל לעשות מוצא שפתייך תשמור שאתה מיד מחבר את הדיבור שלך עם המעשה ואתה בעצם דומה לי
מי זה אני לקדוש ברוך הוא כי אצל הקדוש ברוך הוא הדיבור והמעשה הם הולכים ביחד אז אם אצלך אתה האדם אתה משתדל לחבר את הדיבור ואת המעשה הלב והפה אחד ולא רק זה כי גם אם אתה למשל מבטיח למישהו משהו אחר כך אתה רואה שלא בדיוק התכוונת לזה ולא בדיוק אבל אתה אומר מוצא שפתך תשמור אמרתי מילה שלי זה מילה אז אפילו שזה לא כדאי לי ולא משתלם לי אבל אני עומד על המילה שלי על סוף לפעמים אתה מגיע לחנויות אתה יכול לראות מוכר הוא אומר לך מחיר פתאום התברר לו שהוא טעה אתה יודע מה אמרתי אמרתי זה זה הוצאתי מהפה שזה המחיר תעזוב זה המחיר יש כאלה שעושים את זה כמשחק אבל יש כאלה שעושים את זה באמת זאת אומרת יצא לא בטעות והוא עומד על המילה שלו זה גדולה עכשיו ברגע שהאדם מגיע לרמה הזאת שלמה והוא אומר אתה בעצם מ מחבר את עצמך עם האינסוף של הקדוש ברוך הוא אצל הקדוש ברוך הוא יש אונסוף בדיבור
גם אצלך יהיה אינסוף תהיה לך עוצמה במה שאתה אומר ולכן נדרת נדר אני חוזר חזרה לפסוק שלנו נדר הוצאת מהפה שלך משהו לא משנה הלך לא הלך כן מסתדר לזה הוצאת את זה מהפה שלך תשמור על זה עד הסוף תשמור על זה עד הסוף ופה אני נותן הסבר למה שאמרתי בפרק הקודם אם תשמור על זה עד הסוף תהיה לך סייעתא דשמיא שזה יבוא לביטוי באיזה שהוא מקום מי עושה שהנדר יגרום לאדם רווחים האדם בעצמו
אם האדם שומר על הנדר שהוא קבע זה עצמו מביא לו רווחים למה אתה חיברת את המילים שהוצאת עם המעשה אז אלוקים נמצא שם כי אלוקים זה דיבור ומעשה ביחד עם הדיבור שלך ולכן תדעו הדבר הכי חשוב שאתם צריכים לחנך את הילדים שלכם את החברים שלכם את החניכים שלכם הדבר הכי חשוב בחיים זה להיות אדם ישר להיות אדם שמשהו אומר הוא עושה הוא לא הוא לא מבטיח מה שהוא לא יכול לעשות ומה שהוא הבטיח שהוא יעשה הוא עושה את זה ב בכל התוקף בכל הכוח מכיוון שזה נקרא בן אדם אלוקי אדם שהוא כזה אתה יודע שאלוקים איתו זה לא משנה כעת אם הוא חובש כיפה זה משהו אחר זה לא קשור לזה ברגע שהוא אדם ישר אלוקים איתו ברגע שהוא בן אדם ששומר את הפה שלו ואת המעשה שלו הקדוש ברוך הוא אוהב אותו מחבב אותו מעניק לו ובעצם אומר לו אני חותם על הציקים שלך מכיוון שאתה משתדל לחתום על הציקים שלך אז במקרה שלך יהיה קשה
אני נותן לך מהאוצרי הטוב כדי שתצליח לעמוד במשימות שלך יש אימרה חכמים שאומרת ככה אם אתה רוצה לזכור אם אתה רוצה לזכור תעשה מיד ואז תזכור מה פירוש הזיכרון והשכחה הם דברים שלא תלויים באדם באמת
אם הקדוש ברוך הוא רוצה להפריח מהבנאדם מה שהוא יכול לשכוח את המשקפיים שלו על המצח והוא לא יודע איפה הם שכח האדם נתון לחסדיו של הקדוש ברוך הוא בכל מה שנוגע לזיכרון ולשיך עכשיו למה הוא יש ביטוי שאומר להם נואם בחסד עליון אדם שמדבר אומרים דבר טוב דבר נואם בחסד עליון יש לזה כמה פירושים אחד הפירושים זה שהוא לא שוכח מה שהוא רוצה להגיד לפעמים הוא עומד על הבמה והוא שוכח למה מכיוון שהזיכרון והשיכר זה לא דברים שנתונים לאדם אלא זה בחסדי שמיים חסד עליון
אם אתה רוצה לזכור תעשה מיד מה מה החיבור הזה של העשייה גורם למדת איזה שהוא דבר תיישם אותו מיד ברגע שתיישם אותו תזכור אותו חיברת את המלל ששמעת או שאמרת או שאמרו לך לא משנה חיברת את המלל עם העשייה אלוקים שם כיוון שאלוקים שם אין סוף שם אינסוף שם זה בעיה בשבילנו לתת לך לזכור את העניין קטן עליו למה למה אנשים שכותבים הרבה פעמים הם זוכרים יותר אני אומר בכלל אדם שיש לו איזה רעיון כותב אותו הוא זוכר גם אם הוא לא הסתכל בדף
הוא זוכר למה מכיוון שהוא חיבר את המחשבה עם מעשה את אותיות המחשבה שהם גם נחשבות כדיבור מסוים אם המעשה אלוקים נמצא שם אז זה נתפס חזק יותר זה עוצמתי יותר תמיד הקדוש ברוך הוא מתחבר ביחד עם העשייה ולכן זה דבר שהוא מועיל ומפרה וזה וזה הפיררוש צדיקים אומרים ועושים הרבה מה זה נקרא רשעים אומרים הרבה ועושים מעל אפילו מעט אינם עושים זה דבר מאוד מאוד מעניין אדם שמדבר הרבה אני מדבר
דיבורים דיבורים כזה מדבר כוחו בפיו רק לדבר לא לעשות זה בדרך כלל בדרך כלל זה גם בן אדם שהאגו שלו מאוד מאוד גבוה והוא גם גאוותן איך שאומרים את זה או שוויצר איך שתרצו תקראו לזה ובדרך כלל בן אדם שמדבר מעט ועושה הרבה זה בן אדם קצת יותר עניוטן עכשיו אני רוצה להסביר לכם למה מכיוון שהאדם הזה שמדבר מעט ועושה הרבה הוא מרגיש שאני צריך להספיק לעשות משהו יש הרבה מה להשיג יש הרבה מה לכבוש יש הרבה מה לעשות ואני כלום אז הוא נמצא במתח אז הוא מדבר מעט עושה הרבה האדם שמדבר הרבה זה מכיוון שעולם העשייה בתפיסה שלו הוא מאוד מאוד קטן הוא לא מרגיש שאפשר הרבה לעשות אז בוא נוציא כבר את כל הכוח על דיבורים אם אני רוצה להגיד על זה איזה שהוא משל מצחיק היה אדם שהיה קצר היה קטן קטן קומה
ותמיד הוא היה שט במיטה שלו המיטה הייתה גדולה הה ראש הרגליים הכל מאוד מאוד רחב לו יום אחד הוא שנות בוקר מתעורר והוא רואה שהראש שלו בקצה של המיטה והרגליים שלו בקצה השני אז הוא נבהל מהשמחה אני שמחתי בן לילה אז הוא מאיר את אשתו הוא אומר לה אני עשיתי גדול אז אם מכירים מסתכלת מסתכלת בבצי אומרת אתה שוכב על הרוחב שלה מיטה אתה שוכב על הרוחב אז זה לא חשוב בעיה הראש מהרגליים אתה מאוד גדול משל אבל זה משל עצוב אם עם האפיקים שלך הם רחבים
אז יש לך מקום לשוט אז אתה מרגיש שאתה קצר הראש שלך קצר הרגליים קצרות יש לך אין מה להספיק יש הרבה מה לעשות אם האפיקים שלך הם מאוד מאוד קטנים רוחב של המיטה לא האורך אז אין שום בעיה הראש פה הרגליים שם אתה עוד אני אני מה אתה יודע אני אני עוקף את כל האייקים שיש בעולם מרוב עוצמות אני יוצא מכאן או מכאן אני אני אין לי אין לי אין לי מלי ומי ישווה לי מציאות שהאדם יצר לעצמו האדם יצר אותה לעצמו זה משקפיים שלו מה אפשר להספיק מה אפשר לעשות זה בדיוק ההבדל בין רשע סתם
ככה אתם יכולים לקלוט בני אדם בצורה כזאת שמדברים על רשע לא מדברים על אדם שהוא פושע על אדם שהוא רוצח על אדם שהוא גנב מדברים על אדם שהוא לא מוסרי במובן הפנימי אתה רוצה לדעת מי אדם אמיתי מאדם נאמן מאדם ישר לך תבדוק אם הוא מדבר כל הזמן מדבר מדבר מדבר דע לך שהאפיקים שלו בהצלחה או בהתקדמות בעולם הםפיקים קטנים אז כיוון שכך הוא מוציא את כל האנרגיה בדיבור וזה מספיק לו אבל כאשר האדם הוא עם עוצמות רוחניות עמוקות פנימיות אז אז אז הוא משתדל לדבר- ולעשות יותר רואים את זה בשטח רואים את זה בפועל מה ששלמה עוד פעם אני חוזר על מיילן זמן מה ששלומו בעצם רוצה מאיתנו
לפי הפרשנות הזו של צדיקים אומרים מעט ועושים הרבה ורשעים ומדברים הרבה ואפילו מעט אינם עושים שמאוד רוצה להגיד לנו תשמעו אתה יכול להיות חכם אתה יכול להיות כסיל אם אתה מדבר הרבה נודר נודר נודר כשזה מגיע לשעת היישום אתה לא יודע אם זה אתה עומד בזה לא עומד בזה כן עומד בזה כן לא כן לא טענה מפה לשם הבטחתי אני לא יודע אם אני אעשה את מה שאמרו לי אמרתי אני לא עומד בזה ואת הפכפך וכל זה אז אז איך אומרים אין פה אין פה אין פה צדיקות אין פה עקביות ואין פה הצלחה יש פה כסילות
אבל אם אתה בן אדם כזה שאומר ועושה אז זה יש פה חוכמה יש פה אפיקים רחבים ויש פה לאן לנסוע יש פה לאן להתקדם יש את התהילים בפרק הראשון שמי שחוכמתו מרובה ממעשיו אז אין חוכמתו מתקיימת
מי שמעשיו מרובים מחכמתו חכמתו מתקיימת למה נמשל מי שחוכמתו מרובה ממעשיו לאילן שהשורשים שלו מועטים והענפים שלו מרובים באות כל רוחות שבעולם ועוקרות אותו והופכות אותו על פניו מה שאין כן מי שמעשיו מרובים מחוכמתו אז שורשים שלו חזקים והענפים שלו יותר קטנים אבל אין כל רוחות שבאות שבעולם באות לא מוזיזות אותו לרוב האוצר אתה מקבל שלום עליכם ביד ממישהו אם הבן אדם באמת אוהב אותך אתה מרגיש בשלום עליכם שהוא נותן לך שלום עליכם של אדם שאוהב אם האדם הזה כמו שאומרים נותן לך שלום עליכם והוא מתכוון לך לשלום אז אתה גם כן מרגיש את זה בנתינת היד גם את זה אתה מרגיש אתה חש את זה פשוט
אני רוצה להגיד לך שכשאדם נמצא רק בחוכמה האדמה המרצה נמצא רק בחוכמה ולא ביישום אתה לא מצליח לשנות אנשים באמצעות מה שאתה אומר זה פשוט פלא פלא יש אנשים שאתה בא אתה שומע אותם הם מדברים לא יודע אין פה הרבה תוכן מה כל האנשים באים לשמוע אותו אין שמה מי יודע מה זה הוא רק אומר
שצריך להיות אנשים טובים ושהשם יעזור שתהיו אנשים טובים אני ראיתי כאלה אנשים מבוגרים שהיו כמו שאומרים והוא אומר דברים פשוטים וכולם מקשיבים לו יש לך בן אדם שהוא יודע לדבר ולהרצות ולהסביר ולרתק את הקהל אבל אם אתה מסתכל אחר כך אם היה לנו את המד הזה לבדוק מה שינה באמת האדם הזה חוץ מאת ההקלטה מה הוא שינה ככה בגדול אני אומר
באנשים מה הוא שינה הוא פעל זיז זה מעט מאוד אתה שואל איך זה אז התשובה היא שברגע שאתה אוחז בזה זה נשמע אמיתי זה נשמע אמיתי זה נשמע חי זה נשמע זה זה נקלט ואילו כשבנאדם אומר את הדברים והוא אומר אותם יפה ומעוקצב עם משלים ועם סיפורים והכל כזה מאוד מאוד מרתק אבל אתה גומר גומר את גומרת את הכל אתה מרגיש שיצאת עם לא כלום והרבי הריץ מדבר על זה במאמרים שלו בצורה מאוד הוא אומר שיש אנשים שיודעים לדבר לא מזמן שמעתי שיעור רב
בלי להזכיר שמות כמובן והוא נתן שיעור בהלכה ואני דיבר חצי שעה אני יכלתי לסכם בשורה וחצי את מה שהוא אמר הוא דיבר רצוף בלי שתיקות באמצע בשורה וחצי את כל מה שהוא אמר עם תוספת
ולמעשה אנשים ישבו ויקשיבו אז הרבי הקודם אומר יש אנשים כאלה שיש להם חוש לרתק אותך ולזה ולזה אבל אתה יוצא החוצה אתה שואל לי מה יצאתי כלום לא יצאתי עם כלום אז מתי זה שזה עובר עובר עוברים רק המילים לא עוברת שום מסה מאחורי המילים אם לא עוברת שום מסה אחרי המילים אתה לא משתנה וזה קשור לכל מה שאנחנו מדברים בשלושת השיעורים הבאים וגם בשיעור הבא שזה המשך על נדר שזה והדיבור זהמשך
זה המשך אחד דעו לכם שהדיבור יוצר חיים דיבור זה לא רק מילים שנאמרות דיבור עושה משהו עכשיו ככל שיש מאחוריו יותר עוצמה של כוונה אז הוא פועל הוא פועל הוא פועל על האדם הוא פועל על הדומם על הצומח על החי אתן לך דוגמה אומרים אומרים שהצמחים שומעים מה שמדברים עליהם אז סיפר לי בן אדם אחרי שהזכרתי את זה ב-1 השומרות תשמע אני יש לי בבית צמח שכל יום אני אומר לו בוקר טוב לפני שאני זה ומה שלומך וזה וזה אני הולך לעבודה תוך כדי אני מדבר אליו אני הייתי שבועיים בחול יש לו מערכת ממוחשבת וקיבלו את אותם מים השקיה את אותם מים שהצריכים רק מה את הבוקר טוב הוא לא קיבל אין לך מושג איך שהוא היה נבול ואין לך מושג ככה
פגשתי אותו אני רק באתי אמרתי לו בוקר טוב וזה וזה וזה תוך חצי יום פרח רציתי להגיד אמרתי לו אני רוצה בשביל הקטע תעשה ניסיון הקלטה של בוקר טוב וזה לא עבד הקלטה לא עבדה כי כי זה לא המילים זה מה שעומד מאחורי המילים זה צריך להיות אמיתי זה צריך להיות עוצמתי זה צריך להיות מכל
הלב עם כל הנשמה וזה וזה וזה דבר שהוא שהוא חשוב תדעו אין אין זה לא זה לא זה אם אתה רואה שלא הצלחת אז זה כנראה בגלל שזה היה רק מילים והנביא כובל על זה ופיהם דיברו איך איך הנביא אומר שהם רק מדברים בפה וליבם בא לימם הנביא קובל שהם מדברים אליי הם מדברים כמו כמו טוב אני רוצה עכשיו להתייחס לנקודה הכי עמוקה
בעניין של נדר יצא לכם פעם אני שואל אתכם יצא לכם פעם לעשות נדר בחיים אני אמרתי את זה פעם בכינוס של מנהלי בית חבד והם כולם הסכימו שזה נכון אני אמרתי להם תודו את האמת מה היה השאלות שעמכה ישראל שואל אותכם הכי הרבה
אז מה מקום ראשון במקום שני מקום ראשון זה דיני האבלות רחמנא לצלן יש כל מיני אנשים שזקוקים לסיוע בנושאים האלה מקום שני נעדרים זה עובדה נדרים כל כך הרבה אנשים באים יש להם איזה נדר צריכים לתרת נדרים מה עושים מה פה מהשה המקרים הכי אבסורדים בחיים שלי שנתקלתי
זה שאדם קיבל על עצמו לא לעשן בשבת והוא כבר לא יכול לעמוד בזה אז הוא הוא בא הוא בא אל הרב התרת נדרים אני צחקתי אמרתי לו אמרתי לו וזה שבעשרת הדיברות כתוב שצריכים לשמור את השבת לא כל כך נורא אבל זה שאתה אתה נדרת זה היום מנורה זה באמת ככה שאני לא צוחק איתכם זה באמת נתפס אצל האנשים מאוד מאוד חזק עכשיו כל דבר שאנחנו רואים אותו בשטח אנחנו צריכים להבין מה הטעם הפנימי שלו זאת אומרת למה זה ככה למה נתפס אצל האנשים נדר כדבר חמור
דבר מסוכן דבר שצריכים להיזהר ממנו אז אני אומר לכם אני מגלה לכם את הסוד עכשיו אני לא בטוח שהאנשים שנודרים או מפחדים מהנדרים שלהם זה זה יודעים את הסוד אבל זה זה עובר אוטומטית זה לא צריך להיות שהם יודעים את הסיבה זה זה פשוט ככה ככה יושב להם בלב הנדר בעצם אומר שאתה לוקח על עצמך משהו אקסטרה משהו שלא עשית עד היום משהו שהוא תוספת אתם זוכרים את הסיפורים 6 הימים
כאשר האדם לוקח על עצמו משהו אקסטרה נכון תפילין כולם חייבים אבל נניח עד עכשיו הוא לא הניח תפילין עכשיו הוא מניח תפילין זה בשבילו אקסטרה אדם שלוקח על עצמו משהו אקסטרה הוא מושך אור הוא מושך אור הרבה יותר ממה שהיה לו קודם בטבע הזה של הנדר שהאדם לוקח על עצמו תוספת הוא בעצם קורה קורה באלף הוא קורה בוא אליי בוא אליי עוד או כי אני עכשיו קיבלתי על עצמי משהו נוסף אז עוד לפני שישמתי אני מקבל תוספת עור איזה נחמד למה הרבה אנשים נודרים נדרים אנשים שלא שומרים שבת נודרים נדרים
למה זה קורה להם הם מרגישים בנפש שהנדר עלול להביא עוצמה של הצלחה זה באמת נכון אבל יש לו סיכון באותה עבמה גם לכישלון כי אם אתה לא עומד בזה זה כמו שאומרים לך אם אתה פותח אצלנו חשבון אתה מקבל מיד בונוס כזה וכזה מה קורה שאתה סוגר אותו מיד תצטרך להחזיר לנו בתוספת
זאת אומרת ברגע שהאדם לא עמד בנדר הוא באיזה שהוא מקום סיכן את עצמו ביותר ביותר מהמצב שהיה לו לפני שהוא נדב כי הנדר נותן לך מתנות אבל האדם שנתנו לו מתנות וסמכו עליו והאמינו בו והוא לא עמד במה שהאמינו שהוא מסוגל לעשות זה בנאדם שנמצא במצב קשה זה אדם של מצב המצב שלו מבחינה רוחנית מאוד מסוכן לכן כשחזל רצו לבטא את זה הם אמרו מי שנודר נדר הוא כאילו בנה במה קיים את הנדר כאילו הוא הקריב עליו קורבן כמו מזבח הקריב עליו קורבןבן
לא כי לא קיימת את הנדר איזה אסון זה ולכן התורה אומרת וכי תחדל לנדור לא יהיה בכך אתה רוצה שזה לא לא יזיק לך אל תדארו אל תתחיל עם זה אומנם יש בזה המון המון רווחים אבל אין אתה חכם אל תדאג ואל תכניס את עצמך לסיכונים שלא במקום אל תהיה טיפש זה בעצם הסוד הפנימי של הנדר למה אנשים נמשכים אליו
צד אחד למה אנשים מפחדים ממנו כי הם חשים בסיכום זאת אומרת הם חשים שעלול פה להיות סכנה עוד יותר ממה שנניח כשאני לא אקיים את 10 הדיברות יכול להיות פה סכנה עוד יותר גדולה וזה נכון יכולה להיות פה סכנה יותר גדולה מכיוון שאתה קיבלת אקסטרה אורות ואתה לא הסית איתם את השימוש האמיתי וזה תמיד כלל תמיד זה ככה כשאתה חייבת את עצמך באיזה שהוא דבר אתה מקבל גם כן עילה של כבוד אבל מצד שני יבואו אליך בדרישות אני נזכר תוך כדי דיבור בבדיחה
באלף 976 הייתה איזה שהיא שבית רופאים בלוס אנג'לס ועשו סקר באותם ימים ששמונה 10%- מוות היה בימים הללו אז היו בתכנים שאמרו אולי היה כבר כדאי שבהדס תמשיך השביתה- ימותו אנשים אבל זה הכל בדיחה הרי זה ברור שהרופאים והרפואה מועילה לעולם על כל פנים ככה אנחנו מצפים מצופים לחזור
התועלת אלא מה שדווקא בגלל שיש להם עילה ודווקא בגלל שיש להם עוצמה ודווקא בגלל הם מושכים אחריהם אש כש כשמשהו לא מסתדר כשמשהו לא הולך באים אומרים עליהם בדיחות מציירים אותם בציור בכחיק וכולי וכולי זה הטבע של העולם אני אתן לכם דוגמה חסידית אצל חסידים בהתוועדות חסידית בשנים עברו ברוסיה היה מקובל לשתות בקבוקים של משקה חריף ולא רק בהתוועדות של שמחת תורה גם בהתוועדות של אמצע השנה היו שותים הרבה בקבוקים עכשיו מה היה המטרה של זה המטרה כמו שאומרים היום הישראלים רצו להביא את המדבר ואת השומעים לפוקוס מתאים כדי שהדברים יכנסו וישנו ויחלחלו וכדי להביא אותם למצב הזה
שאני יכול לדבר חופשי ואתה לא תיעלב ומצד שני מה שאני אגיד ישפיע היו צריכים ככה לשתות במשך השנים הרבי הלך וביטל את ההנהגה הזאת מכל וכל עד שהוא ממש כבר כמו שאומרים כמעט לא נשאר ממנה מה שהיה פעם אני קורא לזה המשקה הוודקה זה נדר זה נדר מה פירוש אתה לוקח אותו או שאתה טס עכשיו באיזה שהיא מעבורת חלל למחוזות רחוקים ואתה יכול להביא את הקהל שלך לאותם מחוזות
אתה לוקח אותם לתהום נכנס יין יצא סוד השאלה מה הסוד הפנימי שלך או שבתוכך הצד הפנימי הצד העמוק הצד הנשמתי זה עם תוכן ואז התוכן הזה מתגלה או שזה הפוך ואז התוכן מתגלה מגלים סוף סוף מי אתה אז כל הערך שלך יורד זה הייתי אומר ההבדל נדר זה דבר טוב נדר זה דבר עוצמתי משקה זה גם כן דבר עוצמתי אבל השאלה מה עומד מאחורי העוצמה הזאתי הוא בסך הכל יכול להביא לאיזה שהוא גילוי לבחינות מסוימות שכבר קיימות שקיימות בך אבל אם מה שקיים בכלל זה שטחי ושולי
אז זה לא= הרבה היו אומרים פעם שבא ההבדל בין בן אדם לבין אר כשאתה רואה אותו מרחוק הוא נראה לך קטן ככל שאתה מתקרב יותר אתה רואה אותו גדול יותר וגדול ועוצמתי וגבוה האדם שאתה רואה אותו אומר רחוק אתה רואה אותו גדול ככל שאתה מתקרב יותר מתגלה לך הקטנוניות שיש בו והילדותיות שיש בו והזה אז יורד לך כל הערך שלו הכל הכל יורד מה שבעצם ה הנדר בא לעשות
או בטרמינולוגיה שדיברנו קודם על המשקה רצה לעשות זה לגלות את האר שבאדם אבל תלוי אם יש לו אח אם יש אח אם יש עוצמה אנושית גבוהה זה באמת יצא החוצה אבל אם אין איזשהי עוצמה אין שם כלום יש ריקניות אין משהו אמיתי אז אולי עדיף שזה לא יצא אולי עדיף שכבר לא תשתה אולי עדיף שלא תגלה את המהות הפנימית שלך הם יראו את המהות הפנימית שלך יראו כמה אתה קטן כל הערך שלך ירד אז אולי עדיף שתשאיר את זה כמו שאומרים סודי שיחשבו שאתה גדול איך אומרים גם כסיל מחרי
איש חכם ייחשב גם מקסין שלנו כאן בפסוק גם כשהוא יכריש באיזה שהוא שלב אני יראו אותו כחכם אז זה בעצם הנקודה שרצה שלמה להעביר לנו