ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

האם צייד עובדים עובר על השגת גבול

למשוך פועלים מחברה אחרת (השגת גבול)🔹האם פועל קבלן יכול לחזור בו🔹נשים בספירת העומר🔹האם צריך לפסוע אחורנית ביציאה מהכותל המערבי

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

כיום יש מחסור גדול בעובדים

קיימת תחרות גדולה

בעובדי ניקיון ושמירה

בנוגע לשמירה אתם יכולים לתאר לעצמכם למה כי הורגים אותם אז יש מחסור

אבל גם בלי זה יש מחסור בעובדי שמירה

ועובדי ניקיון אז נוצר כתוצאה מהמחסור הזה מנהג מנהג נוצר מנהג נוג סליחה

שהחברות

פונות לכל מיני שומרים הולכים רואים שומר רואים אדם שעוסק בניקיון זה פונים אליו

אומרים תגיד כמה אתה מקבל כמה אתה מרוויח אנחנו ניתן לך תנאים יותר טובים ומשכנעים אותו לעזוב את המקום איפה שהוא עובד וללכת למקום אחר משכנעים אותו פשוט מביאים לו

הצעות טובות יותר

החברות האלה המעסיקות חברות תת שהן מומחיות באיתור עובדים

והם נקראים החברות תת האלה נקראים ציידי ראשים הם יודעים לצוד ראשים של בני אדם לכוח אדם לחברות אחרות הם מקבלים על זה כסף

השאלה היא האם הדבר הזה הוא מותר או שיש בזה

השגת גבול כאילו אתה סוחב בן אדם ממקום עבודה אחד למקום שני עכשיו אני סיפרתי את הסיפור הזה אבל האמת היא שזה זה יכול להיות נוגע להרבה ממכם אתה רואה אתה ועד הבית בבניין ואתה רואה שיש לבניין השני איזה שהוא גנן מוצלח לא בשמיטה אתה רואה שיש להם פועל ניקיון מוצלח ואתה אומר

אני אני אשכנע אותו לעבוד אצלי עכשיו הוא אומר אין לי אפשרות אני מלא עד הסוף אז אני מנסה לשכנע אותו בדרכים משלי שיבוא אליי האם הדבר הזה הוא תקין או

שיש איזה שהוא מורה עזר שמלמד גמרא ילדים ואני רוצה שילמד את הילד שלי אבל הוא עמוס אז אני מנסה לשכנע אותו על חשבון של ילדים אחרים תקבל אצלי

100 ש"ח לשעה לא 70 תקבל אצלי 100 20 ש"ח לשעה וכיוצא בזה כדי שיבוא אצלי האם מותר לגנוב בן אדם באילוץ כלומר ברור שזה בחירה שלו

אבל האם מותר לי לתת את הפיתיון הזה כדי שהאדם יבוא אליי אז האדמור הזקן בעקבות השולחן ערוך בסימן בחושך סימן ריש למד זין האדמור הזקן בהלכות השגת גבול

אני רוצה לצטט את הלשון שלו ואחר כך נדון ביחד

אבל בעל הבית

מחר מלמד אחד

מותר לבעל הבית אחר לשכור אותו מלמד עצמו לבניו ואף על פי שזה איגרה זאת אומרת שהוא יעזוב את הבעל הבית הראשון

ואין בזה השגת גבול כי אפשר שאינו יכול למצוא מלמד מועיל לבניו כזה

מה אני יכול לעשות אני לא אמצא כזה מלמד טוב כיוון שאני לא אמצא כזה

מלמד טוב מותר עוד מעט נראה מה ההיגיון בזה בגלל שלא תמצא לכם מותר לגנוב בן אדם אחד מי שעובד כבר במקום מסוים ושימו לב אם היית מפרסם את זה בלוח מודעות מי שרוצה אני מחפש מלמד אני מוכן לשלם יותר ממה שמשלמים אחרים

זה ברור שהיה מותר על זה אין לנו דיון בכלל למה זה מותר אני לא פניתי לאף אחד הוא בא אליי אני רק אמרתי לו מה אני עושה

השאלה היא שכשאני מושך אותו ספציפית אני ניגש אליו ואני משכנע אותו תבוא אליי אצלי משתלם יותר האם זה יהיה מותר האם הדבר הזה הוא תקין

אז בא ספר מאירת עיניים

בסימן רגע למד זין והוא נותן לנו את הסברה כאילו מה למה במלמד הדבר הזה הוא מותר

האדמור הזקן לא מסביר אבל למה למה הוא אומר תראה

יש הבדל

שאתה סוחר כלים

שאתה שוכר בית לבין כשאתה שוחר מלמד מלמד זה עבודה עדינה חזל אומרים לא מכל אדם אדם זוכה ללמוד וגם לחילופין לא מכל אחד לא את כל אחד אדם זוכה ללמד

זה מאוד אינדיבידואלי יש אנשים שמתחברים לזה ויש אנשים שמתחברים לזה ויש כל אחד עם הבחינה שלו אז זה לא פשוט אז בגלל זה יהיה מותר ואנחנו עדיין עומדים ותמהים מוריי ורבותיי אז בגלל

על שאני אולי הילדים שלי ילמדו דווקא מהמלמד הזה טוב אז בגלל זה יהיה מותר לי לעשות כמו שאומרים גניבת גניבת פועלים גניבת מלמד על חשבון מישהו אחר אז אני מסביר קצת יותר

יש הלכה שכל דבר

שאתה יכול להשיג אותו אפילו אם על ידי תורח תצטרך לטרוח או להשתדל אבל תוכל למצוא כזה במקום הזה במקום אחר

אז זה שאתה מנסה לחטוף דווקא את פה ויש מישהו שרוצה לקנות את זה ואתה מושך את זה מידו זה נקרא שאתה

אתה גוזל את האני שמהפך בחררה חררה זה היה סוג של לחם

שאנשים שהיו רועי צאן בחוץ היו נותנים את זה

לבעלי חיים לאכול הכלבים לאכול וזה היה מאכל שגם בן אדם היה יכול לעשות ואם יש אני שזה גם מאכל שהוא יכול לאכול אותו אם היה אני שהיה מהפך הוא רוצה לתפוס את החררה ואתה בא וחטפת לו אומרת הגמרא במסרת קידושין בדף נם טית שזה דבר שהוא לא תקין מעשה גרוע ביותר וההלכה מביאה את זה

שזה דבר שאסור לעשות אותו במה דברים אמורים

שאתה היית יכול להשיג את זה במקום אחר למה אתה תופס לי דווקא היית רוצה במקום אחר

אבל אם זה לא דבר שהיית יכול למצוא אותו במקום אחר דואר ומציאה יוצאת דופן ואני הזה עדיין לא תפס אותה כמו שאומרים ראה את המציאה ובא לתפוס אותה האם אני יכול לתפוס

אולי לא קנה אותה הוא רק בא לקנות אותה אם אני יכול לתפוס אז פה אומרים מותר לך לתפוס למה כי מציאה כמו שאומרים מציאה מציאה מציאה זה או שמצאת או שלא מצאת אבל לא כל אחד מוצא מציאות לא כל הזמן מוציא מציאות אז לכן זה מוצא מותר

אז על זה יש לנו את ההסברה עכשיו לפי זה מה קורה עם המלמד מלמד זה מציאה אם זה יש חיבור טוב בין המורה לתלמיד ואתם מכירים את זה מהילדים שלכם יש שנה שהילדים ממש הולכים ומתקדמים כי המורה מאוד מוצלח

אתה לא יודע נכון ויש שנה שלא הולך למה כי המלמד אין קשר אז אתה אומר אתה רוצה לנסות אז הדבר הזה מכיוון שהוא מציע מתירה לך אותי

אז עד כאן אנחנו הגדרנו קודם כל שבמציאה הדבר הזה מותר ואמרנו שבממדמד הדבר הזה הוא כמו במציאה אבל כאשר מדובר על דבר כזה שהוא לא מלמד והוא לא מציע אז אפילו אם יהיה לך תורח והשתדלות עד שתמצא דבר כזה במקום אחר תתרח ותשתדל עד שתמצא במקום אחר אבל אל תחתוף למישהו אחר

הפועל שלו לא תקין עכשיו אני חוזר חזרה לשאלה שלנו כשאנחנו מדברים על כוח אדם של שומרים כשאנחנו מדברים על כוח אדם של פועלי ניקיון

האם הדבר הזה הוא בגדר שבאיזה והשתדלות אתה יכול למצוא אז אם אני אשאל אותכם שאולי אתם עוסקים בזה אולי לא אז אתם תגידו משהו תגידו אבל האנשים שמומחים ועוסקים בזה היום אומרים תשמע אני לא אמצא

אין יש מחסור אם אני לא אחטוף בן אדם שעובד כבר במקום אחר לא ילך לא יהיה לי פועלים זה המצב נכון להיום לשוק

לפי הדעה של המומחים ולכן מה שנקרא גניבות בני אדם האלה הפכו להיות דבר שהוא שהוא מצוי מאוד עכשיו אנחנו מנסים לראות האם אנחנו יכולים ללמוד מהדין של מלמד מהדין של מציאה האם אנחנו יכולים ללמוד מזה למקומות אחרים

שזה לא מצוי אז יש ספר שנקרא מנחת פיטים ספר הזה כתב אותו הרבי מאיר אריק מהרם אריק הוא היה גאון פולני הוא היה

מהצאצאים זאת אומרת התלמידים של תלמידי תלמידים של האב נזר רבי אברהם ניסיוחצוב בעל אבני שהיה גאון גדול גם רבו האב נאזר מאוד מביא את האדמור הזקן ודן בדבריו בכובד ראש והרבה פעמים גם בספר אבני נזר וגם בספר אגל גם תלמידים

הגדול של האב לנזר רבי יואב קינצק שהוא בעל החלקת יואב גם כן מטפל הרבה בשיטתו של האדמור הזקן בדברים מסוימים וגם המנחת פיתים שהיה תלמידו אמר אריק שהיה תלמידו של רבי יואב קנס הוא גם הוא גם מאוד מאוד מביא את האדמור הזקן מאוד מתחשב בדעתו ולכן הוא מאוד אהוב אצלנו מכיוון שהוא מפשט כל מיני דברים שהם

בשיטה שמתאימה בשיטה שלנו בשיטה שליטה שלך בעד הוא לא היה חבדניק

ואף על פי כן והוא היה אומר שהוא לא לא לא איך אומרים יש לו חוסר בהירות בהלכות חנוכה למשל בדעות הסבוכות שנמצאות שם מפני שאין שולחן ערוך הרב בהלכות חנוכה והוא אומר שמי שרוצה להבין הלכות פסח כמו שצריך חייב ללמוד שולחן ערוך הרב מכיוון שבלי לראות אותו קשה מאוד להבין את כל הדיני תערובות השונים שנמצאים שם התערובת חמץ וכיוצא בזה שזה דברים מסובכים

והוא מבהיר אדמור הזקן מבהיר את הדברים טוב אז מה אומר הרב מערב אריק הזה בספר מנחת פיטים הוא אומר תשמע מלמד זה תורה מלמד זה מצווה לכן התירו לך את זה כי אתה צריך ללמד את הבנים שלך ושינן אותם לבניך אבל אם זה לא יהיה מלמד של תורה מלמד של מצווה אז אולי אם אתה מלמד אותם מקצוע זה גם כן מצווה

אבל אם אתה מדבר איתי על פועלים כמו שדיברנו פועלי ניקיון פועלי שמירה וכיוצא בזה

אז לכאורה הוא אומר זה לא אתה לא יכול לחטוף לשיטתו אתה לא יכול לחטוף

לעומתו הרבי של הרבי אל אוהב לנעזר אומר דבר מפתיע ביותר הוא אומר תאר לעצמך ראובן יש לו מפעל של נגיד של תעשיה של קוקה קולה יש לו מפעל עכשיו עם שמעון

יש לו גם מפעל של קוקה קולה והוא רוצה לקחת את הפועלים של ראובן מכיוון ששני המפעלים היה להם זמן של חפיפה

ומכיוון שהפועלים של ראובן לא הלכו לשמעון לעבוד אצלו אז ייעשו לשמעון לשכנע את הפועלים של ראובן תבואו אליי כי אני אשלם יותר אבל מה יקרה אם ראובן היה לו מפעל קוקה קולה ורק אחרי שהובן היה לו מפעל בא שמעון והקים מפעל והוא רוצה עכשיו להביא פועלים למפעל שלו

אין לו פועלים אז הוא האם הוא יכול לנסות לשכנע את הפועלים של ראובן אני אתן לכם תנאים טובים יותר תבואו אליי הוא אומר אפשר

אומר למה כי לא היה להם אף פעם אופציה לבוא לכאן או לכאן ומי אמר לך אומר אבנל נזר שהם לא היו באים לבד כשהיו שני המפעלים בחפיפה והם לא באו אז זה שאתה מושך אותם מראובן לשמעון זה מעשה לא הגון אבל אם שני המפעלים לא היו בחפיפה אז כיוון שלא ברור שהם היו לא באים

אולי הם כן היו באים היו משלמים יותר אז לכן גם לך מותר ללכת ולהביא אותם זה חידוש אין לו חבר לחידוש הזה אבל זה

היה החידוש שלו

עניינו אנחנו נסתכל על הפועלים האלה כמו שהאדמור הזקן הסתכל עליהם לא כמו שמה אריק תסתכל עליהם האדמור הזקן אומר שכל פעם שיש לך מציאה מציאה שלא תשיג את זה במקום אחר

לא נאמר בזה השגת גבול השגת גבול זה כשזה לא מציאה אבל אם זה מציאה יוצאת דופן אתה יכול להשיג אתה יכול לחטוף את המציאה לפנות

זכה אתה יכול לחטוף את הפועל אם לא תמצא פועל כזה גם אם תטרח וגם אם תשתדל אבל הוא מסיים בסוף בכל אופן הוא פוסק חסידי אז הוא מסיים בסוף אבל זה לא

מחמיר תבוא עליו ברכה זה לא הנהגה יפה לעשות את זה אתה שואל אותי כמו שאומרים

הלכה יבשה מותר אבל להחמיר תבוא עליו ברכה אז כשאני צריך לענות עכשיו לבן אדם והשאלה היא שאלה אמיתית אדם שהוא שמחזיק חברת שמירה

אדם שמחזיק חברה של ניקיון והוא מחזיק גם כן את אותם את אותם ציידי ראשים שהזכרתי קודם שהם יודעים לסחוב פועלים מהחברות האחרות והוא שואל האם הדבר הזה הוא מותר או שהוא אסור אז אם זה נכון שקשה מאוד להשיג פועלים כאלה נכון להיום יש מחסור אז זה יחשב כמו מציאה

זה יחשב כמו מלמד לדעתו של אדמור הזקן לא לדעתו של המר מארי

ואפילו אם החברה שלו כבר קיימת

יהיה מותר לו לסחוב אותם מן הדין אבל המחמיר תבוא עליו ברכה אז התשובה שאנחנו ניתן לו פה מהבית הוראה של בית כנסת הזה בכפר סבא תהיה

מותר אם זה נכון מה שאתה אומר אנחנו לא חייבים לבדוק אם זה נכון מה שאתה אומר אבל אם אתה מתנהג במידת חסידות המחמיר תבוא לבריכה תחפש לעצמך עסקים אחרים תפתח עסקים אחרים עם הזמן ותוכל

לשמור על עצמך בצורה הזאת זה היה סופר סתם

כמה עולה ספר תורה פה בארץ

100 20 מתחיל להיות ספר תורה כמו שצריך- מזה אז אם זה ספר תורה ממוחזר סליחה על הביטוי כאילו שישן שקנו וזה זה יכול להיות גם 60000 ש"ח ושמונים 1000 ש"ח אבל אם זה חדש במחיר הזה

אז איך אומרים צריך לבדוק טוב שהוא כשר

אז אדם

שפה בארץ אתם אומרים 100 20000 ש"ח כמה זה בדולרים

אני שואל אותכם אתם מליינים אני שואל אתכם

כמה

ירדו לא אני שואל 100 20000 ש"ח בדולרים כמה זה

40 40

המציאות היא מוריי ורבותיי אם אתם רוצים להיות סופרי סתם אז אני מציע לכם לעבוד עם חוץ לארץ לא שאני מציע לעבור לחוץ לארץ אני לא צריך לעבור

אתה לעבוד עם חוץ לארץ מכיוון שהם יכולים לשלם לך 80000 ש"ח $1000 לספר 60 80

ואילו פה בארץ ואילו ואילו ואילו אם אתה תעבוד פה בארץ

100 20000 ש"ח זה ההבדל אז אם אתה עובד בארץ ואתה מקבל מחיר של חוץ לארץ זה הכי מוצלח כאילו זה אז עכשיו עכשיו כל הסופרים תפוסים

מכיוון שכותבים הרבה ספרי תורה למירון כל משפחה שהיה לה אחלה לאצלן הרוג קיבלה זכות להכניס ספר תורה אז אתה מדבר על מם איי ספרי תורה שצריכים להיכנס עוד לפני לג בעומר

וגבירים מכל העולם החליטו שהם שמים כסף הזה איזה סופר שאתם רוצים איזה כתב שאתם רוצים

איזה זה אנחנו משלמים

אז זה זה הדבר הזה זה העניין הזה

וכתוצאה מזה יש מחסור בסופרים זאת אומרת לא רק בנהגי האוטובוס יש מחסור ולא רק

בקבלני עבודה וזה אלא גם בספרות אז מעשה היה בסופר שהוא גר בארצות הברית וסגרו איתו מחיר ספר תורה

$30000 כשבחוץ לארץ המחירים הם יותר גבוהים אבל הוא הסכים אבל עכשיו המחירים עלו הרבה יותר גם בחוץ לארץ כי הסופרים כולם תפוסים בשביל להעביר ספרים לארץ אז המחירים הגיעו המק

כמו שאמרתי לכם הגיעו לשמונים וגם יותר שזה לא קבוע ככה בדרך כלל זה 60 פי שתיים עכשיו זה כבר 80 ויותר

והסופר הזה שואל אני התחלתי לכתוב כתבתי כמה יריות אני מוכן שהוא ישלם לי על הכמה יריות האלה את המחיר לפי הערך של השלושים

אבל אני רוצה לעצור לחזור בי בוא נעשה חוזה חדש לא משתלם לי לעבוד בצורה כזאת

השוק הוא כזה סגור מוריי ורבותיי אנחנו יודעים שיש הבדל בין פועל שכיר לפועל קבלן השכיר הוא עובד לפי שעות במשך השעות שהוא עובד הוא כאילו שלי לחלוטין כאילו אתה צריך לעשות בשעות האלה מה שאני אומר לך

התורה אומרת כי לי בני ישראל עבדים

ולא בוודאי הם דרשו חזל ולא עבדים לעבדים ולכן יש חוק שהוא לא חוק מדינה אלא הוא חוק תורה להבדיל מקודש לכל שאומר שאין דבר כזה שאתה אומר לפועל שלך אתה לא יכול לחזור פועל יחזור יכול לחזור בו אפילו באמצע הזמן

יש מצבים פועל שכיר יש מצבים שאני אבוא ואגיד טוב עשית לי ברחוב קוראים לזה תקעת לי ברז כאילו עשית לי איזה שהיא בעיה

אז את ההפסדים אתה תצטרך לשאת אבל בגדול פועל יכול לחזור בו השאלה היא מה הוא הדין של קבלן קבלן זה אחד כזה שלוקח את כל המלאכה על עצמו קבל את הכסף

מעכשיו הוא כאילו עובד לעצמו הוא עושה לתועלת עצמו זאת אומרת השכיר ברמה הפסיכולוגית הוא כל הזמן חושב על המעביד הוא רוצה שאני אעשה לו את זה והוא רוצה שאני אעשה לו את זה

אני אעשה לו את זה הפועל כאילו מוכר

הס קבלן הוא כאילו מוכר ספר תורה מוכר ספר תורה

$1000 במקרה הזה האם הפועל יכול לחזור בו זה דבר האם הפועל הקבלן יכול לחזור בו

ובזה ישנה מחלוקת פוסקים גדולה

יש כאלה שטוענים כן קבלן הוא כמו פועל כמו שכיר אין הבדל בין קבלן שניהם בוודאי יהיה וכולי וכולי יש כאלה שטוענים

לא אי אפשר לבוא ולהגיד שקבלן הוא עבד הוא עבד אבל הוא לא עבד שלך הוא עבד של עצמו

אז זה אם הוא לא יכול לחזור בו ואם הוא רוצה בכל זאת לחזור בו אז ידוע על התחתונה זאת אומרת שאנחנו הבעלים בסופו של דבר יבדוק כמה הוא היה סוחר מישהו אחר וכמה הוא הפסיד לו ויתקזזו זה הדעה הרווחת

יש כאלה שטוענים אף על פי שזה נכון שהקבלן לא יכול לחזור בו זה נכון אבל אם הוא רוצה לחזור בו ואתה לא תיתן לו זה בטוח עבד

אז לפי זה אני לא יכול לבוא ולהגיד שהוא לא יכול לחזור בו ויש שחולקים גם על הנקודה הזאת לכן במקרה הזה אני אמרתי לאותו סופר מכיוון שאתה אתה לא קיבלת את הכסף כולו

אתה לא לגמרי קבלן במאה% אתה לא עובד בשביל עצמך ומכיוון שיש כאלה שטוענים ששכיר וקבלן זה אותו דבר יש לך את הזכות לבוא ולהגיד את הטענה העתיקה והמפורסמת כי לי כי אותם הדעות שאומרות שאני שכיר זאת אומרת שדיני כמו שכיר אני יכול לחזור בי ואתה תוכל לחזור בך בגלל שעליית המחירים היא גבוהה

אבל מה אני מסתמך אני מסתמך על רעיון שכתב אותו הרב ווזנר בשאלות בתשובות שלו של הלוי הוא אומר רעיון כזה

כשאנחנו סוגרים בינינו עסקה כל עסקה שהיא

גם אם אנחנו דיברנו בינינו ואמרנו שאני מוכר לך את הדירה שלי במיליון 200 למשל

ופתאום בא אליי איזה בן אדם אומר לי אני רוצה אני רוצה לתת לך על זה מיליון וחצי אמרתי לו סגרתי מיליון 200 הוא רוצה לתת מיליון וחצי

אתם מסכימים איתי שאדם שמכר דירה זאת אומרת סגר בפה לא חתם חוזר סגר בפה שמיליון 200 ופתאום באים אליו עם עם עוד 300000 ש"ח

אתם מסכימים איתי שהוא לא הוא לא תכנן את זה בראש זאת אומרת זה לא דבר שאתה אם הוא היה חושב שיכול להיות מחיר כזה הוא לא היה סוגר בן אדם

הוא לא האמין שיכול להיות מחיר כזה אז הוא טוען הרב רוזנר שזה נקרא שהוא לא סגר משום שכשאתה סוגר בפה איזשהו דבר בפה לא בחתימה עם קניין עם קניין אחרי קניין אין כלום אבל לא היה קניין יש רק דיבורים

כל העניין הזה שאתה סוגר דבר זה בהתאם להבנה שלך והידיעות שלך באותו זמן אבל

זה כזה דבר זה הרי סגירה זה כמו נהדר על דרך נהדר ברגע שזה מחיר כזה גדול שלא חלמת עליו אז כמו בנדר לא באופן כזה התכוונתי

איך מתירים נדר אומרים שאם הייתה יודע וכולי וכולי הוא עושים פתח וזה אז הוא טוען שבמקרה כזה לא אז אני אומר אדם שעשה 30000

ופתאום בזמן קצר המחירים של הספרי תורה עלו ב-20 $1000 זאת אומרת משישים לשמונה

אז הוא היה מוכן בתור סופר מתחיל לקחת על עצמו 30000 חצי מהמחיר הרגיל אבל עכשיו שזה עלה יותר אז זה לא

זה לא סביר אי אפשר לבוא ולהגיד זה נורמטיבי זה לא עולה בתקופה של אפילו לא של שנה

זה לא עולה במחיר של $20000 ומכיוון שקרה משהו חריג אז אמרתי לו שיש לו את הזכות לבוא ולהגיד יתכן אפילו לכל השיטות לדעות מסוימות בוודאי שכן והוא יכול להגיד כי מילי כמותם אבל אני חושד

שזה לא רק לדעות מסוימות

אלא לכל הדעות במקרה הזה מכיוון שכשהפער הוא גדול כל ההסכם שלי מלכתחילה הוא לא היה הסכם סגור לעניין

זה דיבור עוד אפשר אני רק את הדוגמה של הדיבור אני רק הבאתי כדוגמה

אפילו אם אפילו אפילו אם קניין ראסמי אני אני פועל והתורה אומרת אתה עושה אותי עבד אתה עושה אותי עבד כאילו שאני עכשיו חייב לעבוד במחיר אפס אבל השתנה השוק אני צריך לעבוד בשבילך עכשיו כמו כמו מכונה שעובדת בשבילך כי רק שקנית אותי

לפני שיצאה המהדורה החדשה של המכונה הבאה זה לא פייר זה לא צודק ספיירת העומר לנשים

האם נשים סופרות ספירת האומה בברכה קודם כל למנהג הספרדים שכל מצוות עשה של הזמן גרמא אם אישה רוצה לקיים אותה היא עושה אותם בלי ברכה כמו למשל נטילת לולב וכולו אז לא יברחו על ספירת העומס אבל לדעת אותו זכות רבינו תם שמברכים אם נשים רוצות לברך על מצוות הזה שהזמן גרמה יוכלו לברך ואחר כך פוסק רמות הם יוכלו לברך על סירת העומ

מה שמעניין זה שהמשנה ברורה כותב

וכמדומה במדינת ישנו לא נהגו נשה כלל

לספור עכשיו הוא הולך להגיד משהו שאם נשים ישמעו אותו

מאוד יכעסו וכתב בספר שולחן שלמה על כל פנים לא יברכו דהה בוודאי יטעו ביום אחד

בוודאי שהם לא יצליחו לסיים את הספירה באופן שלם וגם על פי רוב אינם יודעים פירוש המילות איך אומרים סגר אותם לגמרי

אז מה קודם כל היום

נשים יודעות פירוש המילות בסידור היה ארץ כותב שספירת העומר בלשון הקודש יוצאים מידי חובה גם כשלא יודעים פירוש המילות

לא לא לא פירוש המילות בעברית

נשים פעם לא ידעו לקרוא

והכל פנים שנייה שנייה שנייה שנייה בנוסף לזה הוא אומר בוודאי יטעו ביום אחד זה איך אומרים אני אומר לכם שיש נשים סופרות ולא טועות ביום אחד זה לא כולם

יש הוא אמר איזה מסעדה כמדומה זה סברה

כן כן נכון אבל הוא אומר את זה באיך אומרים נראה לי ככה זה מסברה

זה לא שיש לו מקורות לזה

למעשה

המגן אברהם כותב שאנשים שפות בברכה האדמור הזקן כותב שנשים צופות בברכה ערוך השולחן איך אומרים הוא אמר כמדומני שהמנהג לא ההרוך השולחן הוא מלך המנהגים הוא כותב ונשים פטורות משום דעה במצוות גרמא

ומכל מקום נהגו לברך ולמנות ככל בכל מקום

בכל מצוות שהזמן גרמא הוא כותב שהמנהג היה כן לברר החוק יעקב כותב שמברכות האליה רבה כותב שמברכות

ומעניין המשנה ברורה מציין למטה תסתכל בברכי יוסף הברקי יוסף של החידה החידה כותב לא מברכות אבל אותם אלה שמברכות גם עלולב ומברכות גם על שופר וזה כן גם כן מברכות ספירת העומר

זאת אומרת יוצא

לא המקור שאפילו המשנה אמרה מציין אליו כותב הפוך ממה שהוא אומר אז זה הערה אחת מנהג שלנו זה שאנשים מברכות ספירת העומר ונקודה אחת בעקבות

אירועי הכותל מצד אחד יום ירושלים מהצד השני אני רוצה להתייחס למנהג שכולכם ראיתם

שיש אנשים שכשהם עוזבים את הכותל אני לא יכול להגיד שזה הרוב אבל אתם ראיתם את זה הם הולכים אחורנית

ולכאורה הדבר הזה יש לו מקור תראו בהלכות בית הכנסת כתוב כשיצא מבית הכנסת לא יצא ואחוריו לא היכל

וילך אחורנית זה דבר שנפסק גם המגן אברהם

גם במגן אברהם בסימן קוף למד בית קיצור שולחן ערוך מביא את זה בסימן כאף א במשנה המקור לכאורה במשנה כתוב שכשהכהן גדול היה יוצא מקודש הקודשים

שנה ביומה היה יוצא אחורנית

נפסק שכשהכוהנים יורדים

מהדוכן הם הולכים אחורנית אבל כל הדברים האלה הם לכאורה יש כוהנים הכוהנים בעבודתם לויאים בדוכנם כשהם עוזבים הם עוזבים אחורנית כל הדברים האלה הם מאיפה כל המקור הזה לכאורה במדרש המדרש אומר שכשנסו את הארון אז בני קהת היו הולכים לאחוריהם

עם הפנים שלהם לארון לא עם הגב לארון אז כל הדרך כן ברוורס כן אז זה מדרש מדרש במדבר והכותב את זה במפורש אבל שימו לב שכל המקורות האלה הם ביחס להיכל ביחס להיכל שנייה שנייה אני רוצה לסיים זה הכל ביחס להיכל

מזה יש כמה מגדולי ישראל שבאמת הקפידו לעזוב את הכותל רק בהליכה אחורנית

למה למה למה רוב עם ישראל כולל רבנים וגדולים לא רואים אותם שהם עושים את זה לעניות דעתי הסיבה היא פשוטה יש מחלוקת

הכותל מהו האם הוא הכותל המערבי של האזהרה או הכותל המערבי של הר הבית זה מחלוקת יש כאלה ויש כאלה

אם אני אגיד שהוא שייך לכותל של האזהרה

אז קודם כל אנחנו לא יכולים להיכנס לשם אם אנחנו

טבולי יום ואם אנחנו בעלי קרעים זבים זבות ניידות ויולדות לא יכולות להיכנס לשם

ובנוסף לזה

אי אפשר לגעת עם ידיים בין האבנים כשאתה מכניס את הידיים שלך בין האבנים אתה כאילו הכנסת את הידיים להיכל אי אפשר להכניס פתקים גם כן

בנוסף לזה

אסור לירוק שם

בנוסף לזה אסור לירוק שם אפילו אם אתה שם כמו בבית כנסת את הרגל על הרוק גם זה יהיה אסור ואז באמת אתה יכול להבין את זה שאתה הולך אחורנית מכיוון שזה גדר של בית המקדש עצמו כמו שאתם מבינים לבד עם ישראל גדולי ישראל לא הכריעו שזה הקוד של עזה

משום שאתם לא שמעתם אף פעם קריאה שאדם שלא טבל במקווה לא ייכנס לשם לא יגיע לכותל המערבי הר הבית אדם שלא טבל במקווה לא יכול להיכנס

ונידות יולדות וכולי וכולי כל הנשים לא יכולות להיכנס להן לא רק נשות הכותל כל הנשים לא יכלו יכולות להיכנס לשם

אז זה מחלוקת וכפי הנראה הופכם בצורה מוחלטת שזה כותל של הר הבית

מכיוון שזה כותל של הר הבית אז יוצא שאנחנו כשנמצאים ליד הכותל אנחנו מחוץ לבית המקדש אנחנו מחוץ להר הבית גם כן מכיוון שזה מחוץ להר הבית אז דין של בית המקדש אין שם בחוץ אז זה בית כנסת אז דין בית כנסת אז לא לא ללכת מול ההיכל

יש שם הרי ארונות קודש מזיזים אותם לא קבועים יש רק בתוך גשר וילסון שם יש ארונות קבועים אבל בגדול

בכותל שהארונות הם זזים אז גם הארונות הם לא לא קבועים אז מעיקר הדין זה איך אומרים זה אנשים עם רגשות נעלים הם אלה שעשו את זה אבל לבוא ולהגיד שיש איזה שהיא חובה כזאתי הלכתית

לא עכשיו אנחנו מגיעים לשאלה אחרת כשאתה מתפלל בכותל המערבי

אז אם אתה מחפש את קודש הקודשים למשל אז אתה צריך להתפלל קצת לכיוון צפון ואז קמו כמה חכמים

אני להתפלל לכיוון צפון אז אתה הלכת לאל אקצה שמה נמצא הקודש הקודשים לפי לפי כל האבן שתייה לפי כל הזה זה שם אז יגידו

הערבים שאתה מתפלל לאל אקצה אז אל תצדד לכיוון ההוא ולפי זה רצו להגיד שגם התפילה בבית כנסת של הרב גט מי שמכיר ששם יש לך מול קודש הקודשים ממש אל תלך להתפלל שם הם רצו להגיד למה משום שיגידו אתה מתפלל למסגד של הערבים מה תעשי זאת אומרת

אבל אני לא מקבל את הגישה הזאת

אני אגיד לכם למה

יש לנו למשל חג השבועות קרב ובא יש מנהג ישראל זה לא מנהג שנהגו אותו בחבד אבל זה מנהג

גם ישראל שמופיע בכל הספרים ששמים פרחים בבית כנסת או בבית לכבוד חג השבועות זכר למה זכר לזה שההר אז סיני נתמלא בפרחים מדרש אומר את זה במפורש

אז אבל כמו שאתם יודעים מי שלא צריך היום לנסוע לצערינו לא צריך לנסוע לחוץ לארץ כדי לראות את זה

לשים פרחים בחג זה הפך להיות מנהג גרועים מנהג גויים הצעשוע וגם כל מיני זה מנהגויים

אז אז היו כאלה עוד בזמנו

של הגאון מוילנה שהעלו

איי אנחנו לא צריכים לשים בחג השבועות פרחים בגלל שזה מנהג גויים אמר להם הגאון מוילנה יש כלל כל דבר שאנחנו עשינו אותו קודם והם אחר כך אז נאמר עליו היסוד וכי יאבד עולמו בשביל השוטים הרי זה לא יתכן

כל דבר הם יבואו והם יעשו ובגלל זה אנחנו נהיה אסורים אין לה דבר סוף כל דבר

רמת ביגוד

הכל הכול הכל

יש

חסידות מסויימת אתם שמתם לב שהכורעים הסרט שלהם יש להם יש להם איזה שהוא כזה פרח כזה של הסרט אז הסרט הוא תמיד מופיע בכל הכובעים בעולם זה משהו כזה סטנדרט בכל הכובעים תבדקו הסרט מופיע בצד שמאל יש חסידות אחת שאצלהם הכובע בצד הם שמים את הסרט בצד הם קונים כובעים מיוחדים הם מחליפים להם את הסרט שלי

למה

משום שפעם אחת האדמור שלהם הלך ברחוב בחוץ לארץ והוא ראה כומר שהולך עם כובע בדיוק כמו שלו אז הוא מיד הפך את הכובע שלו לצד השני אמר הוא בחוקותיהם לא תלך

זה

כן או בלשון

אליי כאילו מיד הפקת כובע ומאז הם הולכים כובעים הפוכים אבל זה לא הלכה זה איך אומרים זה התרחקות מן הגויים זה לא הלכה

אני אני אדבר על חב"ד עוד מעט על חב"ד אני מדבר אחרי שאני סוגר את המצלמה שנייה אז אני רוצה אני רוצה להתייחס לנקודה הזאת בסיום אפשר להתפלל ואדרבה להתפלל לכיוון קודש הקודשים

אדרבה לצדד לכיוון ההוא משום שהקודש קודשים שלנו היה לפני

השיפוץ שיקוצים שלהם

ולכן אין פה אין פה את העניין הזה הסיכום העניין מי שרוצה ללכת אחורנית תבוא אליו ברכה אבל מבחינה הלכתית

דין כותל המערבי זה דין בית כנסת ולכן רוב מניין ורוב בניין של עם ישראל לא הקפיד ללכת אחורנית אלא מול היכל וכיוצא בזה

מי שייכנס לסופרים גדולים הוא יבחין כשאתה נכנס לסופר יש לך אפשרות לצד ימין צד שמאל המוצרים היקרים תמיד נמצאים בצד ימין תבדוק את זה

בכל העולם כולו המוצרים הימניים בצד שמאל הלכתי וחקרתי את העניין מדוע זה ככה

התברר כמו שאומרים חי וקיים הם הגיעו למסקנה שהאנשים בטבעיות פונים לצד ימין קודם אז לפני שנגמר להם הארנק שיקנו את המוצרים היקרים יותר

עכשיו זה דבר אני אומר עוד הפעם זה דבר שמוסכם בכל

לעולם כולו לכו תבדקו בין גויים בין יהודים אז קודם כל אתה רואה שהתורה שולטת בעולם משום שכתוב שכל פני היותך יהיו לימין ולמדו את זה מבית המקדש איך שהכהן היה מסתובב כדי לתת את האזהעות על על המזבח אז אתה רואה שזה הפך להיות טבע אנושי

זאת אומרת הפך או מושתל כטבע אנושי צד ימין זה צד של עוצמה צד ימין זה צד של חיזוק ולכן אנחנו תמיד רוצים לחזק את הצד של החסד שהוא צד ימין על הצד של הגבורה

וככה המסורת וזה מופיע בספרי קודש והרי כל פעם היה מעורר על זה

שכשהבגד הוא שמאל על ימין שמאל על ימין זה אומר שהאדם חלילה השפעה והזה לא יורד לו כמו שצריך זה בעיה בפרנסה וכשזה ימין על שמאל אז זה הולך הצד החיזוק של הצד ימין הזה בפרנסה יותר

אז מכיוון שהחסידים רוצים פרנסה בשפע כמו שאתה יודע אז הם אז לכן זה נאמר בבגד עליון עכשיו אם אנחנו כבר מדברים על חולצות על רוצה לומר לך שיש חסידויות

שמקפידות גם בחולצות ואפשר להשיג חולצות כאלה הפוכות גם כן אם אתה אם אתה שואל גם אבל לא ראיתי בחב"ד שהקפידו על חולצות אבל על חליפה ומעיל חורף וכיוצא בזה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא