תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
שקיבל
עובד לעבודה מעביד שקיבל עובד לעבודה, מה זה קיבל סדר איתו, אמר לו אחרי שקיבל את העובד לעבודה
הוא אמר לו, אתה לא מתחיל החודש הזה, אתה מתחיל בעוד חודש כי עדיין הפועל הקודם החוזה שלו
נגמר רק
בעוד חודש
אבל
איתך כבר סגרתי
אחרי חודש הוא אומר לו, אני לא רוצה אותך
אומר לה
אותו חדש שסיגר
אותו
אני מבטל את
העסקה אומר לו אותו אדם במשך החודש הזה היו לי הצעות, היו לי אפשרויות, אני הפסדתי הלכה אף על פי שזה לכאורה גרמא אבל כיוון שזה זה נקרא זה נקרא נזק נזק נזק
ודאי זה גרמי, זה יותר חזק מאשר גרמה במקרה במקרה כזה
אתה יכול לדרוש את התשלום של אותו חודש, היית יכול להרוויח במקום אחר
שאלה של שליח
יש מקומות רבים בארץ בעולם, בתי כנסיות ישנים
שכבר לא= פה לא באים פה מתפללים השאלה היא האם ניתן למכור את בית הכנסת הזה לאנשים יעשו בזה דברי חולים
שאלה שמאוד מאוד משמעותית בכל מיני מקומות, גם בארץ וגם בעולם התשובה היא שברמה העקרונית זה חמור אבל יש אפשרות לעשות את זה אם מושיבים את 7 טובי העיר, שזה חברי המועצה של העיר וכן הלאה
לא משנה אז ישיבת טובי העיר של גבאי, בית הכנסת וכדומה אנשים שהם בעלי קבלת בעלי יכולת קבלת החלטות בצורה רשמית אם הם כולם מגיעים להחלטה זה דבר שיהיה מותר כן
אני לא
רציתי להגיד, אבל השאלה הייתה על הדבר הזה תשובה היא שאם 7 תובע עיר מותר אנחנו פולטים את בית הכנסת, מחללים את קדושתו על איזה שהוא מטבע, זה סיפור שלם, אבל זה אפשרי אני לא יכול להגיד שזה בלתי אפשרי
הכסף, לאן אני צריך ללכת לבית כנסת
בית כנסת אחר
סיפור מעשה שהיה נוסף, אדם, איבוד מסוים כאן בארץ שמקפיד לעשות שורה גברים שורה נשים זאת אומרת, הוא לא מערבב בין גברים לנשים שורה גברים שורה נשים והיא היום לילה
אחד רצה במשפחה, רצה שיקברו את הנפטר בלילה והם קברו אותו בשורה של נשים
האם מוציאים בן אדם מהקבר על דבר כזה, להעביר אותו לשורה אחרת
השאלות הללו, אנחנו יש לנו כלל מתי מוציאים בן אדם מהקבר רק כאשר זה לכבודו של הנפטר מה זה נקרא לכבודו של הנפטר יש הגדרות הלכתיות, אם, למשל בטעות קברו אותו בקבר של מישהו אחר, יש אדם שקנה קבר בטעות, קברו אותו בקבר של מישהו אחר
זה יכול להיות עם המפות של בית העלמין וכן הלאה
במקרה כזה לכבודו של הנפטר שהוא לא יהיה קבור בקבר גזול, אז כיוון שכך מוציאים אותו, ואז אנחנו מקפידים שזה יהיה תוך 24 שעות מהקבורה גג עד 3 ימים, כי אחרת זה כבר יהיה ביזיון לנפטר שמוציאים אותו
אבל כאשר מדובר יש בתי עלמין, פה בארץ עושים שורה גברים שורי אנשים
פני כבודו של המפטר
למה הם עושים גברים ונשים זה גבר מסוים של צניעות, משהו כזה, אז זה לא
יש
אצל מישהו טמון יש יש
אצל מי אתה תקוע אתה זוכר את הגמרא
למה כולם תלמידי חכמים
בקיצור
זה שהוא נקבר בשורה של נשים, זה לא ביזיון בשבילו וכיוון שכך, אי אפשר להוציא אותו דוגמה נוספת, יש בית עלמין מסוים פה בארץ, שהוא נותן אוטומטית
כאשר אדם נפטר, איש או אישה על ידו, שומרים לו מקום לבן הזוג מעצמם עוד לא שאתה קנית וקברו שמה בן אדם אחר לא בן הזוג, גם כן לא יוציאו אותו מבינה שזה לא ביזיון בשבילו על דבר כזה זה לא עניין
מי שקנה קבר לפני מותו ובטעות קברו אותו במקום אחר וזה דברים שקורים, לא מוציאים אותו מהקבר החדש דרך אגב ובקבר שהוא קנה, לא קוברים בן אדם אחר, יש כאלה עשרות קברות קברים בהר הזיתים בהר המנוחות שהם קבר שמור, הבן אדם כבר קבור במקום אחר ולא ישתמשו במקום שלו מסיבות רוחניות, אדם שמשמש כמאבטח
שואב
האם מותר לי לאבטח בית ספר של בנות מה השאלה כי יש הלכה שאומרת שאסור להיות באבן העזר בסימן כאף
אסור להיות שומר בית הנשים
אז הוא זכר את המשפט
הזה אומר מותר לי להבטיח בית ספר של בנות התשובה היא פשוטה בוודאי שמותר לו שומר בית
אנשים זה כשהוא שומר את הנשים שהם לא יוכלו לצאת אבל אם השמירה שלו מתבססת לא שהם לא יוכלו לצאת, אלא שמישהו זר לא יכנס
אין לו דין של שומר בית אנשים מבחינה הלכתית
שמע, אני יכול להגיד שלרווק זה אולי לא מומלץ, אבל אני לא יכול להגיד שזה עובר על כתוב שכתוב שלא יהיה מלמד רווק, מלמד תינוקות מפני נשים שבאות וגם על זה יש מלא מלא היתרים היום אתה יכול למצוא מלא רווקים שמלמדים בבתי ספר
והסיבה היא מפני שהמקום הוא בתוך העיר ולא מחוץ לעיר יש כל הזמן אנשים שמה
אז יש יותר קל עוד מילה בנוגע יש הלכה לא הלכה זה ספר חסידים שכותב שלא ללכת על קבר אחד פעמיים ביום יהודי שואל הייתי ביור צייט של אבא שלי על הקבר
אחרי צהריים מתקשר אליי אחי ואמר שהצליח להביא מניין האם אני יכול לבוא לעזור לו בהשלמת מניין, להגיד קדיש כבר הייתי על הקבר באותו יום אז אז איך אומרים הוא אומר לי שזה רב אחד אמר לו שאסור
זה נקרא האם אתה לומד את ההלכה רק היא נמצאת לך באיזשהו מקום בראש אבל אתה לא פתחת את המקורות
מה הסיבה שלא הולכים לקבר אחד פעמיים ביום כי זה זלזול בנפטר שכאילו לא הספיק, שפעם אחת הלכנו לבקש ממנו את הבקשות שיעורר עלינו רחמים, אנחנו חושבים שפעם אחת לא מספיקה, אז צריכים ללכת פעמיים, אבל אם הסיבה היא בגלל שאני רוצה את כבודו של הנפטר אני רוצה שיגידו עליו קדיש
אז מה מה פה הדיון מה פה העניין כן, לפעמים שאתה יודע את שורש של ההלכה
זה נקרא בחוף ברירו, וכשאתה יודע את השורש של הדבר אז קל לך לפסוק בו כן
אז זה נושא שאני אדבר עליו בהזדמנות כי זה קצת עיקול הוא פשוט בנושא הזה
אני משמש כועד הבית שואל אותי בן אדם יש מישהו שלא משלם ועד הבית כבר זמן ארוך האם מותר לי לכתוב מודעה דירה מספר זבל
לא משלם את ועד הבית או שיש בזה משום לשון הרע רכילות, הוצאת שם רע, דיבה או מה שאתה צודק
התשובה היא שכל הזמן שאתה עושה את זה בצורה מכובדת ולא בצורה של מילים פוגעות, זה אפילו מצווה כן, חובה על הבן אדם לשלם ועד הבית וזה לא הוא לא יכול לברוח מזה וזה לא דבר שבכלל נתון לדיון
ודרך אגב, חשוב שתדעו שעל פי ההלכה זה נכון שזה גם חוק
הדיירים
שזה נקרא אבל אם למשל אדם לתת לך טענות על ועד הבית או שמשהו לא מתנהל כרצונך, זה לא סיבה שאתה לא יכול לשלם ועד הבית ועד הבית אתה משלם ותעורר דעת קהל באסיפה הבאה
שיעשו כמו שאתה
חושב, ולא כמו שנהגו כמו שנוהגים עכשיו
אין
ברירה אחרת, אנשים שוכחים לשלם טוב נוספת, יש לי פתח מקומר, פתח מקומר זה הפירוש הוא פתח של קשת
והמזוזה הפתח נמוך יחסית
כמו פה בכניסה
יחסית נמוך, וכשאני אשים את המזוזה, אם אני ארצה לשים אותה בתחילת השליש העליון אז אז זה כבר יהיה בקימור
האם
שמים מזוזה בקימור או לא
היה איזה יהודי אחד שאמר לי שאני צריך להעיר על מה שפה עשו, שזה קצת בקימו קודם כל אני מסתכל על זה בקימו, אז זה טעות ראשונה שלו הטעות השנייה שלו
שזה
מחלוקת בין האחרונים היית אז+ האם אפשר לשים מזוזה בקימור ופסק ההלכה והמנהג זה ששמים מזוזה בתחילת השליש העליון, בקימור הכלום מברכים ששמים אותם בלאו הכי מזוזה של בית כנסת לא מברכים אז זה לא, לא זה הדיון אפשר להשיג
זה בוודאי בסדר, הוא יכול לשים מי למעלה מעשר צמחים, הוא יכול לשים אז הוא יכול לברך, אבל זה יראה מוזר אתה מבין מוזר בגובה כזה
אז אנשים רוצים לשים אותה בגובה אתה רוצה לשים אותה בגובה יש לך על מי לסמוך, אבל הוא לא צריך אם זה בתחילת הקימור פשוט
לא הוא שאל שאלה אחרת השליש נכנס בקימור כבר זה עגול זה לא, זה לא ישר, וההלכה דיון ברמבם
האם זה צריך להיות בתוך היושר לא בתוך היושר
אני אמרתי לו שמעיקר הדין מלמעלה מעשר צוותים, אבל אפשר לשים את המזוזה מעיקר הדין
אבל זה לא אף אחד לא שם מזוזה ככה אז אתה יכול לשים בגובה, אל תשימי ברכה, כי זה מחלוקת
נוספת יש מקומות בארץ שאין שם עירוב מושבים
ישובים למיניהם, אתה מגיע עם המשפחה שלך להתארח בבית של ההורים בבית של החותן
יש להם חצר
אתה רוצה לדעת האם בחצר
הזאת מותר
לילדים לשחק עם בימבה וכל מיני כאלה, או שאפילו שיש
חצר, אבל אסור לטלטל
אז אתה צריך לדעת דבר אחד, אם החצר היא מגודרת, אבל היא לא חייבת להיות מגודרת לגמרי
אם היא מגודרת 3 3 רוחות, זה ברוח הרביעית יש לי מה שנקרא
שני יציאות כאלה
לא צורת פתח זה משהו שחזרת פתח יש לי גם למעלה
לא, לא יש לי שני פסים בלשון של, האחת זה שני פסים יש לי שני
יציאות שני
יציאות שיש לי 4 טפחים פה וארבע טפחים פה
לא מחובר למעלה ברוח הרביעית, לא מחובר למעלה
אבל הפתח הזה לא עולה זאת אומרת הוא לא גדול יותר מחמש מטר
משהו
שבין היציאות 5 מ' זה נחשב חצר סגורה
בלי צורת פתח 5 מ' אם זה יותר מחמש מטר, יותר מעשר רמות פה אני כבר צריך צורת פתח, גם אם יש לי יציאות של 4 טווחים מהצדדים מה זה צורת פתח
זה שני מוטות, שהם בדיוק בגדר לא בתוך
החצר אלא בחוץ
ומעליהם יש חוט שעובר זה צורת פתח באופן כזה יהיה מותר לטלטל בלי זה אז גם
בחצר אסור לו לטלטל
צריך לקחת בחשבון אם יש לו רוח רביעית פתוחה לגמרי, בלי שתי פססים
הוא יצטרך ליצור את הפסים האלה
ואחרי שיוצר את הפסים אז יהיה לו דין או
של של 10 רמות שאין לו בעיה או
שהוא יצטרך לעשות צורת פתח בנוסף לפסים האלה שהוא עשה
צורת פתח צריך פסים
אם זה יותר מעשר רמות
עכשיו
בבובה מעשר צריכים למעלה כן, כי אין חנות להיכנס כן
עכשיו, שאלה נוספת אחרי- מעשר סכין, זה לא פתח מעבר שאלה נוספת, אנחנו יודעים שבהלכה בכלל בחבד אנחנו יודעים שרבותינו נשיא יש לי עוד כמה דקות
רבותינו נשיא כן רבותינו נשיאנו לא אחזו משינויי שמות והם גם לא חסידים גדולים של הוספות שמות
לא מישהו רוצה זה בגדול, שינויי שמות, ממש נגד הוספת שמות זה תלוי בך
מתי בהלכה מוזכר שמוסיפים שם שאדם חולה וכשהאמת היא שתדעו שכל פעם ששאלו את הרבי על הזמן שמות של אדם חולה, הוא אמר, אם הוא רוצה ואם הוא חושש שיוסיף, אבל הוא לא חייב זאת אומרת לא, לא, לא צריך כאילו לא לא וזה הרבי לא לא דגל, גם בזה הוא לא דגל, וכל המכתבים שאני רואה אני מבחין בנקודה הזאת
אז הרב גרונר טוען שהרבי בכלל לא נתן לזה אישור
באיגרות הקודש אני הייתי גר קודש של הרבי הקודם של הרבי, שהוא אומר, הוא אומר, אפשר
אם אתה כבר
שואל אם הוא כבר רוצה שיוסיף
אבל אתה, הוא אומר את זה בלשון, אם הוא כבר שואל אם הוא כבר רוצה, אבל הוא לא המליץ על העניין הזה עוד דבר בנושא של שמות יש מחותנים שיש להם שמות שמות שווים, למשל, אבא של החתן ואבא של הכלה, יש להם אותו שם או האמא של החתן, והאמא שלה כלה יש להם אותו שם
אני לא מדבר על החתן והאבא שלו שזה מוסיפים שם הכלה ואמא שלו מוסיפים שם
אבל מחותנים שיש להם שמות נוספים אנחנו לא חששנו
אה
שמות שמות שהם דומים אנחנו למעשה
לא חששנו לזה
כאשר שני המחותנים לא לא חששנו לזה, כן
על כל פנים
ברוב ככל המקרים, הרבי לא ששאלו אותו על השאלה הזאתי, אז
הוא לא לא לא דחף
לעשות את זה
מטבעת רבי יהודה החסיד זה משהו רוחני שאלה נוספת גם שאלה שהרבה אנשים שואלים, שאלו אתכם בתור שלוחים, ישאלו אותכם הרבה מאוד את השאלה הזאתי האם אפשר לקרוא שם על שם שאדם שנפטר בגיל צעיר
אז אני
הזכרתי פעם אחת בנוגע אם הבן אדם שנפטר בגיל צעיר זה אחד ההורים, רחמנא ליצלן, אז בוודאי שאפשר לקרוא מפני שזה כיבוד אב, אם זה אחד שנהרג על קידוש השם אז הוא קדוש צדיק אז זה גם כן הרבי מזכיר שזה גם סיבה להיתר
אבל אם זה לא זה ולא זה, אז מן הראוי להוסיף שם
נוסיף שם והוספת שם זה כבר יוצר כבר מציאות
חדשה זה כבר
לא הבן אדם, זה כבר לא הבן אדם
שהיה פה שהיה פה קודם ואין אין ממה לחשוש נוספת
אדם חולה
שהרופאים הגיעו למסקנה שחייבים לעשות לו ניתוח, להוריד את הרגש לו, רחמנא ליצלן ושאלה אמיתית
אבל הוא לא רוצה
האם על פי ההלכה אני לא שואל משפטית ולא שואל חוקית, האם על פי ההלכה שבטוחים במאה% שצריכים לעשות לו את זה כדי שהוא יחיה, האם מותר צריך לעשות לו את הניתוח
או שרק עם ההסכמה שלו הלכה עכשיו אני שואל אני יודע שהחוק לא נותן בלי ההסכמה שלו, אבל השאלה היא הלכתית היא לא
אז התשובה היא שעל פי ההלכה אפשר וצריך לעשות לו את זה, גם בעל כורחו זה פוסקים דנו בזה גם המגן אברהם בהלכות שבת דן בזה גם יאבד דן בזה צריך לעשות את זה בחייבים לעשות את זה
אנחנו בלילה ראשון של חנוכה השנה, שחל במוצאי שבת
יחול ליל
בדצמבר, לילה הראשון של חנוכה
מוצאי שבת אז לילה, כל שנה שואלים סופרים, האם מותר להם לכתוב סתם בזמן הזה של לילה של ניטל אנחנו בשעה שאנחנו כותבים סתם על פי הלכה צריך להוציא את המילים, אבל שאנחנו מסתכלים בהלכות התלמוד ברכת התורה לאדמור, הזקן
הוא כותב שזה שהסופר זה שאדם מוציא כמה מילים זה לא סיבה לברכת התורה אפילו בקיצור, זה לא נחשב כלמוד תורה סופר יכול לכתוב סתם ראיתי
שעל פי ההלכה ויש המון פוסקים שככה פסקו הבוזנר+ ראיתי שמביאים שאחד הרבנים בחבד, הרב אלילדו אמר כן, אני לא מוצא סיבה שזה יהיה אסור, אבל הסופר יצטרך להגיד
לקליינט
שכתבו את זה בניטל, אני לא גורס מהסגנון הזה בכלל אם על פי ההלכה זה מותר, למה אני צריך להגיד לו מה זה המצאה הזאתי המצאות לא בהלכה
אם זה דבר שמותר, זה מותר, אם זה אסור אז מה זה קשור לנינו אם זה אסור, אז אסור מה, מה זה
מה זה צריך להגיד לו
אין שום מקום, לא כתב
שזה על זה שהוא לא הכנס
אנחנו יודעים שהאדמור הזקן היה מקפיד מי השפיצים שלנו יתעוררו היה מקפיד שאת המזוזות שלו יכתבו רק כאשר הלבנה נמצאת במילואה זה טווח בחודש וכשה
אבל האדמור הזקן שהיו מביאים לו מזוזות שנכתבו בטיט זין בחודש או ביוד דלד בחודש היה מסתכל על המדינה ואומר, זה מה שהזמנתי אז כשאתם תגיעו לדרגה הזאת היא תקפידו גם כן על העניין הזה גם כן כנראה תדעו למה
אבל נכון לאלינו מה שמותר, מותר, ומה שאסור עשו
זה משנה את
מספרים סיפורי חסידים מתוועדים
לא לא מבין
תדע לו שהקפטוס זה פתאום לא הפדות וזה למה שיהיה לו הקפדות, שילך לרב וישמע שאין בזה שום הקפדות שילמד ואז הכל יהיה בסדר
חברה אתם