תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
בנוגע לבניית בית הכנסת בזמנים שונים יש לנו קהילה שצריכה בית כנסת וזה דחוף והבית כנסת בבניה ואין לנו איפה להתפלל זה בדוח הכי איפה שאנחנו מתפללים האם מותר לבנות בית כנסת בחול המועד
זה לא צורך
זה לא איזה הפסד זה הם מתפללים אז זה חמד כותב אין פה לא דבר העבד ולא כלום אסור לבנות בחול המועד
לא הם כבר בונים רק השאלה היא להמשיך את הבנייה בחול המועד אומר לא
הלא בית כנסת כי זה לא צורך אתה יכול איפה שהתפללת עד עכשיו תתפלל
גם בחול המועד שבוע ימים בסוף העולם
בתשעת הימים מותר לכתחילה לבנות בית כנסת חופשי אפילו על ידי יהודי וזה נכון ביחס לכל בניין של מצווה מקווה וכדומה אפשר גם כן בתשעת הימים לבנות חופשי כי זה צורך רבים צורך מצווה
ב-9 באב יש למנוע בניית בית כנסת אפילו על ידי גוי
אלא אם כן זה במקום שאולי אין שם פרסיה אולי צד לעכל בפורים אנחנו מחלקים יהודי יכול רק בסתר ולא בפרהסיה גוי יכול לבנות בית כנסת בפורים גם בפרהסיה
גם על ידי גואי
אנחנו רוצים שליח מחוץ לארץ שואל הוא רוצה לשכור מקום לבית כנסת לימים הנוראים
הבעיה היא שהמקום
שזה זה מקום שעושים שם דברים לא צנועים
כל השנה האם מותר לשכור אותו
לא לא לא היא
נחלקו בזה גדולי עולם ערעיהם רבי אליהו מזרחי טוען שהדבר הזה מותר אבל יש כאלה שאומרים שמה שהוא התיר זה לא מה שקורה אצלנו
הרב משה פיינשטיין והציר אליעזר שניהם אומרים שהדבר הזה אסור למעשה לכתחילה בוודאי לא לזכור מקום של חוסר צניעות וכדום
אין לי בעיה בבניית אוהל אוהל זה משהו חדש אני מדבר כעת על מקום שהוא לא
מקום שמלכתחילה הוא בנוי לעניינים של תועבה סרטים של תועבה דברים לא
אני הייתי באירוע שהיה והוא משתמש כדי
אני לא יודע מה זה דיסקונט
לא יודע
שמה דברים ונשים
בוא נאמר שרכתחילה לא לעשות את זה יש דעות מתירות יש דיעות אוסרות לכתחילה
אל תיכנס לזה לכתחילה יש אולי על מי לסמוך בדוחק אבל לא לכתחילה
השאלה מה זה מגיע למכולת
שהיה מועדון לא מועדון היה מועדון של עולים חדשים שהם עשו שם מפגשים עם מדברים משחקים 6 בש גם רואים סרטים לא סרטים
אני לא חושב דבר שמיועד למקום של של פורענות זה הבעיה אבל מקום שלא מיועד
טוב חברה האם צריך בואו נראה איך בונים ארון קודש
מהם התנאים לבניין ארון קודש תנאי ראשון
תנאי ראשון לארון קודש זה שצריך להיות רחב זה למדתי מהרב קוק ב-1 מה
מהיומנים שלו הוא מספר שבעיר הזאת זה מלמה שאני יודע שם איפה שהוא היה אז היה שמה אהרון קודש קטן נפל ספר תורה אומר ובחנתי ובדקתי מדוע נפל תורה ראיתי מפני שהיה אהרון קודש קטן והרבה ספרי תורה אז אחד נדחק החוצה אז אני למדתי מזה שאחת הבעיות זה שתחשוב בראש גדול שיהיה מקום להרבה ספרי תורה שלא יהיה בעיה שהספרי תורה
ייפול וחלילה
תנאי שני שאני חושב שהוא חשוב מאוד זה לדאוג שהגובה של ארון הקודש יהיה למעלה מעשרה טפחים שאז הוא חולק רשות לעצמו ואז בן אדם שעומד עם הגב לארון הקודש זה לא חילול הקודש כי זה כאילו חדר בפני עצמו
למעלה משמונים סנטימטר כי יש
ארונות קודש יש ארונות קודש למשל שמביאים לבית האבלים קטנים כאלה והגובה שלהם הרבה פעמים מניחים אותם על איזה שהיא שידה קטנה או כיסא קטן
ואהרון קודש כזה אסור לך להפנות את הגב אליו
אז צריכים לשים אותו על מקום גבוה לקחת את זה בחשבון הארון שהוא נמוך זה לא לעניין ותנאי שלישי יש מחלוקת בין הפוסקים האם מותר לתלות תורה
ידוע שלחם אסור לקלוט מחלוקת בין הפוסקים האם מותר לתלות תורה מה זה לתלות תורה לתלות ספר תורה לקחת ספר תורה לשים אותו בשקית לתלות אותו על מסמר
4 שנים זה למדו את זה בתפילין בסימן מהם אבל למדו מזה או עוד גם הספר תורה לכן לכתחילה לא לעשות ארון קודש שהוא תפוס על הקיר ושאין לו תחתית עד הרצפה
מצויין החלק הפסכים כתוב זה תלייה לקחתי אבון הכנסתי בתור נוספות תורה ותליתו אותו בקיר
זה בסדר
זה בסדר
קיבלו המון קודש את הגב שלו הם לא קיבלו אז הם עשו ככה קיבלו חיבבו אותו לקיר בספר כאילו יושב
על הקיר מי שמכיר במקווה של ויש אתם יכולים לראות אהרון קוד שנמצא
בחדר
חדר מקלט התחתית הארון הקוד שהוא תלוי בתקרה זה לא מלכתחילה
מלכתחילה צריך להיות ארון שיש לו עד מתה
שיהיה עומד על הרצפה לא תלוי
לא מחובר אדרבה תחבר אותו לקיר
אתה מתכוון לא תלוי
גם זה זה לכתחילה אני אומר לכם שאתם עושים לכתחילה תחשבו על זה כבוד אהרון קודש לכל הצדדים שיהיה כמו שצריך
דבר נוסף
זה זלזול
אם יש לי מדף שיוצא מהקיר מדף המדף ממה הוא חלק מהקיר אין בעיה זה לא תליתי
נכון אבל תלוי הוא זה תלוי בסופו מחובר בדעת הפוסקים
תלוש בסופו מחובר זה לא לכל הדעות נקרא לזה
שנקרא מחובר זה לא זה מלכתחילה אם כבר אז כבר תעורר את הציבור שיעשו עד למטה מה יכול להיות
כספת יש לה איזה ברזלים שעומדים על הרצפה מחזיקים
לשים משהו שכאילו למטה איזה רגליים נוספות אין עושים טוב חברה דבר אחרון שבזה אני מסיים כי אני כבר אחרי הזמן
לעשות דוכן לכוהנים גובה
גובה ליד ארון הקודש כדי שיעלו ויברכו האם יש בזה עניין
אז קודם כל היה מי שכתב שיש בזה עניין מכיוון שבכל התורה גם בגמרא וגם בפוסקים תמיד כתוב עולים לדוכן עולים לדוכן עולים לדוכן עולים לדוכן אז יש דוכן
היה פעם הירידה כן אז זה או ירידה או עליה אבל כן עכשיו יש מהפוסקים שטוענים
שהסיבה למה עולים לדוכן הכהנים
למה למה הייתה העלייה הזאת לא למה היו עושים במה לפני ארון הקודש
זה כדי שהכוהנים יוכלו לעלות הרמבם כותב שהיו עושים במה כדי שהרב יוכל לתת את הדרשה שלו שם
שאני התבוננתי בספר שמתי אין כזה דוכן אין דוכן לעלייה לכהנים אבל שני הטעמים מתקיימים שמה דברי הכיבושים
נאמרים מהבמה
וגם הכוהנים שמברכים את הקהל עולים על הבמה כן לא זה בדיוק בסדר לא אז אם יבוא שליח
בגדול זה בגדול המקום שלהם זה על הבמה
בגדול המקום שלהם זה על הבמה עולים על הבמה אז אז אם יבוא שליח ויגיד לכם שפיץ לא צריכים לעשות כי בסמנטי לא היה אז צריכים להגיד לו זה נכון אבל בסדר איתי הייתה במה שעליה לא הכהנים
ויש במה שהרבה דיבר את השיחות שלו מהבמה הזאת מהבמה של הדברי כיבושים אז אם תעשה כזה במה גם לזה וגם לזה אין לי בעיה איתך אבל אם לא אז אתה יכול לעשות
אני לא יודע מה היו עושים בשנים קדמוניות אני לא יודע
אבל גם כן אני לא יכול ללמוד מההנהגה שלו כי הוא לא התערב בענייני בית כנסת הוא אמר כמה פעמים שאני לא מתערב בענייני בית הכנסת אבל בגדול אם אתה רוצה לתת להשפיץ עם תשובה יש לך יש במה גם לדרשה וגם לזה
תתפלל בגובה של הציבור
טוב אם אתם כבר אז כבר אתם יושבים ממשיכים הלאה מנורה רוצים לעשות מנורה לבית הכנסת קישוטים לבית הכנסת להיזהר לא לעשות מנורה עם 7 קנים מנורה עם 7 קנים זה הלכה פסוקה בשולחן ערוך שזה אסור כמו מנורת המקדש
אפילו אם הקנים הם לא בדיוק ולא זה לא תקין לא עושים מנורה של 7 קנים אתה יכול לעשות ששמונה אתה יכול לעשות 6 למעלה או למטה אתה יכול לעשות
לצייר אין בעיה לעשות מנורה זה לא תעשו עם עדי יורה דעה סימן קוף מ 1000 איי מה
– או יותר מותר כן
לא הלכה פסוקה בשבילך שאסור לעשות כמו מקדש
לא גם לבית זה אסור אסור בכלל
אני מעורר את הבית הכנסת זה לפעמים עושים ככה אתה יודע שיהיה יפה ושוכחים את ההלכה הזאתי
הלכה נוספת היום יש חוק שכשבונים בית כנסת ככה זה בחשבון שצריך לעשות
גם לעזרת גברים גם לעזרת נשים המקום לרמפה כזאתי או מה זה שיוכלו לעלות האם הציבור צריך להשתתף בזה חייב הציבור להשתתף בזה כתבו הפוסקים
למה על פי תשובה רבי משה אלשיך שכל דבר שחלילה האדם יצטרך בעצמו צריך להשתתף עם הציבור אז הוא צריך להשתתף בשביל הרמפה הזאת גם כן
למה הכיוון יהיה זנות כי כיבוי
זה גם חייב לעשות כיבוי כן
אבל כיבוי זה צורך הכלל אומר כיבוי אם יש שריפה אז ספר תורה וזה וזה אז בגלל איזה אחד שצריך לעלות עם הכיסא גלגלים אני צריך עכשיו להשתתף ברמפה כמה אלפי שקלים וזה וזה התשובה היא כן
ונקודה נוספת
זה נושא של מגן דוד בבתי כנסיות מה המקור של המגן דוד בכלל יש לו מקור קדום והוא מקור קדום
בקבלה הוא היסוד שלו זה שהוא רומז לששת הקצוות ב-1 מהמפרשים של הירושלמי ראיתי 6 קצוות העולם חלק מהמפרשים של הירושלמי ראיתי שזה 3 זה משולש+ משולש כנגד כהנים לביאים ישראלים ואוריינטאי לאן כלטיאי כאילו 3 הדברים האלה אחד בתוך השני
יש הבן איש חי מסביר בדרשות למה למה קראו לזה מגן דוד אתם יודעים שיש מגן שלמה גם כן אתם יודעים לא ניכנס לזה עכשיו
יש גם מגן שלמה יש מגן שלמה גם כן זה גם איזה שהיא סגולה כזאתי המגן דוד אומרים שזה על זכר שדוד המלך היה לו היה לו זה היה לו היה לו מגן כזה כי הוא רצה לרמוז ומגן על ה
6 קצוות העולם יש כאלה שזה
האם נדמה לי שזה יותר זה יותר
נדמה לי שזה יותר
יש כוכב כזה שהם קוראים אותו מגן שלמה שהוא סגולה למשהו מפורסם בעולם אפילו בעולם הלא יהודי אבל לא נכנס לזה עכשיו
ויש תשובה של הרב משה פיינשטיין האם מותר לעשות סמל כזה בבית כנסת הוא כותב שכן
זה זה הוא כותב לגבי דגלים זה הוא לא כותב לגבי לא שואלים אותו לגבי הסמל האם לשים או לא
אז אני אומר בסמל אין בעיה התשובה אחרת הוא באמת כותב את מה שאתה אומר לגבי הדגלים
היה מקובל בעם ישראל שהיו עושים בתי כנסת
עתיקים
על המצבה היה והוא התפלא על זה
והוא שאל למה עושים את זה הוא רצה להוריד את זה אז אמרו לו שככה עושים על כל הקברים של רוסיה כדי לדעת את ההבדל בין יהודי ללא יהודי
אז הוא אומר אם ככה להשאיר את זה אבל בגדול בבתי כנסת של חבד אתה לא רואה את הסמל הזה והסיבה לזה זה רק בגלל שהציונות לקחה את זה ועשתה מזה קידשה את זה אז הפך להיות
כאילו מוקצה
ב-1 מהעלונים גם ראיתי בחור מספר שהוא שהוא ההורים שלו היה להם חנות יודאייקה והוא הביא מתנה לרבי חנוכיה והיה על החנוכיה גם כזה אז רבי הוריד את זה אמר לו זה בשבילך
זה תעשו בשבילך אבל אני חושב שזה הכל בגלל שזה משהו שנתפס
לא יודע לא ראיתי יש יש גדול היה גדול כזה גדול כזה
זה היה משהו שאנחנו רואים אותה קודם כל תקופות קדומות ביותר איזה שהיא קבלה בגלל
הוא מחק את הסמל הוא רק אומר
לחזק אותה לא צריך לחזק אותה זה ייתפס מכיוון שהם שמים אותו בכל מקום זה כאילו אני חיזקתי אותה
זה היה משהו כזה זה לא הוריד את הספר
תראה יש לנו דוגמה לזה בחג השבועות
לא בחג השבועות זה פרחים פרחים פרחים בחג השבועות אז אז יש הגאון מוילנה דווקא אמר להוריד את הפרחים בגלל שהגויים התחילו לשים את זה אבל רגע
אבל הר סיני שלנו היה קודם
בגלל שיש כאן כן יש על זה דיון שלם הביא את זה הרב זבל בספר שלו
מועדים כהלכה אז מה מה אנחנו נגיד אז כל השנים וכי יאבד את עולמו בשביל השוטרים
בגלל שהגוים עושים פרחים אני מאבד
המנהג של פרחים היה קדום מאוד זה היה היה וכדי לא לחזק את זה אז לאנשים מסוימים זה יכול לעורר אסוציאציה אחרונה מזוזה בבית כנסת
בעיקר בית כנסת לא היה מקום של אכילה ושתייה ושל לינה היום בית כנסת הפך להיות גם אכילה גם שתייה גם לינה
ואף על פי ולכן צריך לשים שם מזוזה אבל אף על פי כן לשים שם מזוזה עם ברכה זה יהיה לא פשוט משום שנחלקו הפוסקים בית כנסת צריך להיות בית ששמים מזוזה זה מקום של דירה אז השאלה מה בית כנסת אתה לא יכול להקריא דירה של מישהו מסוים זה של כל מיני אנשים
זה פה זה שם זה לא מישהו אחד קבוע כיוון שזה לא מישהו אחד קבוע אז על הספק זה מחלוקת ראשונים זהשים שם מזוזה וישימו אותה בלי ברכה