תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו בקוהלת בפרק ג פסוק יח. יש לנו פסוק שלהבנת הנקרא שלו אנחנו צריכים קצת לקמט את המצח. אמרתי אני בליבי על דברת בני האדם לברם האלוקים ולראות שהם בהמה המה להם.
אמרתי אני בליבי דיברת בני האדם יש לנו פסוק ידבר עמים תחתינו על דברת בני האדם זה הפירוש על הנהגת בני האדם יש בני אדם שהם מנהיגים אני מפרש קודם כל את הפירוש המילולי הפשוט יש בני אדם שהם מנהיגים רשי מפרש המנהיגים גאוותניים שהחליטו שהם צריכים לשבת בראש מפני שיש להם איזה שהם כישורים מיוחדים אף על פי שהדבר הזה רחוק מלהיות אמת אז יש לנו את את הבחינה של ההנהגה הנהגת בני האדם שהיא לא צודקת ועל זה ממשיך שלמה ואומר לברם יש נוסחאות בתנך שכתוב במקום לברם
לבררם עוד רייש מוסיפים מה הפירוש לבררם שהקדוש ברוך הוא עושה להם בירור צירוף לאותם הבני אדם שמרוב גאוותם הם נוטלים את רסן השלטון בידיים וסבורים שכולם צריכים להתבטל אליהם מפני שיש להם כישורים מיוחדים לברם האלוקים אלוקים כידוע שזה שם של מידת הגבורה אז לבררם האלוקים אלוקים מברר אותם מידת הדין והגבורה מבוגר מברר אותם גורר לאיזה שהוא צירוף וביטול ולראות שהם בהמה מידת האלוקים מגלה להם שהם בסך הכל בהמות אמה להם זאת אומרת זה יהיה ברור כזה שהם יוודע להם שהם בהמות ולא כאלה גדולים הם מיוחדים לא רק שהם ידעו את זה אלא גם שאנחנו נדע את זה עליהם זאת אומרת שהדבר יהיה כמו שאומרים התברר והתגלה לאין קול החידוש הוא שזה מתברר
אגלה לא רק לנו אלא גם הם בעצמם מוודא להם העניין בקיצור שלמה המלך מאוד מאוד לא אוהב את האנשים עם הרוח הגבוהה שחשים כאילו הם איזה שהם משיחים כאלה שצריכים לתת הם צריכים פה לשלוט והם צריכים יש להם משהו שהם יכולים למכור לאחרים ובאמת אין להם אני מדבר על מצב כזה שאין להם אבל משום מה הם צריכים לשבת בראש לפעמים אתה לא מבין כאילו מה ההבדל בין ניהול
כן למה אתם יושבים שם בראש וכיוון שכך הוא אמר עליהם כמו שאומרים את הפסוק הזה את החותמת בסופו של דבר הקדוש ברוך הוא איך אומרים יוציא אותם מהדמיונות שלהם אני רוצה קצת להרחיב על בעצם הפסוק הזה כולו הוא יחס יחס אנושי יחסי אנוש איך אנחנו מסתכלים על בני אדם או איך בני אדם מסתכלים עלינו ואני רוצה לספר לכם שאצל החסידים הנקודה הזאת הייתה מאוד מאוד רגישה אצל החסידים בכלל אצל חסידי חבד בכלל בפרט יש להם חוש ריח כזה שמי שקצת טיפ טיפה קצת מורים את האף שלו
לו יותר מהגובה שלו אם אתה מרים את האף על הגובה שיש לך בסדר אבל על הגובה שאין לך אז הריפת הראשים שם זה מהדברים הכי הכי מפורסמים בהתוועדות חסידית זה היה הדבר שהיו עושים אותו ביד רחבה אפילו לאנשים גדולים הרב מנדל פוטפס המשפיע בישיבה היה מספר על המשפיע שלו המשפיע שלו היה איש שנון מאוד בלשונו איש חריף אני מתאר לעצמי אם אני אספר את הסיפור כמו שהוא כתוב בספר ספק אם אנחנו נבין את העוקץ שבעניין אז איזה שהיא הקדמה
הייתה תקופה לחסידים ברוסיה שהייתה היה להם קשה אחרי אחרי היציאה שיצאה הרבי הריץ הרבי הקודם יצא מרוסיה לכיוון ריגה ואחר כך לכיוון ארצות הברית אז היה להם קצת קשה להאכיל את הבדידות וסך הכל יש להם רבים והוא נמצא באיזה שהוא מקום רק שהם אסורים וסגורים בתוך המדינה ולא יכולים לראות אותו מצד שני הוא לא יכול לבוא אליהם אז המצב היה קשה וזה היה גרם לכל מיני זכרונות וכל מיני כאלה אז אחד החסידים הכי גדולים ככה בראש השנה לפני שהוא תקע בשופר אז הוא נזכר מה שאומרים בימי קדם בימים שהיינו בלובביץ והיינו בתקיעת השופר של הרבי הרשע ושל הרבי הריץ נזכר כמו שהוא נוסטלגיה הוא העלה את הזכרונות ובין השאר הוא פתאום ככה העלה אני זוכר את התקיעות של שנת תפרי סמך וו שהרבי הרשב תקע כאלה דקיות יפות ואז המג אז המשפיע של רבי מנדל פוטר פוטרפס ושמו היה רבי נו זלמן מוישה ככה זלמן מוישה יצחקי ככה קראו אותו אז הוא היה איש הרגיש קצת קצת זיוף בקול של אותו אחד שאמר בערגה שהוא נזכר על התקיעות שהיו בלובביץ
מה הפריע לו הפריע לו תשמע זה זה המסר שהוא רצה להגיד לו תשמע הדקיות אתה במה עושות התקיעות בשמיים לא כל כך מבין אתה אולי מבין בקולות וגם נשים בעזרת נשים מבינות וגם להבדיל בין אדם לזה לא צריך להיות חסיד גדול גם בעל חיים שישמע את התקיעות האלה ישמע את אותו הכל אז כאילו מה אתה מתלהב ומראה את עצמך אדם מיוחד שנזכר בתקיעות של תף פריש סמך וו אז כי כמו שהוא כמו שאומרים כדי להחזיר לו אז הוא אמר לו ואני זוכר את הלביבות הייתה שם איזה שהיא מקדניה כזאת בלובביץ שהיו עושים איזה אחת מבשרת מבשלת שהלת שהייתה שמחה הופעה סופגניות לבייבות אני
זוכר שהיא זוכרת את הטעם הטוב שלופגניות זה לא נשכח ממני זה היה עוקץ אתה חושב מה אתה מבין בדקיעות אתה מבין בסוגניות אצלך תקיעות וסופגניות אותו דבר זה בעצם מה שהוא רצה להעביר זה לא תפסיק אל אל תעלה פה כמו שאומרים על השולחן נרגשים כאלה שאתה לא אוחז בהם זה בעצם מה שבצורה סיפורית מה שרצה בעצם שלמה להגיד בפסוק שלמה רוצה להגיד תשמעו יש אנשים שהם אוחזים ברמה מסויימת ונותנים השראה כאילו הם נמצאים ברמה הרבה הרבה יותר גבוהה וזה שקר וצריך לקעקע את זה צריך לשים אותם במקום אנחנו נסתכל עליהם כמו שהם בכבודם והם יסתכלו גם כן על עצמם ברמה שלהם ולא יותר אל תעלה את ה
איך אומרים את המניות שלך אצל אחרים אל תמכור את מה שאין לך אני רוצה קצת להרחיב בנקודה הזאתי משום שזה נראה לנו כאילו רחוק טוב תשמע יש כאלה אנשים אבל אנחנו לא אנחנו ברוך השם בסדר זה לא כל כך נכון אומנם בצורה הגסה של העניין אנחנו לא מנסים להשתלט על מישהו ושהוא יהיה כפוף לנו אנחנו לא חברי מועצת העיר ולא ראשי ערים ולא לא מנסים לכפות את דעתנו על אף אחד אבל בכל אופן בדקות אני רוצה לתת כמה דוגמאות שאני חושב שכל אחד יוכל למצוא במשהו מהדוגמה
שיש גם אצלו ובעצם זה אותו עניין מה ששלמה מדבר עכשיו כאן הוא טוען שאל תהיה כזה אחד שנכנס לנשמה של מישהו אחר ונותן הרגשה שהוא היה צריך להיות יותר בזמן שכשאתה היית במקומו לא היית לא היית יותר ובעצם שלמה מגלה לנו בזה איך אנחנו צריכים למדוד בני אדם נזכר שהבן הבן לא הבכור אבל הגדול של הרב עובדיה הרב יעקב יוסף עליו השלום שהוא מונה על ידי אבא שלו למסור איזה שהוא שיעור הוא היה מוסר שיעור הלכה בחן בחסד אז האבא בא בפעם הראשונה
כדי להסביר לאנשים שהוא ימלא את מקומו במקום ואז הוא אמר להם אני רוצה אני אומר לכם אני לא מתבייש להגיד לכם שהוא אני בגילו לא לא ידעתי מה שהוא יודע זאת אומרת הוא אז זה תנועה מסויימת של אמת שבן אדם יכול להגיד נכון אולי היום אני יותר ממנו אבל בגילו אני לא הייתי כמו שהוא הרבה פעמים ההורים עושים דברים דורשים דברים מתייחסים לדברים בצורה לא נכונה
על הילדים שלהם אז אני לא אתן דוגמה מהורים אני אתן דוגמה ממורה בבית ספר הסיפור הזה מאוד מאוד ישן אני חושב שיש לו כבר 50 שנה אחורנית לכן אל תסתכלו על על הקנקן אלא על מה שיש בו יש תופעות לוואי בכל חברה הסיפור היה על איזה שהוא מספר אותו הרב חיים קנייבסקי מבני ברק על עצמו שהוא
היה בחדר ויום אחד היה ילד שעשה איזה שהוא מעשה של עוולה בכיתה והעמלהמד ידע מי עשה את מה שעשה והוא רצה להוקיע את המעשה הלא יפה שעשה הילד אז הוא בחר בדרך מקורית הילדים היו ממש קטנים אחד מהילדים כבר יודע לכתוב וזה היה הרב קנייבסקי רבי חיים
אז הוא ביקש ממנו שיכתוב על דף ילד רע ושמים לו על הילד הרע זה ישים לו את זה על הגב מאחורה כמו שיש משולש אדום כזה שנגרר אז אז יהיה כזה שכותבים זה לייטלי צהוב כזה שכתבות הילד לא רצה לעשות את זה עזבו אז המלמד כעס עליו הלך להתלונן אצל אבא שלו שזה לא בסדר אז אז האבא הצדיק את הילד והוא אמר הוא אמר שזה לא למה למה למה מי נתן לך את הישוב ואת הרשות לדרוש מהילד דבר שהוא יהיה סנוי על החברים שלו
למה למה זה צריך להיות שהוא ילד הוא שנוי הילד לא רצה כולם יגידו אתה הכבשה שלך אז למה הבן שלי יודע לכתוב הוא היה היחיד שיודע באותו הגיל לכתוב אז אתה לוקח אותו כמו שאומרים לו לשליח ציבור כדי למלא את שאתה רוצה להעביר אז זה לא יסתדר לו עכשיו אני חושב שבאיזה שהוא מקום הרבה הרבה פעמים אני יכול לזכור גם כן דוגמאות שאני בתור ילד ראיתי ואני לא רוצה להעלות אותם אבל לפעמים המורה משתמש בילדים בצורה לא הוגנת גורם לאיזה שהיא שנאה כתוצאה מהדרישות שלו וזה דבר שהוא לא נכון אני רוצה לתת לזה ראיה מהלכה
זה לא הופיע שם בסיפור אני רוצה לתת דוגמה מהלכה יש בהלכה מצווה בתורה יש מצווה להשיב אבידה השבת אבידה עכשיו כולם חושבים שהשבת אבידה זה רק כי מצאתי ארנק וזרוק ואני מוצא שם מספר טלפון וכדומה אז אני משיב אבידה זה לא רק זה ישנם הרבה הרבה דברים שאנחנו לא מעלים על דעתנו שהם בגדר השבת אבידה למשל אם אני רואה
אני אתן דוגמה ממש מוחשית אני רואה רכב ומישהו עבר ליד הרכב הזה עשה לו שריטה בלי כוונה אבל עשה לו שריטה כזאת לאורך כל הרכב או כי מת לו את הפח ופשוט בורח עכשיו ההלכה כשהיא אומרת השבת אבידה זה לא רק אבידה שהלכה לאיבוד זה גם אם אתה לא תדע ממי לדרוש את הנזק שיעשו לך
ולכן אם אתה רוצה לקיים את סת השבת תכתוב את המספר של הרכב הפוגע ותרשום על על הרכב הנפגע תיקח דף ותרשום אני מספר טלפון זה וזה אם אתה רוצה לדעת משהו בקשר לשריטה שיש לך תחזור אליי והוא יחזור אליך ואחר כך הוא יתבע את הרכב האהוב אם יצטרכו עדות בבית המשפט אתה גם תהיה מוכן להעיד וזה יחשב כהשבת ועדה אתה מחזיר לו את הנזק שלא בצורה עקיפה הרבה מאוד אנשים דתיים אפילו לא יודעים את זה לא יודעים את זה וגם לא מתנהגים בצורה הזו עכשיו פה נכנס איך אומרים סעיף מאוד חשוב הלכתי עוד דבר שהוא בגדר השבת אבידה אני עובד אני עובד
בחברה ואני רואה שהפועלים איך אומרים הם הם עושים הרבה צילומים בלי רשות הם עושים הרבה שיחות טלפון לי רשות אני פשוט רואה שעושקים את בעל הבית אז איך אומרים להיות המלשינון זה לא נשמע טוב בחברה אז אולי תשתוק התורה אומרת שיש לה מצוות תשבת הוא מפסיד כסף בעל הבית מפסיד ויש פה אנשים ש
עושים לו את ההפסד יש מצווה שתשיב עכשיו על הדוגמה הזו אני רוצה לספר לכם סיפור שהיה לי לפני אולי 3 שנים אישה אחת התקשרה ושאלה בדיוק כזה סיפור יש לה אבל יעלו עליה שהיא זו שכמו שאומרים אמרה וזה ויעשו לה את המוות אז יש הנחה שאומרת השבת אבדה אתה מחויב כן בתנאי שאין לך מזה הפסד אם יש לך מזה הפסד ככה נפסק בשולחן ערוך אז אתה לא חייב בהשבת אבידה אז למשל בסיפור הזה אמרתי לה שאם את חושבת אם את יכולה לשלוח מכתב אנונימי ואיך אומרים אפילו בלי זיהוי של כתב היד ולא יוכלו לדעת מאיפה זה נשלח וכולי וכולי וכולי אז באמת מצוות השבת אבידה כאן קיימת אבל אם יעלו את זה
על זה וכולם ישימו את האצבע עם גילו אז רק היא יכולה להיות זו שמגלה היא לא חייבת לעשות את זה אז מההלכה הזו מופיעה בשולחן ערוך של האדמור הזקן בהלכות מציאה בסעיף למד גימל אז מהלכה הזאת אני רוצה להביא ראיה לסיפור שאני סיפרתי קודם אני לא חייב להיות התורה לא מצווה אותי להיות כבשה שחורה אתה רוצה להעניש את הילד בוא נגיד שאותו ילד באמת עשה עוולה ובאמת צריך להוקיע אותו אבל אתה דורש ממני לתלות עליו את הפתק מאחורי הגב ועל ידי זה אני אהיה שנא אצל כולם אם במצוות השבת אבידה שהיא מצוות עשה השבט תשים ומצוות לא תעשה לא תוכל להתעלם התורה הקדושה
אומרת שמותר לך להתעלם ממ אתה מפסיד אז על קל וחומר על סתם איזה שהוא דבר שמישהו עשה והמורה שהוא לא אלוקים רוצה להעניק לא יכול להיות שהוא יבוא וידרוש ממני להיות שנוי על כולם בשביל זה התורה כמו שאומרים היא לא היא תורת חיים היא לא באה כדי להציק לבני האדם אז אני חושב שזה ראיה למסר החינוכי הזה אבל אני שואל עכשיו בשביל זה הבאתי את כל זה אני שואל את המורה התיאורטי הדמיוני המורה הא בגיל בגיל כזה היית הולך ותולה את הפתק על הדס של הבגד של חבר אחר וכולם הסתכלו וישנעו אותך היית עומד בסבל הזה שאתה דורש מהילד השני לעמוד אתה לא היית עומד בזה אז למה אתה דורש ממנו כי היום אתה גדול ואתה מדבר בשם רוממות הצדק והיושר שצריך להוקיע את הנבלה וכולם צריכים להשתתף בזה הכל נכון
אתה מפעיל את זה על גב של ילד קטן שרק עכשיו יודע לכתוב אתה בגילו לא היית יכול לעשות את זה עליך מדבר שלמה פה בסוף אתה בעצם גאוותן ושחצן שחושב שאתה גדול ותשליט סדר במדינה בזמן שאתה לא היית עומד באותו דבר אז למה אתה דורש את זה מאחרים איפה הצדק איפה היושר אז זה זה דוגמה אחת מעשית שרציתי להביא כדי להראות שגם זה לא רחוק מאיתנו הרבה פעמים אנחנו אומרים לילדים שלנו אני בגילך אני בגילך היה לנו פעם רב שהיה איש אמת הוא היה מה זה אמת עד הסוף אז היה אומר להם תדעו לכם אמר לנו את זה ככה בכנות כל מי שיגיד לכם אני בגילך אני בגילך אל תאמינו לו זה שקר
כולם היו אותו דבר הוא היה זקן אומר אני זוכר את החברה שלי כשהיינו ילדים גם לנו אמרו היום אנחנו אומרים לכם היינו אותו דבר כמו שאתם אותה אותו בלאגן אותו זה ואז הוא סיפר לנו סיפור כדי להמחיש את זה הוא סיפר לנו סיפור עושים היו שני ילדים הוא אמריקאי היה במקורו הם היו שני ילדים שגרו בשכונה איפה שהרבי בקרון הייס בברוקלין הוא אומר ואנחנו אנחנו בהפסקת צהריים אנחנו תפסנו תפסנו תפסנו קופת צדקה שעמדה על השולחן והתחלנו לשחק מסיר עוד באמצע בית הכנסת בית כנסת היה אז מאוד דליל
אנחנו מדברים על ממש תחילה תחילת 50 שנה אחורנית ואני אולי אפילו לילה אני כבר לא זוכר אבל באיזה שהוא שלב הם הם הבחינו שהרבי יוצא מהחדר שלו בכיוון לבית המדרש הם היו שניים לבית המדרש עם קופה שהם פשוט אחד הספיק לזרוק את הקופה והם התחבאו תחת הספסלים תור ילדים יתחב תחת לספסלים ואז הרבי נכנס והם שומעים אותו אומר ככה אינטרסנט מעניין
ק שנריז לשתור אף אחד לא נמצא פה הונדה פושקה והקופה עפה באוויר כאילו הוא מדבר ככה בכל העצמו אז זה אז אז הוא הבין שיש פה מישהו מסתתר אומר אל תה אל תפחדו ככה הוא אומר אל תפחדו כשהייתי בגילכם בגלל השטיפר פון היייך הייתי שובב יותר גדול ממכם הוא לא לא ניסה לחפש אותם בכלל הוא רק אמר את מה שאמר והוא המשיך הלאה לא לבוא ולהגיד הילד אני בגילך איפה שב תלמד תחזור טניה
כל מיני כאלה דברים עזוב אותך תן הילד היית ילד גם אתה אל תחפש אל תנסה לדמיין ולהכניס לאחרים מסרים כאילו אתה היית איזה שהוא צדיק נסגר זה הייתה בכלל השיטה של החסידות תעמיד את הדברים במה שנקרא במשקל הסגולי שלהם בלי כל מיני כל מיני אתה יוצא צריכים לכתוב את הספר זיכרון אחרי שהבן אדם הלך אין לכם מושג כמה כמה מנפחים סיפורים שלא היו ולא נבראו כל מיני סיפורי סבתות הרי צריכים להגיד שכבר בגיל קטן הוא ידע לקרוא את המה נשתנה ישר והפוך וכל מיני צריכים אחרת איפה זה יתפוס את הקהל אז עושים כל מיני סיפורים אצל החסידים
את הדברים האלה שנו שנאה גמורה זה ככל שאתה תצייר את האדם תראה יותר אנושי יש סיכוי שלמדו ממנו משהו ויתקדמו ככל שתעשה ממנו יותר גטשקה תעשה ממנו יותר אליל כזה מיוחד אנחנו אנחנו נאבד את האמון שלנו בעצמנו ואת היכולת שלנו אי פעם לנסות ללמוד משהו מדרכה היה היפים ולכן כאשר הרבי שלח את המזכיר שלו הרב לייבל גרונר בשנת תו שין למד חיט הוא חיתן בן פה וזה היה מיוחד שהוא הגיע והתויד פה הרבה עם החסידים עזבי ביקש ממנו בבקשה אל תספר סיפורים ממני ספר סיפורים מחסידים
למה ממני החסידים יגידו אבל דבר על משהו ריאלי שהם יכולים ממנו ללמוד חסידים הם יכולים להגיד לו זה גם בדרגה שלנו אנחנו יכולים להגיע לזה אז זה זה בעצם כל המסר הזה זה בעצם מה ששלמה רוצה להגיד שלמה רוצה להגיד תשמע אתה לא יכול לבוא לדרוש מבן אדם אתה לא יכול להתלהב להתלהב מעצמך כשאתה מבוגר היו אומרים אצל חסידים ככה אם אתה רואה אדם שהכרת אותו שהוא היה קטנה היה ממש עגל פרוע ראיתם פעם עגל משתולל ברפת יצא לכם פעם לראות מה זה זה מדהים כאילו הניטורים והקפיצות והחוסר המנוחה זה משהו כזה מפחיד עכשיו אתה רואה בן אדם שהיה כזה צעיר אז הוא כולו דם חם אחר כך הוא מתבגר אז מקובל אצל האנשים להגיד הוא ברוך השם הוא התיישב הוא התיישב בגיל 40 ככה הוא התיישב הוא נרגע חסידים לא אהבו את זה הם היו אומרים זה לא נכון
עגל נשאר אלא מה שפשוט הוא הזקין אז אין לו כוח זה- אז זה- מנתר אבל מבחינת הטמפרמנט הפנימי הנשמתי זה אותו אחד אל תבוא ותאמר שהבן אדם ישתנה בלי עבודה פנימית ולכן איך אומרים הזקן שרתיחת הדמים יצאה לו והוא כבר רגוע הוא יכול למחול איך אומר הארי זל שהשערות משתנות משערות שחורות לשערות לבנות בגוף הזה זה מראה שעברנו מגבורות לחסדים הצבע הלבן הוא חסדים והצבע השחור הוא גבורות אז אז למה אתה צריך לבוא ולומר להרגיע אתה לא חש את השני כי אתה עכשיו כבר מבוגר כבר החסד מאיר או הזיקנה וכולו אז אתה בא בטענות
לצעירים זה לא הדרך זה לא הכיוון הדרך האמיתית היא תראה את הדברים בפרופורציה שלהם כמו שהם בגיל שלהם בכיוון שלהם וזה עוד פעם זה המסר שרצה שלמה אז כיוון שדיברתי על החדר אז אני רוצה גם כן לתת את הצד השני כדי שזה לא זה לא פייר שאני אדבר רק על הדתיים אז יש ראיתי פעם
ראיתי פעם מעשה שחווני עליו לשלטון אז הייתה איזה קבוצה של ילדים שהעלו אותם מאיראן פה לארץ כדי כדי שאולי להציל אותם כן ההורים לא יכלו לצאת מסיבות שונות אבל לפחות שהילדים זה אז כשלקחו אותם לקחו אותם ישירות לקיבוץ ביניהם היו ילדים כאלה שהיו ילדים מבית לא סתם דתי חרדי ובקיבוץ פתאום הכל השתנה להם נכנסים הם רואים לחמניות עם עם עם עם חמאה וזה הכל היה להם מאוד מאוד זר אז היו ילדים שכמו שאומרים אחרי שלחצו אותם אז הם נכנסו היו ילדים כאלה
לא נכנעו היה אחד הילדים שאני קראתי עליו את הסיפור שהוא לא נכנע והוא ברח הוא ברח מהקיבוץ חיפשו אחריו בקיצור הוא הגיע למי שהגיע ומבחינה חוקית הוא הצליח להשתחרר משם ונכנס לאיזה שהיא ישיבה או משהו כזה זה עשה רעש בקיבוץ היה שם קבוצות של ילדים מבתים שונים יתומים ואלה שעלו וכל מיני והם שאלו את עצמם כאילו זה נכון מה שהוא עשה זה לא נכון מה שהוא עשה הם רצו לעשות קבוצת דיון אז המזכירות של הקיבוץ הכשירה איזה מדריך אחד ישבו איתו לימדו אותו את כל התשובות שהוא צריך לענות ואיך בכל זאת הנערים יש נערות
יש להם שאלות צריכים אז אז מה מה שקרה זה שהם אחת השאלות שמאוד עניינו אותם מבחינה רעיונית האם מה שהוא עשה הילד שערק שברח האם מה שהוא עשה זה מעשה גבורה הוא עומד על העקרונות שלו ועל מה שהוא מאמין ולא לא מוכן להתפשר או שזה מעשה של חוסר יכולת התמודדות וכולי וכולי אז הנערים הם היו נערים בני 16 17 נערים ונערות הם נטו להגיד שזה גבורה אילו המדריך בהתאם למה שלימדו אותו במזכירות הקיבוץ לנו טען שזה לא מעשה גבורה אלא זה מעשה זה אז הילדים שאלו אותו הנערים שאלו אותו אז מה אתה חושב שהוא היה צריך לעשות
אם הוא באמת גיבור עונה להם המדריך הוא היה צריך להישאר ולהתמודד גיבור לא בורח גיבור נשאר ומתמודד אז אני מיד הם מיד טענו אבל איך הוא יכול להתמודד נגד קיבוץ שלם זה כמו שאומרים זה מלחמה לייבש את הים כאילו אתה אתה הציפור הזאתי שהים לקח לה את הקן והיא מנסה לייבש אותו זה דבר שהוא בלתי אפשרי הוא לא יכול למה הוא ילחם כמו שאומרים יוצאת האנרגיה כל החיים על מה שלא איך אומרים הוא לא הולך לשנות פה אף אחד והוא לא רוצה להשתנות אז זה לא מתאים לו אז אני חושב שגם איך אומרים הדמגוגיה הזאתי המדריך אני חושב שזה לא נכון הילדים
הרגישו את הזיוף והם הרגישו את האמת האמת היא זה שלא משנה כעת מה צודק מה שהקיבוץ עשה או מה שהוא עשה אבל אמר לבן אדם שימשיך להתמודד איפה שזורקים עליו כל הזמן אבנים ומים וחוסר חוסר קשה לו זה לא תשובה רצינית הכדורש ממנו מה שלא היית דורש מעצמך אתה המדריך או אתם הקיבוץ לא הייתם עומדים ברמה כזו של מתח ולדרוש את זה מנער צעיר זה דבר שהוא טעות זה לא נכון מבחינה חינוכית אז אני ממיל אותו דבר זה בעצם מה ששלמה רוצה להגיד תשמע זה לא נכון יהיה לדרוש ממישהו אתה לא נמצא בגבהות הרוחנית האמיתית אם אתה דורש ממישהו מה שאתה בעצמך לא עשית ורואים את זה בפועל שכאשר בן אדם עשה דבר והוא אומר תשמע אני הייתי שם ואני חוויתי את זה ואני בא בתור אחד כזה
אני לכם אני התייתמתי בגיל צעיר מאוד ותמיד שהיה קורה איזשהו אירוע בבית הספר וזה אז אני הייתי נשלח הראשון אם זה היה חבר נוסף שאביבו אמו נפטרו וכדומה והיו כאלה והיו כאלה לפעמים שהיו מנסים גם כן מי שעבר את זה הצליח לנחם את הלהידבר עם החבר בצורה בריאה מי שלא עבר את זה לא זאת אומרת ככל שאתה נמצא בתוך עברת היית בניסיון הזה אתה יכול הוא מקבל ממך או אבל מה שאין כן כשמי שלא היה אז הוא לא מקבל ממנו זה באופן טבעי ככה כאילו שיש לך מורה בגיל 60 והוא עדיין מכבד את אבא ואמא זאת אומרת יש לו אבא ואמא בגילאי 80 שיאריכו ימים והוא ככה שם את היד על הכתף
לאיזה ילד בגיל 10 שאביו שהוא שאיבד את אביו עכשיו הוא אמר אל תדאג יהיה בסדר זה מילים חלולות זה מילים שאיך אומרים נכנסות עוברות ליד האוזן אפילו לא נכנסות כיוון שזה לא זה לא זה לא אתה לא זה לא אמת אתה לא אתה לא מדבר ברמה אמיתית אתה אומר מילים ששמעת מהאחרים אבל אתה לא חי את זה מספיק אז כיוון שכך זה לא דבר שנתפס ונקלט כמו שהוא חזל אומרים
זה מופיע בהרבה ספרי קודש זה לא מופיע בגמרא וזה מופיע בהרבה מאוד ספרי קודש כמו בראשית חוכמה+ ביטוי כזה אוי למי שהעולם מתאים בו מטען זה בעברית הקדומה זה תועיל אז ב בעברית שלנו זה אוי לו למי שהעולם טועם בו בקיצור יש אדם שחושבים אותו למשהו והוא לא משהו אוי לא
למה אוי לא מה הוא אשם הם חושבים שאני אשיר מה אני אשם שאתם חושבים שאני אשיר אני לא אמרתי אף פעם שאני אשם אתה מתנהג כמו השיר אתה מקרין שאתה עשיר אתה מקרין שקר אם זה לא נכון אוי לא זה לא אמת אתה גורם לציבור הטעיה קודם כל אני רוצה לתת דוגמה מהעולם הישיבתי ואחר כך אנחנו נראה בעולם הרחב יותר מספרים על
יש בהסכמת הבוקר אדם צריך ליטול את הידיים שלו אחרי השינה אני אומר קודם כל הצהרות אנחנו לא שואלים למה קודם כל מה מה העניין כדי להבין את הסיפור נטילת ידיים בבוקר היא כדי להעביר רוח טומאה ששורה לאדם בשעש שהוא יושן כלל שני למה כלל שלישי מפני שכשהאדם יושן אמרו חזל שהשינה היא אחת משישים מן המיטה זה גם כן מוות מסוים המת מטעמה אז גם המיטה קצת מתאמה בשעה שהאדם מתעורר הרוח כתומה עוזבת אותו אבל היא נשארת רק על החלק האחרון רק על הידיים
והסיבה היא מפני שהידיים זה הדבר שבא במגע עם העולם שמחוצה לו והטומאה כבר אין כוח להישאר על הלב שלו על הנשמה שלו על הראש שלו אז היא בורחת מכל המקומות המהותיים היא נשארת רק על החלק הכי חיצוני שיש באדם שזה הידיים כדי לסלק את התומה מהידיים צריך ליטול 3 פעמים לסירוגין מתוך ספל או לפחות לשטוף את הידיים בברז אבל לכתחילה מתוך ספל השלוש פעמים האלה גורמות רוח טומאה תסתלק מהידיים לחלוטין הנטילת ידיים יכולה להיות בשני אופנים האופן המובחר כמו שנוהגים החסידים זה לשים כלי ליד המיטה עם ספל ובאופן כזה שאנחנו אפילו לא מורידים את הרגליים על הקרקע לפני שאנחנו נוטלים ידיים למה מפני שהורדת הרגליים זה קיבוע של המצב הקיים אנחנו לא רוצים לקבע את מצב הטומאה שימשיך הלאה עלינו על כל היום אפילו לא במינון קטן אז כיוון שכך אנחנו נוטלים ידיים עוד לפני כמו שאומרים עוד לפני שהתחלתי את היום התחלתי אותו ברגל ימין כי אם אני הורדתי את הרגליים ואחר כך אני קם ואני מתחיל ללכת וזה אז כבר החדרת לתוך העשייה היומיומית שלך את המצב הקודם שהיה רק אחר כך נתת ידיים זה הסיבה על פי הסוד
מדוע אנחנו נוטלים ידיים ליד המיטה כמה שיותר אבל לא משנה אני אני עכשיו רוצה להתמקד בפרט מסוים הנטילת ידיים זו שאנחנו עושים בבוקר יכולה להיות בשני אופנים יש כאלה שמתייחסים לכל הבית כולו כמו 4 אמות הם מחשבים שכל הבית או 400 ואז הם יכולים לקום ללכת לשירותים לי נטול ידיים שם או באיזה במטבח וזהו אז אין זה אפשרות אחת אז אמרתי מאנהג של החסידים שאפילו 4 אמות וגם הסברתי למה אני לא מתייחס כעת מה אתם תעשו או מה אתם עושים
זה לא נוגע לסיפור אני רוצה לספר סיפור על ראש ישיבה אחד שהוא לא היה ראש ישיבה החסידי שנסע לחוץ לארץ לאסוף כספים והוא התארח בבית של יהודי פשוט אבל בבית הזה יהיה נהוג להכין ידיים ליד המיטה והיהודי הפשוט הזה רואה שהראש ישיבה הגדול והנורא והגיבור הזה לא מכין לתלת ידיים ליד המיטה אז בבוקר הוא שאל אותו למה אתה לא עושה את זה אז הוא אומר לו אני סומך על דעת הרשבא עכשיו כשאומרים ביהדות רשבא רשבא זה ראשי תבואות רבי שלמה בן אדרת רשב רבי שלמה בן אדרת אז אותו יהודי פשוט קצת למד תורה אז הוא שאל אותו אני לא יודע על רעש איזה רעש יש הוא אומר לו כן הרשבא הזה כתוב בספר שולחן ערוך בשערי תשובה בסימן הראשון
בסעיף קטן הראשון הסתכל שמה יש רעש שלה אותו יהודי פותח את השולחן ערוך מסתכל אין חשיבה יש ה יש רבי שמעון בן אלעזר בגמרא במסכת ברכות בדף כףאי עמוד א שהוא אומר שכל הבית זה 4 אמות אז ראש ישיבה גדול ונורא לא יודע שזה גמרא במסכת ברכות חושב שזה רשבא רבי שלמה בן אדרת אז והוא כמו שאומרים יש לי רשבה איזה רשב יש לך זה תנא בגמרא הוא אמר בדיוק איפה להסתכל בשערי תשובה שמה לא מופיע אז הנה לכם דוגמה
איך בן אדם נמצא באיזה שהוא מצב שנותן לך כאילו השראה שהוא יש לי רשבו אני זה אבל איך אומרים אפילו את מה שאתה צריך לדעת שזה גמורה זה אתה לא יודע את הגמרא במסכת ברכות אפילו אתה לא יודע זה זה לא מספיק אישי ויש זה לא מספיק זה זה זה זה אתה זה אתה מחפף את זה אתה על זה אתה קופץ זה נקרא אוילו למי שהעולם מתאים בו זאת אומרת מתאים בך שאתה יודע הרבה והנה יש חרש בו אבל זה לא האמת אתה לא אתה לא בעניינים בכלל
אוי לו למי שהעולם מתאים אז עכשיו עד עד כמה החמירו בנושא הזה של אויילו למי שחושדים בו ואין בו אני רוצה לספר לכם התקופה של הרבי הצמח צדק נכדו של בעל נתניה הייתה תקופה סוערת לעולם היהודי ברוסיה היו היו קבוצה של אנשים שהיו נקראים משכילים הם רצו להכניס שינויים בחינוכם של ילדי ישראל צורת הלימודים בחדר לא מצאה חן בעיניהם נו אז תקימו לעצמכם בתי ספר שלכם
מה אתם רוצים מהחיים שלנו לא אנחנו רוצים את כולנו איך אומרים תמות נפשי עם פלישתים הם רוצים שכולם יהיו כמוהם בקיצור המצב היה המצב קשה והרבה מגדולי ישראל נקראו לממשלה לתת דין וחשבון על מה ולמה אתם לא מעוניינים להכניס כל מיני לימודים בתוך החדרים שלכם
ובין גדולי ישראל בין גדולי ישראל שנקראו אז לממשלה כי המשכילים השתמשו בממשלה כמנוף לדרישות שלהם היה הרבי הצמח צדק מספרים שכשהוא לאסיפה הזאת זה הייתה האסיפה הארוכה שנמשכה כמה וכמה חודשים הוא לקח איתו תכריכים מכיוון שהוא לא ידע אם הוא חוזר חי משם והוא עמד כמו אריה כליש ודיבר בתוקף והעליב את הממשלה אני חושב ששבע פעמים שמו אותו בבית סוהר על החוץ שלו תוך כדי הדיונים עד כמה שהוא איך אומרים משתלח בהם בסופו של דבר הוא ניצח והם נכנעו וכל הדרישות שהוא דרש התקבלו וכל הגזרות שהם רצו לגזור לא הצליחו
באיזה שהוא שלב בתוך המשבר הגדול בתוך החודשים הללו שהוא היה בס בשנה בסכנה מוחשית יומיומית הוא היה נתון בידיים של גויים שהם היו המושלים יכולים להרוג אותו בשניה אחת אז ניגש אליו אחד מגדולי ישראל הנוספים שהיה בן הארבעה רבי איצשלם מיוולוז'ין בנו של רב חיים יובל מה מה אתה כאילו איפה כתוב בתורה שצריך למסור נפש על מים רעים יש כתוב בפרקי אבות ותגלול למקום מים רעים וילשתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו ונמצא שם שמים מתחיל אז הוא שואל אותו מעיב איפה כתוב בתורה שצריך למסור נפש על מים רעים אז הרב בעצם עושה וקנה לו מייד שבכל התורה כולה לא מוזכר פעם אחת
הנושא של מסירות נפש לא מוזכר שם בכלל אבל מה כן מוזכר בתורה מוזכרת מצוות קידוש השם ומצוות חילול השם לחילול השם הוא אמר לו יש לו יש הגדרה יש קו אדום עד איפה זה נקרא חילול השם מאיפה זה חילול השם לקידוש השם אין סוף אז כיוון שכך מה שאני עשיתי עשיתי על הסעיף של קידוש השם עד אין אינסוף
בקיצור הוא חוזר הביתה ודרך אגב היה לו בן שהבן הזה היה שומע את אמא אומרת תהילים ושגיאות זאת אומרת הרבנית האישה של הרבי הצמח צדק הייתה אומרת תהילים בשגיאות לא ידע לקרוא בצורה מלאה הבן שלה היה צוחק עליה אז האבא שלו אמר לו תדע לך שהתהילים שלה עם השגיאות הציל אותי כשהייתי שם של כל רגע רצו להרוג אותי בקיצור הוא חוזר הביתה ואני שומע ככה כמו שאומרים את החסידים אומרים
שהרבי חזר ומסר נפש שם באיזה הוא ממש עשה אז הוא התחיל לבכות והוא אמר אוי לו למי שחושדים אותו ואוי לו למי שהעולם טועים מתאים בו מה מה מה מה הטענה שלו הייתה אומר אני אני יצאתי הרי להגן על כלל ישראל זה זה זה מסירות נפש
כשאתה עושה משהו בשביל כולם זה מסירות נפש זה בכלל לא מסירות נפש+ הוא צריך לקבל על זה שכר אז אז אז על זה לבוא ולהגיד לי שאני עשיתי מסעות נפש אתם יודעים מה זה מסירות נפש אברהם אבינו שזורקים אותו לכבשן ואין אף אחד שהוא עושה בשבילו משהו הוא לא עובד בשביל כלל ישראל לא היה כלל ישראל אז הוא נזרק לכבשן זה מסירות נפש אני שהיה לי כל כך הרבה אנשים שהרגשתי שאני עושה בשבילהם זה לא מסירות נפש אז תראו לאיזה דרגות גבות אפשר להבין את המשפט הזה או לא למי
שהעולם מתאים בו ואפילו הם מחשבים שאני גדול יותר ממה שאני באמת היה לי המון מוטיבציה לעשות את זה כי עשיתי את זה בשביל הכלל שלכולם יהיה אז איך אומרים היום כל אחד שעושה משהו קטן שלוחה דרך מנה וואו וקורה זה מסירות נפש ולך מה זה זה בשביל עם ישראל זה לא מסירות נפש זה פשוט זה בדרגה גבוהה כן זה צריכים לראות עד כמה נזהרים
מה איך אומרים מהכבוד המדומה שאינו במקום הנקודה היא בית ספר התניא באיגרת התשובה כתוב כך אני רוצה קצת להיכנס למה שעומד מאחורי הדברים אז בפרק וו של אגרת התשובה אומר אדמור הזקן כזה כלל הנפש האלוקית בזמן שבית המקדש היה קיים היא הייתה השולטת היא ורק היא
שהוא אומר הנפש האלוקית הייתה שולטת זה הפירוש הוא שלא העם היהודי היה מקבל עוצמות בהתאם לעוצמה של הנפש האלוקית שלך זאת אומרת אם אני מתרגם את זה להקשר של מה שדיברנו היום מנהיג שאצלו הנפש האלוקית מפותחת היה יכול להיות מנהיג מנהיג שהנפש האלוקית שלו איך אומרים תחושה לא היה יכול להיות מנהיג הוא לא היה מקבל את הכוחות הרוחניים להנהיג כמו שצריך הוא היה נופל מהר מאוד מהכיסא אם היית שם איזה שהוא מחוג מאוד מאוד גדול ששופט ברמה עקרונית לרוב האנשים מה גוברת להם יותר הנפש האלוקית
וזה התבטא גם במנהיגות שהמנהיגים היו אנשים כאלה שאצלהם הנפש האלוקית שולטת הנפש הבהמית התחילה לקבל מניות מאז חורבן בית המקדש כלומר שיכול להיווצר מצב זה הלשון שלו ככה יכול גם החוצה ופושע ישראל לקבל חיות לגופם ונפשם הבהמיות כמו שאר בעלי חיים ממש כמו שכתוב ממשל כבהמות נדמו אומר מאז החורבן יכול להיווצר מצב שהאדם מקבל את כל החיות שלו הגשמית דרך הנפש הבהמית ואז יכול להיווצר מצב כזה שיושב לך בן אדם בראש ואין לו אפילו% אחד של מעשים נכונים שהוא עושה בהתאם לצד האלוקי אלא הכל אך ורק מצד נטיות טבעיות של כבוד וכדאיות וכולי וכולי אין לו שום דבר שהוא עושה כמו שאומרים לשם שמיים לטובת העניין יכול להיווצר כזה מצב ואנחנו בגלל ההסתר פנים הזה ההארה האלוקית עוברת לא רק עוברת גם דרך הנפש האלוקית אבל לא רק הנפש האלוקית יכולה לעבור דרך הנפש הבהמית ואז יכול להיווצר מצב של מנהיגות של בהיי מה מנהיגות שהסמל שלה כדאיות אגואיזם
כל החזק מנצח תרבות התרבות של תורת הגזע של היטלר ימח שמו של ה של ה של בעלי שהחזק מנצח התרבות הזאת יכולה להיות להפוך להיות תרבות מנהיגותית וזה דבר שבזמן בית המקדש לא היה יכול להיות ואני רוצה להוכיח את זה היה לנו מלך רשע קראו לו אחאב האחאב הזה מה הפירוש שהוא הרג את כל הנביאים כמעט כולם חוץ משתי מערות שהחביא עובדיה ואליהו הנביא הנביא ואחאב הזה מילא את כל הארץ בצורה באלילים ובבעל ובהשערה כל 4 אמות אליל ברמה שלא היה כמוה מעולם בא אליו הנביא ואומר לו תשמע אתה תיתן דין וחשבון על כל מה שאתה עושה ואומר לו איזה עונש הוא הולך לקבל כל המשפחה שלך הולכת להיכחד
עכשיו אם היינו דמיינו לעצמכם אדם בסדר גודל של אחב כל העם דתי והמלך הזה מדבר על על על מה פירוש נגד אלוקים זה לא נגד התורה נגד אלוקים עבודה זרה בצורה מוחלטת הבן שלו אביה היה לוקח ספר תורה כל מקום איפה שיש את השם מוחק וכותב במקומו שם עבודה זרה משהו אתם ראיתם אפיקורס אחד כזה בדור הזה לא ראיתי רמה או עוצמת זו של שנאה וזה אין עכשיו תארו לעצמכם שתקחו את האפיקורס הכי גדול שאתם רק מדמיינים בדור הזה ונביא לו איזה אחד עם זקן לבן זקן להגיד לו זה נביא והוא יבוא ויגיד לו תיזהר לך דיר באלק כל המשפחה שלך מה שיקרה לך מה תיק תק הוא ישתנה מה פתאום צפצף עליו מי שם עליך בכלל ומה ומה קרה עם אחב בא אליו הנביא אמר לו מילה אחת סעק ואפר ותפילות ותשובה והקדוש ברוך הוא קיבל את התשובה שלו ודחה את העונש לדון הבא
אנחנו לא לא מכירים דבר כזה אנחנו לא מכירים דבר כזה היום היום לא יכול להיווצר מצב שבן אדם יעשה תשובה ברמה כזאתי בגלל שאמרו לו איזה שהוא משפט אמרו לו מילה אחת אז הוא ישן תשובה אין לנו את זה אז אז אז זה רק הוכחה זה אני מביא כהוכחה שאפילו אדם בסדר גודל של של אח שאומרים עליו דברים נוראים במסכת סנהדרין ואפילו הכנת כזה איך אומרים ההטייה של הנבחרת הייתה יכולה לבוא בשניה אחת מה שהיום אין לא לא קיים זה לא בא בשניה אחת זה עמל זה עבודה היום אתה בא למנהיג שנשלט על ידי נפש הבהמית ואתה אומר לו מילה הוא לא משתנה אז למה החיו ישתנה בשניה הוא היה הרבה יותר גרוע מבחינת המעשים שהוא עשה למה הוא השתנה בשניה מכיוון שאז שלטה הנפש האלוקית ברמה הכללית שבעולם אז כיוון שככה היה קל לו לצאת מעצמו מיד ולהשתנות היום זה לא ככה היום בצורה הפוכה
וזה דבר שייצר את ההבדל בינינו הוא בין הדורות הקודמים עכשיו נגיע לצד שלב מעשי אז איך משתחררים ממנהיגים בהמעיים כאלה זאת אומרת אני לא מדבר כעת על מישהו המנהיגים הבהמיים יכולים להיות אנחנו ביחס לאנשים אחרים שאנחנו תופסים איזה שהיא שררה איזה שהוא כבוד בגלל שאני אמרתי בגלל שלי נראה ושום דבר לא בגלל שהתורה אמרה או בגלל שהצדק אומר אלא בגלל שאני אמרתי או בגלל שבא בגלל שאני ארוויח על ידי איזה שהוא כסף השאלה היא איך משתחררים מהמנהיגות הזו הנלוזה אז אני רוצה לתת שניות
שתי עצות בנושא הזה ונתחיל עם העצה הראשונה עם הנקודה הראשונה אנחנו יודעים בטבע אנחנו רוצים להבין קצת את הבהמה עם הטניה קורא למצב הזה של נפש השליטה הזו של הקליפה בזמן הגלות הוא קורא לזה גניקה מבהמות ובעלי חיים אנחנו צריכים להבין משהו בטבע של בעלי החיים בעלי החיים אנחנו רואים שיש לך רואה
אחד הוא יכול לראות צאן על הרבה מאוד ראשי בקר אפילו אפילו 5000 רופאי בקר קח ילד ערבי קטן בן 7 הוא שולט עליהם זה עובדה אז פעם חסידים דיברו ביניהם ניסו להבין איך זה קורה אז הם ניתחו והם הגיעו למסקנה ככה כשהפרה האחת השור האחד מסתכל
אז הוא רואה שיש פה או אה ויש פה עוד נניח אם מדובר על 200 יש פה 200 בקר אז הפרה אחת מסתכלת על כל המאה 99+ רואה ואומר כולם פה נגדי כולם נגדי אז ברגע שכולם נגדו הוא הוא איך אומרים הוא הולך עם העדר וככה כל אחת חושבת מתוך מתוך כל המאתיים כל אחד חושב שכולם נגדו ההסתכלות הבהמית זה מאוד מאוד מתאים עם ההשקפה הקבלית על השורש של הבהמות השורש של הבהמות והחיות בא מעולם התוהו שהמהות של עולם התוהו לא נרחיב בזה אבל רק במילה אחת זה עולם הפירוד עולם של נקודים
ככה זה נקרא בקבלה שכל עומדת בפני עצמה אז אצלהם אלה הרמוניה ואין אחדות זאת אומרת הם לא יכולים לחשוב רגע אם אני ניפרה אז גם היא היפרה ומה שאני חושב גם היא חושבת מחשבה כזאת היא כבר מחשבת חיבור אני מחבר במחשבתיות ביני ובינה אצל ה אצל בעלי חיים אין את זה אין את המחשבה ההרמונית יש רק את המחשבה של אני הפירוד המחשבה האישית אינדיבידואלית שלי אז כיוון שכך היא בעצם מפוחדת מאוד 199 ופלוס רואה מה לפי זה מחשבת אדם שהוא יש לו את העליונות
שורשו מעולם התיקון זה מחשבה כזאתי של הרמוניה האדם מה הסיבה שהוא מצליח לשלוט על בעלי החיים בוא ננתח מבחינה פילוסופית למה אותו רואה מצליח לשלוט על על כל החמשת אלפים ראשי בקר שיש מולו סיבה אחת הוא יודע אין להם שכל אם אני אפחיד אותם בצורה כזאת הם כולם יחשבו אותו דבר ובצורה הזאת עם השיטה הזאת שהוא מסתכל על כולם ברמה מסויימת הוא מסתכל על כולם בהסתכלות מסוימת הרמונית מסתכל עליהם כחטיבה אחת ומצליח לכבוש אותם אם הוא היה מסתכל רגע אז אולי השור הזה חושב אחרת ואולי הוא פתאום יעלה עליי ופתאום הוא יהיה איזה מרד שם באמצע הם יחשבו אולי יהיה כמה כאלה חוצפנים שיחליטו שהם צריכים פה להוריד אותי מה אני אעשה אז יכנס לפחד ולא יצליח לשלוט עליהם רק בגלל שהוא סבור עזב אותך אלה בהמות הם לא יכולים לחשוב אבל אולי אולי היה אחד שמה כן יחשוב אולי יקרה משהו יכנס ויעשה ויהיה נדמה לו שאני דומה לשור שהוא ראה ברפת קודם וירצה לנגוח אותי עצם המחשבה הזאתי תגרום לו לפחד
הוא לא יצליח לפלוט עליהם בקיצור האדם מצליח לשלוט בגלל שהוא תיקון בגלל שהוא מסתכל הסתכלות הרמונית והבהמה מפחדת מפני שהיא מסתכלת הסתכלות מפורדת מפורטת ולא הסתכלות הרמונית אז כשאנחנו מדברים על מנהיגות בהמית מנהיגות שחושבת רק על עצמה רק על משפחתה רק על חשבון הבנק שלה רק על איך היא מתגדלת ואיך היא מתפתחת וכולי וכולי אז יש לה את התסמונת הזאת של האני ובעצם בגדול היא רואה את כולם נפרדים והיא רואה גם את כולם כאויבים ולכן המנהיגים
ככל שהם בהיים יותר הם יותר מסוכנים לציבור כי הם רואים את כל הציבור כאויב שלהם ויש כאלה מנהיגים היו בה שאנחנו מסתכלים על המנהיגים דיקטטוריים אז אתה רואה את זה בצורה ממש ברורה ככל שהם היו יותר דיקטטורים אז סימן שהם היו יותר בהמות מהבחינה הפנימית שלהם אז הם הרגו יותר אנשים הם פחדו יותר מהאנשים כל לבשה קטנה הפחידה אותם שהמלכות שלהם הולכת להיכחד אז הם היו צריכים לעשות איריס וארס ואבדן ואחרת הם לא היו יכולים להתקיים כי זה הסתכלות של עולם הטוב זה הסתכלות של בהמה ככל שהאדם הוא יותר אדם הוא יותר הרמוני או יותר משלב הוא מסתכל בצורה מפוקחת יותר על מה שקורה סביבו אז הוא לא רואה את הדברים בצורה לא כולם אויבים לא כולם חושבים עליי רעב וכולי וכולי סתם ככה
בסוגריים מרובעים גם אנחנו שבא מישהו ואומר לנו איזה שהיא מילה שלא במקום ומפיל אותנו מכל המדרגות אומר לנו איזה מילה לא טובה על עצמנו מה קורה לנו באופן לא מתוקן מיד אנחנו חושבים גם הוא חושב על הדברים הטובים גם הוא אמר עליי פעם משהו גם הוא וגם הוא וגם הוא בתוך 5 דקות אנחנו הפכנו להיות האנשים הכי נרדפים שאין אף בן אדם שרודף אחרינו וזה קורה זה קורה בשטח מתי זה קורה כשהנפש הבמית שלנו הולכת והיא דומיננטית מאוד אז היא חיה בפיירוד אז היא חיה בפירוט אז היא זורעת אצלנו פירוד מספיק זה כמו אש בקוצ בקוצים מישהו אחד יגיד לך משהו לא טוב
כמו מגדל קלפים כל האישיות שלך בשעה הבאה שוכבת אחרי אחרי רעידת אדמה לא נורמלית מי הרעיד את הארץ אתה בעצמך אתה לקחת את הדברים כמו שבהמה מסתכלת עליהם אבל אם בן אדם היה מסתכל על הדברים היה רואה אותם אחרת הוא האיר לי הערה ובגדול הוא מעריך אותי ב-98% מהאישיות שלי גם זה שמאיר את היערה או מכבד אותי ואוהב אותי והאנשים האחרים הם בכלל לא חשבו אף פעם על משהו לא טוב ובקיצור היה רואה את הדברים בפרופורציה שלהם והוא לא היה נופל לגמרי מכל הכיסאות ומכל מכל האמון שלו
בעצמו זה בעצם ההסתכלות אם אתה מסתכל כמו בהמה על הדבר או שאתה מסתכל כמו האדם על הדבר אז לכן כשאנחנו רוצים להפיל מנהיג בהאמי אז אנחנו צריכים להילחם איתו בדיוק באותה השראה רוחנית שהוא מאמין בפירוד הוא חי בפיוד רק אני ורק משפחתי ורק ורק ורק והכל הוא בונה רק איך הוא מקדם את עצמו ואת האנשים הזרים למשמעתו וכולו תהיה אתה בן אדם הרמוני שמסתכל בצורה ממלכתית בצורה רחבה בצורה בונה בצורה אוהבת ואוהדת את הציבור זה המלחמה הכי גדולה שאתה יכול להילחם במנהיגות המושחתת שלו דוד המלך אומר בתהילים ביטוי נמשל כבהמות נדמו בפסוק הזה אומר תורת החסדות טמון כל העבודה שלנו בתור בני האדם מצליחים התורה נקראת משל משל הקדמוני משל לקדמונו של עולם
העולם הזה הוא הנמשל זאת אומרת איך צריכים לחיות בעולם על פי התורה יש משל ויש נמשל עיקר הבעיה של כולו היא לא בידיעת המשל כולנו יודעים את המוסר של פרקי אבות כולנו יודעים מה זה נקרא אדם טוב כולנו יודעים מה זה נקרא בן אדם בונה כולנו כולנו מכירים את זה מה הבעיה שלנו הבעיה שלנו זה איך להוריד את המשל לנמשל כולנו יודעים שיש אנשים כאלה שהם רעים כולנו יודעים שיש אנשים כאלה שהם רעים ואנחנו לא צריכים להידבק אליהם כולנו יודעים שאנשים רעים עושים לא טוב בנפש שלנו ומי שמתחבר לרשע נעשה גם כן רשע וארחיק משכן רע
כולנו יודעים את כל הסיסמאות האלה פה בשכל מה הבעיה שלנו להוריד את זה לשטח להבחין אז זה בדיוק מה שדיברו וזה אנחנו צריכים להבין לאיזה מזה אנחנו צריכים להתרחק שאנחנו באים לשטח פתאום אנחנו רואים אנשים שהם רק אגואיסטים והם רק לעצמם והם שוחטים את כל מי שלא משתחווה להם והם עסוקים כל הזמן בעצמם ואנחנו מתחילים להתחנף אליהם ולרדת אליהם להתחבר איתם ואפילו לנסות לחקות אותם למה כי הם מצליחים אז אולי ההצלחה נמצאת בזה בא התורה אומרת לא יכול להיות שההצלחה נמצאת בזה זה הצלחת צריכה לזמן והצלחה דמי זה לא הצלחה אמיתית אבל למה אתה לא רואה את זה אתה לא רואה את זה כי אתה נתקע בין המשל לנמשל
התכלית בני אדם אומר דוד המלך נמשל כבהמות נדמו כשאתה תסתכל על בני אדם לא טובים שהם נראים לך יפיופים עם כאלה ומוצלחים כאלה אבל בעצם הם שחצנים והם רעים והם אנוכיים והם חושבים רק על עצמם ומה שמוביל אותם המוטיב של מוטיב מוביל אותם בחיים זה הנפש הבהמית הכבוד השררה שעליהם דיבר שלמה קם בפסוק שהם לא ראויים לתפקיד שלהם הם לא באים מתוך נקודת עוצמה מתוך
אלא מין תנועה של שררה של עניים לוך אני יותר גדול מכולם ולכן אני צריך לשבת בראש כשאתה רואה את האנשים האלה אתה לא צריך להרכין את עצמך תחת המגף שלהם להתבטל לאישיות שלהם מכיוון שהם עכשיו בראש זה הדת של הדרוזים לחם אלה שמצליחים עד הסוף וזה תלך איתם על יהדות אף פעם לא כיבדה את זה מה אומר דוד המלך הוא הנוקם הכי גדול שיש נימשל קח את הנמשל הנמשל זה העולם הזה ותראה שהם בהמות כל האנשים האלה שאתה שם אותם בגדולה אם הם מוטיב שעומד מאחוריהם הוא בהמה אז אז מה למדת במשל שבמה זה דבר- מהאדם אז בבקשה גם להם ולהצלחות שלהם תתייחס בהתאם לאותם סיסמה שלמדת במשל אל תתייחס למשל
שזה התורה שהתורה אומרת לך שצריך לעבוד באהבה ובאה בהרמוניה או תורה היא מעולם התיקון זה מה שלכולנו למדנו מוסריות גבוהה בסדר זה כל זה בספרים שאתה יוצא לשטח אתה רואה את האנשים המצליחים אתה רואה את המוסריות הגבוהה שלהם אתה רואה את האושר שלהם אתה רואה את האמת שלהם אז תע עלול להתבלבל המשל שם הנמשל שם אומרת התורה תורת החסידות אומרת לא תחבר בין המשל הנמשל נמשל כאבה
לא רק במשל יש בהמות לא רק במשל יש את עולם הפירוד לא רק במשל יש לך את המידות הרעות וזה נשאר שמה אתה תנסה לקלוט מה משל למתוח את הקו באופן הנכון הנה אני מוצא את זה גם כאן גם כאן בממשל יש את המידה הרעה הזאתי יש את הדבר השלילי הזה אז לזה אני לא נתבע עם זה אני לא חבר את זה אני לא מאריך ועל זה אני לא מחנך זה שלילי זה דבר עכשיו הסוד הגדול שברגע שמי באמת נותן את הכוח לבהמות נדמו של הנמשל אתה
אתה את האנשים שנותנים אמון באותם טיפוסים מפוקפקים לא ישרים שהם קרובים לבמיות שחושבים רק על עצמם ואתה מאמין בהם וחושב שהדרך שלהם היא דרך מוצלחת וככה אפשר להתקדם וככה אפשר לנצח וככה אפשר לעלות והנה תראה הוא עשה והוא הצליח אז אתה ב באישיות שלך באמונה שלך האמונה הדלק הכי גבוה שיש ליהודי אתה לוקח את האמונה שלך ואתה מאמין בזה באיש הזה או במעשים שהוא עשה כדי לעלות למעלה אתה נותן לו כוחות מיותרים אתה נותן לו כוחות שלו במקום אז אתה בעצם במין אפקט אתה רוצה להילחם
ברע שבעולם ובעצם אתה הולך ומחזק אותו עוד+ כי אתה רוצה להצליח אז אתה הולך ומתחבר עם אותו אדם והאמון שלו אתה נמצא בו אז זה הדבר הכי הכי שלילי שיכול להיות אז מה התפקיד שלנו בעולם בתפקיד שלנו לדעת את האמת ולדעת שזה בהמה לפעמים צריך לעבוד עם הבהמה הזאת אבל לדעת שזה בהמה להפנים את זה בראש שזה בהמה לא להאמין במעשים האלה לא להאמין באישיות הזאת לא להחזיק ממנה אתה יכול להשתמש בה אתה יכול להיעזר בה אתה יכול לעשות אפילו עסקים אתה יכול גם להשפיע עליה אבל אף פעם בראש אל תשכח
שזה בהמה עכשיו מה זה נותן אז אני רוצה לתת את שתי המחשות משני האדמורים של חבד אחד הרבי ארמץ אחד הרבי מרש רבי מראש והרבי הרייט ששניהם ביטאו את זה בסיפורים קצרים בחיים שלהם בא לרבי מרש חסיד והוא אומר יש איזה שהוא פריץ אחד שאני צריך ללכת איתו למשפט ואני לא יודע על כל הטענות שיש לי מה לענות אבל יש איזה 2 3 טענות שאם הוא יתען אותם אין לי מה לעשות אומר לו הרבי מהרשמה עם הטענות אז הוא אומר
אז הרבי מראה שומע אותו ואומר לו טענות האלה הוא לא יחשוב עליהם אומר לו למה בזה טענות של בן אדם ממולח ועמקן וזה פריץ חיי הוללות הוא חי רק אוכל ושותה וישן לרעיות האלה לעומק הזה הוא לא יגיע אין לך מה לפחד וככה היה הוא באמת לא יגיע חסידים יגידו שזה מופת של הרבי מהרש אבל מעבר לזה שאולי זה נכון יש גם את מה שאמר הרבי מרש החסיד הזה ראה בפריט הזה ראה בו משהו הרמוני
משהו אמיתי הוא יעלה גם על הרעיון הזה וגם על הרעיון הזה הוא יביא את הטענות מסודרות ככה לא נכון אם אתה באמת מאמין שהוא בהמה אם אתה באמת מאמין שהוא שקרן אם אתה באמת מאמין שזה אז הוא לא הוא לא יצליח אז מה הרבי מר אשכ כן עשה מופת הוא הצליח לשחרר את החסיד מהאמון שהוא נוטע בראש בראש המפגר של אותו פריץ ואז אז אז אותו ראש של אותו פריץ נשאר מפגר ואז הוא לא היה עלה אותם רעיונות תארו לעצמכם לאותו חסיד היה ממשיך לפחד אז היה מתקיים בפסוק ואשריה גורטי באלי למה מפני שהוא עצמו הכניס עכשיו את העוצמות האלה לאותו איך אומרים עם האמונה של היהודי אפשר להחיות גם כן מתים עם האמונה של היהודי אז הוא יכול להחיות גם מוח של גוי יעשה גאון אין שום בעיה עם העוצמות שלו
דוגמה נוספת של הרבי הקודם שהוא בתור בנאדם בודד נכנס לגמרי לגפר למשטרה החשאית הכי קשה שיש בעולם והכי קשה שהייתה ברוסיה בלנינגראד והיא יצאה משם חי והוא אומר בעצמו ברשימה שלו מה גרם לי לצאת משם חי דבר אחד אני החלטתי החלטה נחרצת אני לא מחזיק מהאנשים האלה גרוש לא מהם ולא מהפחדות שלהם בכלום והם אמרו מה שהם לא אמרו אני לא האמנתי להם ומה השם לא אמרו אני לא שמעתי להם
ומה ובעקביות והוא יצא משם והוא יצא משם כמנצח רק בגלל שהוא שם את הבהמות במקום ברגע שאתה מבחינה נפשית לא באתי ואמרתי לך תן להם אגרופים אתה לא בנפש לא מזדהה איתם אתה יכול אתה נאלץ לעבוד איתם תעבוד איתם אבל אתה לא משתחווה להם אתה לא עושה אותם אליליים בגלל המשרד הגבוהה שבה הם אוחזים או בגלל זה אני לא חושב שזה יושר אני לא חושב שהאדם הזה ראוי לתפקיד אתה טיפש אם אתה אומר את זה בקול אבל לחשוב ככה ולחיות ככה אתה בהחלט יכול ועל ידי זה אתה גורם לו באיזה שהוא מקום לרדת מהעוצמות הלאה
לא נכונות שיש לו עכשיו אנחנו מגיעים לסוף יש גמרא במסכת שבת שאומרת ככה בהמה לא תוקפת בן אדם אלא אם כן הבן אדם נדמה לה כברמה מה עומד מאחורי המאמר חזל בהתאם לשיעור בה מה עולם התוהו עולם הפירוד רואה את הכל נפרד היא מסוגלת להילחם רק בדברים נפרדים אבל אם אתה לא נפרד אלא אתה בן אדם הרמוני הבהמה לא יכולה עליך אז זה המסר אם אתה רוצה אם אתה רואה שמישהו נכנס בך אבל איזה שהוא עמלק כזה בהמה גדולה בהמה גסה שאיך אומרים הוא רשע מרושע והוא מצליח והוא הולך נגדי יש לך פתרון אתה צריך עבודה פנימית אבל מה יהיה העבודה הפנימית אתה צריך לדעת
שאתה לא בהמה וזה הכלל השני שרציתי להגיד מה פירוש שאתה לא בהמה לפעמים יש מישהו שיושב לך כמו שאומרים עליהבלת וזה וזה איך התקשר אליי איזה בן אדם רק יתן לי אישור אני מרים עליו שולחן בוא נאמר שאותו אחד צודק
בוא נאמר שזו דבר אחד שרצה להרים שולחן לא צודק ואותו אחד שגורם לו להתעצבן עד כדי הרמת שולחן הוא הטועה לצורך הדוגמה בוא נאמר שזה נכון הרמת שולחן זה מעשה של בהמות או מעשה של בני אדם זה מעשה של בהמרות זה לא מעשה זה לא דרך ארץ זה לא נימוסי זה לא מכובד אתה יכול לענות ולהתנהג עם הבהמה שעומדת מולך באותה שפה של בהמה ואני מתכוון לא בבחינת ענה לקסיל כהיוותו שאתה כבן אדם עונה לו כי היוולתו אלא אתה כמו שאומרים אתה יורד לרמה שלו אתה ממש כועס כועס איתו ביחד זורק עליו יש דברים שבן אדם רוצה לשחרר שניים של איצים אז זה כמו שאומרים הוא מנסה להפריד ביניהם אז רואים גם הוא דבוק איתם אבל מה מה מה כולם רואים רואים שהוא הוא המסוכסך פה הוא
זה שרואים עליו שהוא בא להפריד רואים את זה עליו זה נקרא הנלקיל קי ועל טוב אבל אבל יש את בן אדם כמו שאומרים הוא נכנס לסרט אתם מכירים את הסרט החולה המדומה שנעשה חולה על אל על הבמה אתם מכירים את זה זה אגדה שהייתה אדם ששיחק את החולה המדומה ותוך שיחק את זה כל כך טוב והזדהה כל כך עם הדמות שעל הבמה הוא נעשה חולה באותה מחלה שהוא הוא שיחק אותה באמת
ואיך אומרים לפעמים אנחנו נכנסים לתוך הריב ואנחנו נכנסים ואנחנו משתלבים בתוכו אנחנו כולנו בפנים בתוך בתוך בתוך הרים זה זה לא נכון זה לא נכון להיות במצב הזה האם אתה רוצה לגרום לבהמה וזה הנוסחה האחרונה שעיקר מה שאני רוצה להעביר אם אתה רוצה לגרום לבמה להרגע קצת על כל פנים אתה תהיה בן אדם נדמה לה כאדם לא מתחילה אותו אבל תדעו לכם שעד שיהיה נדמה לבה שאתה בן אדם זה יכול לקחת זמן
כי גם היא הייתה קצת פעם בן אדם אז הוא חושב שאולי זה כמוני במצב ההוא שהייתי שקט עד שהתחלתי להיות בהמה אז הוא עושה לכם מבחן מסוים עד שאתה כמו שאומרים רוכש את האמון שלו אתן לכם המחשה לזה ובזה אני מסיים זה סיפור שהיה אני קצת משנה את הפרטים אבל הסיפור באמת היה אני מכיר אפילו הדמויות שאיתם זה היה אדם השתכר כמו שכתוב והוא מתחיל ללכת וכל אדם שהוא פוגש מתחיל לשנוא בו לרדת עליו אומרים אצל חסדים לרדת אליו
להגיד לו כל מיני דברים ועכשיו האנשים כמו שאומרים הוא דרך על שיכור אומר את האמת אז הוא דרך בדיוק על היבלות אז הוא הצליח לעצבן אנשים ברמות והחזירו לו החזירו לו מעשה שהיה אני אומר לכם בסוף הוא הגיע לאן שהגיע והוא ראה איזה שהוא אדם שעבד על עצמו ראה אותו וגם כן התחיל למרות אותו גם כן השיכור הזה התחיל למרות אותו ולצעוק עליו לבייש אותו ולהעליב אותו וזה אותו אחד שתק
אני הסתכלתי על זה זה לקח זה לקח אולי 10 דקות אבל 10 דקות קשות מטחי אש אחרי 10 דקות פתאום השיכור הזה נעשה נורמלי והוא פונה לאותו אדם מבוגר אומר אתה בן אדם אלה הלכתי איתם זה מה שהם אמרו לי הבהמות האלה
הם כעסו והם החזירו והם זה הם והם מתחיל לרדת עליהם אתה אמרתי לך שתקת אז אותו שיכור הוא במשל שלי הוא השחקן הראשי של של הבהמיות כרגע של בן אדם שותה ואיפה שהבא מתרוקדת אם הוא צדיק גדול אז זה לוקות יוצאת ממנו אבל אם הוא לא כזה צדיק גדול אז הוא מגלה את כל הג'יפ והיוצא החוצה כשהוא שותה אז בסדר אז אז אז אותו בן אדם עכשיו הוא בהמה הוא פונה ברחוב לכל מיני זה בהמות מדברות באותו שפה עונות לו באות לו באותו שפה הוא יורה יורים עליו חזרה
היה אחד שהתנהג כמו אדם יש פה בהמה סלחו לי סלחו לי על הדוגמה הלכתם פעם ברחוב וחוץ מכבודכם סיפור עשתה עליכם נכון שזה הגעיל אותכם אבל נעלבתם נעלבתם מהציפור נעלבתם כל מיני דברים אומרים אבל אחרי כל זה אחרי כל המזל הטוב אז הולכים ככה מזקים וזה פוייה נכון זה מגעיל אבל נעלבים לא נעלבים למה זה ציפורי
כשבן אדם באמת זה בהימה על כל פנים המעשה הזה זה מעשה בהמי אני לא ירד לרמה הזאת אני בן אדם הוא לא נעלב הוא לא נעלם גם הבהמה משתנה משתנה קצת קבלת ככה מקבלת איפוס אז אני לא אבוא ואגיד שאותו שיכור התנרמל צריך לישון כדי להתנמל אבל הוא התאפס ברמה מסויימת הוא התאפס אלה בהמות אתה בן אדם גם הוא יכל לזהות את זה
אני חושב שזה הנקודה השנייה הנקודה הראשונה היא זה שאנחנו לא ניתן כוח להמהמה לא נאמין בהמיות הדבר השני זה שאנחנו נהיה בני אדם אולי הייתי צריך להגיד את הדבר הראשון קודם אנחנו נהיה בני אדם ולא נהיה לא ניתן לבנות וזה בעצם אני חוזר עוד פעם לפסוק אמרתי אני בליבי למה שלמה צריך להגיד את זה בכלל כי הוא עושה עבודה עצמית פה בפסוק אמרתי אני בליבי זה אני עובד על הלב שלי עכשיו מה אני רואה אנשים מתנהגים כמו בהמות והכל הולך להם הם עושים מה שבא להם ומשתלטים על אנשים קטנים ורומסים אותם ויורדים לחיים שלהם וזה הם מצליחים אמרתי אני ליבי לברם האלוקים הוא יברא אותם
בסוף זה הנהגה של עולם הפירוד זה עולם התוהו זה עולם הברירה זה לא יישאר כל זה הוא עושה את זה חיזוק ולראות שהם בהמה אני מגדיר בדיוק שאלה בהמות אימה להם זאת אומרת גם אני רואה שהם בהמות ואז מה אני אגרום שגם היי מה להם גם הם בסופו של דבר יראו שהם בהמות כמו הסיפור הזה שהבאתי מהשיכור הזה זה העבודה שלנו.