תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
קוהלת פרק ד פסוק יב ואם יתקפו אז פה אנחנו צריכים לקרוא את זה ככה בפישוק כזה שיהיה פשוט וקל ואם יתקפו אז כאילו בעברית אני אקרא את זה ואם יתקפו ואם יתקפו מי מי יתקוף האחד השניים למדנו יש שניים שיש להם מעלה עילוי שהם שניים וחם להם אם יבוא אחד ויתקוף את השניים האלה שדיברנו עליהם יעמדו נגדו מי יעמוד נגדו השניים והכות המשולש לא במהרה יינתק אני לא מתייחס בקטע הזה לחלק השני של הפסוק כי זה יובן מאליו וממילא במהלך הדברים אני מתייחס עכשיו רק להתחלה ואם יתקפו האחד שניים השניים יעמדו נגדו מה הפירוש הפשוט כאשר יש שני אנשים שהם הגיעו לאיזה שהיא מסקנה ביניהם
התווכחו ביניהם והגיעו לאיזה שהיא לאיזה שהיא מסקנה אז אם יבוא בן אדם שלישי ויתקוף אותם הם ינצחו אותו מהחידוש החידוש הוא כזה יש כלל בתורת לחימה פשוטה
שכל פעם שיש לך אדם שהוא תוקף העוצמות שהוא מקבל גבוהות לאין ערוך אני אסביר עוד מעט למה תוקף מנצח מי שתוקף מנצח חוץ מבית המשפט מי שמתחיל מבית המשפט מפסיד זה כלל אבל מי שתוקף במלחמה מתחיל מלחמה הוא זה שבדרך כלל מנצח גם בשעה עכשיו הכלל הזה הכלל הזה של מי שתוקף מנצח בשלמה לומר לנו הוא לא עומד עם כנגדו יש שניים אנחנו בהמשך השיעור נראה בזה עוד כמה פרטים אבל שלמה בא להגיד שכשהכן תוקף אחד או שניים יתקפו שניים כשהכוחות יהיו שווים אז יש מעלה יש יתרון לזה שתקף הראשון שתקף אבל אם
מדובר כאן בכוחות שאינם שווים אחד כנגד שניים אז אין יתרון לזה שהתחיל בתקיפה זה הפירוש הפשוט שנייה להבנת היסודות מה הסיבה שהתוקף מנצח הרבי מתייחס לזה בליקוטי שיחות הוא נותן כמה טעמים אני אומר את הטעם הפשוט והמובן והקל כשהאדם תוקף הוא בוחר לעצמו את היתרונות שיש לו והוא בוחר את החולשות של היריב שלו והוא וגם כן יש לו את מומנטום אמר את הזמן הוא יכול לדעת מתי להתחיל
שה אלמנט ההפתעה נכנס פה ולכן הוא מנצח אז שוב אני חוזר מתחיל התוקף הוא המנצח כאשר זה כנגד אחד והסיבה בגלל שיש לו יתרונות הוא יכול לתכנן את צעדיו מראש אבל כאשר יש כנגדו שניים לאו דווקא ינצח יכול להיות שכן אבל יכול להיות שלא זה לא מוחלט שהוא ינצח את השניים אנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה ששלמה לא בא לדבר רק על איגרוף הוא מדבר פה על משהו פנימי אחד ושניים כמו שנראה עכשיו ושמה בהחלט יש לאחד והשניים כן יש משמעות+ מעט אנחנו נראה שגם כשאנחנו מדברים על שניים זה לא שניים ככה יש לזה גם כן כללים גם השניים שמנסים שמנצחים את האחד יש לזה את הכללים שלו זה לא הולך ככה חופשי
אז בואו נתקדם הרמה הפנימית של אמרתי הפשרה אתה הפשט של הפיסוק הסברנו קצת את הפשט מה המשמעות של מלחמה לא במובן של אחד כנגד שניים של דו קרב אחד תנים מול פנים רק רגע אז מתי יהיה מצב שבטוח אתה מנצח אם אתה נלחם כנגד אחד ואם אתה פתחת במלחמה אז אתה בטוח מנצח כי אם אתה כנגד שתיים אפילו שלא פתחת ואם אתה כנגד אחד ואתה לא פתחת אז יכול להיות שהוא ננצח שאם זה אחד ואתה פתחת מרב הסיכויים שאתה מנצח זה הפשט
עכשיו מה היא מלחמה שעליה מדבר שלמה ברובד הפנימי זה מלחמה לצורך העניין אני רוצה שתסכימו איתי על הנקודה אחת לאדם יש רובדים רובדים של נפש כמו בצל יש מה שאתה ויש מה שהעניקו לך ההורים שלך במובן הגנטי אחר כך במובן הנפשי טבעי גם אם לא הכרתי אותם
אחר כך יש מה שהם העניקו לך בצורת החינוך שלהם משהו מקיפי יותר אחר כך יש מה שהעניקה לך הסביבה שבה גדלת החברה בית הספר המדינה וכולי וכולי וכך התוצר הסופי האדם המסוים שעומד לפנינו הוא תוצר של מה שהוא וכל מה שנוסף עליו בהתאם לנסיבות מה שנקרא שבה שבהם מועמד המלחמה שאני אנחנו מדברים עליה היא לא מלחמה של מכות אלא שאני מנסה להעביר תובנות שלי למישהו אחר או למישהי אחרת
כשאני רוצה להעביר משהו ממני למישהו אחר שלמה המלך קורא לזה מלחמה זה מלחמה זה לאו דווקא שהבן אדם השני נותן לי מכות או מעליב אותי מילולית אבל עצם זה שאתה רוצה שהוא יצא מעצמו והוא יכנע למשהו שאתה מעביר לו כשהוא לא טמבל היה לו את הדעה שלו קודם ואתה רוצה שזה יעבור ככה חלק ונעים זו מלחמה מלחמה מלחמה של מוח מלחמה שקטה אבל זו מלחמה אומר שלמה המלך האדם לא מורכב מאחד הוא מורכב משניים כל אדם שעומד לפניך הוא מורכב מלפחות משניים
משהו ומה שנתנו בו יש את המהות של האדם מה הוא המהות של האדם של מה שהוא קשורה לחלק אלוקה ממעל ממש שהכניס בו אלוקים חלק אלוקה ממעל ממש הוא אינסופי מדוע הוא אינסופי מפני שאלוקים הוא אינסופי וכשאלוקים מטמיע בך משהו זה גם כן אינסופי אם הוא אינסופי גם החלק הוא אינסופי קצת תפוח יש בו את כל התכונות של התפוח
קצת אינסוף יש לו את כל התכונות של האינסוף האינסוף נמצא בתוכנו וזה הייחודיות שיש לכל אחד ואחת שהיא מאפיינת את האישיות שלו בשונה מכל העולם כולו ונקודת האינסוף הזאת כמעט ולא נלחמת מדוע היא לא נלחמת מפני שהיא יסוד אינסופי אז היא בעצם מסוגלת לשמוע ומסוגלת לקבל ומסוגלת להאזין ומסוגלת להיות בהרמוניה עם הכל אני יכול היא מסוגלת להסתדר עם הכל בכל מכל להכיל את הכל
זה נקודת האינסוף הפנימית שיש בנו אבל אנחנו נכנסנו לעולם ואנחנו קיבלנו המון טובנות מכל מה שסובב אותנו גם תובנות כאלה שנכנסו אלינו במודע וגם תובנות כאלה שנכנסו אלינו בתת מודע בהתאם לנסיבות של החיים שלנו והם מהווים מנעולים מכיוון
מכיוון שמי שהעניק לנו אותם זה בחינות מוגבלות שבעולם אנשים תפיסות עולם מדינות אווירה כל התוספות הגלידים של הבצל היותר חיצוניים הם תוספות אנושיות שנוצרו מכורח הנסיבות ומכיוון שהאבא והאמא של התובנות האלה הם אבא ואמא מוגבלים אז גם
אותנו הם מקבילים שהפירוש מקבילים זה שהם יוצרים אצלנו מנעולים ולכן כאשר מישהו רוצה לחדור לתוך הנפש שלנו ולהעביר לנו איזה שהוא מסר אנחנו נעמדים על הרגליים האחוריות באורח טבעי זה לא משהו שלישי ככה הטבע של האדם הדם שהייתה לו איזה שהיא השקפת עולם נמנע ביודעין מלקבל השקפת עולם אחרת קשה לו עם זה אם הוא מאמין בשיטה מסויימת אתה לא יכול להיכנס אליו ומיד עושה מחסומים הוא מיד יוצר יוצר יוצר התנגדות זה טבע האדם מה שאני רוצה לחדש להבחין ההתנגדות נוצרת מתוך קליפות הבצל החיצוניות שקיבל אותם מהאדם מבני אדם מאנוש מהעולם העולם הגשמי אבל נקודת האינסוף האחד
שבו היסוד הראשוני שבו הוא אינסופי אז הוא יחסית משוחרר והוא יכול לקבל הרבה דברים שאין פה מה שאין כן מה שנתנו האנשים וכאן אנחנו ממחישים את העניין של אחד ושניים שלמה המלך מדבר שבתוך אדם בתוך האדם עצמו יש שניים אתה רוצה לנצח אחד שרוצה לנצח שניים לפי הכלל שאמרנו שאחד לא יכול לנצח שתיים גם אם הלחימה גשמית אלא אם כן גם אם הוא פתח במלחמה הוא לא מנצח אז מה האפשרות היחידה שנותרה לו כדי לנצח להוריד אחד אני
פה אני רוצה להסביר מבחינה פסיכולוגית כשאני פונה לנסות לשכנע בן אדם מה התפקיד שלי כלא יודע כאחד שמנסה לשכנע זה להוריד את ה את המנעול האנושי שעשה האדם שתפר האדם במשך החיים את זה שיוריד את המנעול האלוקי שיש בו את הצופן הפנימי הנשמתי שזה ישאר איך אנחנו מוריד לו את המעיל הזה אז זה דבר שהוא מוסכם שכדי להוריד מנעול של בן אדם אף בן אדם לא יתן לך להוריד מנעול אם תבוא ותגיד לו בוא אני פותח אותך עכשיו בוא בוא אני אשחרר אותך מהדעות הקדומות שלך בוא תגידו את זה לבן אדם
זה רק עכשיו מחזק יותר חזק את הדעות שלו זה צריך להיות שאתה מסיר את זה ממנו בלי שהוא שם לב זה החוכמה החוכמה הגדולה זה שזה קורה ללא אבחנה אם זה קורה באבחנה זה החוכמה של הקייס שהוא מצליח להסיר ממך את השעון בלי שאתה שם לב אם אתה שם לב אף אחד לא יתן שיקחו ממנו משהו אף אחד לא יתן שיורידו ממשהו שהוא מאמין
עכשיו איך עושים את זה אומרת החסידות כיוון שהעקשנות לשמר את המנעול האנושי שקיבל האדם היא לא עקשנות שנובעת משכל אלא עקשנות שנובעת מי לב היא עקשנות שנובעת בתחושת הלב אז כמו שאומר דוד המלך בספר התהילים כשאתה עושה מלחמה אם עיקש תתפתל אתה אתה אתה הולך עם הבן אדם באותה השפה שבה הוא מדבר כשאני רוצה לדבר אל השכל ולפתוח אותו אני לא עושה את זה באמצעות נשיקות וחיבוקים שכל צריך הסברים שאני רוצה לשנות את הלב לפתוח את הלב אני עושה את זה באמצעות לב אז זה אומרים דורשי רשומות על המילה מחמאה מחמאה עושה חמאה שאתה בא לבן אדם אתה אומר לו איזה שהיא מחמאה אתה משחרר אותו מאיזה שהוא מנעול בלי שהוא שם לב
רוצה שאיזה בעל חנות יסכים לקחת ממני את הכל ככה בצורה הכי נעימה וקלה אני נכנס אליו לחנות אני רואה אותו מדבר בטלפון אני מטייל מטייל מחפש משהו שאני יכול לשבח אותו את החנות שלו אחר כך אני מתחיל לחשוב על זה ומאמין בזה אחר כך אני ניגש אליו אני אגיד לו ואני אומר לו תשמע
אני עשיתי סיור בחנות עדיין לא החלטתי אבל אני לא יכול שלא להתרשם מהזה והזה והזה והזה שעשית או אומר לו איזה שהיא מחמאה אבל ככה באופן