תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
יש לנו בקיץ מסורת שבת אחרי צהריים אנחנו בבית הכנסת קוראים פרק אחד מפרקי אבות פרקי אבות יש 6 פרקים במשך השבועות שבין חג הפסח לבין חג השבועות קוראים פרק אחד בכל שבת לפי מנהג חבד אנחנו ממשיכים לקרוא את פרקי אבות עד ראש השנה אז אולי לצורך גיוון חשבתי לנסות
ביחד איתכם לקרוא משנה אחת שקשורה לפרק שנקרא בשבת ולנסות ביחד לנתח אותה ללמוד איזה שהוא מוסר השכל מהחוכמה של חכמינו זכרונם לברכה אז אני אקרא את המשנה בטח אתם את היסודות שלא שמעתם כבר בעבר ואנחנו ננסה קצת לפתח את הדברים אז התנה אלה שכתבו את המשנה נקראו את תנאים התנה אומר במשנה באבות כל אהבה שהיא תלויה בדבר בתל אביב
בטל דבר בטלה האהבה כל האהבה שיש לה סיבה כשהסיבה בטלה בתלה אהבה ושאינה תלויה בדבר האהבה שלא תלויה באיזושהי סיבה אינה בטלה לעולם
כיוון שאין לה סיבה אז היא לא מתבטלת אף פעם איזו היא אהבה שהיא תלויה בדבר הטענה לא מסתפק בהצערה דקלרטיבית הוא גם רוצה שאנחנו נמחיש לעצמנו על מה הוא מדבר מה זה נקרא אהבה תלויה בדבר זו אהבת אמנון ותמר הסיפור
התנך המפורסם על שני ילדים של דוד המלך שהתאהבו זו זאת אומרת אמנון התאהב בתמר ובסוף האהבה הגדולה הזאתי הגיעה לשנאה גדולה ושאינה תלויה בדבר דוגמא לאהבה שהיא לא תלויה בדבר אומר התנא זו אהבת דוד ויהונתן
טוב אז יש לנו פה כמה וכמה דברים שצריך בהם לדון מה זה אהבה ומה זה אהבה תלויה בדבר ומה זה אהבה שלא תלויה בדבר ומה זה אהבה אהבת אמנון ותמר ומה היא אהבת דוד ויהונתן וגם שכמו שהזכירו כאן נכון אהבת יעקב ורחל זה גם כן דבר שצריך יהיה לדון אז קודם כל ברמה העקרונית הממש ממש בסיסית ראשונית יש לנו שני סוגי אהבות ברמה הממש ממש עקרונית יסודית יש אהבה שנקראת אהבה טבעית
ויש אהבה שנקראת לא אהבה טבעית אלא אהבה מקרית מה זה אהבה טבעית זו אהבת ההורים לילדים בדרך כלל אנחנו נראה שבכל כלל יש יוצא מן הכלל זה דוגמה לאהבה שאינה תלויה בדבר כי הילדים לא כל פנים בגיל מסוים הם לא נותנים להורים כלום רק עושים להם כאב ראש
אולי אז האהבה שאינה תלויה בדבר זה דוגמה לאהבה טבעית האהובה של ההורים לילדים ואהבה תלויה בדבר זה אהבה שבה כתוצאה ממה שכל עשו לך בגלל שאסור לך בגלל שקיבלת אתה נאלץ לאהוב
האהבה הזאת שהיא טבעית כיוון שהיא לא תלויה באיזה שהוא דבר היא יכולה להיות נצחית יש מקרים שלא אבל יכולה להיות נצחית ואילו האהבה הזו שהיא מוגבלת יש לה סיבה אז כאשר הסיבה כבר מתבטלת הזה האהבה גם כן נופלת ישנה שהיא מאוד מאוד משמעותית מאוד מאוד חשובה והיא היסוד של האהבה ואני חושב שהיא לא כל כך מדוברת לא כל כך מדגישים אותה אהבה כדי שהיא בכלל תוכל לבוא לידי איזה שהוא ביטוי היא חייבת חומר בערה שהחומר הבעירה שלה אפשר
לו בכל מיני וריאציות אבל אני בחרתי את המילה שפלות זאת אומרת אם יש לאדם שפלות או ביטול או ארכנת ראש או איך שתרצו תקראו לזה אז שייך שתהיה בו אהבה למישהו אחר אם היסוד הזה של השפלות לא כל כך קיים אצלו או נאמר בצורה ההפוכה איך שאומרים את זה היום ברחוב האגו שלו מפותח ככל שהאגגו שלו יהיו מפותח יותר ככה הבן אדם הזה בכלל לא שייך לאהבה אז תשאלו היום מלמדים ומחנכים לפתח אגו היום האנשים בעלי אגו מפותח אולי לא חינכו אותם לזה אבל היום ישנם כאלה אנשים ואף אחד הם יגידו לך שיש להם זוגיות יפה או יש להם אהבה אבל כנראה
שאם
אכן ישנה אהבה בלי שישנו באמצע את אלמנט השכלות כנראה שזה לא אהבה זאת אומרת יש כנראה משהו אחר שאנחנו חיים איתו ואנחנו מכנים אותו בשם גנאי אולי או בשם יושאל אהבה אבל הוא לא אהבה אמיתית אז נלך ננסה לתת לזה איזה שהוא המחשה איזה שהיא אי המחשה ניקח את הדוגמה שהתנה אומר העוולת אמנון לתמר לתמר אמנון החליט שתמר צריכה להיות אשתו אני אומר את זה בצורה העדינה של העניין
ותמה ענתה לו דברים הכי הגיוניים כמו שאת התנך בפסוקים הפשוטים היא אומרת לו ככה על אחי אל תעני כי לא יעשה כן בישראל טיעון ראשון זה לא מוסרי אחר כך היא אומרת לו גם טיעון שהיה אמור להתקבל על אוזניים של היצר הרע ואתה דבר נא אל המלך נותנת לו רעיון דבר אל המלך תגיד לי שאתה רוצה ייתן לך למה איך יכול
להיות אח ואחות גם אצל הגויים לא מקובל
הם שתיהם אמנון ותמר היו ילדים מאמהות שונות והם נולדו זה נקרא מיפ טוהר יש מצב מסוים שהתורה התירה אז נשים לא היו במצב של תשרי מלחמה
בחזית
זה לא התפקיד שלהם
ואצל הגבר כאשר הוא נמצא בקשרי מלחמה מאוד מאוד מתוחים אז הגוף שלו מגיב בצורה מסוימת והוא צריך שחרור מסוים מהמתחים שלו והתורה ידעה את זה בגלל שהתורה ידעה את זה היא התיירה לו דברים מסוימים זה נקרא יפת תואר הגויים המנהג שלהם היה זה לשלוח בנות לחיילים לנסות לשבות חיילים באמצעות הבנות זה היה הסדר שלהם
והתורה ידעה בשעת המלחמה כשהוא לא נמצא בבית ושהוא נמצא במטיחות הזאתי הוא לא יוכל לעמוד נגד היצר הזה היא הטירה לו את זה במלחמה רק בשעת המלחמה יכול להיות מציאות שהאדם הזה החליט שהוא רוצה את האישה הזאתי והוא מביא אותה לארץ זה גם אפשרות אבל אז יש סדר שלם מה הוא צריך לעשות גם אמנון וגם תמר נולדו מנשים כאלו של שעת המלחמה כידוע דוד המלך עשה הרבה מאוד מלחמות ונולדו לו ילדים בשעת המלחמה הילד הזה נולד מאישה זו ילד הזו מאישה הזו הלידות האלה לא נחשבות כלידות של אחבי הח ואחות במובן
הנקי שלו וכיוון שכך זה הייתה הטענה שעונה אומרת תמר לאמנון דבר אל המלך הוא לא ימנע אותי ממך בשביל שאנחנו לא נחשבים כאח ואכול הוא לא מתייחס לטיעון שלה בכלל בלשון התנכית ולא עבה לשמוע בקולה לא מוכן לקבל את הרעיון בכלל אני מדבר כעת על תנועת הנפש תנועת הנפש הזו של האדם שלא מוכן
לקבל טיעונים הגיוניים שאומר לו מישהו אחר עכשיו יש ביטוי אומרים יש לי אהבה והיא תנצח לו האהבה אני אומר את זה במירכאות איזה מין אהבה זאת שהיא חד צדדית אבל יש לו אהבה והיא אמורה לנצח לבנצח את הצד השני כן אבל
הרעיון הזה מוכיח שכאשר אין באדם האוהב מין נסיגה פנימית אישית שהוא מסוגל להקשיב לפעימות של הלב של האדם השני זו לא אהבה גדולה השנאה אמנון לתמר יותר עבר שאהב אותה כך אומר התנ"ך למה זה ככה היה למה זה ככה הגיע מפני שבאמת האהבה הזאתי לא הייתה אהבה מעולם זה אהבת עצמי זה לא אהבה אמיתית אהבה אמיתית זה שאני מסוגל למה אני אוהב אותו בגלל שאני קלטתי משהו פנימי ממנו
אם אני בחרתי בו או בא לא משנה רק מסיבות שנראות לי זה סיבות חיצוניות ואנחנו נראה את ההשלכות שלהם בהמשך השלכות הלא חיוביות שלהם בהמשך שלמה המלך אומר במשלי פסוק
גם הפנים אל הפנים כן לב האדם לאדם לאדם מה המים בעבר שימשו כראי לא בכל בית היה ראי אדם מהר רוצה לראות איך הוא נראה היה מסתכל במים המים שימשו לו קריעי המים הפנים אל הפנים כן לב האדם לאדם מה היא המשמעות של כמהים הפנים אל הפנים כן לב האדם אל האדם
העניין של הפנים של האדם שנשקפים במים איך שאתה מסתכל במים ואתה רואה את עצמך שם כך הלב של השני מרגיש ביחס אליך זאת אומרת מה שאתה מרגיש אליו ככה הוא מרגיש אליך אומר שלמה המלך זה עומד באותה מידה ומי שיש לו חוש עדין יכול להבחין בזה שכאשר יש לו איזשהו כעס על מישהו אז באותה מידה גם השני קצת מתרחק ממנו ויש לו עליו איזושהי הקפדה אי אפשר שהדברים יהיו אחרת הלבבות מרגישים זה את זה כמו בבואה של ראי במשתקף במים אבל
כדי באמת להביט במים ולראות את הבבועה שלך אתה צריך להתכופף
לא מספיק שתעמוד מרחוק כי אז תראה משהו לא ברור צריך להתכופף הרבה אומרים המפרשים שזה המשל כמים כדי שאתה תוכל באמת להרגיש את לב האדם לאדם זה רק על ידי זה שאתה תתכופף אם אתה לא תתכופף אתה לא תגיע אף פעם למצב שאתה חש את הלב שלו אז את מה כן תחוש תחוש רק את הלב שלך אם תחוש רק את הלב שלך
זה עבר חד צדדית והתוצאה ברורה חייבת לבוא מזה שנאה חייבת זה חוק טבע אם אתה מרגיש רק את עצמך בטוח שתהיה שנאה אז מה יש בינתיים
בינתיים יש איזה שהוא אידיאל משותף שהוא משקר בקוף ומשקר בכף את שני האובייקטים שאוהבים זה יכול להיות שני חברים שני שתי חברות זה יכול להיות חברים איש חבר וחבריו זה יכול להיות בעל ואישה זה לא משנה בכל צורות הקשר זה יכול להיות אבל כאשר האדם נמצא במצב שהוא לא חש את השני בסוף תצא מזה שנאה הסיבה לכך מפני שתמיד האובייקט ששמת באמצע הוא הסתיים
באיזה שהוא שלב
או מחר או מחרתיים או בעוד זמן וזה גוף אנחנו נחלק באובייקטים יש רמות יש אובייקט חיצוני אובייקט שהוא גשמי ככל שהאובייקט הוא יותר גשמי אז הוא יותר נתון להתפרקות של 4 היסודות שיש מכיוון שהוא תלוי בארבעת היסודות אז הוא יתפרק מהר יתפרק מהר האהבה שהייתה תלויה עליו תתפרק מהם זה כלל אחד וזה כלל פשוט לפני שאני ממשיך הלאה אני רוצה רגע להתייחס לרגע לפני שאנחנו ממשיכים
במה שנקרא בנפש האדם פה בחיים שלנו אני רואה אני רוצה
לומר
שהאהבה בכלל האהבה האמיתית משמשת תפקיד מאוד מאוד חשוב בעבודה שלנו כיהודים מה שנקרא בעבודה היחס שלנו לבורא חייב להיות מלווה עם אהבה
מה הסיבה לכאורה אנחנו יכולים לשבת ולהסביר ולהוכיח ולשכנע שישנו אלוקים ושהוא ברא את השמיים ואת הארץ וזה מספיק אז יש אלוקים בסדר הוא גם נתן תורה אז אולי לשמור את מצוותיה
בסדר גם זה מספיק אבל זה לא נכון כי בלי אלמנט האהבה אין לזה שום קיום שהחסידות מדברת על הנקודה הזאתי ממשילה את הידיעה שיש אלוקים להדלקה של גפרור אני יכול להדליק את הגפרור הדלקה של ניצוץ ההדלקה של הניצות זו תהיה= שום דבר אם מט לא תכין מספיק חומרי בעירה שידליקו את האש וילבו אותה ויבהירו ויגדילו אותה וזה תפקידה של האהבה אם אנחנו נישאר רק עם השכל כמו שהוא השכל כמו שהוא בא ככה הוא יכול ללכת ואין לו הרבה אחיזה במציאות טבעו של שכל ניצוץ כמו ברק שנכבה אם תשכיל תתפוס אותו ותלבבה אותו אבל אם לא תסכים נכבה מה הסיבה מפני שהשכל בטבעו הוא דבר שכל הזמן מתהפך ומגיע כל הזמן למצב של ספקות כן או לא לא או כן והוא נתון גם למצבי נפש זאת אומרת אנחנו לא רציונליים לחלוטין אנחנו גם כן שפוטים של מצב רוח ואנחנו משלבים את מצב הרוח עם האי שכל למשל אם אנחנו עכשיו במצב רוח ירוד אז אנחנו מביאים לעצמינו הוכחות שאנחנו אנשים הכי הכי לא מוצלחים
כי עכשיו אנחנו במצב רוח נמוך אבל אבל אנחנו מסבירים את זה
בהיגיון אנחנו משכנעים את עצמנו עם היגיון נכון כי השכל הוא בסך הכול משרת עכשיו את המצב רוח שלנו אז זה לא לגמרי אמיתי סכל זה דבר שמשתנה אם אנחנו רוצים שהרעיון האלוקי לא ישתנה שהיום יש אלוקים ומחר אין אלוקים הוא חייב להיות מלווה גם באהבה בלי אהבה אין לו קיום הייתי רוצה להמחיש מה למה דומה למה דומה
השכל שאני מבין שיש בורא לעולם בלי הלב בלי האהבה שאנחנו למשל נתקלים באדם שמגמגם וצריך טיפול ללמוד איך לדבר לחלק כתובת 5 מוצאות הפה אצלו בפה ולדעת איך מוצאים מכאן ומוציא שם בלי כל מיני זיופים בקול אז מה אנחנו מצפים מלמדים אותו פה אתה צריך להוציא מהשיניים ופה אתה צריך להוציא מהלשון ופה אתה צריך להוציא
מהחך מלמדים אותו איך להקיש איך להשתמש בחמשת מוצאות הפה אם הוא ישאר כל החיים שלו במצב הזה איך שאנחנו לימדנו אותו איך לדבר והתחיל לחשוב עכשיו עם הפה יעשה תנועות בפה וזה אף פעם לא יצא כמו שצריך אנחנו מנסים שהידיות תחדורנה לראשו אבל כשהוא ידבר הוא ידבר ספונטנית אם אתה לא מדבר ספונטנית אז אתה נשאר כל הזמן עצור אז העיצורים שיצור לך מהפה לא יצאו מוצלחים עצם זה שאתה לא ספונטני זה בעיה הדיבור לא יוצא כמו שצריך
הלב מחמם את הקשר שבינך ובין אלוקים ואם ישנו לב אז הקשר יהיה ספונטני אם לא רגע רגע רגע רגע אתה אומר לי שאני צריך גם גם לשמור שבת רגע רגע רגע רגע רגע מי אמר בכלל שיש אלוקים ואם יש אלוקים מי אמר שהתורה האמת רגע רגע טוב הוא חייב בסדר מתח קו מא אלוקים עד שמירת שבת
אחר כך אתה אומר לו אבל צריך עוד משהו רגע רגע רגע מי אמר שיש אלוקים זה טבעו של אדם הוא מיד כל הזמן יחזור לנקודת השורש והוא אף פעם לא התקדם הלאה בתוך רצון האלוקים למה מפני שהוא הוא עדיין נתון לנקודת הסכל כדי שהזרימה תהיה שוטפת חייב להיות שהאדם נמצא באיזה שהוא איזה שהוא איזה שהיא של זרימה שהוא שיחרר את השכל זאת אומרת הוא שיכנע את עצמו שכנעתי אבל אני לא כל הזמן חוזר לזה אני אסביר קצת למה הכוונה בצורה הציורית אתה יכול לשבת לתת שיעור הוכחות שיש אלוקים בסוף השיעור קרה לי פעם בן אדם הצביע ושאל הרב אתה רוצה להגיד שאתה לפני שאתה מניח תפילין לפני שאתה שומר שבת אתה אתה חושב על כל מה שאמרת לנו בשיעור
אז התשובה היא לא ולא גדול לא לא קטן ישנו השלב שאתה עסוק בחלק הזה שאתה רוצה להבין את הדברים בשלושם אבל ישנו השלב שאתה כבר נכנסת לתוכו אתה כבר זורם בתוכו בספונדניות אתה לא כל הזמן חי עם המחשבה הזאת למה אני צריך את זה כך לדוגמה עוד יותר מוחשי זוג מחליטים שהם נושאים
לא יודע להורים של האישה זה לצורך העניין זה זה ככה יהיה טוב נוסעים להורים שלי לחופש לאיזה שבת או מה והבעל לא רצה אבל לוחצים לוחצים טוב בסדר עכשיו הוא מתחיל להיות קוטר הנסיעה מה שלא בסדר אמרתי לך ממשיכים הלאה אמרתי אחר כך חוזרים היה איזה קילקול קיבה אני
מההתחלה בקיצור הוא הפוך
כל הזמן הוא כל זה בחינה נפשית אנחנו מבינים כמה זה כמה אי אפשר לחיות עם בן אדם סכמנו שנוסעים אז שתינו נוסעים שנינו נוסעים לגמרי זאת אומרת אין מישהו שעכשיו הוא מחוץ לתמונה והוא משקיף והוא המבקר והוא הלא מסכים גם בתוך עבודת השם הנקודה הזאתי חייבת להיות
הנקודה היא כזו
שאין ספק שספקות יכולות לעלות אבל אני ניקח לא את הדוגמה של כל החיים שזה באמת דבר לא קל אבל אני מדבר על השבת
הזאתי לא הייתי צריך לנסוע לשבת הנקודה היא זה שכשאדם החליט אדם צריך להיות רציני כשאתה החלטת שאתה נוסע אז אתה נוסע אז לקחת על עצמך את כל מה שזה כולל אני
בספרי קודש כתוב שכשהחתן והכלה עומדים תחת החופה ככה מחנכים אצלנו שהוא יחשוב אני מקבל על עצמי עץ עולה של אישה זו והיא מקבלת על עצמה היא לא יודעת מה יש פה זה חתול בזק אבל עד כמה שאפשר מקבלים איך אומרים בלמעלה מהשכל משום שאם היסוד באמת ככה כי עם היסוד לא יהיה למעלה מהשכל אז כל שני וחמישי הטוב אז בוא נתקדם לכיוון הרבנות אני מכיר את זה זה כאילו
זה קרוב זה
אם על כל דבר קטן המצב יהיה זה טוב אז בסדר אז עזוב אז ניפרד כידי זה הבעיה אז כדי שדבר יהיה השכל זה טבעו על כל דבר שקשה לו הוא מיד יגיד תעזוב אותי אם כן למה זה אנוכי זהו אבל הלב לא יכול
לספוג את הדברים בצורה הזאתי אנחנו מצפים שהאדם יהיה מבוגר והוא ישתחרר מהכל ההיקשים
לאימא הראשוניים להתקדם הלאה זה בעבודת השם אז זה היה המאמר מוסגר שאני רציתי להסביר בכלל למה צריך את האהבה משום שאהבה נותנת קיום לכל דבר קיום ספונטני קיום אמיתי למה זה כל כך חשוב מי שלימד אותי למה זה כל כך חשוב יש ביטוי מאויבי תחכמיני יצא לי פעם לשבת עם
יהודים שמאמינים או שהם חושבים שהם מאמינים בישו
ודיברתי עם אותו אדם וזמן ובק
איך אומרים כמו שמפוררים את הסיגריה לא נשאר לו שום אבן על אבן
אומר לי בסוף אמר זה באנגלית זה לא יעזור לך רבא הוא אומר לי אני מרגיש אותו בלב אז אז אז אני אמרתי זה מעניין
כאילו בשכל כבר נגמר השכל איפה שנגמר השכל
אז הוא אומר הוא מרגיש
את זה בלב אז זה ברור שהלב צריך להיות לא משהו שנוסע בכוח עצמו הוא צריך להיות מושתת על משהו שהשכל בנה אבל הוא בהחלט
צדק בדבר אחד שאחרי שיש לך בסיס איתן של שכל אז המשך
הנסיעה צריך להיות עם הלב כי אם המשך הנסיעה יהיה עם השכל אז הכל אתה תרגיש חנוק בגרון כל הזמן אתה תהיה תקוע בגרון כל הזמן בכל תחום שלא יהיה גם בתחום היחס עם אלוקים השכל חייב לשחרר את ה יפה מאוד שמענו את ההרצאה של העורך דין השתכנענו עכשיו קדימה לא כל הזמן נמצאים בהוכחות משפטיות על זה שאנחנו פה במדינת ישראל ושייכת לנו עכשיו אנחנו יכולים לחגוג גם כן הלב יכול לשמוח שאנחנו גרים פה אנחנו
לא כל הזמן
צריכים לעמוד במין מגננה שכלית לזה שאנחנו חיים כאן ולמה ומי נתן לנו את הרשות וכולו יש זמן בזה הזה פשוט מתחילים
לחיות לא צריך למלא בתוכן את הפנים נגמר לו השכל הוא אומר שהוא מרגיש אותו בלב זה לב בלי שכל אתם יודעים מה זה לב בלי שכל זה כולו לב מה הנוטריקון של כולו לב כלב והגמרא אומרת זה לא מצאה זה כלב כולו לב אז זה מצב של בעל חיים כאשר האדם נמצא במצב כזה זה לא מעלת האדם זה מעלת בעל החיים בעל החיים יכול להיות לב לגמרי האדם חייב להיות שיש משהו חופף מלמעלה שכל אבל הוא חופף אחר כך הוא חיי עם הלב
טוב אז אנחנו נחזור לעניין שלנו נושא האהבה אהבה תלויה בדבר ואהבה שאינה תלויה בדבר
יש דבר מאוד מעניין שרואים אותו ורואים אותו בשטח
יש כמה סוגים של אהבות שמתפתחות
יש אהבה של ידידים וחברים יש אהבה של שכנים
ואהבה של הכרת הטוב במשך החיים לכל מיני אנשים אנחנו רואים דבר מעניין
יש לפעמים אנשים כאלה שאתה מתקרב אליהם ומתחבר איתם או שהם מתקרבים אליך ומתחברים איתם ואתה לא מוצא שום מחנה משותף בינך ובינו
שום עצנה משותף
לא גדלתם באותו בית לא באותו קיבוץ לא שירתתם ביחד בצהל לא עשיתם לא אתם לא גרים כמו שכנים המנטליות לא דומות ומדינה זו אתה ממדינה זו משום מה אתה יש לך איתו איזה שהוא קשר מיוחד
הקשר המיוחד הזה הוא לא קשר בדבר כי אם הוא היה תלוי בדבר יש כל דבר אפשרי שהוא לא יהיה תלוי שהוא לא שהוא לא יחזיק מעמד אבל אתה רואה שהקשר הזה ממשיך הלאה
ומתחזק אפילו איך דבר כזה יכול לקרות
אומרים על זה בעלי הקבלה שיש נשמות שלמעלה הם היו על אותו אילן על אותו עץ על אותו ענף הם פשוט קרובות אחת לשניה נפלו פה למטה זה כאן זה בסקנדינביה לא משנה הם נפלו בכל מיני מקומות שונים והחיבור שלהם יש להם מין חיבור כזה לא נתפס חיבור לא לא לא מובן
לא הגיוני נקרא לזה כך וזה חיבור החיבור הזה הוא חיבור אני מדבר שלא תהיינה טעויות יש לפעמים החיבור הזה יכול להיות בגלל הרבה דברים שנוגעים בדבר יבוא איזה ישראלי מצוי ויגיד שהוא מצא איזה שהוא שוודית שם והוא יגיד שזה פשוט משהו כזה נשמתי ורוחני וסב זה וזה אז זה לא זה לא
זה לא יכול להיות נכון מפני שאנחנו מבינים למה הוא מצא אותה היא אשרה בעיניו במובן החיצוני+ נדבר על זה בהמשך
אנחנו מדברים שאפילו תיקחו בסביבה הקרובה שלכם אנשים שאתם לא מבין הוא כל כך שונה ממני בדעות שלו כל כך הוא כל כך רחוק ממני ואף על פי כן אני מרגיש אליו איזושהי קרבה נפשית מה זה ממה זה בא זה בא רק מצד מה שהוא רוחני אתה לא מוצא שום הסבר גשמי מה שאין כן כשאתה מוצא איזה שהוא הסבר גשמי הוא רוצה לנצל אותי הוא רוצה להרוויח ממני הוא יש לו איזה שהוא יש לו יש לו איזה שהוא טובת הנאה כזו או אחרת חושב שתהיה לו טובת הנאה כזאת או אחרת לא על זה אני מדבר אני מדבר אין לו שום טובת הנאה הוא לא מרוויח מזה כלום
שום דבר בכל זאת יש לו את הקשר זה קשר נפשי הכי עמוק שיכול להיות ועל פי קבלה הוא עוד יותר גבוה זאת אומרת בעוצמה שלו מאשר קשר לפעמים של הורים וילדים לפעמים אפילו בין אחים הורים אחים כל אחד מהם משהו אחר כל אחד רוצה משהו אחר כל אחד חושב משהו אחר מה מייחד אותם שהם נולדו לאותם הורים סימן שזה זה נקרא אהבה תלויה בדבר זה בסדר אני מכיר אותו אני אעזור לו מה שנקרא אחים לצרה למה
מה אתה רוצה לעשות אח שלי זאת אומרת זה תלוי בדבר יש איזשהו דבר שמאגד אותך אבל יש אהבה יותר מזה
שאין שום אין שום הוא לא אח שלי הוא לא קרוב שלי הוא לא שום דבר בכל זאת הייתי ביתשרח והוא הראשון שהגיע למה זה משהו נשמתי זה לא משהו שאפשר יהיה להתווכח עליו זה לא משהו שיהיה אפשר לריב עליו זה דבר שהוא בעצם היה צריך
להיות שאהבת ישראל שלנו תהיה מושתתת על הרעיון הזה אנחנו כולנו היינו נשמה אחת כולנו היינו ביחד באחדות כל הפירוד שיש פה למטה זה מצד הגופים אם האדם מצליח להתחבר מחשבתית לרעיון הזה שהוא והשני והשלישי והרביעי כולנו בנשמות אחד אומר ספר התניה הוא יכול להגיע לאהבה מאוד מאוד גדולה וכאן אנחנו חוזרים בעצם למשנה בה אנחנו התחלנו מה שהטענה מצא לנכון להגיד את המשל לאהבה שאינה תלויה בדבר לאהבה של דוד ויונתן דוד היה ילד הסופי
פשוט הסופי לא היה ממש הסופי אבל ראו אותו ככזה
ויונתן היה הבן של המלך הבן של שאול מלך ישראל
טבע בדרך כלל בדרך כלל שילד נמשך אחרי
דעותיו של אביו
בדרך כלל
ויונתן פשוט חרג מכל הצבעים האפשריים
הוא החזיק מדוד והוא
האמין שדוד הוא אמר לדוד אתה צריך להיות המלך ואני אהיה לך למשנה הוא היה הוא היה הירושה של המלכות הייתה אצלו והוא רואה בדוד את הניצנים האמיתיים של מלכות אז אומרים חכמים שזה משל למה שאמרתי קודם לקשר נשמתי הקשר שלהם לא היה קשר שאתה יכול להבין אותו בשכל מה פתאום שאחד גבוה ירד לאחד נמוך ברמה כזאתי שיגיד אני מוכן לפשוט את כתר המלוכה ולתת אותו לך בגלל שהקשר היה נשמתי למעלה ממדידה והגבלה למעלה מההיגיון למעלה מהשכל ולכן האהבה הזאתי נקראת אהבה שאינה תלויה בדבר כי מה יעצור אותו איפה היו הפסים האדומים שלו אין
שום פסים אדומים
אפילו אבא שלו לא עמד לפניו אבא שלו כבר לא יכל לסבול איזה שאול אומר אני בוחר אתה לבני שי אתה אם יהיה בחירות אתה תשים בקלפי את דוד לא אותי
אתה אתה אתה
מחזיק אתה מחזיק ממנו יותר ממה שאתה מחזיק ממני מאוד כועס אז והאבא המצווה תביא את דוד אני צריך להרוג אותו הוא מורד במלכות אז יונתן אומר למה למה להרוג אותו מה הוא
עשה אבא כל כך
כועס הוא זורק עליו את החנית
ואז הוא הולך ובוכה וכואב למה אבא ככה מדבר על החבר
אז הוא לא היה ילד קטן הוא יהיה שר הצבא הוא היה רמטכל הוא היה בן אדם מוצלח זה זה נקרא זה דוגמה לאהבה שאינה תלויה בדבר בהמשך של אהבת ישראל אם אנחנו אוהבים את הקדוש ברוך הוא למשל בגלל שהוא נותן לנו בריאות או נתן לנו פרנסה או נתן לנו
זכינו במפעל הפיס יש אלוקים החלטנו שיש כי אנחנו זכינו אז
אם נניח אנחנו אוהבים את הקדוש ברוך הוא העבר תלויה בדבר יש לך חבר החבר הזה עשה בשבילך הרבה הציל לך את החיים נניח באיזה שהוא
זמן מצב אבל יש לו בן כזה שלא יודע אין לו שום דמיון לאבא
בן כזה מוזר ומשונה וזה לא מסתדר איתו עכשיו הבן הזה תקוע באיזה שהוא עניין תשמע אם אבא שלו אני
מסתדר אז יתנו לו אני יכול להגיד דבר כזה אני
לא לא לא לא נותן
יד לא רוצה לעזור לילד הזה הילד הזה מתנהג אלי לא
יפה הוא תמיד בזכות לי הוא תמיד צוחק צוחק עליי אני חבר עם אבא שלו איתו אני לא חבר זה אפשרות אחת אבל אם הקשר שלך עם זה הכל כאשר הקשר שלך עם האבא של אותו ילד זה קשר כזה שהוא עשה לך איזה שהוא טובת הנאה אבל אם הקשר שלך עם האבא זה קשר שהוא למעלה ממידה והגבלה האהבה שאינה תלויה בדבר אז הבן שלו עכשיו נמצא באיזה שהוא צרה לא תעזור לו אם זה היה תלוי באיזה שהוא היגיון באיזה שהוא רמה מסוימת של אני מסתדר עם האבא שלו אז אתה יכול להגיע האבא אני מסתדר עם הבן לא מסתדר לאבא אני אעזור לבן אני לא אעזור אני לא חבר שלו אבל כאשר הקשר שלך עם האבא הוא קשר שהוא למעלה מהשכל לגמרי כלום אתה לא אם כך
אז זה הבן שלו
מה הוא יותר גרוע מהאבא הרי גם את האבא אני אוהב לא בגלל איזה שהוא סיבה איזה שהוא עניין
הציפייה שלנו בבת
עבודת השם היא שאנחנו נגיע לאהבה כזו לבורא עולם ברמה כזאתי שאנחנו נוכל גם לאהוב אחד את השני כי אנחנו נאהב אנחנו אוהבים את האבא לא בגלל שמשהו יש לנו איתו אלא הרבה מעבר לזה אז אם אתה אבא אתה אוהב ברמה כזאת אז למה לא תאהב את הילדים אבל תראה איזה פרצוף יש לילד הזה תראה איזה בן זה זאת אומרת אחד מהילדים של הבורא ברמה כל כך נמוכה זה לא משנה
אבל את אבא אני לא אוהב בגלל סיבה מסויימת אז זה הבן שלו אז מה אני אעשה אם אני לא אוהב אותו מסיבה מסוימת אני צריך למעלה ממדידה וההגבלה אני עוד דרך אגב אחד קטן לפני שאני ממשיך יש בעבר על כל פנים בעם ישראל היה יש כאלה שמחכים את זה גם היום אבל בעבר היה מקובל אצל הרבה
להתחתן אני מדבר במגזר החרדי בעיקר אבל זה כולנו היינו חרדים פעם אז הסדר היה זה שאדם מחפש שידוך אז הוא מחפש אומר איזשהו אומרים לו זה נכון של אני לא יודע של הבעל שם טוב מקובל עליו
אבל מה היא בעצמה
לא משנה אבל היא נכדה של הבעל שם טוב וגם חוגים כאלה שממשיכים את התסמונת הזאת עד עכשיו ממה זה ממה זה נובע זאת אומרת אני רוצה רק להסביר תופעה אני לא בא לשכנע אם זה
נכון או לא נכון
אבל תופעה ממה זה נובע זה נובע מצד זה שבן אדם
חי עם הבעל שם טוב הייתי מסתדר
אבל הייתי מסתדר אותו בגלל שאני מבין את המעלות שלו גם בלי שהייתי מבין את המעלות שלו הוא צדיק אז אני סומך עליו כמו שאומרים אז אם ככה אז עם הילדים שלו גם כן זה עומד עומד על הכיוון הזה היום אתה אתה מעקם את האף למה אתהם את האף משום שהיום אין אנשים שחיים ברמה
כזאתי של קשר אין
הקשר הוא כזה תמיד יהיה מושתת על איזה שהוא היגיון על איזה שהוא הסבר על איזה שהוא דבר אז כיוון שכך
אתה לא ראוי לרמה הזאתי אז אין שום סיבה שתעשה שידוך בצורה הזאתי ואף לכן יש כאלה שממשיכים עדיין את המורשת בסגנון הזה
זה לא הולך להם יש פיצוצים פעם לא היו הפיצוצים למה
משום שאתה באמת היית סגור על על הנישה הזאת זה הנכדה של הבעל שם טוב אז גמרנו אז לא היה בך מפריע שום דבר
אחר אחר כך
אבל היום אנשים מסתכלים על עוד דברים אז זה כבר לא זה לא יעבוד זה לא יעבוד אבל אצל בורא עולם זה בוודאי ככה אתה יכול לבחור את בורא עולם זה בהחד בהחלט
שהיא היא עדינה אם
בורא עולם אני חבר שלו או שאני בן שלו בגלל שהוא עושה לי טוב אז ברגע שהוא יפסיק לעשות לי טוב
גוד ביי אבל אם בורא עולם הוא בורא עולם בגלל שהוא בורא עולם
אז אם הוא לא עושה לי טובה מה זה כשר אז בגלל זה הוא לא בורא עולם זה האהבה שלא תלויה בדבר זה הדוגמא כן אז אם אתה אוהב את הבעל שם טוב ברמה כזאת שאצלך זה לא תלוי בדבר אז זה גם לא יהיה לך בעיה שלכם עם הנכדה שלו לא משנה מי זאת תהיה זה בדיוק הנקודה מבחינת השכל אני לא יודע מבחינת הריק
כי אצלנו השכל הוא באמת לא נקי אין אצלנו דבר
רק בגלל העניין כמו שהוא אבל בריון זה זה באמת היה עובד בצורה כזאת
טוב אני רוצה להעמיק רגע בטעות אופטית שעושים בין האהבה לרחמים האהבה כמו שהזכרנו קודם דורשת מהאדם לבטל את עצמו קצת כדי שהוא יוכל להבין מה מתרחש בלב
של השני זה זה היה היסוד שלנו רחמים לכאורה זה גם כן מה מה אני מרחם כי אני קלטתי את השני ואני מצליח לחדור לתוך מה שחסר לו ואני מרחם עליו
אז לכאורה האהבה ורחמים
הם חברים טובים אבל זה בכלל לא נכון זאת אומרת באהבה
זה ממש ממש לא נכון אסור
בשום אופן לערבב בין האהבה לרחמים לאדרבה אם אתה מכניס את הרחמים באהבה זה יכול רחמים היסוד שלהם אני אני אנסה ללכת אולי בכיוון אחר יש יש אני לא יודע אולי אני אומר משהו שאתם לא נתקלתם אבל קשה לי להאמין שלא אני אגיד את זה בצורה אכזרית ואתם תראו יש את זה בצורה עדינה גם כן לפעמים כשרוצים להמחיש דבר אומרים אותו בצורה הכי מסיבית שלו
העניין של
שיש טיפים כאלה שקיימים בעולם
שהאופי שלהם זה שהם נותנים הם
לא נותנים כסף דווקא
הם מעניקים הם מעניקים עצה טובה הם מעניקים עידוד הם יכולים ל לנחם הם מין טיפוסים כמו מנהיגים כאלה שהכתירו את עצמם את עצמם
יש להם הרבה מאוד מעלות אבל יש להם חיסרון
שאני מסופק אם הוא לא עומד כנגד כל המעלות שלהם ומה הוא
אני אומר את זה שוב אני אגיד את זה ברוטאלי אבל זה לא זה לא כל כך הם צריכים שלידם יעמדו רק אנשים סליחה נכים
ואם הם לא נכים אז הם יעשו אותם כאלה כך זה קיים בין הורים לילדים זה קיים בין אפילו בסתם אנשים בקהילה שזה אדם שרוצה לתת איפה זה איפה זה בא לי איפה הנתינה שלו זה חסד אבל זה חסד של רחמים הוא יוצא לעולם מתוך נקודת הנחה אתה מסכן את מסכנה כולם מסכנים אני המציל אני המשיח כן אני המשיח יש בעיית נפש כזאת שנקראת משיח זה גם כן חולי מסויים שהאדם חושב שהוא הולך להושיע את האנושות הוא המיוחד שכל העולם מחכה לו כן אז זה בחולי נפש אבל יש אותו גם במצב הזה
במצב עדין יותר שהאדם חושב שהוא אז שהוא זה זה לא חסד זה בהחלט לא חסד משום שחסד סיכמנו שזה היציאה של האדם מהאני שלו והיכולת שלו לחדור לשני והנה הוא כאן האדם בכלל לא יוצא מהאני שלו הוא נותן הוא אומנם עושה חסד אבל האני שלו נותן ונותן אותו במובן הכי חזק איפה זה בא לידי מבחן
זה דווקא דת האהבה והרחמים ששילבה את האהבה עם הרחמים ביחד וגם אצל האיסלאם זה ככה
הדתות האלה באו ואומרות תשמע לי יש בשבילך משהו ואני חושבת שהדת אומרת כן אני חושבת שאני יכולה להושיע אותך אני יכולה לתת לך את האושר שלך בחיים אתה שומע וכמו שהיהודים היו אומרים פעם מויכל טויס אני מוחל על הטובה
אוכל על הטובה אינקוויזיציה
בלכה מהדברים של אתה לא רוצה לא רוצה לקבל את
הטאום שלי יש לתת לך אז
אני אעשה אותך
נכה
אם אתה לא אם אתה לא מוכן לקבל את הטוב המיוחד
הזה של יש
זה
זה האהבה ורחמים שביחד עם האהבה מלווה רחמים שמה נמצא אני הגדול של האדם אתם בטח שמעתם שניסוי
מקריבים בהם קורבנות יש כזה ביטוי שהולך אצל
יועצי נישואים אצל
לא מתחתנים כדי בסדר אני מוכן
למזבח הנישואין להקריב את זה גם כן בשביל זאת אומרת לאחר שהתחתן יש איזה שהיא בעיה אז מקריבים כל מיני קורבנות אבל אני מדבר לפני זה שמשהו לא מסתדר לך ואתה הולך ומתייעץ עם זה מתאים לא מתאים הכזה קורבן אתה לא צריך להקריב בשביל פלוני
את לא צריכה להקריב בשבילטוני או בשביל אלמוני לא לא אבל אני אוהבת אותו או הוא אוהב אותי
או שלא משנה
לא מקריבים קורבנות
למה כי קורבן תמיד ישים אותך במצב של המרחם אתה הקרבת בשבילו נניח יש איזשהו בחור מצב כזה חולה וזה וזה אני רוצה לעזור לו או אני רוצה לעזור לה מבחינה נפשית לגופ אני מבחינה רוצה לעזור אם אתה יוצא לנישואין מצד זה שאתה רוצה לעזור זה לא אהבה זה לא יהיה אף פעם אהבה וכנראה שזה יגיע בסוף לשנאה גם כן אני רק מסביר למה מכיוון שכאן אתה הכנסת את אלמנט הרחמים אין אני גדול יותר מרחמים רחמים זה התא הגדול זה המרחם אתה לא תבין את השני עף אתה לא תרגיש אותו באמת אף פעם אתה רק חושב
שאתהרגיש אותו אתה
לא תרגיש אותו אתה מרגיש את עצמך
טוב לך עכשיו לחוש
שאתה מעניק ונותן ושמישהו זקוק לך וצריך אז לכן בבקשה לא בנישואין אם אתה משמש אם את משמשת כאחות בבית הרפואה זה מצויין אני לתת להיות סימפטי זה מצויין אבל בנישואין זה היסוד שלהם צריך
להיות אהבה אהבה מזה לא תצמח אף פעם אהבה אמיתית לא תצמח מזה אין תוצאות ברוכות מדבר כזה וזה טעות הרבה הרבה פעמים
לא מבחינים בה ואפילו בפרטים קטנים אני אעשה בגלל שאני מרחם אני אעשה בגלל שאני רוצה לעזור היה איזשהו בחור גם כן שסיפר היה לו היה לו היה לו טוב קרה דבר כזה אחרי נישואים זה משהו אחר כן אבל אבל
יש את התמיכה ההדדית ואין בזה שום ספק אבל כשאדם עושה את זה מלכתחילה הוא נכנס לתוך דבר כזה קתחילה אין לזה בריאות אני רוצה בנוגע להבות ובנים רגע מילה אחת
יצחק אבינו ורבקה
יצחק אוהב את עשיו רבקה אוהבת את יעקב למה יצחק אוהב את רבקה אני חוזר על הפסוק למה כי ציד בפיו הוא מביא לו אוכל על רבקה לא כתוב למה היא אוהבת את יעקב היא
אוהבת את יעקב
יש דבר מעניין בניסוח של התורה ויאהב יצחק את עשיו ויהי אהב איזה לשון זה עבר עובר עתיד ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו תאווה
ויהיה האוו זה תיאור דברים אני מתאר את יצחק ורבקה זה זה נתפס אצלנו כתיאור דברים אני לא אני מתאר לך מה שהיה שיצחק האהב את קיצה את בפיו ורבקה אוהבת את יעקב אהבה של רבקה ליעקב הייתה אהבה שהנה תלויה בדבר אז לכן נשארה כל הזמן
סתם ככה איך יכול להיות שאצל הורים וילדים נוצר כזה מצב שיצחק ויהא כאילו בלשון העבר הוא אהב את עשיו כי צעד בפיו אהבה תלויה בדבר ההורים לכאורה לא אוהבים אהבה תלויה בדבר
אז אני למדתי את זה שבכל כלל יש יוצא מן
הכלל
אין לי
הסבר אחר איך יכול להיות דבר כזה כנראה שבכל כלל יש את יוצא מן הכלל
זה היה בבית מדרשו של הרבי היה בסיום כל התוועדות אצל הרבי הנהוג שהוא נותן לחזן לדבר לשיר את יאיר רצון לפניך השם אלוקינו ואלוקיהבותינו שיבנה בית המקדש ומרה בימינו אתן חלקנו בדורותיך זה מן קטע תפילה כזאת והחזן היה ישר את זה והיו כולם ביחד משתלבים איתו בשירה אז אפשר שנשנו חזן קבוע שהוא משתתף אז הוא נותנים לו החזן הזה הוא
בן חזן גם כן חזן בן חזן הוא עשה את הפזמון אני ראיתי את זה איך שהוא שר ואחרי שהוא מתחיל השירה בציבור והרבי כמוי יושב כפות כזה לא בדרך כלל הוא מאוד מאוד מעודד את השירה בשמחה בתנועות ווד כפות
ואז הוא חרג מההנהגה שלו הוא נכנס באמצע השיר היה לו את המיקרופון לפניו הוא אף פעם לא מתערב באמצע השנה
אומר שיש פה אבא
באותה ההתוועדות באותו זה במקרה האבא חזן גם היה
וזה הפריע לרבי שנתנו לבן לעשיר ולא לאלה
מהרבי אמר שאף על פי שהגמרא אומרת שהאדם לא מתקנא לו בבנו ולא בתלמידו אבל בכל זאת הוא כנראה הרגיש ואז ואז אני הסתכלתי על האבא אני ראיתי את זה על זה היה קהל עצום זה היה פלא איך הוא תפס את זה במבטים ו והוא ביקש שהוא יש לי ואז באמת ראו האבא שר אני אומר לכם את האמת אבא היה זה אריה זקן באמת שהקול שלו היה סדור וזה לא היה זה כמו שאומרים אבל אז הרבי עודד את השירה בכל התוקף וזהו כדי לתת את אבל הגמרא אומרת שהאדם לא מתקנא בבנו ובזה סך הכל זה בן שלך אתה לא שמח שהוא מוצלח יותר ממך אז יש יוצאים מן הכלל אז יערי יצחק אבינו
לא הסתדר עם מיזם במובן במובן הרגיל של העניין ורבקה את יעקב מסתדרת באופן רגיל אז
הוא דבר נכון
אצל יעקב ברחל אנחנו אומרים דבר מאוד מאוד מוזר בפסוק
יעקב הוא החליט שזו אשתו והוא שמח וכולי וכולי
אז הוא אומר לו החותנו לעתיד אומר לו אם אתה רוצה אותה אז 7 שנים אתה תעבוד אז הוא מאוד שמח ואמר שהוא מוכן הוא עבד 7 שנים והפסוק אומר והיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה עכשיו בוא נחשוב באמת
איזו אהבה זו הייתה אם זו הייתה אהבה שקשורה עם משהו חיצוני אז כל יום זה שנה זה לא ימים אחדים לא יכול להיות אלא מאז הייתה אהבה מסוג אחר חייבים לומר מתי האהבה מקבלת פנים כאלה שעוברים 7 שנים איזה כמה ימים כאשר אתה אוהב את התכונות הפנימיות של האדם
לא את הכסף שלו ולא את היופי שלו ולא זה מה שתפס אותך תפס אותך התכונות הפנימיות שלו התכונות הפנימיות מה זה זכות גדולה בשבילי להתחתן איתה נו אז אז ככה אז כל יום שעובר את השמחה גדולה אני מתקרב אז עובר 7 שנים מה בשביל לקבל כזו אישה 7 שנים זה כמה ימים
אבל זה יכול לבוא רק מתוך השקפה
של משהו פנימי זה באה לידי ביטוי בגמרא הגמרא מתארת את וו
באב שבנו בנות היו יוצאות יכולות בכרמים אז הן היו אומרות משהו
יפהפיות שבהן אומרת הגמרא היו אומרות בחורסה עיניך אני שאל על היופי
אחר כך מיוחסות שבהם היו אומרות בחור שעיניך אין לה אלא לבנים ייחוס
נכדה של הבעל שם טוב ייחוס
עשירות שבהן היו אומרות
יש לנו כסף מכוערות שבהן היו אומרות כך מכחחה לשם שמיים כאילו תתחתן לשם שמיים יש פה אפשר לחלק את זה לכמה רמות יש פה יופי יש פה כסף וכבוד אני שם אותם ביחד
יש כאן מכוערות שאומרות לשם שמיים אם אני מסתכל על יופי יופי תסלחו לי שאני ככה יופי אין בו כלום מבחינת התועלת החומרית בו כלום זה מין הנאה רוחנית כזאת יופי היופי מבחינת מבחינת הדירוג
יופי מה אתה מקבל פה חומרי מה קיבלת פה לא קיבלתי כלום כסף וכבוד זה דברים שמביאים לך הצלחה ופה על ממש קשרים מסחר תעשה עם הכסף ורווח גשמי זה נקרא תועלת
הייתי הייתי מחלק ככה היופי זה זה תענוג כסף וכבוד תועלת אבל תועלת גשמית עכשיו בוא נחשוב רגע למכוארות הן משווקות את עצמם אז מה הם אומרות אין לנו זה אין לנו זה אז איזה בן אדם משווק את עצמו בסגנון אין בי כלום קח אותי לשם שמיים וזה
תשום את הפה כאילו מה
אתה אתה שם על עצמך שלט שאתה שום דבר אז המפרשים אומרים שלא זו הייתה הכוונה היה בהם הרבה תוכן פנימי והם התפארו בתוכן הפנימי שלהם בערכים במוסר במידות וכולי וזה היה לשם שמיים שהם אמרו
הדירוג הזה ממש תלוי במה שאנחנו מדברים עכשיו אם האדם לוקח מכחור
נכנס זה לא קשור
לאישה אני אומר הוא לוקח משהו לא לוקח קונה משהו לא קונה עושה עסקה עם חבר שלו לא משנה אבל זה עסקה שקשורה עם יופי זה נחמד זה יפה זה נעים זה טעים זו האהבה תלויה בדבר במובן הכי הכי חזק שלה מה יש פה
הדבר הזה הוא הדבר שיכול הכי מהר להתבטל ואני אסביר למה אם דיברנו על יופי יופי זה דבר זה
דבר שהולך וקלה
הכסף והכבוד כבוד יכול לזוז גם כסף יכול לזוז למה שמם זוזים חז"ל אומרים זה כזה זזזז מאחד לאחד וזז אין אין אין דבר שהוא ודאי
תכונות ומידות זה הדבר הכי
יציב שיכול להיות זה גם כן דבר הכי רוחני המדרש מספר על אדם שנסע בספינה
והסוחרים דיברו ביניהם
מה אתה הבאת
איתך מה אתה קונה מה אתה מוכר הוא יושב בצד ושקוף בספר שלו אז שנגמר להם מה לדבר אז הם תפסו איתו שיחה מה אתה מה אתה סוחר יש לי את הסחורה שלי איפה הסחורה שלך לא רוצה לגבי
לכם אין לך התחיל להגיב לא לך הם
מלכו עשו סיור בכל הספינה אמרו שהם לא מצאו שום דבר לא ענה להם הגיעה הגיע ספינת שודדים בימים ההם זה היה מסחר מאוד מבוקש ספינת שודדים בלתה קשרה את כולם לקחה את כל הסחורותחה
ושלחה אותם ללב ים ריקים איך שהוא הם שחררו
את עצמם הגיעו בסוף לחוף עניים מרודים בלי כלום
והיהודי הזה שישב שם הוא היה רעב ובאו אנשים לקבל את פניו טוב אז האנשים כיבדו אותו ושמעו אז הוא אמר לה אותם אנשים שתתנו גם אוכל
לחברים שלי מהספינה וכולה ואז התברר שבעצם באמת אין לו מס אין לו סחורה ואין לו כלום אבל יש לו הרבה חוכמה
הוא למד ולכן פה הוא קיבל משרה פה באיזשהו מקום וכולו אז הוא אמר לאותם סוחרים
זה מה שאני התכוונתי שאמרתי שלי יש
סחורה אבל אבל השכל זה הסחורה שלי אני החוויתי אותו בראש ואף אחד לא יכול לגנוב את זה ממני אז זה נשאר וזה נשאר נצחי זה סיפור שהיה אבל זה משל ככל שאתה תתלה את האהבה באיזשהו משהו יותר אמיתי משהו יותר נצחי משהו יותר פנימי משהו יותר רוחני ושהוא לא בר חנות
אז יהיה לה יותר קיום ככל שתתלה אותה באיזה שהוא
למה אני אומר את זה אני אומר מכיוון שאנחנו לא יכולים לאהוב ללא שום אחיזה במציאות אנחנו לא כאלה רוחניים אז בסופו של דבר אנחנו כן תולים את האהבה במשהו אנחנו צריכים לתלות אותה עד כמה שאפשר באיזה שהוא דבר רוחני זה יהיה לקיום בוא נאמר ככה מבחינה מעשית נכון שאדם יכול ללכת אחרי היופי יכול ללכת אחרי הכסף יכול ללכת אחרי הכבוד אבל אם אתה לא מוצא גם כן בתוך זה משהו מעבר לכסף לכבוד וליופי וכולו אל תיכנס לזה בכלל אתה חייב למצוא משהו מעבר לזה משום שהוא באיזה שהוא שלב זה יקום זה יגמר אז אתה צריך שזה יהיה דבר אמיתי והדבר האמיתי
יוכל להיות אך ורק כאשר הוא יהיה רוחני דבר רוחני לא
קלה לא לא מתבטל וזה בעצם המוסר הגדול שאומרת לנו המשנה המשנה אומרת לנו שאנחנו נשתדל בכל תחום שאנחנו בחיים בכל תחום גם ביחס שלנו יש הורים למשל שהם מרגילים את עצמם על
כל פנים הילדים אומרים ככה הם אוהבים אותי רק בגלל שאני מביא להם כבוד וציונים טובים
אני לא בטוח שהילד
צודק אבל אם הוא ככה חושב בכישלון חינוכי
בשום אופן לא יכול לקחת אתה תמיד כשאתה יוצר מותר לך ליהנות ולהגיד שיש לך נחת מזה שהילד מביא ציון טוב מזה שהילד מגיע לאיזה שהם שמים מותר לך אבל זה תמיד צריך להיות ברור בבית שהאהבה היא מעל לזה וככה זה גם בן למעלה מאיזה שהוא דבר גשמי לא סיפר לי את זה אדם שההורים שלו זנחו אותו
טוב זה רופא אחד איזה רופא שח
צריך עם איזה אחות ונולד ממנה איזה שהוא זה בקיצור אבא מיד הם נתנו אותו לאימוץ הוא לא יודע מי זה ההורים שלו בחור מאוד מוכשר הוא היום איש מבוגר מאוד מאוד מוכשר ואומץ בארצות הברית על ידי זוג הורים מאוד עשירים כבן יחיד
עכשיו אמא שלו נפטרה הוא ירש
הון
והוא אומר לי בכאב
שהוא הרגיש כל החיים טוב זה לא היה ההורים האמיתיים שלו אבל הוא הרגיש כל החיים שכל מה שהם נתנו לו זה רק והוא כאדם קרוב לשישים מרגיש את הכאב הזה הוא מדען גדול ודוקטור גדול הוא כמעט פרופסור ואף על פי כן הוא הוא חווה את הרגשת המסכנות הזאתי בגלל שזה לא היה דבר בלתי מותנה הנקודה למעשה שאנחנו נמצאים או אחת למעשה נוסף תוך כולם אנשים מבוגרים יחסית אבל כשהרבי דיבר על עצות והדרכות לבני זוג שהולכים להתחתן
אז זה חוזר על עצמו בהמון המון מהכתבים שלו מהשיחות שלו הוא מדבר הרבה על איך תדע אם איך תדעי שזה זה אם יש לך משיכת הלב והוא מסביר במקום אחר מה זה משיכת הלב זאת אומרת אף אחד לא היה צריך להגיע למכתב ממנו כדי להגיד שאני מרגיש משיכת הלל לא זהו הכוונה שלו הייתה הוא טען שהיסוד לנישואים צריך להיות השכל מה פירוש השכל
כמו אצל יעקב אבין יש לו אז יש לו הוא מוצא ברחל תכונות שמוצאות חן בעיניו
הוא מוצא התאמה הגיונית בינו ובינה ואז זה לא מספיק עם השכל הצליח למשוך את הלב אחריו זה המצב הבריא האידיאלי אפילו לבחור בבחורה של הדור שלנו זאת אומרת זה היו ההוראות שלו למעשה זאת אומרת אם אתה נמשך רק
לב לב לא צריך להימשך אחרי יופי הפירוש לא צריך להימשך הוא הוא אוטומטי שם הוא צריך למשוך אותו מה זה נמשך למשוך יש משולש אדום ששמים על האוטו מאחורה וקוראים לו נגרר נכון זה מושכים מישהו שאני בא ממישהו ואומר לו בוא תראה בחורה יפה תצא איתה אני צריך פה משהו מיוחד כדי לשכנע אותו שזה דבר נחמד אני נותן לך סוכריה למצוא אתה צריך עכשיו ללמוד להבין שזה מתוק וטעים זה פשוט לא לומדים את זה בכלל
מה כן צריך ללמוד מה זה נקרא למשוך את הלב אחרי השכל
בסדר מה שנראה לך שמעתי אותך מה שאתה אוהב בעיניים שמעתי אותך מה שנתפס לך בשכל הבנתי אותך קלטתי אותך פה אין פה אני לא צריך לעזור לך אבל מה אני כן צריך לעזור לך
באותה אבחנה פנימית האם אתה מוצא גם בשכל איזשהו היגיון לקשר הזה יש איזה שהוא שכל פה יש איזה שהוא יש יש על מה יש מחנה משותף יש דברים חופפים יש דברים שיכולים להתאים יש על מה לדבר אם אתה אומר שכן אז זה צריך להיות כל כך פנימי ואמיתי אצלך זאת אומרת שתחשוב על זה ותתבונן בזה עד שהלב יימשך אחרי הסברות של השכל גם כן לא יימשך אחרי הצבע של העיניים או הצבע של השיער או זה זה לא צריך
לא צריך בשביל זה יתאמץ בשביל זה לא צריך שצדיק יכתוב לך מכתב ויגיד לך שתבדוק אם יש לך משנה את הלב אז זה הנקודה עכשיו למה למה למה כל כך אני מדבר על זה מכיוון שאני כואבת כאבו של הרבי רביר היה צומר ככה כל דבר שהוא גבוה מאוד נופל למטה מאוד מאוד הוא אמר שהמושג האהבה נפל מתחת לגלגלים למטה מכל ביקור בגלל שהמושג האהבה כמו שניסינו לא נגענו בקרצה המושג האהבה זה דבר
מאוד מאוד פנימי
והיסוד שלו זה שאתה בעצם כמו שאמרנו מרכין ראש ומסוגל להבין באמת את השני ולחוש את השני כיוון שזו המושג האהבה אני לא קורא לזה אהבה הייתי קורא לזה תאווה אבל אבל משתמשים במינוח הזה אז הוא אומר זה נפל זה נפל כמו שאנחנו יודעים לקיצוניים ונפל
הקליפות משתמשים במונחים גבוהים לדברים דברים לא אז אז אז איך אומרים אנחנו בימים של ספירת העומר אז כל אחד
בחיים שלו במובן שלו יכול לתפוס איזה שהיא אפילו קטנטנה ולשפר את האהבה שהיא תהיה לא רחמים אלא אהבה תהיה לא אני אוהב אלא אני מתבטל ואז יש סיכוי שהרבה תתפתח הקדוש ברוך הוא יעזור