בתי נמצאת בפעוטון של אחת מאנ"ש בביתה הפרטי. האם אני חייב לשלם לה על זמן ההעדרות בגלל הקורונה?
פתיחת אריזות בשבת
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
מוסך שמציע ללקוחותיו חלקי חילוף לרכב במחירים מצחיקים שאינם קיימים בשוק, כך שברור ללא ספק שהחלקים מגיעים מרכבים גנובים, האם מותר לתקן רכב במוסך כזה?
חסידים ואנשי מעשה נוהגים לטבול במקוה בשבת בבוקר קודם התפילה, האם מותר הדבר אף במקוה חמה או שמא יש לטבול דוקא במקוה צוננת או פושרת
בתי נמצאת בפעוטון של אחת מאנ"ש בביתה הפרטי. האם אני חייב לשלם לה על זמן ההעדרות בגלל הקורונה?
המצב הנוכחי, בו בעקבות נגיף הקורונה אין אפשרות לאף הורה להמשיך לשלוח את ילדיו למטפלות ולפעוטונים, מוגדר "מכת מדינה".
במצב זה, יש אומרים[1] שההורים פטורים מתשלום עבור תקופה זו. וגם אם שילמו מראש, על הפעוטון להחזיר להם את התשלום היחסי עבור תקופה זו[2].
אמנם, יש אומרים[3] שאם ההורים כבר שילמו מראש גם על תקופה זו, אין הפעוטון חייב להחזיר מה שכבר קיבל.
ויש אומרים[4] שב"מכת מדינה" אומרים "יחלוקו". לפי זה על ההורים לשלם לפעוטון את מחצית התשלום על תקופה זו.
למעשה, מעיקר הדין אומרים "המוציא מחבירו עליו הראיה". כלומר, אם ההורים עדיין לא שילמו על תקופה זו הרי הם פטורים מלשלם, ואם כבר שילמו – הפעוטון פטור מלהחזיר להם על תקופה זו. אבל בבתי הדין מקובל להציע לצדדים להתחלק בהפסד[5], וזאת משום שכעת לכולם המצב הכלכלי קשה והדבר נתון למחלוקת. לכן, אם ההורים עדיין לא שילמו על תקופה זו, ישלמו מחצית הסכום, והם כבר שילמו – יחזיר להם הפעוטון את מחצית הסכום.
[1] שו"ע חו"מ סי' שיב סי"ז וסי' שכא ס"א וסי' שכב ס"א וסי' שלד ס"א וש"ך שם ס"ק ג, שבמכת מדינה מנכים לשכיר משכרו.
[2] ראה שו"ת מהר"ם מרוטנבורג (דפוס פראג) סי' שפח.
[3] ראה מחנה אפרים הלכות שכירות סי' ז על פי הירושלמי פרק מי שאחזו וחידושי הרשב"א. שו"ת מהרש"ם ח"ב סי' צט.
[4] סמ"ע סי' שכא ס"ק ו. מחנה אפרים הלכות שכירות סי' ז בשם הראב"ן סי' צח.
[5] ראה ספר זכרון לחתם סופר דף כט, ב.
פה ניתן להקדיש.
תוכן