האם מותר לקנות רכב בהלוואה, כאשר זה בעצם הלוואה בריבית? כשזה רכב חדש הערך של הרכב יורד כל הזמן, וכשזה רכב יד שניה הערך יורד פחות אז זה יותר אולי נחשב קניית נכס. השאלה היא לגבי אדם המעוניין בשימוש פרטי ברכב ולא בשימוש לשם עסק.
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
האם מותר לקנות רכב בהלוואה, כאשר זה בעצם הלוואה בריבית? כשזה רכב חדש הערך של הרכב יורד כל הזמן, וכשזה רכב יד שניה הערך יורד פחות אז זה יותר אולי נחשב קניית נכס. השאלה היא לגבי אדם המעוניין בשימוש פרטי ברכב ולא בשימוש לשם עסק.
כאשר קניית הרכב נעשית לצורך שימוש פרטי שאינו עסק, כדי שיהיה מותר לקנותו בהלוואה בנקאית וכדומה על סמך 'היתר-עיסקה', צריך שבזמן הקנייה יהיה ברשותו של הקונה 'עסק מרויח' אחר כלשהו (כגון חנות, סחורה, מניות, ובתקופתנו אפילו דירת מגורים) שערכו של אותו עסק שווה לפחות מחצית מסכום ההלוואה, ואזי באמצעות שטר ההיתר-עיסקה מועתקת ה'עיסקה' מהרכב לאותו 'עסק מרויח'. אבל אם אין לקונה שום 'עסק מרויח' אחר, לא מועיל 'היתר-עיסקה' לקניית רכב בהלוואה בנקאית כאשר הרכב מיועד לשימוש אישי ולא לצרכי עבודה[1].
[1] ראה חוברת 'קיצור דיני ריבית והיתר עיסקא' פ"ז ס"ח-יג.
פה ניתן להקדיש.
תוכן