ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

קידוש ביום השבת לנשים

שאלה:

מדי שבת בצהריים בעלי נשאר להתוועדות בבית הכנסת. כיצד עלי לקדש? האם מלכתחילה אפשר לקדש על הפת ומה פירוט שלבי הקידוש על הפת?

תשובה:

אישה שמקדשת בעצמה, יכולה לכתחילה לקדש על מיץ ענבים[1].


אם יש לה רק יין, תוכל להקל על עצמה את שתייתו על ידי עירוב אחוזים מסויימים של מים, כדלהלן. – אם מדובר ביין של 100 אחוז (ללא תערובת מים כלל), ניתן לערב בו עד כ-83 אחוז מים, ובתנאי שעדיין יש לו טעם סביר של יין[2]. [על פי השמועה[3], יינות המיוצרים תחת השגחת בד"ץ עדה החרדית מכילים לכל היותר 30 אחוז מים, ויינות של כשרויות אחרות מכילים לכל היותר 49 אחוז מים, וניתן להוסיף מים בהתאם לכללים האמורים].


גם מיץ ענבים, אם הוא "100 אחוז טהור" (ללא שום תערובת מים או חומרי טעם), יכולה אישה במקרה הצורך לערב בו עד כ-83 אחוז מים, ובתנאי שאחר הדילול עדיין יש לו טעם סביר של מיץ ענבים[4].


אם אין שום אפשרות לקדש על יין או מיץ ענבים, יכולה האישה לקדש על כוס בירה (עדיף לבנה, ואם אין לבנה אפשר שחורה), או על כוס תה או קפה פושרים, מדין חמר מדינה[5].


אם אין אפשרות לקדש גם על חמר מדינה, יש מקום לעשות קידוש על פת[6].


אופן עשיית קידוש על פת ביום שבת: אומרים את כל נוסח הקידוש עד אחרי "על כן כו' ויקדשהו"[7], נוטלים ידיים, אוחזים את הלחם משנה, ואומרים סברי מרנן[8] ברוך אתה כו' המוציא לחם מן הארץ, בוצעים ואוכלים.


[1] שוע"ר סי' ערב ס"ב: "יין מגתו מקדשין עליו".


[2] שוע"ר סי' רד ס"ט: "יין שמזגו במים אפילו המים הם הרוב מברך עליו בורא פרי הגפן אם הוא יין חזק שראוי לשתיה ע"י מזיגה גדולה כזו ודרך בני אדם לשתותו במקום יין ע"י מזיגה זו שאל"כ בטלה דעתו אצל כל אדם ואם היין הוא אחד מששה במים שיש במים ו' פעמים כמותו אין מברכין עליו בורא פרי הגפן בכל ענין שאע"פ שיש בו טעם יין אינו חשוב כלום בששה חלקים מים". וראה משנה ברורה שם ס"ק לא


[3] פ. גרינברג, 'סיכום דיני יין ומיץ ענבים לקידוש כפי המציאות כהיום', טבת תשע"ו, עמ' 3.


[4] שו"ת אור לציון ח"ב פ"כ סי"ח.


[5] שוע"ר סי' ערב סי"א: "ולענין מעשה אם אין יין בעיר יקדש בלילה על הפת לחוש לסברא הראשונה וביום יקדש על המשקה שהוא חמר מדינה שאם לא יברך אלא על הפת איזה היכר יהיה לקידוש זה שאף בלא מצות קידוש זה היה מברך על הפת".


וראה קיצור הלכות משו"ע אדה"ז מילואים לסי' ערב עמ' סט: "בספר אשכבתא דרבי (עמ' 97) מעשה רב מכ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע שהבדיל על קפה לפני הסתלקותו, ועוד מביא שם ש'ידוע הוא שגם רבינו הגדול אדמו"ר הזקן נ"ע הבדיל על קאפע קודם הסתלקותו' כו'. ועוד יש להעיר מהידוע מענה כ"ק אדמו"ר שליט"א לחייל בצבא ארצות הברית ששאל על איזה משקה לעשות הבדלה, וענהו: על בירה או תה. שמזה מוכח שבשעת הדחק עכ"פ אפשר לנהוג כן לכתחילה".


ובקונטרס עובר אורח לבעל האדר"ת סי' רצו: "שמעתי בשם גאונים רבים מדור שלפנינו ז"ל, שהורו להבדיל על כוס טייא מתוקה או קאפפע מתוקה. ואחד מגאוני הדור זצ"ל קיים כל ימיו כוס של ברכה בכוס של קאפפע. ונראה מדעתם דחמר מדינה נקרא כל שהוא עשוי לכיבוד לאורחים וכיו"ב וכמו שהוא גם טייא וקאפפע משא"כ חלב".


[6] שוע"ר סי' ערב סי"א: "יש אומרים כו' אם אי אפשר למצוא יין כלל בכל המדינה כו' יקדש על הפת וביום יוצא ידי חובתו במה שמברך המוציא על הפת".


[7] ראה פרי מגדים סי' רפט אשל אברהם ס"ק ב: "ואף שנוהגין לומר על כן בירך כו' אין זה מעיקר הקידוש". על כן אין להפסיק באמירה זו בין נטילת ידיים להמוציא.


[8] היום יום ט"ו אדר א': "גם בקדוש על הפת אומרין סברי מרנן".


אישה שמקדשת בעצמה, יכולה לכתחילה לקדש על מיץ ענבים[1].


אם יש לה רק יין, תוכל להקל על עצמה את שתייתו על ידי עירוב אחוזים מסויימים של מים, כדלהלן. – אם מדובר ביין של 100 אחוז (ללא תערובת מים כלל), ניתן לערב בו עד כ-83 אחוז מים, ובתנאי שעדיין יש לו טעם סביר של יין[2]. [על פי השמועה[3], יינות המיוצרים תחת השגחת בד"ץ עדה החרדית מכילים לכל היותר 30 אחוז מים, ויינות של כשרויות אחרות מכילים לכל היותר 49 אחוז מים, וניתן להוסיף מים בהתאם לכללים האמורים].


גם מיץ ענבים, אם הוא "100 אחוז טהור" (ללא שום תערובת מים או חומרי טעם), יכולה אישה במקרה הצורך לערב בו עד כ-83 אחוז מים, ובתנאי שאחר הדילול עדיין יש לו טעם סביר של מיץ ענבים[4].


אם אין שום אפשרות לקדש על יין או מיץ ענבים, יכולה האישה לקדש על כוס בירה (עדיף לבנה, ואם אין לבנה אפשר שחורה), או על כוס תה או קפה פושרים, מדין חמר מדינה[5].


אם אין אפשרות לקדש גם על חמר מדינה, יש מקום לעשות קידוש על פת[6].


אופן עשיית קידוש על פת ביום שבת: אומרים את כל נוסח הקידוש עד אחרי "על כן כו' ויקדשהו"[7], נוטלים ידיים, אוחזים את הלחם משנה, ואומרים סברי מרנן[8] ברוך אתה כו' המוציא לחם מן הארץ, בוצעים ואוכלים.


מקורות:

[1] שוע"ר סי' ערב ס"ב: "יין מגתו מקדשין עליו".


[2] שוע"ר סי' רד ס"ט: "יין שמזגו במים אפילו המים הם הרוב מברך עליו בורא פרי הגפן אם הוא יין חזק שראוי לשתיה ע"י מזיגה גדולה כזו ודרך בני אדם לשתותו במקום יין ע"י מזיגה זו שאל"כ בטלה דעתו אצל כל אדם ואם היין הוא אחד מששה במים שיש במים ו' פעמים כמותו אין מברכין עליו בורא פרי הגפן בכל ענין שאע"פ שיש בו טעם יין אינו חשוב כלום בששה חלקים מים". וראה משנה ברורה שם ס"ק לא


[3] פ. גרינברג, 'סיכום דיני יין ומיץ ענבים לקידוש כפי המציאות כהיום', טבת תשע"ו, עמ' 3.


[4] שו"ת אור לציון ח"ב פ"כ סי"ח.


[5] שוע"ר סי' ערב סי"א: "ולענין מעשה אם אין יין בעיר יקדש בלילה על הפת לחוש לסברא הראשונה וביום יקדש על המשקה שהוא חמר מדינה שאם לא יברך אלא על הפת איזה היכר יהיה לקידוש זה שאף בלא מצות קידוש זה היה מברך על הפת".


וראה קיצור הלכות משו"ע אדה"ז מילואים לסי' ערב עמ' סט: "בספר אשכבתא דרבי (עמ' 97) מעשה רב מכ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע שהבדיל על קפה לפני הסתלקותו, ועוד מביא שם ש'ידוע הוא שגם רבינו הגדול אדמו"ר הזקן נ"ע הבדיל על קאפע קודם הסתלקותו' כו'. ועוד יש להעיר מהידוע מענה כ"ק אדמו"ר שליט"א לחייל בצבא ארצות הברית ששאל על איזה משקה לעשות הבדלה, וענהו: על בירה או תה. שמזה מוכח שבשעת הדחק עכ"פ אפשר לנהוג כן לכתחילה".


ובקונטרס עובר אורח לבעל האדר"ת סי' רצו: "שמעתי בשם גאונים רבים מדור שלפנינו ז"ל, שהורו להבדיל על כוס טייא מתוקה או קאפפע מתוקה. ואחד מגאוני הדור זצ"ל קיים כל ימיו כוס של ברכה בכוס של קאפפע. ונראה מדעתם דחמר מדינה נקרא כל שהוא עשוי לכיבוד לאורחים וכיו"ב וכמו שהוא גם טייא וקאפפע משא"כ חלב".


[6] שוע"ר סי' ערב סי"א: "יש אומרים כו' אם אי אפשר למצוא יין כלל בכל המדינה כו' יקדש על הפת וביום יוצא ידי חובתו במה שמברך המוציא על הפת".


[7] ראה פרי מגדים סי' רפט אשל אברהם ס"ק ב: "ואף שנוהגין לומר על כן בירך כו' אין זה מעיקר הקידוש". על כן אין להפסיק באמירה זו בין נטילת ידיים להמוציא.


[8] היום יום ט"ו אדר א': "גם בקדוש על הפת אומרין סברי מרנן".