האם ניתן לערוך סיום בתשעה באב על מסכת תמיד?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
האם ניתן לערוך סיום בתשעה באב על מסכת תמיד?
[1] שו"ע או"ח סי' תקנד ס"א-ב: "תשעה באב אסור כו' לקרות בתורה נביאים וכתובים ולשנות במשנה ובמדרש ובגמרא בהלכות ובאגדות, משום שנאמר פקודי ה' ישרים משמחי לב כו', אבל קורא הוא באיוב ובדברים הרעים שבירמיה כו', ומותר ללמוד מדרש איכה ופרק אלו מגלחין, וכן ללמוד פירוש איכה ופירוש איוב".
וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו ח"ד עמ' 187: "שישנם שמונה ימים שבהם לומדים הלכות בית הבחירה, מר"ח עד ערב ת"ב (לפני חצות)". מסתמות דבריו עולה שבתשעה באב עצמו אין לומדים הלכות בית הבחירה, גם לא אחרי חצות.
[2] ראה ספר ברכת הפסח סי' ט פתחא זוטא אות ג: "ובקונטרס הדרת קודש דף כ' הביא מה שהשיב לו הגאון מהרש"ק זצ"ל שגם על מסכת כלה אם עומד שם דרך לימודו גם כן מיקרי סיום ומותר לאכול, אבל ללמוד במתכוין מסכת קטנה כזו אין להקל, ובעל הדרת קודש משמע דעתו דגם בלומד במתכוין יש להקל".
[3] ספר השיחות תנש"א ח"ב עמ' 691 הערה 87: "בנוגע לתשעה באב שחל בשבת כו', כללות הזמן דבין המצרים נדחה ונמשך גם בעשירי באב, ובמילא, צריך ללמוד הלכות בית הבחירה גם בעשירי באב (באופן המותר, כמובן, לאחרי חצות היום, או להשלים במוצאי היום)".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?