ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

סדר המיטות

שאלה:

האם יש בעיה בסדר המיטות, לא לשים מול הדלת, מזרח למערב, צפון דרום, ראש מול הדלת וכו', האם זה דברים בעלמא ואין לחשוש לכלום, במיוחד שכיום יש קירות ומחיצות וכו', או שיש מה לחשוש ואם כן מה? והמקורות?

תשובה:

במיטת איש ואשתו בזמן שיש אפשרות להריון, יש ענין שראש המיטה יהיה לצד צפון ומרגלותיה לצד דרום, והוא סגולה לבנים זכרים. כאשר אי אפשר להעמיד המיטה אלא בכיוון מזרח ומערב – יש ענין שראש המיטה יהיה למזרח ומרגלותיה למערב[1].


[מנהג ישראל שמשכיבים וקוברים מת כשרגליו לכיוון פתח היציאה[2]. על פי זה מסתובבת בין האנשים "שמועה" לפיה יש הקפדה מלישון עם הרגליים לכיוון פתח החדר, כדי לא להידמות למתים. אך לעת עתה לא נמצא מקור תורני כלשהו לשמועה זו[3]. עם זאת, ידועים דברי ספר חסידים[4] שדבר שאנשים מחזיקים אותו למסוכן, גם אם בעצם אינו מסוכן, הוא עלול להפוך לכזה. משום כך, מי שרוצה להימנע מדבר שאנשים חוששים מפניו, רשאי להימנע, ואינו עובר בכך משום דרכי האמורי[5]].


מקורות:

[1] בגמרא ברכות (ה, ב) אמר אבא בנימין: "על שני דברים הייתי מצטער כל ימי כו', מטתי שתהא נתונה בין צפון לדרום כו', דאמר רבי חמא ברבי חנינא אמר רבי יצחק כל הנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים שנאמר וצפונך תמלא בטנם ישבעו בנים". ובתוספות יום טוב (הגהות מעדני יום טוב על הרא"ש שם פ"א אות נ): "ובעל המאמר שאמר בין צפון לדרום, כלומר שראשו יהיה לצפון".


שולחן ערוך (או"ח סי' רמ סי"ז): "מטה שישן בה עם אשתו צריך שתהא ראשה ומרגלותיה זה לצפון וזה לדרום". שוע"ר מהדורא קמא (סי' ג ס"ט): "אסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו במטה ודעתו לשמש אלא יכוין שתהא ראש המטה ומרגלותיה זה לצפון וזה לדרום". ועוד שם (ס"י): "מי שאי אפשר לו בקלות להסב מטתו בין צפון לדרום אין עליו איסור לשמש מטתו בין מזרח למערב ויש לסמוך על ספר הזוהר שמצריך שיהא דוקא ראש המטה ומרגלותיה זה למזרח וזה למערב". כלומר, לכתחילה יש לנהוג כדברי הגמרא בין צפון לדרום ולא כהזוהר, אך מי שקשה לו לנהוג כהגמרא יכול לסמוך על הזוהר.


[ואף כי בשוע"ר מהדו"ב סי' ג הושמט ענין כיוון המיטה בין צפון לדרום ולא הוזכר אף ברמז, אין להסיק מכך שאין זה נוהג הלכה למעשה. ראה יומנו של הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב ע"ה מחודש תשרי תש"ב (קונטרס עטרת זקנים, תשורה מזכרת משמחת נישואין כ"ט סיון תשס"א, עמ' 28-29): "שאלתי את כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א [=הריי"צ] אם נחוץ דוקא שהמטות לא תעמדנה בין מזרח למערב אלא בין צפון לדרום. ענה לי כי בזמנים מיוחדים נחוץ לדקדק כו', יש לזה שייכות עם עניני הריון"].


[2] שו"ת חתם סופר יו"ד סי' שלב: "מרגלא בפומא דאנשי דקוברים הרגלים נגד פתח שער כניסה ויציאה לרמוז האמונה בתחיית המתים שעתיד לעמוד מקברו ולצאת דרך שער". ובדרכי חסד עמ' לב: "משכיבין אותו על הרצפה מול פתח היציאה ורגליו לפתח".


[3] ראה שאלת רב עמ' קמה; פסקי שלמה ח"ב עמ' 63.


[4] סי' רסא: "שכל דבר שתופסין אותו בחזקת סכנה אפי' אינו מקום מסוכן מזיק לפי שלשון בני אדם ועינם מזקת".


[5] ירושלמי תרומות פ"ח ה"ג: " אמר רבי אמי צריכין למיחוש למה דברייתא חששין". ופירש היפה מראה: "ואין כאן משום דרכי האמורי". פתחי תשובה יו"ד סי' קעט ס"ק ג: "האומר אל תתחיל כו', ואם אינו מוציא הדברים מפיו אלא מחשב בלבו ונמנע מעסקיו ע"י הנחשים האלה, מותר, שראוי לאדם לחוש על החשש שחוששין בו הבריות, כן כתב בשלטי גבורים פ"ב דע"ז". וראה שו"ת דברי יציב יו"ד סי' רמה אות א.