ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

נסיעה ברכבת מירושלים לנתב"ג

שאלה:

מהו ההיתר לנסוע ברכבת שבין ירושלים לנתב"ג? האם אין בזה משום מעשה שבת?

תשובה:

באם העבודות של בניית המסילה נעשו בשבת על ידי פועלים גויים, האיסור ליהנות מעבודות אלו אחרי השבת הוא רק עד שיעבור זמן של "בכדי שיעשו"[1], וזמן זה כבר עבר[2].


באם העבודות של בניית המסילה בשבת נעשו על ידי פועלים יהודים, הרי יהודי שחילל שבת אפילו במזיד ואפילו באיסורים דאורייתא מותר לאחרים ליהנות ממעשיו תיכף במוצאי שבת ואינם צריכים להמתין אפילו "בכדי שיעשו", וזאת גם אם החילול שבת נעשה בשבילם[3].


ואף שמצאנו בפוסקים שההיתר ליהנות אחרי שבת ממלאכה שעשה יהודי בשבת אינו אמור אלא ביהודי שאינו מחלל שבת בקביעות, אבל יהודי המחלל שבת בקביעות עבור יהודי אחר אסור ליהודי האחר ליהנות מהמלאכה לעולם – כמו לזה שעשה את המלאכה בעצמו[4];


הנה אותם פוסקים הדגישו שחומרתם אמורה במקרה שהחילול שבת של היהודי הראשון נעשה "בידיעתו ולרצונו" ו"על דעתו" של היהודי השני[5]. אבל בנידון דידן, אף שחילולי השבת בבניית מסילת הרכבת נעשו גם עבור היהודים שומרי המצוות, אך הדבר היה למורת רוחם (וכידוע שהרבה מהם אף מחו על כל במפורש). ובכהאי גוונא לא מצאנו מקור לאסור עליהם ליהנות במוצאי שבת ממלאכת השבת שנעשתה עבורם על ידי יהודי אלא לכל היותר עד "בכדי שיעשו"[6], וכאמור לעיל – זמן "בכדי שיעשו" כבר עבר.


[בתור 'צירוף' יש להוסיף, שכל עוד לא מוכח אחרת, מן הסתם אותם יהודים שחיללו שבת בבניית מסילת הרכבת הינם בגדר "תינוקות שנשבו", שעל פי הלכה נחשב חילולם "כאונס" (אנוסים בדעתם)[7]. ולהלכה נפסק שבחילול שבת שלא נעשה בזדון לא נאסרה ההנאה מהמלאכה לאחר השבת כלל[8]].


מקורות:

[1] שוע"ר סי' שכה ס"ט: "אם ליקט או צד או אפה ובישל או שעשה אחת משאר מלאכות בשביל ישראל או בשביל ישראל ונכרים צריך להמתין לערב בכדי שיעשו גזרה שמא יאמר לנכרי לעשות בשבת כדי שיהא מוכן לו במוצאי שבת מיד ואפילו אחרים שלא נעשית המלאכה בשבילם צריכים להמתין כן שכל שנעשית מלאכת איסור של תורה בשביל ישראל החמירו חכמים שלא לחלק בין מי שנעשה בשבילו לאחרים".


[2] ואין לחוש לחילול שבת שנעשה על ידי מנהלי העבודה היהודים בנסיעה למקום העבודה ובפיקוח על העבודה וכו', כי המשתמש במסילת הברזל נהנה רק ממלאכת בניית המסילה עצמה ולא מפיקוחם של מנהלי העבודה שלא ברור כלל שהיה בו צורך ותועלת ממשית בשבת, ובטח שאינו נהנה מגוף נסיעתם בשבת. ועוד ועיקר, ממלאכת ישראל בשבת מותר לאחרים ליהנות במוצאי שבת מיד כדלהלן בפנים.


[3] שוע"ר סי' שיח ס"א: "המבשל בשבת או שעשה אחת משאר מלאכות במזיד אסור לו לעולם ליהנות מאותה מלאכה משום קנס וגם הקדרה שבישל בה אסורה לו לעולם מפני שהיא בלועה מדבר האסור לו אבל לאחרים מותר אף התבשיל במוצאי שבת מיד ואין צריכים להמתין בכדי שיעשו אף אם בישל בשבילם שלא הצריכו להמתין כן אלא בנכרי העושה בשביל ישראל שאם נתיר לו ליהנות במוצאי שבת מיד יש לחוש שמא יאמר לו לעשות בשבת כדי שיהיה הדבר מוכן לו במוצאי שבת מיד שאיסור האמירה לנכרי קל בעיני הבריות וכן אפילו בישראל העושה אלא שהתחיל מבעוד יום עשייתו בדבר שאסור להתחיל כמו שנתבאר בסי' רנ"ג שאיסור זה ג"כ קל בעיני הבריות ויש לחוש שיעבור עליו בשביל שיהא מוכן לו במוצאי שבת מיד ולכן הצריכו להמתין בכדי שיעשו גם לאחרים גזרה שמא יאמרו לאחר שיתחיל להם מבעוד יום אבל אין לחוש כלל שמא יאמר לישראל לעשות לו מלאכה בשבת בשביל ליהנות ממנה במוצאי שבת מיד ועוד שהישראל לא ישמע לו שאין אדם חוטא ולא לו".


[4] ראה שו"ת כתב סופר או"ח סי' נ, שדן אודות פונדק יהודי שהיה "מבשל בכל שבת ושבת עבור אוכלי שולחנו כמו בחול ויש בין האוכלים מזידים שוגגים ומוטעים", והסיק שמה שנפסק להלכה שגם מי שהישראל בישל בשבילו בשבת רשאי ליהנות מהתבשיל במוצאי שבת, היינו דווקא כשהדבר אירע במקרה, "אבל בנדון שלנו שמבשל הפונדק בקביעות מידי שבת בשבתו לאחרים דמקפידין לאכול מבושל בן יומו וזה פרנסתו של פונדק זה תמיד בחול ובשבת", הנה כיון שבנוסף לכך הדבר נעשה "בידיעתו ולרצונו" של היהודי שבשבילו מבשל בעל הפונדק, במצב כזה בהחלט "שייך שיצוה לו בפעם אחרת" (ובלשון שוע"ר שבהערה הקודמת: "שמא יאמר לישראל לעשות לו מלאכה בשבת בשביל ליהנות ממנה במוצאי שבת מיד"). כמו כן, מאחר שמדובר בבעל פונדק המורגל בחילול שבת, לא קיים הטעם השני הנזכר לעיל (בשוע"ר שבהערה הקודמת) "שהישראל לא ישמע לו", ועל כן בנידון כזה "בוודאי קנסא קנסו רבנן לאלו שנתבשל בשבילם כמו להמבשל עצמו" – ו"אסור לו לעולם ליהנות מאותה מלאכה". וכך כתב גם שו"ת מנחת יצחק ח"ט סי לט בשם שו"ת מחזה אברהם (שטיינברג) או"ח סי' מח: "בנוגע לאופה האופה בשבת כו', הקונים התמידים שלו שאופה על דעתם כו' כאילו צוו לו לעשות בשבת והם מזידים, ודינם כהאופה עצמו דאסור להם עולמית".


[5] ראה לשון הפוסקים המובאים בהערה הקודמת.


[6] ראה לשון שוע"ר לעיל הערה 3, שנקט שני טעמים מדוע ביהודי שעשה מלאכה בשבת אין צריך להמתין במוצאי שבת "בכדי שיעשו" – א. כי "אין לחוש כלל שמא יאמר לישראל לעשות לו מלאכה בשבת בשביל ליהנות ממנה במוצאי שבת מיד". ב. "ועוד שהישראל לא ישמע לו שאין אדם חוטא ולא לו". בנידון דידן שבוני המסילה היו יהודים המחללים שבת בקביעות, קיים רק טעם ההיתר הראשון – שאין לחוש שיהודים שומרי מצוות יבקשו מהם לחלל שבת עבורם, אבל טעם ההיתר השני אינו קיים – כי ביהודים המחללים שבת בקביעות יש לחוש שישמעו למי שיבקש מהם לחלל שבת. וידוע הכלל שכתב בשו"ת חכם צבי סי' עג, "שכשהפוסק מביא הרבה צדדים להתיר אין לסמוך על כל צד בפני עצמו, אף דקאמר ועוד". לדבריו, בנידון דידן שטעם ההיתר השני (ששוע"ר הביאו בלשון "ועוד") אינו קיים, יש מקום להצריך להמתין במוצאי שבת "בכדי שיעשו" במלאכת יהודי כמו במלאכת גוי.


[7] שערי אהבת ישראל עמ' רפט, מ'התוועדויות' תנש"א ח"ב עמ' 141: "בנוגע לדורנו זה שאלה שלעת עתה אינם מקיימים תורה ומצוות הם תינוקות שנשבו ודינם מפורש בפסק דין הרמב"ם ש'בני התועים האלה ובני בניהם כו' הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצוות שהרי הוא כאנוס, ואף על פי ששמע אחר כך [שהוא יהודי וראה היהודים ודתם, הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם]'".


[8] שוע"ר סי' שיח ס"א: "אם היה שוגג כו' לערב מותר גם לו מיד ואין צריך להמתין בכדי שיעשו".