האם מותר לנסוע בריקשה שמדווש בה גוי על אופניים (או נישא ע"י גוי) בשבת ויו"ט?
דעת הצמח צדק בפאה נכרית
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
מוסך שמציע ללקוחותיו חלקי חילוף לרכב במחירים מצחיקים שאינם קיימים בשוק, כך שברור ללא ספק שהחלקים מגיעים מרכבים גנובים, האם מותר לתקן רכב במוסך כזה?
האם מותר לנסוע בריקשה שמדווש בה גוי על אופניים (או נישא ע"י גוי) בשבת ויו"ט?
בערים שאין בהן רחובות[1] סואנים מאוד שעוברים בהם בכל יום שש מאות אלף בני אדם, למרות שיש בהם רוחב ט"ז אמה[2], לכאורה מעיקר הדין מותר לנסוע בשבת באופניים מיכניות[3] הנהוגות על ידי גוי, ובתנאי שהנסיעה תהיה לצורך מצוה, על פי הכלל שבשבות דשבות לצורך מצוה מותרת אמירה לגוי[4]. וכמובן יש ליזהר לא לצאת עם האופניים מחוץ לעיר יותר משיעור תחום שבת שהוא אלפיים אמה.
אמנם, למעשה, יש מקום להיזהר מלהקל בזה, וזאת מחמת מראית העין של היהודים הרואים, שלא ילמדו מהנהגה זו שרשאים לנסוע באופניים בשבת אף בעצמם, בשעה שבחו"ל זה אסור לכל הדעות משום שמטלטל האופניים על כל פנים בכרמלית. והחכם עיניו בראשו.
[1] ראה שוע"ר סי' שמה סי"ב, שאם יש רחובות שעוברים בהם שש מאות אלף, הרי שגם שאר הרחובות הקטנים הרחבים י"ג אמה ושליש ומפולשים לרחובות הגדולים אפילו לרוחבם – דינם כמותם.
[2] בשוע"ר סי' שמה סי"א הביא ב' דעות בגדר רשות הרבים דאורייתא: "איזו היא רשות הרבים, רחובות ושווקים הרחבים ט"ז אמה על ט"ז אמה, שכן היה רוחב הדרך במחנה לוים שבמדבר כו', ויש אומרים שכל שאין ששים רבוא עוברים בו בכל יום כדגלי מדבר אינו רשות הרבים אלא כרמלית. ועל פי דבריהם נתפשט המנהג במדינות אלו להקל ולומר שאין לנו עכשיו רשות הרבים גמורה, ואין למחות בידם, שיש להם על מי שיסמכו (וכל ירא שמים יחמיר לעצמו)".
אמנם, מדברי שוע"ר בקונטרס אחרון קצת משמע שמשנתו האחרונה היא שאין צריך לחוש לדעה שיש בזמננו רשות הרבים מן התורה, כי בג' מקומות כותב שם בסתמיות "שאין לנו עכשיו רשות הרבים" (סי' שא ס"ק ג; סי' שמח ס"ק א; סי' שנ ס"ק א).
[3] למעט אופניים ממונעות שבשבת איסורן מדאורייתא משום מבעיר. אמנם ביום טוב, גם אופניים ממונעות איסורן מדרבנן, כי הבערה ביום טוב אסורה מדרבנן – שוע"ר סי' תקב ס"א.
[4] שוע"ר סי' שז סי"ב: "דבר שאינו מלאכה ואינו אור לעשותו בשבת אלא משום שבות, מותר לישראל לומר לנכרי לעשותו בשבת כו' לצורך מצוה".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?