יש סמל מגן שלמה מעין כוכב עם 5 קודקודים אשר מיוחס לשלמה המלך אך יחד עם זאת מיוחס לסמל של השטן. שאלתי האם אפשר לצייר אותו או ללבוש ציור שלו או לענוד את השרשרת עם הסמל?
כשחל תשעה באב בשבת, יש שנוהגים לא לומר פרקי אבות באותה שבת, כיצד נוהגים בשבת הבאה? אומרים שני פרקים? או שממשיכים מהפרק שדילגו?
ברוך ה' אני חתן ורציתי לשאול האם מותר לי בימים של תשעת הימים לבחור מוצרי חשמל לבית יחד עם הכלה?
לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש
יש סמל מגן שלמה מעין כוכב עם 5 קודקודים אשר מיוחס לשלמה המלך אך יחד עם זאת מיוחס לסמל של השטן. שאלתי האם אפשר לצייר אותו או ללבוש ציור שלו או לענוד את השרשרת עם הסמל?
אפשר[1].
[1] בשולחן ערוך (יו"ד סי' קמא ס"ד) נפסק שאסור לעשות ואפילו להשהות אצלינו צורות של "חמה ולבנה וכוכבים".
הדרכי תשובה (שם ס"ק מו) כותב שאיסור זה חל רק על צורה "המוסכמת לכל" לסמל באמצעותה את אחד מגרמי השמים. על פי זה כותב הדרכי תשובה בנוגע לכוכבים, שרק "אם מצייר נקודה עגולה וחידודין סביב לה הרי זה אסור, כי זאת היא צורה המסכמת לכוכב".
בנידון דידן, הצורה המכונה 'כוכב בעל חמש צלעות' דומה הרבה יותר לאותו בעל חיים המכונה 'כוכב ים' מאשר לכוכבים הנראים בשמיים. ועל כן אינה בכלל האיסור. וראה גם שולחן ערוך המקוצר (רצאבי) ח"ד עמ' שסט שצורת כוכב עם חלל נקראת פרח. וראה עוד קובץ עטורי כהנים 252 עמ' 33.
למרות שבעבר ייחסו דתות שונות תכנים שונים ומשונים לצורה הנ"ל, מכל מקום מכיון שגם הגויים אין דרכם כלל 'לעבוד' את הצורה הזו, אין לנו איסור ליהנות בה ואפילו להשהותה אצלינו. וכמו שכתב הדרכי תשובה (שם ס"ק יח) בשם ספר מקור מים חיים: "דצורה שאינה דרך לעובדה מותר להשהותה בביתו ולא חיישינן לחשדא", וזאת משום "שיכולין לתלות שמחזיק בידו לנוי".
פה ניתן להקדיש.
תוכן