איך אוספים ספרים בבית הכנסת בשבת אחרי התפילה? האם זה נכנס בגדר של איסור בורר, ואם כך זה יהיה אסור לאסוף רק החומשים או רק הסידורים? ואם אני לוקח את כל הספרים ביחד האם כשאני מגיע לארון האם אני יכול לסדר כל ספר על המדף שמיוחד לו?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
איך אוספים ספרים בבית הכנסת בשבת אחרי התפילה? האם זה נכנס בגדר של איסור בורר, ואם כך זה יהיה אסור לאסוף רק החומשים או רק הסידורים? ואם אני לוקח את כל הספרים ביחד האם כשאני מגיע לארון האם אני יכול לסדר כל ספר על המדף שמיוחד לו?
[1] ראה תרומת הדשן סי' נז שאין להקל אפילו ב"חתיכות גדולות שמונחים יחד". ובהגהת מהרי"ל על קיצור שו"ע עם מסגרת השלחן סי' פ סט"ז ס"ק ב: "אם רוצה לברור איזה ספרים הצריכין לו ללמוד לא יברור רק סמוך ללימוד משום ברירה".
[2] ראה שוע"ר סי' שיט ס"ח.
[3] ראה לשון אדה"ז בסידור בהלכתא רבתא לשבתא: "אם מונחת איזה חתיכת קליפה בין חתיכות פרי או בין שלמים אם מסירה משם חייב חטאת וסקילה משום בורר פסולת מתוך אוכל". קצות השלחן סי' קכה ס"ק יד: "עיין בספר שביתת השבת מלאכת בורר סקי"ח דאיסור הברירה הוא דוקא בחתיכות הרבה מעורבים אבל אם מונחת חתיכה אחת וניכרת אין בה משום ברירה, ויתר על כן כתב האגלי טל דענין בורר הוא כשהפסולת מפסיק בין האוכלין, אבל אוכל ופסולת המונחים זה אצל זה אין בו משום בורר".
[4] הגר"ש ואזנר בקובץ מבית לוי ח"ו עמ' מא: "אין איסור בורר אלא בדברים מעורבים זה עם זה, וגדר התערובת לגבי איסור בורר לא נתבאר בפוסקים, ונראה שהכל תלוי במראית עין, שאם נראה מעורב נחשב לבורר ואם אינו נראה מעורב לא נחשב בורר". וכיוצא בזה כתב הגרש"ז אוירבך במכתב שבסוף ספר מאור השבת ח"א סי' ח אות ב.
[5] ראה שוע"ר סי' שיט סי"ח, שם סי' שכא ס"ו, שם סי' שכג ס"ו.
תוכן