א) ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת במקרה שכבר הורכב על עץ חושחש שני מיני הדר, תפוז ופומלית?
ב) ואם הפרי מותר אבל אסור לקיים, אסור לי להשקות את העץ, ואם כך הוא לא יגדל? כלומר האם עלי לעקור אחד מהמינים כדי שאוכל להשקות?
חסידים ואנשי מעשה נוהגים לטבול במקוה בשבת בבוקר קודם התפילה, האם מותר הדבר אף במקוה חמה או שמא יש לטבול דוקא במקוה צוננת או פושרת
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
שליח שבמקום מגוריו יש מנין לתפילת ערבית רק קודם צאת הכוכבים, האם יתפלל עמהם או שיתפלל ביחידות אחר צאת הכוכבים?
אישה שאין לה פנאי להתפלל את כל התפילה, מה הם הקטעים החשובים ביותר שאותם כדאי לה לומר בזמן העומד לרשותה?
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
א) ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת במקרה שכבר הורכב על עץ חושחש שני מיני הדר, תפוז ופומלית?
ב) ואם הפרי מותר אבל אסור לקיים, אסור לי להשקות את העץ, ואם כך הוא לא יגדל? כלומר האם עלי לעקור אחד מהמינים כדי שאוכל להשקות?
[1] שו"ע יו"ד סי' רצה ס"ז: "אסור לקיים המורכב כלאים, אבל הפרי היוצא ממנו מותר ואפילו לזה שעבר והרכיבו. ומותר ליקח ענף מהמורכב ולנטעו במקום אחר".
[וראה פתחי תשובה שם ס"ק ד, וערוך השולחן שם סט"ז וסי"ז, בטעם מה שלא נהגו לעקור האילנות המורכבים].
[2] ראה תוספות הרא"ש מועד קטן ב, ב: "מקיים היינו כגון נכוש וכסוח או גדר גדר סביבם כדי לקיים".
[3] שו"ת חתם סופר ח"ו סי' כה: "וזאת לדעת דאסור לקיימו היינו כל זמן שלא נתאחדו והיה לאחד אבל בשכבר נתאחדו והיה לאחד באופן שאין ההרכבה שוב ניכר בהם שוב אין בהם איסור קיום".
פה ניתן להקדיש.
תוכן