כיצד צריכה לנהוג בתשעה באב אישה בתחילת הריון (במקרה שעוד לא ייהפך יום זה לששון ולשמחה)?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
כיצד צריכה לנהוג בתשעה באב אישה בתחילת הריון (במקרה שעוד לא ייהפך יום זה לששון ולשמחה)?
אם מדובר בהריון רגיל (לא הפרייה מלאכותית), על האשה לצום[1]. יש להתכונן היטב ליום הצום על ידי שתייה מרובה במשך 24 שעות לפני כניסת הצום, עדיף משקאות מתוקים כגון מיץ ענבים או מים מהולים בדבש שהם מחזקים את הגוף[2]. מותר לעשות זאת למרות שהשנה ערב תשעה באב חל בשבת, ובלבד שלא תאמר במפורש שעושה זאת כהכנה לצום שבמוצאי שבת[3]. כמו כן תשתדל לנוח בצום עצמו ולהיות במקום מוצל וממוזג. ויש לעורר את הבעל שיעזור לאשה בבית באם נצרך כדי שתוכל לנוח ולצום, וגם אם על ידי זה יימנע הבעל מללכת לתפילה בציבור בבית הכנסת ויצטרך להתפלל ביחידות, הצום שלה חשוב יותר[4].
[1] שו"ע או"ח סי' תקנד ס"ה: "עוברות ומיניקות מתענות בט' באב כדרך שמתענות ומשלימות ביום כפור".
[2] המלצת רופאים.
[3] ע"פ שוע"ר סי' רצ ס"ו: "לא יאמר בשבת לבני ביתו נישן היום כדי לעשות מלאכתינו בערב".
[4] אבני ישפה הלכות תפילה פ"ו ס"י. על פי דברי המשנה ברורה סי' תרעא ס"ק ו ש"אם יש לו שמן בצמצום על כל השמנה ימים ולחבירו אין לו כלום מוטב שידליק בכל לילה אחד ויתן גם לחבירו דהא מדינא א"צ אלא אחד". כלומר, על האדם מוטל לעזור לשני לקיים את חובתו גם על חשבון הידור מצוה שלו. וצום האשה הינו חובה, ואילו תפילה בציבור של האיש הוא הידור מצוה. וכתב בספר הנ"ל שהסכים עמו בזה הגרי"ש אלישיב.
פה ניתן להקדיש.
תוכן