יש לי אפשרות לבחור בין שני אתרוגים, האחד נקי מכתמי עלים (בלעטלאך בלע"ז) אך צורתו אינה כל כך יפה, והשני גידולו יפה אך אינו לגמרי נקי מכתמי עלים, איזה מהם להעדיף?
כשחל תשעה באב בשבת, יש שנוהגים לא לומר פרקי אבות באותה שבת, כיצד נוהגים בשבת הבאה? אומרים שני פרקים? או שממשיכים מהפרק שדילגו?
ברוך ה' אני חתן ורציתי לשאול האם מותר לי בימים של תשעת הימים לבחור מוצרי חשמל לבית יחד עם הכלה?
לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש
יש לי אפשרות לבחור בין שני אתרוגים, האחד נקי מכתמי עלים (בלעטלאך בלע"ז) אך צורתו אינה כל כך יפה, והשני גידולו יפה אך אינו לגמרי נקי מכתמי עלים, איזה מהם להעדיף?
אתרוג שגידולו נאה, כלומר שבנוי כמגדל שהולך ומיצר מלמטה למעלה בשיפוע, עדיף על אתרוג נקי מכתמי עלים.
לכל לראש צריך לוודא שהאתרוג יהיה ללא שום חשש בכשרותו (ספר חיים וברכה אות סד. אלף המגן סו"ס תרמ"ח), ורק אחר כך מחפשים שיהיה גם מהודר במראהו וצורתו.
בנוגע להידור, בעניין כתמי-עלים המכונים 'בלעטלאך' מבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן (סי' תרמח סכ"ג) שהם נחשבים 'מראה אתרוג' ואינם 'שינוי מראה' הפוסל, כיון "שרגילות הוא להיות כך הרבה אתרוגים".
מאידך, מצאנו בפוסקים שיש הידור בצורת האתרוג שיהיה בנוי כמגדל, כלומר רחב מלמטה והולך ומיצר כלפי מעלה בשיפוע, ושלא יהיה ככדור ואפילו לא דומה קצת לכדור (תפארת ישראל על המשניות סוכה פ"ג ס"ק לז. חיים וברכה אות סה. אלף המגן למטה אפרים סי' תרמח וקונטרס אחרון ס"ק ה).
על פי זה נראה שיש להעדיף גידול נאה על פני נקיות מכתמי עלים.
וכן ראיתי בספר אשרי האיש או"ח ח"ג פל"א סכ"ו, ובספר המינים המהודרים (מרמורשטיין עמ' עט) בשם ספר הליכות והנהגות להגריש"א.
פה ניתן להקדיש.
תוכן