חדר שינה שאחרי כיבוי האור וסגירת התריסים עדיין יש מעט אור החודר מהחריץ שתחת הדלת וכן יש אור של נורית המזגן, האם זה מהווה בעיה בזמן העונה?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
חדר שינה שאחרי כיבוי האור וסגירת התריסים עדיין יש מעט אור החודר מהחריץ שתחת הדלת וכן יש אור של נורית המזגן, האם זה מהווה בעיה בזמן העונה?
חריץ שתחת הדלת – אם האור החודר משם ומגיע למיטה מועט כל כך עד שאין מזהים בו צורת פנים, אינו מהווה בעיה. אבל אם האור רב עד שמזהים בו צורת פנים, הדבר מהווה בעיה[1]. הפיתרון הוא לכסות את החריץ ולצמצם את האור, או לחילופין להתכסות גם מעל הראש באופן שאצלם לא יהיה אור כזה[2].
נורית המזגן – אם האור המתפשט מהנורית אינו מגיע למיטה עצמה כלל, אין בכך בעיה, אף שהנורית עצמה גלויה ונראית מהמיטה[3]. אבל אם האור המתפשט מהנורית מגיע למיטה עצמה, אפילו מעט אור, הדבר מהווה בעיה[4]. הפיתרון במקרה כזה הוא, ליצור 'חציצה' בין הנורית למיטה, אם ע"י כיסוי הנורית או ע"י תליית מחיצה כלשהי בין הנורית למיטה[5] – באופן שלא יגיע למיטה אור ברמה כזו שאפשר לזהות בו פנים[6].
[1] סדר היום, סדר הנהגת הלילה: "אם הנר בבית אחר וחלון או פתח מאותו הבית לבית זה והאור נכנסת, אם האור נכנס להדיא דרך ישר ודאי אסור שאע"פ שהנר בבית אחר הרי האור עושה פעולתו ומה לי בבית הזה מה לי בבית אחרת, אבל עם האור אינו נכנס ובא בדרך ישר להאיר היטב אלא שמכח הכאת האור הנכנס מאיר אל עבר הבית מצד אחר והאורה מועטת נ"ל דמותר".
[2] מגן אברהם סי' רמ ס"ק כד: "אם האור נראה למעלה מהמחיצה שרי ומ"מ צריך האפלת טלית". וראה פירוש רבינו יהונתן על הרי"ף עירובין ק, ב ש"מאפיל בכסותו" היינו "על ראשו".
[3] בן איש חי שנה ב פ' וירא אות כו: "ומלשון רז"ל מוכח דאם ישן באכסדרה גדולה או על גג גדול והנר רחוק מן המטה ואין מגיע אורו למטה כלל, שרי, אף על פי שהוא רואה בעיניו את הנר דולק".
[4] משנה ברורה סי' רמ ס"ק לט: "לאור הנר, ואפילו אין שם אלא קצת אור כגון שדולק הנר בתוך השפופרת שהנר מונח בתוכו או שמאיר קצת דרך לאנטערנ"ע [אחר שאין שם מחיצה המפסקת]".
[5] שוע"ר סי' שטו ס"ג: "כגון שתולה מחיצה בפני אור הנר כדי שיהיה מותר לשמש מטתו שאינו צריך כאן לחילוק רשויות אלא כיון שהמחיצה היא גבוה מהנר בענין שאינו רואה את הנר במקום שמשמש וגם היא עבה קצת בענין שאין האור נראה יפה דרך המחיצה מותר לשמש אף אם אינה גבוה י' טפחים שאינה חולקת רשות כלל וגם אם אינה קשורה בטוב בענין שלא יוכל הרוח להניד אותה".
[6] ראה סדר היום, סדר הנהגת הלילה: "ולענין מחיצות שנותנים סביב המטה כו', אם אור מאיר אל עבר פניהם היטב נראה לי דאסור כו', לא סגי במחיצות לבד אלא צריכין אנו החשכת האור כו', אבל אם היריעות עבות וכבדות ומחשיכין האור אף על פי דלא מחשיכין לגמרי נראה לי דמותר".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?