ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

טיפולי פוריות גט

שאלה:

אישה נשואה שלא זכתה לילדים, והתברר ע"י בדיקות שבעלה הוא זה שאינו יכול להזריע באופן טבעי, אבל ע"י טיפוליI.V.F  וכיוצ"ב אולי תוכל להרות ממנו, האם במצב כזה מותר לאישה לדרוש מבעלה גט בכדי לנסות להתחתן עם גבר שמסוגל להוליד כדרך כל הארץ?

תשובה:

על פי הלכה, כאשר מוכח שבעיית הפוריות נמצאת בבעל, יכולה האישה לדרוש ממנו גט (אפילו לא עברו עשר שנים מנישואיהם)[1].


במקרה שהרופאים טוענים שעל ידי טיפולי פוריות שונים יכול הבעל להוליד, בעבר היה מקובל בבתי הדין לפסוק שאם טיפולים אלו כרוכים בטירחה וצער לאישה, עדיין יכולה לדרוש גט[2]. עם זאת, היו רבנים שהסתפקו האם במצב כזה יכולה האישה לדרוש גט, מאחר וסוף סוף קיימת אפשרות מעשית שתוליד ממנו[3].


אמנם נכון להיום שאחוזי ההצלחה של טיפולי הפוריות גבוהים מאוד, ובהרבה מהם הסיכון אינו עולה על שאר מצבי סיכון הנפוצים בהריונות טבעיים, נראה להציע לשני בני הזוג להירתם לנסיונות אלו ולא להיזקק לגירושין חס ושלום[4]. וה' יתברך יעזרם.


מקורות:

[1] ראה שו"ע אה"ע סי' קנד ס"ו: "ובכל גוונא אם ידוע שהוא עקר והיא באה מחמת טענה יוציא מיד". וראה ביאור הגר"א שם ס"ק לג: "בידוע שהוא עקור א"צ לשהה עשר שנים וז"ש כאן מיד", והוסיף וכתב שאף שהרא"ש סובר שגם בכהאי גוונא צריך להמתין עשר שנים – "מכל מקום דברי התוספת וטוש"ע עיקר". וראה גם ערוך השולחן שם סנ"ז.


[2] פסקי דין רבניים חי"ג עמ' 355 (הדיינים: ח. ג. צימבליסט – אב"ד, ע. אזולאי, ב. לוי): "בנידוננו שגם הסיכויים המעטים שיש לו אינם אלא ע"י מבחנה, הרי תוכל האשה לטעון ולומר אין רצוני ללדת ע"י מבחנה, אלא רצוני להיכנס להריון פשוט כדרך כל הארץ".


אסיא סז-סח עמ' 20 (הרב שלמה דייכובסקי): "הנוהג ההלכתי הוא, שכל דבר החורג ממערכת היחסים הרגילה בין בעל לאשה, והמחייב פעולה שלא כדרך הטבע, אין לחייב בכך את הצד השני, ועל כן יש בזה עילה לגט. הפריה חוץ גופית, מחייבת נטילת זרע מן הבעל ונטילת ביצית מן האשה, והפרייתם במעבדה. האשה אינה מחוייבת לעבור פעולה כירורגית לשם נטילת ביצית".


שורת הדין ח"ה עמ' רכט: "יש לחייב את הבעל במתן גט פיטורין לאשתו ומאחר והיא טוענת 'בעינא חוטרא', הן משום שהבעל הוא בגדר 'ידוע שהוא עקר' והאשה אינה חייבת להמתין שמא ירפא, והן משום שהיא אינה חייבת לסבול את היסורים הכרוכים בהפריית מבחנה, והיא יכולה וזכאית לטעון שהיא רוצה להרות רק בדרך הטבע, ובמיוחד שיש רבים האוסרים זאת".


[3] שו"ת מנחת שלמה תנינא סי' קכד: "יש לדון איך הוא הדין כשהאשה תובעת מבעלה לעשות כן משום חוטרא לידה והוא אינו רוצה כו'. לא ברור הדבר אם אפשר להכריח על כך, והדבר צריך תלמוד".


קובץ זכור לאברהם תשס"ה עמ' רמ (הרב אליהו בקשי דורון): "במקרה שהבדיקות קובעות שהבעל עקר, אולם ע"י טיפולים יכול הוא להתרפות, האם זכותה של האשה לתבוע גירושין על אתר כיון שודאי עקר הוא, או שצריכה להמתין ולאפשר לו להרפא ע"י הטיפולים כו', כשהאיש עקר והאשה יש לה עילה לגירושין רק בכדי שיהא לה חוטרא לידה, סביר שכל עוד יש סיכוי שיהא לה חוטרא לידה אינה יכולה לתבוע גירושין, ואפשר שאין לחלק, ויש לדון בדבר, וצ"ע".


[4] אסיא עה-עו עמ' 121 (הרב שלמה דייכובסקי): "האם לאור ההתפתחות הרבה בנושא הפריה חוץ-גופית ניתן להמנע מחיוב גירושין כאשר ניתן לפתור את בעית חוסר הפוריות של אחד מבני הזוג בדרך זו, והאם ניתן לחייב את בן הזוג האחר לשתף פעולה לצורך כך? . . המדיניות של בתי הדין הרבניים בנושא זה היתה שלא לחייב את הצדדים בכל עשיה לא טבעית, וכל שמתגלה צורך לפעולות לא טבעיות אין לחייבם לכך וממילא אפשר לחייב בגירושין. מדיניות זו לא נראית לי כיום. גם הריון סדיר כרוך בדרך כלל בבדיקות רפואיות רבות: בדיקות דם, אולטרה סאונד ועוד. לעיתים, יש צורך בשמירת הריון, בתפירת צואר הרחם וכדומה. האם ניתן להעלות על הדעת סירוב של האשה לביצוע הבדיקות הללו, ולא לראות בזה הפרת ההתחייבויות של חיי הנישואין? . . הריון ע"י הפרייה חוץ-גופית, נחשב כיום יותר ויותר לדרך טבעית להולדת ילדים, כאשר מתגלה קושי בדרך הרגילה. למה לראות בדרך זו חריג נדיר, ולהמנע מחיוב בן הזוג או בת הזוג, לשתף פעולה? כולנו יודעים שבני זוג סבירים יעשו הכל בכדי לזכות פרי בטן. יוציאו הוצאות מרובות, וירחיקו נדוד לרופאים הטובים שבידם להושיע. בהפריה חוץ-גופית רגילה, מידת המאמץ הנדרשת מן הצדדים, אינה עולה על מה שבני זוג סבירים עושים לזכות בילדים, ולמה לא נחייבם בכך. על כן, אני נוטה להגיע למסקנה שכיום יש מקום לחיוב בן הזוג הסרבן, לפעול בדרך זו, במידה ומדובר בהפריה שאינה חורגת מן המקובל".