ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

כשרות העירוב

שאלה:

  • האם הפיתרון של העמדת עמוד קטן מכוון מתחת לחוטי חשמל שהולכים מצד העמוד חשמל טוב גם לשיטת חב"ד? ראיתי באדה"ז את הענין שצריך להסיר את העמוד הפסול משום מראית העין, האם זה נכון גם למקרה הנ"ל?
  • חוץ מהנ"ל, האם יש חומרא בעירוב לשיטת חב"ד מעבר למקובל?
  • שמעתי שצריך שבשתי רוחות יהיה חומה ממש ולא רק צורת הפתח, כיצד לחשב זאת כשהשטח המדובר הוא בצורת ר?

תשובה:


  • השימוש בחוטי חשמל עם עמודים י' טפחים תחתיהם (כתחליף לעמודי החשמל) הינו בעייתי מכמה סיבות, ואין לעשותו לכתחילה[1].

  • (1) לשיטת אדמו"ר הזקן כשעושים צורת הפתח, אם המרחק בין העמודים גדול מעשר אמות (כ-5 מטר), אף שמעיקר הדין אין בכך בעיה, טוב שיהיה העומד מרובה על הפרוץ (על ידי חומה בגובה י' טפחים)[2]. (2) עירוב על ידי צורת הפתח מועיל רק במקום שאינו רשות הרבים גמורה, אבל במקום שהוא רשות הרבים גמורה[3] אין צורת הפתח מועילה מדברי סופרים[4].

  • במקום שלא מועילה צורת הפתח (כגון מקום הנחשב רשות הרבים גמורה, או לדיעות שנחשב רשות הרבים גמורה), מועילה חומה מכאן וחומה מכאן ודלתות לשני הפתחים[5]



מקורות:

[1] א. לשון שוע"ר בסי' שסב ס"כ: "ואם עשה גם קנה אחר מכוון תחת העליון מכל מקום יש לשלוף קנה הפסול מפני מראית העין". ואף שבשעת הדחק כשר העירוב גם אם לא ישלוף את עמודי החשמל (שו"ת מנחת יצחק ח"א סי' נט אות ה, וראה גם שו"ת אבני חפץ לוין סי' כ אות ט שבדיעבד כשר גם אם לא שלף, וידוע  ששעת הדחק דינו כדיעבד כמו שכתב הט"ז בסי' צא ס"ק ב, ובשו"ת שבות יעקב ח"ג סי' קי כתב דשעת הדחק עדיף מדיעבד), מכל מקום היכא דאפשר בענין אחר ברור שאין לעשות כן אלא יעשו עירוב ללא שימוש בחוטי החשמל. [וראה גם פרי מגדים אשל אברהם שם ס"ק כ שמשמע שהיתר זה הוא רק "היכא דאי אפשר בענין אחר", ולהעיר גם מדיוק לשון אדה"ז הנ"ל "ואם עשה כו'"].


ב. חוט החשמל צריך לעבור בדיוק מעל העמוד החדש, והמציאות היא שהרבה פעמים מתוך שהעמוד החדש נמוך בהרבה ביחס לחוט אין מצליחים לכוון להעמידו במדוייק תחת החוט. וגם אם דייקו להעמיד העמוד תחת החוט, לפעמים מחמת הרוח זז החוט אנה ואנה ובאותם רגעים אינו מעל העמוד ואין כאן עירוב (תיקוני עירובין אנגלרד, גליון 55).


ג. בהרבה מקומות חוטי החשמל מתוחים בשיפוע, ואם כי בשיפוע קטן מתיר המשנה ברורה (סי' שסב ס"ק ס), בשיפוע גדול מסתפק רעק"א לאסור (ראה שעה"צ שם ס"ק מו), ולא ברור לנו כמה הוא שיפוע גדול (יש שכתבו 24 מעלות, קונטרס תיקון העיר רייזנר עמ' כג הערה קמו).


ד. לא ברור באחרונים האם די בשני עמודים חדשים בלבד שיעמדו ליד שני עמודי החשמל הקיצונים, ושאר עמודי החשמל שבאמצע לא ייחשבו כמזוזות הפתח אלא כתומכים במשקוף (כן דעת רוב הפוסקים וביניהם שו"ת דברי מלכיאל ח"ג סי' טז), או שמא צריך עמוד כשר אצל כל עמוד חשמל (כסתמות לשון אדה"ז והפוסקים, וע"ע בספר פניני הלכה שבת ח"ב עמ' 291).


ה. ע"פ כל הנ"ל כתבנו למעלה שאין לעשות כן לכתחילה.


[2] שוע"ר סי' שסב סי"ט.


[3] ראה הגדרתה בשוע"ר סי' שמה סי"ב.


[4] שוע"ר סי' שסד ס"ד.


[5] שוע"ר שם ס"א-ד.