ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

תליית תמונה בבית הכנסת 1

שאלה:

האם מותר לתלות תמונה בבית הכנסת, לא בצד מזרח אלא לצדדים? ומה הדין בעזרת נשים? שמעתי שהדין שונה בבית חב״ד ושיש להקל יותר, האם יש לזה מקור?

תשובה:

כל מקום המיועד בקביעות לתפילה, אסור לתלות בו תמונת אדם בכותל הקדמי שלכיוונו מתפללים, כדי שלא ייראה כאילו משתחווים לדמות שבתמונה[1].


לעומת זאת בנוגע לשאר הכתלים (שבצדדים ומאחורה) מצאנו בפוסקים דיעות לכאן ולכאן, ויש למיקל על מי לסמוך[2].


מקורות:

[1] ט"ז יו"ד סי' קמא ס"ק יד: "כתוב בהגהות אשר"י מביאו ב"י בשם רבינו אליקים דאין לצור בבית הכנסת צורות אלו, שלא יהא נראה כמשתחוה להם".


וראה שוע"ר סי' רמד קונטרס אחרון ס"ק ה, שעולה מדבריו שחושש לדעת הראשונים הסוברים שגם במקום של "רבים" (כגון בית כנסת) חיישינן ל"חשדא", ודלא כהרמ"א ביורה דעה שם סוף ס"ד ש"מתירין בשל רבים דליכא חשדא". עיי"ש.


יתירה מזו, גם לדעת הרמ"א הנ"ל, כתב הש"ך שם ס"ק כז שזהו רק לענין "להשהותם, משום דליכא חשדא ברבים, אבל לעשותם אין חילוק בין יחיד לרבים". ומוסיף הש"ך וכותב: "וכתב רבינו ירוחם אף על גב דברבים ליכא חשדא מכוער הדבר להם".


[2] בהגהות בית לחם יהודה שם ס"ק יב אסר בכל הצדדים: "ולכאורה נראה דוקא בכותל המזרח שמשתחוין שם. ובעו"ה ראיתי בכמה קהילות קדושות שאינן נזהרין בזה, ואיני יודע טעם שלהם, אדרבה שראוי למחוק מכל הדפנות שמציירין צורות, דהא יש באיזה בית הכנסת הפתח בצד דרום או בצד צפון וכשיוצאין מבית הכנסת משתחוים לצד שכנגדו, אם כן אסור להיות שם שום צורה. וכל מי שיש בידו למחות ואינו מוחה עתיד ליתן את הדין".


מאידך בשו"ת אבקל רוכל סי' סג כתב הבית יוסף שיש לחלק בין כותל המזרח לכתלים שבצדדים: "ועוד יש לחלק דהתם היו אותם הצורות לצדדי בית הכנסת אבל אם היו מציירים בכותל שהקהל היו מתפללים כנגדו היה מצוה להסירם משום חשדא".


וכיוצא בזה כתב גם בשו"ת מהרי"ט יו"ד ח"ב סי' לה: "דההוא אנדרטי דהוה בבי כנישתא דשף ויתיב לא היה במקום שהעם מתפללים כנגדו וליכא חשדא אלא מפני הרואים אותו שם בבית הכנסת וגבי רבים ליכא חשדא אבל צורות הללו כנגד המשתחוים היו ויש לאסור דנראה כמשתחוה להם".


וראה גם קיצור שו"ע סי' כה ס"ז, שנקט בפשטות שגם ההשתחויה ביציאה מביהכנ"ס (שהזכיר הבית לחם יהודה הנ"ל) היא לצד ארון הקודש (ולא לצדדים כפי שהבין הבית לחם יהודה), ובזה נשמט היסוד לחומרתו של הבית לחם יהודה בשאר כתלי בית הכנסת: "כשיוצא מבית הכנסת אומר הפסוק ה' נחני וגו' ומשתחוה מול הארון הקודש, כתלמיד הנפטר מרבו".