ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

חלון שהתנפץ מנפילת טיל בבית שכור

שאלה:

אני גר בדירה שכורה באיזור בו מדי פעם מגיעים טילים של אויבי ישראל (ה' ישמור). באחת מההתקפות התנפצה שמשת חלון מכוח ההדף. מי צריך לתקן את השמשה, אני או בעל הבית?

תשובה:

אם הבית אינו ראוי לשימוש ללא תיקון השמשה, חייב המשכיר לתקן. אבל אם אפשר להשתמש בבית ללא השמשה, אפילו בטורח ודוחק, כגון שלחלון יש גם תריסים, אי אפשר לחייב את בעל הבית לתקן את השמשה. אבל מאידך אם השוכר יתקן, לאחר תקופת השכירות יוכל לחייב את בעל הבית לשלם לו[1].


מקורות:

[1] בשו"ע חו"מ סי' שיד ס"ב כתב הרמ"א בעניין איזה מקלקולי בית המושכר השוכר מתקן ואיזה מתקן המשכיר: "בכל אלו העניינים הולכים אחר מנהג המדינה".


אמנם בנידון דידן אין "מנהג מדינה", כי הדבר אינו שכיח. וכמו שכתב בשו"ת חבצלת השרון ח"ב חו"מ סי' ל על מקרה כיוצא בזה: "דבאונסא כהאי גוונא דלא שכיח כלל אין בזה מנהג ידוע". ואם כן חזרנו לעיקר הדין.


והנה ברמ"א שם ס"א מבואר שכל הדברים "שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים", אם "נשברו תוך ימי השכירות", "אם אמר ליה [=בשעת השכירות] 'בית זה', אין צריך להעמיד לו אחר".


לפי זה בזמננו שכל שכירות הבתים נעשית על דרך "בית זה" לכאורה יש לפטור המשכיר מכל תיקון.


וראה סמ"ע שם ס"ק ז בטעם הפטור: "דכיון דאמר 'זה', לא שיעבד נפשיה אלא להעמיד בידו בשעה שיבוא לדור שם, ומשם והלאה אזדא לה במזלא דהשוכר".


אמנם, לעיל בשו"ע סי' שיב סי"ז כתב המחבר: "ויש מי שאומר דדוקא בשנפל כולו, אבל אם הוא קיים אלא שהוא מסוכן לדור בו, חייב המשכיר לתקנו".


ובקצות החושן סי' שיד ס"ק א הקשה על הרמ"א, דמדלא חלק על דברי המחבר בסי' שיב משמע שמסכים עמו ש"דוקא כשנפל כולו, דאזדא ליה בית זה, אבל אם הבית מסוכן, כיון שהוא קיים, דהשתא לא שייך לומר אזדא ליה, דמסתמא עומד לתקן, שעדיין נקרא בית, הלכך מחוייב המשכיר לתקנו ע"ש. ואם כן, הכא שהבית קיים אלא שנתקלקל המנעול והנגר, ודאי שמו עליו ועומד לתקן, אמאי אינו צריך המשכיר לתקנו". ונשאר בצריך עיון על הרמ"א.


אמנם בביאור הגר"א שם ס"ק ו נקט בפשיטות שאכן יש כאן מחלוקת הפוסקים, דלדעת המחבר אם הבית לא נפל אלא רק נעשה בו קלקול מסויים גם אם המשכיר אמר לו "בית זה" חייב לתקן, ולדעת הרמ"א כיון שאמר לו "בית זה" פטור.


אמנם בשו"ת חבצלת השרון (באב"ד) ח"ב חו"מ סי' ל כתב שנידון דשבירת שמשות "לא דמי לבית זה, דהא באמת מתחילה נחית על דעת המנהג לתקן לו כל מה שיתקלקל ולהעמיד לו אחרת, ולא שייך נפל אזדא ליה, דהא נשתעבד לו מתחילה להעמיד לו אחרת כשיתקלקל ושוב הוי כבית סתם, דהא לא היה השכירות דווקא על הדלתות או החלונות האלו, ואם כן ממילא כשנשברו יהיה מחמת איזו אונס שיהיה מכל מקום דמי למשכיר בית סתם דמדינא חייב להעמיד לו אחרת כשנפל או נשרף". ורצונו לומר שבשבירת שמשות גם לדעת הרמ"א יש לחייב את המשכיר לתקן, כי אין זה בכלל "בית זה" אלא "בית סתם", שהרי לא סיכמו שמשכיר לו 'שמשות אלו'.


אמנם בהמשך דבריו כותב חבצלת השרון עוד סברא לפטור המשכיר: "מטעם אחר נראה לי דהדין עם המשכיר לכאורה, דהא מבואר בסימן ש"י בשוכר בהמה וחלתה ועדיין ראויה למלאכה כו' אומר לו המשכיר הרי שלך לפניך ונותן לו שכרו משלם כו', וגם השאבען שנשברו על ידי כדור התותח מכל מקום זה פשוט דגם בלי שאבען עדיין ראוי החנות למלאכתה אם כן דמי להבריקה או נשתטית דצריך לשלם שכרו משלם. ובכל זה אין חילוק בין מכת מדינה או לאו, דבראוי לעשות מלאכתו רק דצריך טירחא יותר וכדומה מבואר בתוספות בבא מציעא (ק"ד ע"א) ד"ה דאפשר דלא מהני מכת מדינה".


אך תיכף ממשיך ומבהיר שכל זה בקלקול שאינו גדול כל כך ועדיין אפשר לגור בבית, אבל אם "איירי דמסוכן לדור בו ולא יוכל לדור בו כלל אם כן אם השוכר רוצה יוכל לחזור מכל השכירות להבא אם לא ירצה המשכיר לתקן, ואם כן אז אנן סהדי דהמשכיר יתקנו תיכף לעצמו כשיסתלק השוכר דהא עומד לתקן כנ"ל, ואם כן מאי דאינו רוצה לתקן הוא רק שסומך על השוכר שיתקן, שוב דמי להא דסימן קע"ח בנתיבות הנ"ל דכופין אותו ליתן חלקו כנ"ל כו'".


ומכל מקום מסיק חבצלת השרון שגם אם אין המשכיר חייב לתקן, אם השוכר תיקן על חשבונו חייב המשכיר לשלם לו אחר כך לאחר סיום השכירות: "נהי שכתבתי לעיל דהמשכיר אינו מחויב לתקן להשוכר כלל, אבל היכא דהשוכר תיקן בעצמו מחויב המשכיר לשלם לו כפי מה שנהנה עכשיו לאחר זמן השכירות כו'".


וכן כתב עוד בהמשך דבריו: "זה פשוט דמה שיש עדיין בעין כגון השאבען שהעמיד השוכר או אם נתן טסי ברזל משלו על הראללע וכדומה, אז אם יכול לסלקם אז או דיאמר לו המשכיר טול עציך ואבניך כמו שכתוב בסימן שע"ג, או שישלם לו דמיהם, ואם לא יוכל לסלקם שיופסדו על ידי זה מחויב לשלם לו כפי הנאתו כמו שכתב בנתיבת שם וכיון דעדיין הם בעין הוי כיש שבח סממנים על גבי צמר דמחויב לשלם אף כשצבעו קוף".


יש לציין שבנידון דידן גם אם לא קיים הטעם שכתב חבצלת השרון לשלול סברת "מכת מדינה", כגון שהשבירה אכן מונעת את השימוש בדירה, מכל מקום לא שייך לפטור המשכיר מטעם זה, כי "מכת מדינה" היינו דווקא כשהנזק נעשה לכל בני העיר (שו"ת מהר"ם פאדוא סי' פו) או על כל פנים לרוב בני העיר (ש"ך חו"מ סי' לד ס"ק ג). אבל בנידון דידן, בדרך כלל ניפוץ שמשות אינו דבר שקורה לרוב בני העיר.


ועיין עוד ספר חיי שלמה (קום) שו"ת סי' טו.