למה שער אישה נהיה ערווה ברגע שנישאת? למה דווקא השער?
הכר את הגר
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
למה שער אישה נהיה ערווה ברגע שנישאת? למה דווקא השער?
הסיבה ששער ראש האישה נחשב ערווה הוא בגלל היותו מעורר הרהורי עבירה[1], וכמו שנאמר בשיר השירים "שערך כעדר העזים"[2]. במה דברים אמורים, בשער שאמור להיות מכוסה – אזי גילויו מביא להרהור ולכן נחשב "ערווה", מה שאין כן שער שאינו אמור להיות מכוסה ואין דרכו להיות מכוסה – אינו מביא להרהור ולכן אינו "ערווה"[3].
מאחר וכך, דווקא אישה נשואה ששערה חייב להיות מכוסה מדאורייתא (כמו שנאמר בתורה לגבי אשה סוטה "ופרע את ראש האשה")[4] – חל עליו דין "שער באישה ערווה" אם הוא מגולה (ואין היתר גם אם דרכה ואפילו דרך כל הנשים הנשואות באותו מקום ללכת בגילוי הראש, כיון שעוברות על הדין[5]). מה שאין כן נערות שאינן חייבות לכסות את שערן והמנהג שאינן מכסות אותו כלל – לא חל על שערן דין "שער באישה ערווה"[6].
[ועל פי חסידות, הענין של "שער באשה ערווה" קשור עם זה שאישה היא בחינת "מלכות" ו"בנין המלכות מהגבורות", וכיון שאף השער עניינו "גבורות וצמצום" על כן כדי שלא יתהוו "גבורות קשות" ו"יניקת החיצונים" צריכה לכסות את שערה[7]. וידוע שענין "בנין המלכות מהגבורות" באישה באופן מלא נעשה דווקא על ידי הנישואין[8]].
תוכן