ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

שבת וכשרות

שאלה:

מה הדין לגבי מוצרים שנוצרו במפעלים שמחללים שבת?

תשובה:

מן הדין הדבר מותר, מהטעמים שיתבארו להלן. אבל מהיות טוב, כשהדבר מתאפשר, עדיף לקנות דוקא ממפעלים שומרי שבת, בכדי לחזק את ידיהם של בעלי מפעלים אלו ולעודד את שאר בעלי המפעלים לנהוג כמותם.


נימוקי ההיתר מן הדין:


בשולחן ערוך נפסק שיהודי שעשה מלאכה בשבת במזיד, אסור לו ליהנות ממנה לעולם, אבל לאחרים מותר ליהנות מהמלאכה במוצאי שבת. הסיבה שלאחרים מותר ליהנות מהמלאכה במוצאי שבת, כי אין לחוש שמא פעם אחרת יבקשו מהיהודי לעשות שוב מלאכה בשבת, וגם אין לחוש שהיהודי ישמע להם[1].


על פי זה כתבו הפוסקים, שכאשר מדובר ביהודי המחלל שבת בקביעות בייצור מוצרים שמוכר אותם ללקוחות קבועים מיד אחר השבת, אסור גם לאותם לקוחות ליהנות מאותם מוצרים לעולם (כשם שאסור לבעל העסק), דכיון שהוא עושה כן בקביעות והם נהנים ומרוצים ממעשיו בקביעות, לא קיימים שני טעמי ההיתר האמורים, דלאחר שנהגו בקביעות ליהנות מחילול השבת של בעל העסק עבורם – בוודאי חשודים הם שמא אף יבקשו ממנו לעשות כן, ומאידך בעל העסק המחלל שבת בקביעות לצורכם – בוודאי יש לחוש שישמע לבקשתם[2].


במה דברים אמורים, בלקוח הקונה בקביעות מוצר מסוים שיודע שנוצר בשבת ויש לו הנאה מכך כי זקוק לו תיכף לאחר השבת. אבל בנידון דידן המפעל עובד כל השבוע, כך שהלקוח אינו נהנה במודע מהעבודה בשבת, ממילא קיים טעם ההיתר הראשון הנ"ל – שאין לחוש שיבקש מהיהודי בעל המפעל שיעבוד בשבילו בשבת.


טעם נוסף להיתר, כי האיסור ליהנות ממלאכת שבת הוא קנס של חכמים, וידוע שבדרבנן "יש ברירה"[3], לכן כל שלא ידוע שמוצר זה נוצר בשבת, ניתן לסמוך על כך שנוצר בשאר ימי השבוע.


כמו כן אין לחוש בקניית מוצרים של מפעל העובד בשבת משום לפני עיור לא תיתן מכשול מדאורייתא, כי בעל המפעל יכול לעבוד בשבת גם אם לא נקנה ממנו[4]. וגם משום מסייע לדבר עבירה מדרבנן אין איסור, וזאת מג' טעמים: א. כי הקנייה נעשית ביום חול ולא בשבת, כלומר בזמן שהאיסור אינו רלוונטי[5]; ב. יש לתלות שבעתיד בעל המפעל לא יעבוד בשבת[6]; ג. באיסור דרבנן "יש ברירה" (כנ"ל) ויכול לסמוך שהכסף שלו יסייע לפעילות המפעל ביום חול ולא בשבת.


מקורות:

[1] שוע"ר סימן שיח ס"א: "המבשל בשבת או שעשה אחת משאר מלאכות במזיד אסור לו לעולם ליהנות מאותה מלאכה משום קנס וגם הקדרה שבישל בה אסורה לו לעולם מפני שהיא בלועה מדבר האסור לו אבל לאחרים מותר אף התבשיל במוצאי שבת מיד ואין צריכים להמתין בכדי שיעשו אף אם בישל בשבילם, שלא הצריכו להמתין כן אלא בנכרי העושה בשביל ישראל שאם נתיר לו ליהנות במוצאי שבת מיד יש לחוש שמא יאמר לו לעשות בשבת כדי שיהיה הדבר מוכן לו במוצאי שבת מיד שאיסור האמירה לנכרי קל בעיני הבריות וכן אפילו בישראל העושה אלא שהתחיל מבעוד יום עשייתו בדבר שאסור להתחיל כמו שנתבאר בסי' רנ"ג שאיסור זה ג"כ קל בעיני הבריות ויש לחוש שיעבור עליו בשביל שיהא מוכן לו במוצאי שבת מיד ולכן הצריכו להמתין בכדי שיעשו גם לאחרים גזרה שמא יאמרו לאחר שיתחיל להם מבעוד יום, אבל אין לחוש כלל שמא יאמר לישראל לעשות לו מלאכה בשבת בשביל ליהנות ממנה במוצאי שבת מיד ועוד שהישראל לא ישמע לו שאין אדם חוטא ולא לו".


[2] ראה שו"ת כתב סופר (או"ח סי' נ) שדן אודות "פונדק ישראל" שהיה "מבשל בכל שבת ושבת עבור אוכלי שולחנו כמו בחול, ויש בין האוכלים מזידים שוגגים ומוטעים". ומסיק שמה שנפסק להלכה שגם מי שהישראל בישל בשבילו בשבת רשאי ליהנות מהתבשיל במוצאי שבת מייד, זהו "דוקא במי שמבשל במקרה בשביל אחר", "אבל בנדון שלנו שמבשל הפונדק בקביעות מידי שבת בשבתו לאחרים דמקפידין לאכול מבושל בן יומו וזה פרנסתו של פונדק זה תמיד בחול ובשבת", מאחר והישראל שבשבילו מבשל בעל הפונדק הוא "בידיעתו ולרצונו", ממילא "שייך שיצוה לו בפעם אחרת", ועל כן בכהאי גוונא "בוודאי קנסא קנסו רבנן לאלו שנתבשל בשבילם כמו להמבשל עצמו" – דהיינו ש"אסור לו לעולם ליהנות מאותה מלאכה".


[3] ראה אנציקלופדיה תלמודית ערך ברירה.


[4] ראה שוע"ר סי' שמז ס"ג: "זה שניטל החפץ ממנו פטור ומותר משום איסור שבת שהרי לא עשה כלום אבל אסור מן התורה משום שמכשיל את חבירו ונותן לו חפץ להוציאו מרשות לרשות ועובר על לפני עור לא תתן מכשול ואם החפץ היה מונח בענין שאף אם לא היה נותנו לו היה יכול ליטלו בעצמו אינו עובר על לפני עור מן התורה".


[5] משמעות לשון שוע"ר סימן שמז ס"ד: "וכן אסור להשאיל כלי מלאכה בשבת לישראל החשוד לעשות מלאכה בשבת אפילו הוא כלי המצוי לו לשאול במקום אחר". וכן כתבו בדעת אדה"ז – קובץ תורת המערב עמ' קנט; אגורה באהלך סי' מד; קובץ אור ישראל נב עמ' ל.


[6] שוע"ר סימן שמז ס"ד: "ואם יש לתלות שיעשה בו מלאכת היתר מותר להשאילו אם הוא כלי המצוי". וראה חידושי הרשב"א וחידושי הריטב"א על גיטין סא, א וחידושי הרמב"ן על עבודה זרה טו, ב, ש"יש לתלות" היינו אפילו תלייה רחוקה כגון "נפה לספור בה מעות". עיי"ש.