ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

קדיש על משניות בסוף התפילה

שאלה:

אני נוהג כמה שנים להגיד קדיש על מי שאין אומרים עליהם. האם צריך להשתדל על הקדיש האחרון של המשניות גם אם חלק מהציבור עבורו זה טירחה? הציבור לא חב"די לעת עתה.

תשובה:

אם מדובר בבית כנסת חב"ד, הרי הציבור – גם אם אינו חב"די – מגיע על דעת מנהג המקום, ואין לחשוש לטרחא דציבורא[1].


אולם אם לא מדובר בבית כנסת חב"ד, כיון שאין 'מנהג המקום' לומר קדיש זה – אם רוב הציבור מקפידים והדבר נחשב 'טירחה' עבורם יש להימנע מכך, ואפילו אם רק מיעוט הציבור מקפידים – יש מקום להתחשב בדעתם[2]


מקורות:

[1] ראה שו"ת התעוררות תשובה ח"א סי' כח: "מה שאיתא בפוסקים [עין מגן אברהם סי' קכ"ד סע"ק ז'] ושו"ע או"ח (סי' נ"ג סעי' י"א) שאין להאריך בתפלה בצבור אם ממתינין עליו, יען שהוא טרחה דצבורא, והביאו ראיה מר' עקיבא שלא האריך בתפלתו בציבור כדאיתא במסכת ברכות (ל"א ע"א), אך יש לומר דאם יש לו מנין בפני עצמו והמה יודעים שמאריך בתפלתו מותר לו להאריך ואין בו משום טרחא דצבורא, כי אם היה להם דבר זה לטורח לא היו הולכים להתפלל אליו, דהרי יכולים לילך לבית הכנסת או למנין אחר, וכיון שיודעים שמאריך והולכים אצלו, אדעתא דהכא מרוצים הם".


[2] ידוע עד כמה חז"ל הקפידו על ענין "טרחא דצבורא". ועד שמחמת טעם זה הקלו בכמה וכמה עניני מצוה אחרים – ראה הנלקט באנציקלופדיה תלמודית ח"כ ערך 'טרחא דצבורא'.


המושג "טרחא דצבורא", שיסודו "כבוד הצבור" (ראה סוטה לט, ב וברש"י שם ד"ה להפשיט את התיבה), כשמו כן הוא – תלוי בדעת הציבור. כלומר, אין מקום לקבוע מראש כללים וגדרים – מה נחשב "טרחא דצבורא" ומה לא. אלא הדבר תלוי בתנאיי המקום והזמן, כלומר בהלך הרוח של הציבור באותו מקום ובאותו זמן.


ואכן מצאנו בספר הליכות שלמה, תפילה, פי"א סט"ו, שגם הוספת קדיש שאין הכרח לאומרו יכולה להיכלל בגדר "טרחא דצבורא".


אמנם, כאשר אין דעת כל הציבור שוה, כי חלקם מתרצים להוספת קדיש זה וחלקם מקפידים על כך, לכאורה היה מקום ללכת אחר רוב הציבור, וכמו שנאמר "אחרי רבים להטות". אולם, כאשר מדובר בהוספת קדיש שאינה ממנהגי המקום, יש מקום להתחשב גם בדעת המיעוט שמקפידים וטוענים שהדבר נחשב 'טורח' עבורם. וכמו שכתב בשו"ת דבר יהושע ח"א סי' פה: "ומה שכתב מעכת"ה שליט"א טעם שלא נכון לקרות פרשת הנשיאים קודם תפלת מוסף מפני טירחא דציבורא, הנה אם רוב הציבור אינם מאותם שנוהגים לקרות הנשיאים בספר תורה בודאי צדקו דברים. ואפשר דאפילו מיעוט יכול לעכב, מאחר שאין הם מחויבים לילך אחר מנהג הרוב, אם אין המנהג בהעיר רק שרוב מתפללי ביהכנ"ס נוהגים כך – לאו כל כמיניהו להטריח את המיעוט בשבילם".