ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

עליה לתורה לגר

שאלה:

  • בקהילתנו ישנם כמה גרים שנתגיירו כהלכה. כאשר מעלים אותם לתורה האם צריך לומר "פלוני בן אברהם אבינו", או שמא בכדי לא לבייש אותם מספיק לומר "פלוני בן אברהם"?
  • גר שנתגייר כהלכה והוא בן לאמא גויה ואבא יהודי ושם אביו "צבי הירש", האם כשמעלים אותו לתורה צריך לומר "פלוני בן אברהם" כרגיל בשאר גרים?

תשובה:


  • כשמעלים גר לתורה לכתחילה צריך לומר "פלוני בן אברהם אבינו"[1]. אמנם, אם הוא מתבייש בכך, אפשר להקל ולומר "פלוני בן אברהם"[2].

  • גם גר שנולד מאב יהודי ואמא גויה יש לקרותו לתורה "פלוני בן אברהם אבינו" (או "בן אברהם" במקום בושה וכנ"ל), ולא בשם אביו מולידו, כיון שעל פי הלכה אינו מתייחס אחריו כלל[3]. אמנם, אם אביו מולידו גדלו כבנו ויש לגר בושה כשמעלים אותו לתורה שלא בשמו, אם רוצה לעלות לתורה בשמו אין למחות בו על כך[4]



מקורות:

[1] ראה שו"ע אה"ע (סי' קכט ס"כ): "בגט גר כותב פלוני בן אברהם אבינו". והוסיף הבית שמואל (שם ס"ק לט): "ואם לא כתב אבינו צריך לכתוב הגר, ואם לא כתב גט פסול דמשמע שהוא בן אברהם". וראה ט"ז (או"ח סי' קלט ס"ק א), שכאשר מעלים אדם לתורה צריך לקרות שמו ושם אביו באופן שיהיה כשר לגיטין, דאם לא כן "שמא יבא לגרש אשתו ויכתוב כן כו' נמצא הגט פסול". ועל פי זה כתב הפרי מגדים (משבצות שם) שבעליית גר לתורה אומרים "יעמוד פלוני בן אברהם אבינו". וכן כתב האליה רבה (שם ס"ק ד) שעל פי דברי הט"ז והבית שמואל צריך להוסיף "אבינו".


[2] במקום בושה אפשר לסמוך על דברי האליה רבה (שם) שחלק על דברי הט"ז שבהערה הקודמת וכתב שאין לחוש שמא ילמדו מאופן קריאת שמו בעלייה לתורה לענין גיטין – "דהא הרב צריך לחקור אחר שם אביו ובחקירה יוודע זה".


והוא על דרך המבואר ברמ"א (שם ס"ג) ש"מי שאביו מומר לעבודת כוכבים קורין אותו בשם אבי אביו, אבל לא בשמו לבד שלא לביישו ברבים". זאת למרות שמי שבגטו נכתב שם אבי אביו במקום שם אביו יש אומרים שהגט פסול (ראה שו"ע אה"ע סי' קכט ס"י ובבית שמואל שם ס"ק יט). הרי שמשום החשש "לביישו ברבים" בקריאתו לתורה בשמו בלבד, קוראים לו בשם אבי אביו, ודוחים את החשש הרחוק של פסול בגט. והוא הדין בנידון דידן לענין השמטת תיבת "אבינו".


[3] ראה שו"ע חו"מ (סי' רפג ס"א): "ולא העובד כוכבים יורש את אביו הגר, ולא גר את גר, לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים. אפילו היה לו בן שלידתו בקדושה, מאחר שהורתו שלא בקדושה אינו יורש את אביו, ולא אביו יורשו".


[4] ראה תשובות מיימוני (משפטים סי' מח): "ראובן ואשתו שכתבו שטר לבן אשתו וכתוב בו ותנו לבננו, נראה דלישנא מעליא הוא שהרי המגדל יתום ויתומה כאילו ילדו". וכדבריו פסק הרמ"א בחו"מ (סי' מב סט"ו): "מי שמגדל יתום בתוך ביתו, וכתב עליו בשטר בני, או היתום כתב על המגדלו אבי, או אמי, לא מקרי מזוייף, וכשר, הואיל וגדלוהו ראוי לכתוב כך". ועל פי דבריהם כתב החתם סופר (שו"ת אה"ע ח"א סי' עו ד"ה הנה ראשון) בענין בן חורג שהיה עולה לתורה בשם אביו חורגו: "מה שהרעיש מעלתו על שחתם עצמו ועלה לספר תורה בשם אברהם בן אלי' כו', לא ידעתי כל הרעש הזה, הלא כתב בתשובת מיימוני כו' ופסקו רמ"א כו', הרי קמן דשפיר דמי דקרי לבן אשתו בנו ואיהו נמי קרי ליה אבא כו', אורחא דמלתא הכי הוא מדכתיב בפרשת פנחס ושם בת אשר שרח וכתב רמב"ן כו' על כרחך היתה בת אשתו מבעל אחר כו' ונקראת בת אשר על שגדלה כבתו".