מתי צריך לחשוש מעין הרע? איזה סגולה טובה יש נגד עין הרע?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
מתי צריך לחשוש מעין הרע? איזה סגולה טובה יש נגד עין הרע?
כבר לימדונו חז"ל שהברכה שורה בדבר הסמוי מן העין[1].
לכן אדם צריך להשתדל לא "להוציא את העיניים" לאחרים. כלומר, אם יש לו משהו טוב, ייחודי ויוצא דופן, במידת האפשר לא יבליט אותו לעיני אנשים[2].
אולם מובן ופשוט שיש דברים שלא ניתן להסתיר אותם מעיני אחרים. באותם דברים, יש לבטוח בה' ולא לחשוש מעין הרע, ולקיים בכך את מאמר חז"ל[3] "דלא קפיד לא קפדי בהדיה" (=מי שאינו מקפיד לא מקפידים איתו). וכך הורה הרבי[4].
[1] תענית ח, ב.
[2] ראה רש"י בראשית מב, ה: "שצוה להם אביהם שלא יתראו כולם בפתח אחד אלא שיכנס כל אחד בפתחו, כדי שלא תשלוט בהם עין הרע שכולם נאים וכולם גבורים".
[3] פסחים קי, ב.
[4] אגרות קודש ח"ח עמ' קנד: "ומה שכותב שלא ישלוט כו' הנה זה כבר פעם השניה שמזכיר לי ענינים כאלו, וגם אז כתבתי לו דמאן דלא קפיד לא קפדינן עמיה". נלכה באורחותיו עמ' 106: "בנוגע לשאלתו שישנה עתה אפשרויות לשנות את דירתם למקום יותר טוב, אלא שחושש אויפרייסן די אויגן [=להוציא את העיניים] … הנה ידוע מאמר רז"ל מאן דלא קפיד לא קפדינן, והרי אפשר לעשות ההעתקה לדירה טובה בלי רעש וכו'".
פה ניתן להקדיש.
תוכן