אבי ז"ל נפטר לפני חודש וחצי. אני עד היום מתפלל שלוש תפילות בבית כנסת. בעקבות מצב נגיף הקורונה מה אני עושה בקשר לתפילות והקדיש?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
אבי ז"ל נפטר לפני חודש וחצי. אני עד היום מתפלל שלוש תפילות בבית כנסת. בעקבות מצב נגיף הקורונה מה אני עושה בקשר לתפילות והקדיש?
במצב הנוכחי תוסיף בלימוד משניות (וכן בנתינת צדקה) לעילוי נשמת אביך, וזה יועיל לו יותר מאשר הקדיש[1]. וכמובן יש להישמע להוראות משרד הבריאות.
[1] ראה ספר אומץ יוסף (יוזפא, עמ' של"א): "ענין הקדישים וברכו וכו', תיקון זה אינו רק לעמי הארץ, אבל לימוד תורה מועיל שבעתיים מכל התפילה, ועל ידי זה מכניסים את המת לגן עדן. ואם הבן מחדש חידושי תורה, אין ערך להכבוד שזוכה אביו על ידי זה בישיבה של מעלה. ולכן כל אבל על אב או אם ישתדל מאוד להרבות בלימוד כל מה שאפשר לו לפי חכמתו".
וראה גם צוואת הרידב"ז (נדפסה בסוף שו"ת בית רידב"ז), שהזהיר לבניו שביום שלא למדו דף גמרא, שלא יאמרו קדיש גם כן, כי אין לו נחת בקדיש בלא תורה. עיין שם.
פה ניתן להקדיש.
תוכן