ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

נתינת יין למחלל שבת

שאלה:

האם מותר לתת למחלל שבת בפרהסיה במתנה יין לא מבושל?

תשובה:

יש על מה לסמוך להתיר זאת[1], וכך המנהג[2].


מקורות:

[1] מנחת פתים יו"ד שו"ת סי' יא (השייך סי' קנא): "ליתן יין כשר למומר נראה מדברי החוות יאיר הנ"ל דשרי, ולמכור סתם יינם גם כן נהגו להקל, ולענ"ד יש להמתירין על מה שיסמכו ואין למחות בידם".


שו"ת בית שערים יו"ד סי' רכ: "דהא דאוסר יין במגעו אינו כמו מגעו דעכו"ם דהאי משום חתנות ומשום לתא דע"ז דהא מותר להתחתן בבנותיו אם הם כשרות ואינו עע"ז אלא משום קנסא עשאוהו כגוי עע"ז וכן מבואר בחת"ס יו"ד סי' ק"ך וכמדומני שכן ראיתי בב"י בשם תשובת רשב"א ולא מצאתי כעת, וא"כ לדידיה לא שייכא למקנסיה שלא ישתה היין שנוגע כל זמן שעומד במרדו ומחלל שבת בפרהסיא דלא יציית לנו וא"כ לא אסרוהו כלל לדידיה, רק אחר שחזר בתשובה אפשר שאסרוהו ואינו שותה איסור כלל, ועכ"פ אין מצווין להפרישו מזה, ואולי בלאה"נ ל"ש האיסור רק לישראלים אחרים דקנסוהו שיבדלו ממנו משא"כ לדידיה ל"ש זה אפי' אחר שחזר בתשובה כו'. סיומא דפסקא בנ"ד כיון שהוא מומר לשתות סתם יינם וגם מומר לחלל שבת שהוא מומר וחשוד לכל התורה כמבואר סי' קי"ט וגם מצויה לו לקנות יי"נ מנכרים שפיר מותר למכור לו לדעת הש"ך ובפרט יש לצרף מ"ש לעיל דבאיסור דרבנן אין מצווין להפרישו כלל ולית ביה משום מסייע ידי ע"ע ומכ"ש דיש לתלות שקונה לסחורה ועיין בטו"ז רס"י קנ"א דאם מסופק אי שייך לאליל או לד"א אזלינן לקולא ומדברי הריטב"א שהבאתי לעיל משמע דדוקא אי תבע ליה בפירוש לאיסורא אסור לכן שפיר מותר לשלוח לו חבית של יי"נ שביקש ממך, ומ"מ בעל נפש יחמיר לעצמו והצנועים מושכין את ידיהם".


מועדים וזמנים ח"ח עמ' טז: "אפשר שהוא עצמו רשאי לשתות ממגעו כו', דרק לגבי שאר ישראל דינו להחשב כנכרי כו' [גם יש לומר ממה נפשך דאי הוא כעכו"ם הא עכו"ם שרי לשתות ממגעו ומכח ישראל הוא דאסור ואיך נימא דיאסר ממגע עצמו, ומ"מ אינו מוכרח כלל וכמובן]".


שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' שיט: "ונסתפקתי לדעת המשנה ברורה, אם יהא מותר למחלל שבת לבשל לעצמו אי נימא שהאיסור הוא עלינו לבשל עבורו שזה לא צורך כ"כ שיהיה לו לשמוח, אבל הוא כשלעצמו הוא יהודי ואמאי לא יבשל לעצמו ולא נאסור לו לעצמו, ועיין במכתבים הנ"ל אם מחלל שבת אסור לו לשתות יין של עצמו כיון שהוא נוגע בו וגם עבורו נאסר כיין נסך או דלמא לעצמו לא, ונ"מ שלא יעברו על לפני עור כשממציאים לו צרכי בישול ואפייה לעצמו, ונראה להקל בזמננו שרבו הטועים ותינוקות שנשבו כמ"ש, דלא דמי לקראים שגזרו עליהם שיהיו כעכו"ם כהרחקה, אבל אותם מחללי שבת טועים הם ונראה שכאשר מבשלים לעצמם ודאי ראוי להקל ואין לאסור משום לפני עור וצ"ב". שם סי' תפא: "לכאורה כיון דמחלל שבת דינו כעכו"ם ואם כן אין לו לישא כפיו, אבל יש לומר שלגבי עצמו אינו כעכו"ם כלל, וכן מצינו שלעצמו שותה יין שאינו חייב להחשיב עצמו כעכו"ם שמנסך, ובזמנינו שרובם כתינוקות שנשבו נוכל להקל באלו וכיוצא בהם".


חוט שני יום טוב עמ' סד: "ומסתברא דהוא הדין לענין יין נסח דגזרו גם על מגע של מומר ביין, דאם המומר נגע בכוס יין מותר לו לשתותו, דלא שייך להרחיק האדם מן עצמו. אבל לאחרים אסור לשתותו, אף למחללי שבת".


עוד כתבו להתיר: שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' עז ובנדמ"ח יו"ד סי' סט; שו"ת אבני ישפה ח"ב סי' סא ענף ד.


מאידך בספר זכרי כהונה (הכהן) ח"ב מערכת י אות ח כתב: "והישראל עצמו המחלל שבתות אסור לשתות יין של מגע עצמו, דאע"פ שחטא ישראל הוא ועדיין חיובא רמיא עליה וא"כ אינו יכול למכור להם". אך לא נימק את דבריו, וגם ציין לאף אחד מהפוסקים הנ"ל.


[2] שו"ת אגרות משה או"ח ח"ה סי' לז אות ח: "לא נהגו להחמיר גם שלא ליתן יין להמחללי שבת עצמן".